کد خبر: ۸۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
رییس کمیسیون قضایی مجلس درگفتگو با تجارت آنلاین ضمن تقدیر از اقدامات قوه قضائیه تصریح کرد؛
با نگاهی به افراد بازداشت شده و احکام اجرایی درمورد مجرمان اقتصادی و اخلاقی، می بینیم که زندانهای کشور اکنون میزبان معاون اول رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور، دادستان، برادر رییس جمهور، برادر معاون اول رییس جمهور، معاون وزیر، مدیرکل، قاضی، مدیرعامل شرکتهای بزرگ خودروسازی، شهردار و .... هستند.

مفسدان اقتصادی زیر تیغ عدالت

کورش شرفشاهی: عجب حکایتی شده است؟ دیگر نمی توانیم به زندانهای کشور ندامتگاه بگوییم بلکه وقتی به زندانیان نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بسیاری از مسوولان ارشد کشوری در زندانهای کشور کنار هم زندگی کرده و می کنند. با نگاهی به افراد بازداشت شده و احکام اجرایی درمورد مجرمان اقتصادی و اخلاقی، می بینیم که زندانهای کشور میزبان معاون اول رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور، رییس دفتر رییس جمهور، دادستان، برادر رییس جمهور، برادر معاون اول رییس جمهور، معاون وزیر، مدیرکل، قاضی، مدیرعامل شرکتهای بزرگ خودروسازی، شهردار، عضو شورای شهر و در یک کلام بسیاری از آقایان و آقازاده ها بوده ایم. افرادی که تا دیروز اگر می خواستیم به حضورشان شرفیاب شویم، باید از هفت خان رستم می گذشتیم و امروزه هم نمی توانیم خدمتشان شرفیاب شویم زیرا امکان ملاقات با زندانیان فقط برای بستگان درجه اول امکان پذیر است.

قطع دست مفسدان اقتصادی

اما جدی ترین واکنش را رییس قوه قضاییه نشان داد. حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی در آیین افتتاحیه بیست و سومین مجمع فرماندهان و مسئولین سپاه با ابراز اینکه "امروز پرچم «مبارزه با مفاسد» در دست مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است و بنده و همکاران سربازان ایشان هستیم"، افزود: امروز عده‌ای می‌گویند "مگر می‌توان با مفسدان و ثروت‌اندوزان و قدرتمندان مبارزه کرد؟"؛ باید بگویم که آری، می‌شود. این انقلاب ریشه در خون پاک شهدا دارد و خداوند از خون‌ها نمی‌گذرد و ما هم نمی‌گذاریم خون این شهدا پایمال بشود.وی با تأکید بر مبارزه قاطع با فساد اظهار کرد: دست کسانی را که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند نه از مچ بلکه از بازو قطع می‌کنیم. وی ادامه داد: راهبرد دشمن در شرایط کنونی بیان فساد در جامعه و ناامید کردن مردم است و متأسفانه عده‌ای هم این راهبرد را در داخل دنبال کرده‌اند. بیان فساد اعتمادآور نیست، مبارزه با فساد اعتمادآور است. دزد دزد گفتن اعتماد نمی‌آورد، مبارزه با دزدان اعتماد ایجاد می‌کند. رییسی گفت: امروز راهبرد ما این است که در مقابله با فساد کار با جدیت دنبال شود و مبارزه با فساد را ادامه خواهیم داد تا این وضعیت خاتمه یابد. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری از رؤسای سه قوه اصلاح ساختار فسادزا به ساختار فسادزدا است، اظهار کرد: امیدوارم مردم احساس اجرای عدالت را داشته باشند.

حکم امیدوار کننده

البته این قبیل شعارها را سالهاست که از زبان مسوولان می شنویم و هر از چندگاهی یکی از مسوولان به مناسبت مراسی خاص ، برخورد جدی با مفسدان را خواستار می شود و از تبعات آن در ایران و جهان می گوید. اما زمانی که اسماعلیلی سخنگوی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران از صدور حکم 5 سال زندان برای حسین فریدون برادر حسن روحانی به جرم رشوه خبرداد، همه چیز فرق کرد. مردم باور کردند که قانون فقط برای فقرا نیست بلکه هر کس در هر مقامی که فساد کند، تیغ تیز قانون را بر گلوی خود احساس خواهد کرد.

زنگ خطر بیخ گوش مفسدان

در این رابطه خبرنگار روزنامه تجارت با اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی و نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرد. وی با تاکید بر اینکه برخورد با فساد جدی است گفت: به دنبال تاکیداتی که مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد مطرح کردند و اقداماتی که قوه قضاییه انجام داده و می دهد، در حال حاضر فضای کشور برای تمامی کسانی که فساد کرده اند یا درصدد انجام فساد هستند، ناامن شده است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر اینکه امروزه کسانی که فسادی انجام داده اند نگران این هستند که هر لحظه دستگاه قضا به سراغشان بیاید گفت: این فقط نگرانی مفسدان نیست بلکه کسانی که فکر فساد از هر نوع را در سرشان می پرورانند و می خواهند یک شبه از بیت المال آرزوهای دست نیافتنی خودشان را برآورده کنند، با دیدن برخورد جدی دستگاه قضا با مفسدان، در تفکراتشان تجدید نظر می کنند و جرات نمی کنند براحتی مرتکب اعمال خلاف قانون شوند.

وی با یادآوری اینکه یک موقعی صحبت از امضای طلایی، سفارش های پشت پرده، آقازادگی و پارتی بازی بود گفت: دیگر کسی جرات نمی کند سفارش کند زیرا سفارش کردن نیز امروزه در دستگاه قضا هزینه دارد.

ملکشاهی در پاسخ به اینکه نظر شما در مورد محاکمه داماد شریعتمداری وزیر کار، دختر نعمت زاده وزیر سابق صمت، برادر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حسین فریدون برادر رییس جمهور و دانه درشت ها چیست گفت: برای آنکه به درستی نظر بدهیم باید از فضای سیاسی و بازی های جناحی فاصله بگیریم. اکنون که به افراد بازداشت شده و ارتباط آنان با مسوولان نگاه کنیم، به نظر می رسد زمان امتیاز وابستگی به یکی از مسوولان، پارتی بازی و این قبیل رفتارها به سر آمده زیرا دیگر وابسته بودن به فلان آقا کار ساز نیست.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای جدی با مفسدان دو جهت دارد گفت: نکته اول که بسیار مهم است این است که برای افراد خلافکار ناامنی ایجاد می شود و هر لحظه احساس می کنند که به زودی سایه سنگین دستگاه قضا بر رفتارشان سایه خواهد انداخت.

 

ریشه بسیاری از فسادها

نماینده کوهدشت با یادآوری اینکه ریشه بسیاری از فسادها ، آسودگی خیال فاسدان بود گفت: افرادی که فساد می کنند خیالشان راحت است که در وهله اول می توانند با افرادی که میل به فساد و به دست آوردن پولهای کلان داشته باشند، ارتباط برقرار کنند و خیالشان از داشتن شریک جرم در بین مسوولان که امضای طلایی هم داشته باشد، راحت بود. در وهله دوم که البته مهمتر است خیال آسوده از توان دور زدن قانون و فرار از دست پنجه عدالت است.

وی ایجاد محیط امن و آرام برای کسانی که انگیزه خدمت دارند را جهت دوم برخورد با مفسدان دانست و گفت: برخورد با مفسدان باعث می شود که افراد از این پس بتوانند با شجاعت کارشان را انجام دهند، زیرا در گذشته ذهنیت در مورد همه مسوولان از جمله کسانی که کار سالم انجام می دادند، منفی بود.

ملکشاهی با اعلام اینکه در هنگامی که دستگاه قضا با جدیت کمتری علیه مفسدان برخورد می کرد، مردم همه را به یک چوب می راندند گفت: مردم وقتی می دیدند در بین مسوولان و بستگانشان فاسد وجود دارد، گمان می کردند که فساد ساختاری شده و هیچ کس هم قصد برخورد ندارد، بنابر این همه را با یک چشم نگاه می کردند و باور اینکه در بین مسوولان افراد درستگاری هم وجود دارد، برای مردم سخت شده بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون با عده معدودی از مفسدان که در دستگاهها لانه کرده بودند، برخورد می شود گفت: امروزه بقیه مسوولان درستکار در امان هستند و کسانی که درست کار می کنند، خیالشان راحت شده است.

مفسدان اقتصادی زیر تیغ عدالت

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی با ابراز تاسف از اینکه مردم باور نمی کردند که در بین مسوولان فرد درستکاری هم پیدا شود گفت: این تفکر عامه مردم که همه گیر شده بود، برای مسوولان درستکار دردآور و غیر قابل تحمل شده بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا گمان می کنید هنوز نگاه مردم نسبت به مسوولان اصلاح نشده و همچنان شک دارند گفت: متاسفانه وقتی در بین مردم ناامیدی به وجود می آید، اصلاح آن زمانبر است. بنابراین بهتر است رسانه ها نقش آفرینی کنند و در زمینه برخورد با مفسدان تمام مراحل دادگاهی و محاکمه و اجرای حکم را اطلاع رسانی کنند.

ملکشاهی از رسانه ها درخواست کرد برخورد با دانه درشتها را در بین مردم به نظر سنجی بگذارند گفت: نظرسنجی ها می تواند پاسخ بسیاری از سوالات را بدهد. اکنون میزان رضایتمندی و امیدواری مردم به عملکرد دستگاه قضا بیشتر شده و نظرسنجی می تواند نشان دهد که برخورد با مسوولان و آقازاده های خلاف کار تا چه اندازه در بین مردم امیدواری ایجاد کرده است.

وی با اعلام اینکه مجلس نیز قوانین خوبی در خصوص برخورد با مفسدان مصوب کرده است گفت: مصوبات مجلس دهم در برخورد با مفسدان بسیار مثبت بوده است. یکی از مهمترین قوانینی که تصویب کردیم، قانون پولشویی بود. در این قانون قوه قضاییه اجازه پیدا می کند از هر کسی، در هر مقام و جایگاهی که پول بی حساب و کتابی به دست آورده، سوال کند که این اموال را از کجا آورده است.

نماینده کوهدشت افزود: اگر کسی تاجر، کاسب، صراف یا طلا فروش است، امکان دارد در روز مبالغ میلیاردی جابجا کند، اما کسی که کارمند، نماینده مجلس، وزیر یا فردی است که درآمد ثابتی دارد و میزان حقوق ماهیانه اش مشخص است، مفهومی ندارد که یک باره مبالغ میلیاردی به حساب او واریز شود.

 

بازخواست از نمایندگان

وی تاکید کرد: فردی که نماینده مجلس است و به غیر از نمایندگی مردم در خانه ملت هیچ کار دیگری انجام نمی دهد، چه مفهومی دارد که پس از یک دوره نمایندگی، صاحب اموال بسیاری شود؟

ملکشاهی با اعلام اینکه شاید یک حقوق بگیر یک باره صاحب اموال بسیاری شود گفت: این پول یک باره می تواند جای شک و شبهه داشته باشد. به همین دلیل قانون از کجا آورده ای، این اجازه را به دستگاه قضا می دهد که او را مورد بازخواست قرار دهد. اگر به این فرد ارث پدری رسیده یا از محل درستی پول به دستش رسیده باشد، توضیحاتش را می دهد و اگر توضیحاتش قانع کننده و محل بدست آوردن پول مشروع باشد، هیچ اشکالی برایش به وجود نمی آید و می تواند آن پول را هر جور که دلش می خواهد هزینه کند.

وی با اعلام اینکه قانون دیگری که دست قوه قضاییه را در برخورد با فساد باز می کند، قانون اعاده اموال یا اصلاح اصل 49 قانون اساسی است گفت: این اصلاحیه اکنون تبدیل به قانون شده است. درگذشته قانون این جور بود که اگر مسوولی اموال کلانی داشت، هیچ کس حق نداشت به او بگوید این اموال را از کجا آورده و چنانچه تخلفی آشکار می شد، با همان تخلف در همان مقطع برخورد می شد، اما با اصلاح اصل 49 قانون اساسی، تمام دارایی های افراد قابل بررسی است و چنانچه شبهه ای در آن مظرح و تایید شود، بر اساس قانون اعاده اموال مسوولان، می توان آن پول نامشروع را به خزانه دولت بازگرداند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی قانون ثبت اموال مسوولان در سامانه را یکی دیگر از مصوبات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد و گفت: راه اندازی سامانه و ثبت اموال و دارایی های مسوولان، قانونی بود که سه سال در انتظار نوشته شدن آیین نامه قرار داشت تا اجرایی شود که خوشبختانه آیین نامه آن نوشته شد و به مرحله اجرا درآمد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین بازدارنده می تواند در کنترل رفتار مسوولان موثر باشد گفت: همین که سامانه ای ایجاد شود تا دارایی و اموال مسوولان هنگام قبول مسوولیت در اتاق شیشه ای قرار بگیرد و در پایان دوره مسوولیت مورد بازنگری قرار بگیرد، تا حدود زیادی می تواند گره گشا باشد.

 

فساد سازمان یافته

ملکشاهی در پاسخ به اینکه بسیاری از مردم اعتقاد به فساد ریشه ای و سازمان یافته در کشور دارند گفت: این ادعا را قبول ندارم و اگر هم مردم چنین باوری پیدا کرده اند باید هرچه سریعتر این باور اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه توقع مردم درست است که نباید در جمهوری اسلامی فساد باشد گفت: مردم انتظار ندارند در حکومتی که الگوی آن، حکومت عدل علی است، فساد در بین مسوولان و آقازاده ها بدین اندازه زیاد باشد.

نماینده کوهدشت در مجلس با تاکید بر اینکه فساد همواره بوده و در حکومت عدل علی نیز مفسدان بسیاری وجود داشتند گفت: اگر به نامه ها و احکام حضرت علی(ع) توجه کنیم، متوجه می شویم که در حکومت ایشان نیز مفسدانی وجود داشته و ایشان با مسوولان فاسد چه برخورد شدیدی می کردند.

وی  با انتقاد از اینکه مردم انتظار داشته باشند چون حکومت ایران، جمهوری اسلامی است و باید بدون فاسد باشد، خوش باوری است گفت: همه جا فاسد داشته، داریم و خواهیم داشت زیرا در ذات بسیاری از انسانها روحیه زیاده خواهی و تمایل به فساد وجود دارد، اما نکته مهم این است که به دنبال شناخت افراد فاسد باشیم و مهمتر نحوه برخورد حکومت با مفسدان است.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه چنانچه انتظار داشته باشیم در جمهوری اسلامی هیچ فسادی وجود نداشته باشد، محال است گفت: توقع نبود هیچ نوع فساد، ظلم در حق جمهوری اسلامی است زیرا در زمان حکومت پیامبر و امامان معصوم نیز افراد فاسد زیادی داشته ایم حتی می بینیم که جنگ جمل بین حضرت علی و دو صحابه نزدیک به پیامبر اتفاق می افتد و از این موارد در صدر اسلام بسیار داشته ایم.

وی با اعلام اینکه انتظار داشته باشیم فسادی رخ ندهد، انتظار بیهوده ای است گفت: اما اینکه انتظار داشته باشیم با هر فسادی برخورد جدی صورت بگیرد و جایگاه و نسبت فامیلی فاسد هنگام صدور رای و مجازات در نظر گرفته نشود، انتظار درستی است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی تاکید کرد: با مشاهده افرادی که بازداشت و محاکمه شده اند و شدت احکامی که در مورد آنان صادر شده، این حس در مردم ایجاد شده که اگر فسادی صورت بگیرد، خط قرمزی وجود ندارد و فرقی نمی کند که فرد فاسد، مقام بالای دولتی داشته یا فرزند، برادر یا داماد مسوولان بوده یا هر نسبتی با یک مسوول ارشد نظام داشته است.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار