کد خبر: ۸۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
رییس پژوهشکده بیمه گفت: زمانی بیمه گسترش پیدا می کند که شرکت های بیمه سرویس مناسب ارایه کنند و مردم انگیزه پیدا کنند.

دکترحمید کردبچه، رییس پژوهشکدۀ بیمه، امروز در نشست خبری بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه گفت: بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه، با موضوع «افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها» در دو روز ۱۲ و ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸ و در دو بخش نشست‌های علمی و نشست‌های عمومی صنعت بیمه برگزار می‌شود.
رییس پژوهشکده بیمه اظهار داشت: نشست‌های علمی در روز دوازدهم آذر ماه جاری ساعت ۸ الی ۱۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) و با حضور رییس کل و اعضای هیات عامل و مدیران بیمه مرکزی، دبیرکل و هیات رییسه سندیکای بیمه‌گران ایران، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بیمه، روسای انجمن‌های صنعت بیمه، محققین و استادان پژوهشکده، صنعت بیمه و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
دکترکردبچه افزود: در روز نخست همایش، مجموع مطالعات و مقالات مورد تایید در کمیته علمی در قالب ۹ پنل تخصصی ارائه و بررسی خواهد شد. اعضای این پنل‌ها متشکل از اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، مدیران و صاحبنظران صنعت بیمه، استادان و پژوهشگران دانشگاه و پژوهشکده بیمه هستند.
رییس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد: در روز نشست‌های علمی، پنل‌های تخصصی موضوعات «ضریب نفوذ بیمه، حقایق و واقعیت‌های آماری»، «نقش فرهنگ در ضریب نفوذ بیمه»، «نقش محرک‌های انگیزشی، بازاریابی و رضایت‌مندی مشتریان در ضریب نفوذ بیمه»، «نقش قیمت تمام شده، سیاست‌های قیمتی و خدمات پس ازفروش بر ضریب نفوذ بیمه»، «محصولات بیمه‌ای، نیازسنجی و انطباق محصولات بیمه‌ای با نیازهای مشتری- بیمه‌های اموال و مسئولیت»، «محصولات بیمه‌ای، نیازسنجی و انطباق محصولات بیمه‌ای با نیازهای مشتری- بیمه‌های اشخاص»، «نقش ساختار بازار و نهادها در ضریب نفوذ بیمه»، «نقش توسعه برون مرزی، ارتباطات بین‌المللی و رونق تولید در ضریب نفوذ بیمه»، «نقش فناوری اطلاعات در ضریب نفوذ بیمه» را بررسی خواهد کرد.
وی ادامه داد: نشست‌های صنعت، در سیزدهم آذر ماه، ساعت ۸ الی ۱۷:۳۰ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. برنامه صبح همایش طبق روال سالانه در بخش نخست به سخنرانی مقامات عالیرتبه و معرفی چهرۀ ماندگار سال ۱۳۹۸ صنعت بیمه اختصاص دارد و در بخش دوم گزارشی از حقایق آماری ضریب نفوذ بیمه ارائه خواهد شد.
رییس پژوهشکده تصریح کرد: برای اولین بار در همایش سال جاری، برنامه‌های ویژه‌ای برای طرح و بررسی موضوعات حرفه‌ای و فنی صنعت بیمه در قالب ۸ پنل حرفه‌ای در بعدازظهر روز دوم همایش در نظر گرفته شده است. برنامه‌ریزی محتوایی و اجرایی این پنل‌ها توسط سندیکای بیمه‌گران و انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه صورت گرفته است.
دکتر کرد بچه همچنین اظهار داشت: پنل های تحت مدیریت سندیکای بیمه گران ایران در قالب موضوعاتی مانند: «شبکه فروش و چالش‌های آن در توسعه بیمه و ضریب نفوذ بیمه؛ نمایندگان شرکت‌های بیمه»، «شبکه فروش و چالش‌های آن در توسعه بیمه و ضریب نفوذ بیمه؛ شبکه کارگزاری بیمه»، «فرصت ها و چالش‌های توسعه بیمه زندگی و افزایش ضریب نفوذ»، «ارزیابی ریسک، خسارت و اکچوئری در بیمه»برنامه ریزی شده است.
رییس پژوهشکده بیمه ادامه داد: همچنین پنل‌های تحت مدیریت انجمن حرفه‌ای به موضوعاتی مانند، «تحول دیجیتال و افزایش ضریب نفوذ بیمه»، «اصلاح ساختار و افزایش ضریب نفوذ بیمه»، «حفظ حقوق بیمه‌گذاران عامل افزایش ضریب نفوذ»، «نوآوری فنی و افزایش ضریب نفوذ بیمه»اختصاص دارد.
وی اعلام کرد: ضریب نفوذ بیمه از ١.١ درصد در سال ٨٨ به ٢.٣٨ درصد در سال ٩٧ رسید که نشان می دهد با شرایط اقتصادی ایران، صنعت بیمه در سال رشدی ٨ درصدی داشته است.
کردبچه با اشاره به فاصله ضریب نفوذ کنونی با رقم تعیین شده ٧ درصدی در پایان برنامه ششم، تاکید کرد که برای رسیدن به این رقم دست کم نیاز به ١٥ سال زمان با رشد کنونی صنعت بیمه داریم.
رییس پژوهشکده بیمه یکی از بخش هایی که به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک می کند را افزایش سهم بیمه های زندگی عنوان کرد و افزود: سهم بیمه های زندگی در حال حاضر ١٤.٥ درصد و در برنامه ششم پیش بینی شده که این رقم باید به ٥٠ درصد برسد. ما هم به دنبال آن هستیم تا از این طریق ضریب نفوذ را افزایش دهیم.

تقویت روابط کارشناسی پژوهشکدۀ بیمه با صنعت
حمید کردبچه، رئیس پژوهشکده بیمه در نشست خبری ۲۶ همایش ملی بیمه و توسعه سخن می گفت اظهار کرد: این دوره از همایش برای بررسی سیاست‌های لازم جهت افزایش ضریب نفوذ در تهران برگزار می‌شود و تفاوت ویژه‌ای در برگزاری این دوره از همایش وجود دارد، سال گذشته به دریافت نظرات مختلفی از جانب مهمانان سال گذشته همایش پرداختیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظرفیت بیمه کشور تا چه حد آماده رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصد است؟ بیان کرد: باید به آینده و شرایط بیمه امیدوار بود اما با توجه به شرایط حال حاضر زیرساخت‌ها و فرآیندهای بیمه‌ای کشور شاید تا ۱۵ سال آینده هم به این عدد نرسیم. اما باید توجه داشته باشید که ضریب نفوذ بیمه درسال‌های اخیر سالیانه ۸ درصد رشد داشته است وهمین امر نوید بخش رسیدن به ضریب نفوذ ۷ درصد است. چنانچه نتوانیم به عدد 7 در صد برنامه ششم برسیم، امیدواریم به 4 یا 5 درصد دست یابیم.

بیمه‌های زندگی تحت تاثیر ثبات اقتصادی
کردبچه تاکید کرد: بیمه‌های زندگی تحت تاثیر ثبات اقتصادی و تورم هاست و در نتیجه هدف گزاری بیمه برای بیمه عمر درجهت افزاش ضریب نفوذ، تا حدودی سخت است. چرا که بیشتر سرمایه‌گذاران در این بخش به دنبال کسب منفعت نیز هستند.
رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به ضرورت ایجاد ابرازهای مالی جدید درادامه افزود: صنعت بیمه در حوزه ابزارسازی تا حدودی کند حرکت کرده است. به سبب نیاز ویژه این حوزه باید با سرعت مناسبی در ابزارسازی مالی حرکت می‌کردیم. خوشبختانه اقدامات خوبی از جمله راه‌اندازی میزگرد‌های مناسب و فنی برای افزایش ابزارهای جذب پایه‌های مالی انجام شده است.
کردبچه تاکید کرد: بیمه مرکزی فعالیت هایی برای افزایش ضریب نفوذ دارد که در حوزه پژوهش و صنعت با دقت ویژه‌ای رصد می‌شود. در حوزه‌های مختلفی از جمله ابزارسازی پروژه‌های کلانی به پژوهشگاه واگذار شده است.
او اضافه کرد: بیمه به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی است. زمانی که شرایط اقتصادی از ورود سرمایه‌گذار خارجی جلوگیری می‌کند، قطعا بر بیمه نیز تاثیرگذار است، اما به این معنا نیست که بیمه در جا زده و تلاشی برای افزایش ضریب نفوذ نداشته است.
این مقام مسئول با اشاره به سهم 5/14 درصدی بیمه عمر در پرتفوی صنعت بیمه، ابراز کرد: پژوهشکده بیمه بر اساس پروژه‌های محول شده راهکارهایی ارائه می‌کند و نقش سیاست‌گذاری ندارد.
کردبچه تاکید کرد: هنوز صنعت بیمه پژوهشگاه ندارد و هر زمان که صنعت بیمه با گستردگی لازم همراه بود حتما به سمت این جایگاه هم حرکت خواهد کرد.

ظرفیت رشد نفوذ بیمه در ایران باید فعال شود
ضریب رشد بیمه در جهان ۶ درصد است و کشوری مانند کره جنوبی که در گذشته شرایط اقتصادی کمتری نسبت به ایران داشت هم اکنون به ضریب نفوذ ۱۲ درصد رسیده است و این یعنی ما برای رسیدن به این جایگاه توانمندی و ظرفیت داریم و باید راهکارهای مناسبی را پیش بینی کنیم تا این هدف محقق شود.
رئیس پژوهشکده بیمه ابراز کرد: باید از اساتید دانشگاه‌ها برای فرهنگسازی بیمه در میزهای مطالعاتی استفاده شود. یکی از میزهایی که پیش‌بینی شده، مربوط به اقتصاد رفتاری است که پژوهشکده برای تحقق این هدف و فعالیت در زمینه جامعه پذیری طرح های نوین این میز را تشکیل داده است.که در حال حاضر در زمینه شخص ثالث و راننده محور شدن بیمه ها فعال شده است. بخش دیگر فرهنگسازی به خدمات نوین و خوب شرکت‌های بیمه‌ای بر می گردد که باید با تمام توان در این مسیر گام برداشت.
دکترکردبچه ادامه داد: بیمه مرکزی با ورود به مدارس فرهنگسازی را از پایه، آغاز کرده است.
رئیس پژوهشکده بیمه تاکید کرد: در این همایش مهمان خارجی از روسیه، و چند کشور همسایه حضور خواهند داشت اما سخنران خارجی فعلا اعلام نشده است.
او بیان کرد: در همایش بیمه و توسعه به کارگزاری‌ها و نمایندگان صنعت بیمه توجه ویژه شده است. برای بروزرسانی اطلاعات و بررسی مشکلات صنعت پنل‌های‌‌خاصی طراحی شده است، و همانطور که پیش از این گفته شد مدیریت این پنل ها به عهده خود صنعت گذاشته شده است.
دکتر کردبچه با اشاره به این که قبلا هیچ مطالعه اجتماعی درخصوص پذیرش طرح های نوین بیمه از جانب مردم صورت نمی گرفت اما اکنون با تشکیل میزهای مختلف در زمینه های متعدد این امکان فراهم شده است، گفت: با شرکت‌های صنعت روابط نزدیکی داریم، برنامه راهبردی ۵ ساله در حوزه بیمه و صنعت طراحی می‌شود و در این برنامه ، ساله 98 هم دیده شده است. امیدواریم بتوانیم علاوه بر پاسخگویی به نیاز بیمه مرکزی، به سایر بخش های صنعت بیمه هم خدمات پژوهشی ارایه کنیم.

محدودیت مالی مانعی برای رشد نیست
رئیس پژوهشکده بیمه ابراز کرد: پژوهشکده بیمه در حوزه ارائه برنامه کمبود بودجه ندارد. محدودیت مالی در تمام شرکت‌ها وجود دارد اما معتقدم محدودیت مالی یک ضعف و مانع برای رشد نیست چرا که می توان آن را حل کرد و برایش راه حل یافت.
او اظهار کرد: درموضوع « آموزش» سیستم بانکی عملکرد بهتری نسبت به بیمه دارد. در سیستم بانکی مرکز آموزش بانکداری را داریم. اخیرا بیمه مرکزی برای ایجاد مرکز آموزشی درخواستی را ارائه کرده است اما هم اکنون نهادی برای آموزش ندارد. پژوهشکده طرحی را آماده کرد تا در این مسیر مسئولیت آموزش از عهده پژوهشکده برداشته شود و محول شود و در وهله دوم نیز شورای‌عالی آموزش بیمه برای تامین نیازهای آموزشی صنعت تشکیل شود.
دکترکردبچه از اصلاح ساختار آموزش بیمه‌ای در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: ‌در کشور مراکز آموزشی زیادی وجود دارد که قرار نیست ما جای آنها را بگیریم. در اساسنامه پژوهشکده هم این مسیر کاملا مشخص شده است. این مقام مسئول در پایان بیان کرد: امسال یک نفر را به عنوان چهره ماندگار صنعت بیمه در حضور مقامات ارشد اقتصادی کشور معرفی خواهیم کرد.
وی درباره فرایند انتخاب چهرۀ ماندگار صنعت بیمه گفت، بخش های مختلف کسانی را پیشنهاد می کنند و در نهایت یک شورا از میان کاندیدا ها یک نفر را انتخاب و به همایش معرفی می کند تا از وی تقدیر شود.
وی در پایان ادامه داد: پژوهشکده بیمه موضوعاتی همچون مطالعات اجتماعی، اقتصاد جامعه، علم داده، سازماندهی صنعتی و ساختار بازاری در تمرکز پژوهش های خود قرار داده است که در همایش نیز این پژوهش ها ارایه می شود و البته برنامه 5 ساله نیز تهیه شده که بتوانیم توسط آن به صنعت بیمه سرویس دهیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: