کد خبر: ۸۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
تجارت آنلاین دیدگاه کارشناسان را بررسی کرد؛
اواخر مهرماه گذشته بود که معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد را کمک به صادرات کشور توصیف کرد اما ...

مناطق آزاد، فرصت یا تهدید؟!

گروه اقتصاد کلان: اواخر مهرماه گذشته بود که معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد را کمک به صادرات کشور توصیف کرد و اظهار داشت: مدیران مناطق آزاد کشور باید برنامه ریزی ویژهای برای افزایش صادرات از این مناطق انجام دهند تا تعادل و توازن لازم میان صادرات و واردات کشور بوجود آید.

به گزارش خبرگزاری ها جهانگیری افزود: بطور طبیعی کشورهای همسایه اصلیترین بازارهای محصولات صادراتی کشور هستند و حتماً باید مناطق آزاد برای حضور مؤثر تولیدات شرکتهای ایرانی در کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، همسایگان جنوبی و کشورهای آسیای میانه هدفگذاری کنند و دولت نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رونق صادرات میتواند کمبودهای ارزی را جبران کند، گفت: در شرایط کنونی که درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریمهای نفتی کاهش یافته است باید از این فرصت بهره جسته و با تقویت بخش صادرات غیر نفتی ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

معرفی فرصتهای سرمایه گذاری مناطق آزاد به سرمایهگذاران خارجی

در همین ارتباط روز گذشته، رئیس اداره تنظیم روابط اقتصادی استانهای وزارت اظهار داشت: در مناطق آزاد ظرفیتهای اقتصادی قابل توجهی وجود دارد که میتوان توجه سرمایهگذاران خارجی و داخلی به این فرصتها جلب کرد.

محمدی با بیان اینکه وزارت امور خارجه موظف است هیاتهای تجاری خارجی را با هدف معرفی ظرفیتهای اقتصادی به کشور دعوت کند، گفت: سال گذشته معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه شکل گرفته و یکی از وظایف این بخش آشناسازی هیاتهای خارجی با فرصتهای سرمایهگذاری در استانها به ویژه مناطق آزاد است.

رئیس اداره تنظیم روابط اقتصادی استانهای وزارت خارجه ادامه داد: رایزنیهای هدفمند برای اعزام هیات سرمایهگذاران خارجی به مناطق مختلف کشور انجام شده است تا بتوانیم تمام فرصتهای سرمایهگذاری فارغ از تحریمها را به سرمایهگذاران سایر کشورها معرفی کنیم.

حرکت بر خلاف هدف اصلی

اما از سوی دیگر، سید ناصر موسوی لارگانی، در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، اظهار داشت: در صورتی که این مناطق در جهت اهداف از پیش تعیین شده خود در حرکت بوده و نقش اساسی خود را برای رشد و توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کنند، میباید مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده شوند اما آنچه که تاکنون در این مناطق رخ داده بر خلاف اهداف اصلی آنها بوده است. وی افزود: فعالان اقتصادی در مناطق آزاد باید کالاهای تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کرده و به هیچ وجه کالاهای خود را به سرزمین اصلی وارد نکنند اما در حال حاضر این مناطق بستری برای واردات کالاهای خارجی شدهاند که در صورت ادامه یافتن این روند، تولیدکنندگان داخلی در سرزمین اصلی دچار مشکلات و آسیبهای جبران ناپذیر خواهند شد چرا که معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق، رقابت را برای تولیدکنندگان در سرزمین اصلی سخت میکند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از معابر مهم قاچاق کالا در کشور هستند، گفت: هرچند این ادعا توسط مسئولان این مناطق رد میشود اما متاسفانه بررسیهای انجام شده نشان میدهد، مناطق آزاد یکی از راههای موجود برای واردات کالای قاچاق به کشور هستند و تمدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق باعث تشدید این معضل خواهد شد.وی وضعیت فعلی مناطق آزاد را بر خلاف رسالت اصلی این مناطق دانست و افزود: اهداف اصلی پیشبینی شده برای این مناطق افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی بوده اما در شرایط فعلی، معافیت پایههای مالیاتی در این مناطق، سیاستگذاری غلطی است. لارگانی با اشاره به نحوه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی گفت: علی رغم اینکه در بررسی اولیه کمیسیون اقتصادی، معافیت این پایه مالیاتی در مناطق آزاد حذف شد اما قبل از ارسال این لایحه به صحن علنی، هیئت رئیسه جدید کمیسیون اقتصادی، جلسهای غیر رسمی تشکیل داد و به دنبال آن، مجددا معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در این لایحه گنجانده شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را محتمل دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بعضی از مواد لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شده است و با توجه به حضور نمایندگان سازمان امور مالیاتی و همچنین بخش خصوصی در جلسات کمیسیون اقتصادی ، هنوز هم امکان حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد وجود دارد.

پشت پرده جنجالها

در مقابل نماینده مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس قریب 2 هفته قبل گفت: پشت پرده جنجالها برای تصویب حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد، منطقهنگری برخیهاست که در لوای برقراری عدالت مالیاتی منافع خود را دنبال میکنند و اصل آن در تعارض با منافع ملی است. محمد حسن نژاد در جمع خبرنگاران افزود: کسانی که بحث حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد را مطرح کرده اند، فاقد بینش ملی هستند و می خواهند با طرح موضوعاتی مانند « ضرورت برقراری عدالت مالیاتی» و یا «لزوم رفع تبعیض مالیاتی»، اهداف منطقه ای مدنظر خود را محقق کنند.

حسن نژاد با یادآوری بندهایی از قانون مناطق آزاد افزود: قانون این مناطق خاص و فراتر از قوانینی است که در سرزمین اصلی، ساری و جاری بوده و سرمایه گذار مناطق آزاد هم با استناد به این قانون وارد فعالیت اقتصادی شده و حالا در میانه فعالیت او نمی توان گفت که باید مالیات بدهی، چون او به امید معافیت به منطقه آزاد آمده و در آنجا سرمایه گذاری کرده است.

وی اظهار داشت: اگر چنین اصلاحی صورت بگیرد و معافیت مالیاتی مناطق آزاد حذف شود، همان سرمایه گذار می تواند شکایتش را به دادگاه ببرد و ما هم محکوم خواهیم شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار