کد خبر: ۸۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

سیده فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

امروزه باتوسعه ارتباطات و گسترش فعالیت های علمي، فرهنگی، اجتماعی، سياسي، ديني، مذهبي، اقتصادی و تجاری در سطح بین الملل، ناآشنایی با زبان جهانی سبب محدودیت و دور ماندن از بسياري از اخبار، اطلاعات و پیشرفت ها است. برای سفر به كشوری دیگر و يا حتی سير در دنیای مجازی، آشنایی با علوم و فناوری.... روز و ایفای نقش و اثرگذاری در سطح بین الملل و ورود موفق به عرصه تجارت جهانی باید زبان ارتباطی این امر را فراگرفت.امروزه، چه بخواهيم، يا نخواهيم، چه خوشمان بيايد و يا خوشمان نيايد، كاربرد زبان انگلیسی به عنوان زبان كاربرديِ رایج در دنیا، براي ارتباطات در جهان و بين الملل، اجلاسها ومجامع بين المللي چه در قاره، آسيا، افريقا و اروپا و كشورهاي اسلامي و غير اسلامي تمامي به زبان انگليسي است. بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در برنامه های آموزشی خود، بیشترین و كارآمدترین برنامه و سیاست های هدفمند را در آموزش این زبان، برای حفظ جایگاه بین المللی و توانمندسازی و به روز رسانی هرچه بیشتر منابع خود لحاظ می كنند؛ حتی کشورهایی چون ژاپن که کشوری سنتی و بشدت پايبند به آداب و رسوم ملي و سنتي ژاپني است و به فرهنگ خود بسیار اهمیت می دهد و یا فرانسه كه زبان كشورش جزو زبان هاي رسمي ٦ كشور مطرح در سازمان ملل متحد است و همانند آلماني ها که تعصب بسیار بر زبان خود دارند، به زبان انگليسي در برنامه ریزی آموزشی، اهمیت و توجه می نمايند؛ حال آنکه دانش آموزان در مدارس ما، نه تنها مهارت لازم را بخوبي یاد نمی گیرند، متاسفانه حتی شاهديم فارغ التحصیلان دانشگاه و بعضا دارندگان مدارک دکترا نیز، فاقد توانایی لازم درتكلم ودرك زبان انگلیسی هستند. متاسفانه اين مشكل در آموزش زبان عربی نیز بيشتر است. حال، به جای همفکری و برنامه ریزی دقیق و تقويت روش زبان آموزي در مدارس و بررسي علل اين معضل و حل مسئله، نبايد به پاك كردن مسئله پرداخت. حتى فكر و پيشنهاد مي كنم با بررسي دقيق و با نظر كارشناسان امور آموزشي و پرورشي، شايد بهتر باشد، آموزش زبان انگليسي كه زبان بين المللي است و زبان عربي كه زبان دين و پيامبر مكرم اسلام (ص) و قران است در مدارس از مقاطع دبستان و در سنین پایین، که ذهن آمادگی لازم جهت یادگیری بيشتر و بهتر دارد، با روش هاي مخصوص و ويژه سني هر مقطع آغاز شود و به فراخور بالا رفتن شرايط سني و تحصيلي، آموزش زبان هاي ديگر را نيز بصورت انتخابي به فراخورعلاقه دانش آموزان مانندزبان: كُردي، تركي استانبولي، اردو، روسي، آلماني، فرانسه، اسپانيولي، چيني، پرتغالي و...برنامه ريزي نمود. همانطور كه پيش از اين هم اشاره كردم همه ی اینها، جهت پیشرفت و ارتقای آگاهی و ايجاد ارتباط در عرصه بين الملل، ناچار به ِیادگیری زبان پر کاربرد و بین المللی انگلیسی است. آموزش زبان، برابر نص صريح اصل ٣٠ ام قانون اساسی، مبنی بر آموزش رایگان است. حیرت انگیز، که از سوي برخي گفته و شنيده می شود؛ آموزش زبان انگلیسی را به بهانه ضعف در آموزش و پرورش به آموزش گاه هاي آزاد واگذار تا به ابزاری برای تجارت تبدیل و باب مافیای آموزشگاه های زبان در کنار مافیای کنکور و يا پس از حذف مافياي كنكور بازار ديگري داغ شود، آنهم به قيمت زيرپا گذاشتن عدالت آموزشی! در این میان، چه تدبیری برای دانش آموزان مناطق محروم و اقشار ضعیف و مناطق روستایی و عشایر اتخاذ شده است؟ چه كسي پاسخگوي هزينه گزافي خواهد بود كه بر دوش خانواده ها خواهد گذاشت؟ تكليف معلمين فهيم و فرهنگيان تلاشگر زبان هاي خارجي در عرصه تعليم و تربيت چه خواهد شد؟ لذا بهتر است بجاي زير پاگذاشتن اصول قانون اساسي، با احترام به عدالت آموزشي، با تقويت و بهره گيري از روش هاي نوين آموزش زبان هاي خارجي در آموزش و پروشِ جمهوري اسلامي ايران دانش آموزان و فرزندانمان را كه آينده سازان كشور هستند، با آموزش كاربردي چند زبان خارجي، براي حضور در عرصه هاي مختلف منطقه اي و بين المللي، در همه شئون مختلفِ علمي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي، هنري، ديني، سياسي، نظامي، امنيتي ، تاريخي، صنعتي، گردشگري، پزشكي و ... آماده كنيم. اقدام شايسته در اين خصوص، علاوه بر آموزش و يادگيري كاربردي حداقل يك يا دو زبان خارجي كمكي شايان به اقتصاد خانواده و كاهش هزينه سبد اقتصادي خانواده از بعد آموزش خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار