کد خبر: ۸۵۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
تجارت آنلاین گزارش می دهد؛
بیکاری و نبود اشتغال همچنان یکی از چالش های بزرگ اقتصاد است که بهنوبه خود باعث آسیب های اجتماعی و مشکلات دامنه دار دیگری شده است و انتقادات و گلایه ها و اظهارات دغدغه مندان و کارشناسانی که مدام و از پی هم در این مورد تذکر می دهند تا به حال نتوانسته چندان که باید کارگر بیفتد.

ماهیت ژله ای سیاست های اشتغالزائی

گروه اقتصاد کلان: بیکاری و نبود اشتغال همچنان یکی از چالش های بزرگ اقتصاد است که بهنوبه خود باعث آسیب های اجتماعی و مشکلات دامنه دار دیگری شده است و انتقادات و گلایه ها و اظهارات دغدغه مندان و کارشناسانی که مدام و از پی هم در این مورد تذکر می دهند تا به حال نتوانسته چندان که باید کارگر بیفتد. البته هر از گاهی مقامات از ایجاد اشتغال و اختصاص بودجه در این مورد دم می زنند اما آنچه که مهم است این است که این موضوع ملموس نیست و درعمل ظاهر نشده است.

روز گذشته نیز محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه ریزی دولت برای ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی، گفت: در این رابطه ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی و ۷۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

به گزارش رسانه ها، نوبخت روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی افزود: نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش داشت و این در حالی است که ۸۴۳ هزار نفر جمعیت شاغل اضافه شد.

حمایت از تولید داخل راهکار ایجاد اشتغال

یکی از راه های ایجاد اشتغال و شاید مهم ترین آن ها حمایت از تولید داخلی است که هرچند مورد توجه دولت و سایر مقامات است اما در این مورد هم آنچه که به اجرا درآمده است به هیچ وجه با ایده ها و آرمان های مدنظر همخوانی نداشته و فاصله معناداری دارد. در این راستا رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریمها و ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی عنوانکرد: تولید داخل و رونق تولید باعث ایجاد اشتغال و بی اثر کردن تحریم ها میشود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین امیریخامکانی افزود: مجلس در دو سه سال گذشته قوانینی در رابطه با رفع موانع تولید و ریل گذاری فصای کسب و کار داشته است.این همه تذکر و گلایه از کندی فضای کسب و کار و مجوز ها می شود و مقام معظم رهبری هم اخیراً اشاره به این مشکل داشته اند. امیری خامکانی گفت: انتظار این است هر پروندهای که در خصوص راه اندازی یک واحد تولیدی و یک کسب و کار جدید است مسئولین خودشان شخصاً پیگیر باشند حتی اگر باید در ادارات کل پیگیری نمایند خودشان کمک کنند تا مشکل حل شود و فرمانداری هم باید نظارت داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: همین رفتارها سبب می شود که با وجود ابلاغ منابعی از صندوق توسعه ملی به بانکها در کل کشور تفاهم نامه ها و قرارداد ها به پایان سال کشیده شد و جذب چندانی نبود امسال هم علیرغم اینکه مبالغی اعلام شده هنوز منتظرنبعضی دستگاهها پروژه هایشان را اعلام نمایند و بعضی دستگاه های ملی از جمله صنعت و معدن و گردشگری اعلام نموده اند.

بهبود کسب و کار نیازمند کار اجرایی

یکی از عوامل نامناسب بودن فضای کسب و کار را باید مسائل فرهنگی دانست . رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در این خصوص گفت: یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود نقدینگی کشور وارد عرصه سرمایهگذاری نشود نامناسب بودن فضای کسب و کار است

به گزارش رسانه ها به نقل از اتاق کرمانشاه، کیوان کاشفی در این راستا از نقدینگی حدود ۲ هزار میلیارد تومانی موجود در کشور یاد کرد و ادامه داد: در کنار این نقدینگی توان علمی زیادی هم داریم و بهبود فضای کسب و کار میتواند رابط این دو موضوع باشد. عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه موارد متعددی بر شاخص فضای کسب و کار تأثیر دارد، یادآور شد: یکی از مهمترین این موارد مباحث فرهنگی است. کاشفی معتقد است باید از افرادی که صاحب تریبون هستند برای بهبود زیرساختهای فرهنگی فضای کسب و کار استفاده کرد. وی با بیان این که خود مردم نیز باید پای کار باشند، ادامه داد: مردم هم باید یاد بگیرند که کار و تلاش کنند.

اولویت ایجاد اشتغال

گاه به نظر می رسد با پیش کشیدن بحث های نه چندان مهم از سوی مسئولان موضوع مهم اشتغال به حاشیه می رود. در این خصوص نیز یک کارشناس اقتصادی گفت: اولویت اقتصادی کشور خروج از رکود و ایجاد اشتغال است نه تشکیل وزارت بازرگانی. به گزارش رسانه ها محمود جامساز با بیان اینکه در چند دهه گذشته سیاستهای اقتصادی بر مبنای آزمون و خطا طراحی شد، اظهار داشت: در سالهای گذشته چندین وزارتخانه جدید تاسیس شد و چندین بار هم چند وزارتخانه از هم منفک شدند اما در عمل این اقدامات چون در راستای یک استراتژی درست نبود نتیجه مطلوبی در پی نداشت. برای مثال همین وزارت بازرگانی معلوم نشد آخر چرا از همان ابتدا ادغام شد و بعد دوباره حالا قرار است از وزارت صنعت جدا شود. جامساز با بیان اینکه میتوان در این شرایط تمرکز منابع مالی و فکری کشور را روی مسائل مهمتری مانند خروج از رکود و ایجاد اشتغال گذاشت، ادامه داد: تعطیلی کارخانههای ریشهدار، افزایش حجم نقدینگی و گسترش فساد اداری از مهمترین موضوعاتی هستند که دولت میتواند انرژی و توان کارشناسی خود را در این شرایط روی آن بگذارد.

نتیجه

با عنایت به سطور فوق به نظر می رسد سیاست های اشتغالزایی دولت هنوز ناپایدار، بی ثبات و ژله ای است و بر همین اساس بایستی برای نهضت ایجاد شغل و رفع و کاهش بیکاری نگاه و عزم جدی تری وجود داشته باشد تا مقابله لازم با این ابرچالش اقتصاد به طور پایه ای تر صورت بگیرد و به کاهش بیکاری منجر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار