به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از دنياي اقتصاد، هر چند این شرکت در اوج تحریمهای بینالمللی نیز ایران
را ترک نکرد، اما فعالیت آن به دلیل محدودیتهای ایجاد شده در تامین قطعات
به کمترین سطح خود رسید. حال والاستریت ژورنال در گزارشی به نقل از برخی
مقامات رنو از حضور جدی این شرکت پس از رفع تحریمها در ایران خبر داده
است.
این خودروساز فرانسوی اخیرا فروش قطعات خودرو به ایران را
ازسرگرفته و این قطعات توسط شرکای ایرانی برای مونتاژ خودروهای برند رنو
استفاده میشود. رنو ارسال قطعات به ایران را در سال 2013 در پی تشدید
تحریمهای غربی بهویژه تحریمهای بانکی که دریافت پول از ایران را تقریبا
غیرممکن ساخته بود، متوقف کرد.هم اکنون تولید تندر90 به مدد از سرگیری
ارسال قطعات توسط این شرکت فرانسوی شتاب قابلتوجهی به خود گرفته است، اما
در این گزارش موضوعی که جلب توجه میکند خرید سهام شرکت پارس خود رو توسط
رنو است. هر چند خرید سهام توسط این شرکت خارجی موضوع جدیدی نیست، اما طرح
دوباره آن نشان از علاقهمندی رنو به سهامداری در صنعت خودرو کشورمان دارد.
والاستریت ژورنال در این زمینه به نقل از منابع آگاه عنوان کرده
که مدیران رنو در حال بررسی سرمایهگذاری در پارس خودرو در صورت برداشته
شدن تحریمهای غربی هستند. در این مورد یک دستاندرکار صنعت خودرو به
«دنیای اقتصاد» میگوید که شرکت رنو طی یکی دو سال گذشته با توجه به تامین
قطعات تندر و مگان به شرکتهای داخلی، بهدلیل محدویتهای بانکی نتوانسته
به نقلوانتقالات پولی انجام دهد، این در شرایطی است که خرید قطعات رنو از
سوی شرکتهای داخلی با قیمت 1500 تا 1600 یورو صورت میگرفت .وی تاکید
میکند که پول رنو با توجه به افزایش قیمت ارز در ایران بیارزش شد به همین
دلیل پیشنهاد خرید سهام صورت گرفت حال آنکه به دلیل تحریم، این شرکت
نمیتوانست با استفاده از روشهای غیر معمول سهام و یا دارایی خریداری کند.
به گفته این دست اندرکار صنعت خودرو با تمام این اوصاف پرونده خرید سهام
پارس خودرو تا رفع تحریمها همچنان روی میز مسوولان صنعتی کشور و رنو قرار
دارد.