کد خبر: ۸۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

رئیس سازمان مالیاتی کشور گفته است " ۳۰۰ هزار نفر بیش از ۱ میلیارد تومان درآمد مشمول مالیات دارند ۵۲ درصد این میلیاردرها به هیچ وجه پرونده مالیاتی ندارند. " این موضوع علاوه بر آنکه از جنبه های مختلف قابل بررسی است. اما اولین پرسشی که بدنبال دارد این است که چه کسی مسئول جلوگیری از فرار مالیاتی است؟ ...فرار مالیاتی که یکی از موارد آن عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشد، جرم است.

قانون در این مورد صراحت دارد که هر شخصی که ۳ سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خوداری کند مجرم است و همین قانون اضافه می کند که کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاه های اجرایی نظارتی امکان پذیر است

حالا که سازمان امور مالیاتی به وقوع چنین جرمی وقوف پیدا کرده است. باید علاوه براینکه میزان و مدت جرم را مشخص کند مکلف است تا احقاق حقوق مردم و برگرداندن تمامی آن به صندوق بیت المال ( حتی اگر به فرموده مولای متقیان آن را کابین زنان کرده باشند) و اجرای قانون در مورد مجرمان اقدام نماید.

از این مهمتر علل و ریشه وقوع چنین جرم بزرگی باید مشخص شود اینکه چگونه افرادی موفق می شوند میلیاردها تومن از حقوق مردم را مورد تجاوز و غارت قرار دهند. اگر مدیران و مجریان قانون با اهمال و قصور و تخلف در وقوع این جرم نقش داشته اند علاوه بر اینکه باید مجازات شوند، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تکرار جرم اندیشیده شود.

مالیات علاوه بر اینکه منبع تامین درامد برای حکومت ها جهت اداره امور جامعه است اهداف مهمتری را مد نظر دارد. مالیات ابزاری برای توزیع درآمد جهت اجرای عدالت در جامعه و کاهش فاصله طبقاتی است که با سیاست های توزیعی مالیات قابل اجراست.

همچنین دولت از طریق کاهش یا افزایش مالیات در حوزه های مختلف اقتصادی می تواند اصلاحات اقتصادی و رفع تورم یا ایجاد رونق اقتصادی و دیگر وظایف حمایتی خود را اعمال نماید.

چنین اتفاقاتی نشان می دهد که دولت از انجام بخشی مهمی از وظایف خود باز مانده است.

این حق مردم است که مسئولان را مورد سوال قرار دهند و بسان پیرمرد مال باخته دوران کریمخان زند باز خواست کنند که ما اگر خوابیدیم فکر می کردیم که شما بیدارید و از اموال ما محافظت می کنید. وای به روزی که شما هم خوابیده باشید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار