کد خبر: ۸۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

حسین خدنگ

روزنامه نگار

در یکی دو روز گذشته و پس از پایان فرصت ثبت نام برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم کمابیش استراتژی انتخاباتی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مشخص شده است. آنچه در این میان برای بسیاری از دنبال کنندگان اخبار فضای سیاسی کشور کمی عجیب و گیج کننده بود خودداری از...ثبت نام برخی از بزرگان هر دو جناح در انتخابات مجلس است که حرف و حدیث های بسیار و تحلیل های متفاوتی را در پی داشته است. انصراف محمدرضا عارف و محمدجواد لاریجانی به عنوان سرلیست انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان از شرکت در انتخابات مجلس را می توان نشانه برگ های رو شده این دو جناح در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تعبیر کرد. اصلاح طلبان بعد از 4 سال حضور در مجلس با تجربه شکست خورده فراکسیون امید نتوانستند از حضور وزنه ای به نام محمدرضا عارف در بهارستان سود چندانی ببرند و به همین خاطر تصمیم گرفته اند از عارف به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند. در سوی دیگر میدان اصولگرایان هم با توجه به پیروزی لاریجانی در رقابت برای کسب کرسی ریاست بهارستان به محمدجواد لاریجانی به عنوان برگی برنده می نگرند که می تواند به خاطر نزدیکی به جناح میانه رو در این سالها نامزدی با سبد رأی متنوع باشد و کلید پاستور را برایشان به ارمغان بیاورد. در این میان ثبت نام محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم معنی دار و نشان دهنده استراتژی هوشمندانه اصولگرایان است. آنان نمی خواهند در نبود لاریجانی ریاست مجلس یازدهم را به اصلاح طلبان واگذارند و به همین خاطر محمدباقر قالیباف را که همواره یکی از نامزدهای حتمی انتخابات ریاست جمهوری بوده به میدان آورده اند.

هر چند در این میان چالش بزرگ جناح راست وجود اختلاف های محسوس در جبهه اصولگرایی است که سبب شده تا لاریجانی فعلا تاکید کند برنامه ای برای انتخابات 1400 ندارد اما احتمالا در صورت اجماع اصولگرایان در انتخابات 1400 نامزد می شود.

این تشتت آرا در بین اصلاح طلبان هم به چشم می خورد و سبب شده تا در نبود نامزدی که قابلیت اجماع داشته باشد فعلاعارف تنها نامزدشان باشد و امیدوار باشند با توصیه های برخی از افراد بانفوذ بتوانند طرفداران ناامید و دلزده جریان اصلاح طلبی را دوباره به صحنه بکشانند. هرچند در این جناح نمی توان از نام اسحاق جهانگیری هم گذشت و ممکن است معاون اول کنونی دولت روحانی به عنوان گزینه نهایی ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح طلبان نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود. اتفاقی که چندان هم دور از ذهن نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار