کد خبر: ۸۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
گزارش« تجارت آنلاین» از دلایل افزایش نرخ ارز؛
طی روزهای اخیر نرخ دلار و به تبع آن سایر ارز ها و همچنین طلا و سکه پس از مدتی آرامش دوباره سیر صعودی پیدا کرد و بر این اساس تحلیل های گوناگونی را در پی داشت.

ثبات بازار، مطالبه فعالان اقتصادی

گروه اقتصاد کلان: طی روزهای اخیر نرخ دلار و به تبع آن سایر ارز ها و همچنین طلا و سکه پس از مدتی آرامش دوباره سیر صعودی پیدا کرد و بر این اساس تحلیل های گوناگونی را در پی داشت. در این تحلیل ها عوامل بسیاری همچون افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای سفرهای خارجی، نقدینگی، فضاسازی در باره بودجه و حتی ناآرامی های کشور عراق در بالا رفتن نرخ ارز دخیل دانسته شده است.

  • دلار در آستانه ورود به کانال ۱۴هزار تومان

صرافی‌های بانک‌ها از صبح روز گذشته ، نوزدهم آذرماه، قیمت دلار را ( تا لحظه تنظیم خبر در ساعت 15) برای فروش به مردم، ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به اوایل روز افزایش ۳۵۰ تومانی داشته است. به گزارش ایلنا این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند، البته به نظر می‌رسد این نرخ‌ها در بازار دلالی بالاتر از این باشد.

بر همین‌ اساس طی روز گذشته قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است که نسبت به اول صبح افزایش ۳۰۰ تومانی دارد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ و ۸۰۰ هزار تومان است.

  • از افزایش قیمت بنزین تا ناآرامی های عراق

در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی درباره عوامل تاثیرگزار بر نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: چهار عامل باعث افزایش قیمت دلار و سایر ارزها در کشور شده‌اند.

به گزارش صنعت نیوز، وحید شقاقی با بیان اینکه عامل نخست، انتظارات تورمی پس از افزایش قیمت بنزین است، افزود: معمولا هر افزایش قیمتی در بنزین انتظار افزایش قیمت‌ها در سایر کالاها را به دنبال دارد که دلار نیز یکی از آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: البته تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ دلار، کوتاه مدت بوده و نمی تواند بلند مدت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: عامل دومی که افزایش نرخ دلار را موجب شده، رشد تقاضا برای سفرهای خارجی است. با توجه به نزدیک شدن به سفرهای پایان سال میلادی و سپس پایان سال خورشیدی، میزان تقاضا برای دلار و سایر ارزها بالا می رود. وی اضافه کرد: عامل سوم نزدیک شدن به زمان تسویه حساب‌های بانک و شرکت هاست که تقاضا برای دلار و ارز را بالا برده و به تبع آن، قیمت ها رشد می کند.

این کارشناس بازار ارز اظهار داشت: چهارمین و مهم ترین عامل افزایش قیمت دلار، ناآرامی های اخیر در کشور عراق به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران است.

شقاقی اظهار داشت: مبلغ بالای مبادلات تجاری بین دو کشور باعث افزایش زیاد تقاضا برای دلار و سایر ارزها شده است.

  • کمی تا قسمتی طبیعی

از سوی دیگر، رئیس کل اسبق بانک مرکزی نوسانات هفته های اخیر ارز را تاحدی طبیعی دانست و گفت: «در طول چند ماه اخیر شاهد ثبات نسبی بودیم و نوسانات چند هفته اخیر نیز جزئی از همین نسبیت است.» به نقل از تسنیم، طهماسب مظاهری نقدینگی و بودجه دولت را دو شاخص مهم در نوسان نرخ ارز برشمرد و گفت: «متاسفانه رشد نقدینگی بالای 25 درصد بود و وقتی چاپ پول صورت می گیرد، طبیعتا قیمت واحد ارز را بالا می برد.»

مظاهری اضافه کرد: «اگر دولت موفق شود در مسائل مالی و بودجه و هزینه ها صرفه جویی کرده و منابعی غیر از بانک مرکزی را برای خود تامین کند، رشد نرخ ارز با ثبات بیشتری روی می دهد.»

وی دستور اداری و تزریق ذخایر ارزی را به فنری تشبیه کرد که روزی جهشی خطرناک خواهد داشت و خاطرنشان کرد: «اگر دولت در چاپ پول ناپرهیزی کند، نرخ ارز نیز بالا خواهد رفت و باید از بانک مرکزی درخواست شود در این راستا مراقبت نماید.»

  • نظارت دولت بیشتر شود

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز و سکه از دولت خواست که نظارت خود را براین بازار افزایش دهد.

مجید کیانپور در نطق میان دستور جلسه علنی روز دوشنبه مجلس اضافه کرد: لازم است دولت با نظارت بر بازار کالا و ارائه‌ی خدمات از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و بیش از این زندگی مردم را سخت نکند. ما اکنون شاهد افزایش غیرمنطقی کالاها هستیم. دولت نیز برنامه‌ریزی مشخصی برای کنترل بازار ارز و سکه ندارد و اخیرا این بازار دچار چالش شده است. دولت باید نظارت موثرتری براین بازار داشته باشد تا شاهد گرانی کالا در پی آن نباشیم.

  • واکنش همتی به جهش نرخ دلار

با توجه به اینکه مطالبه فعالان اقتصادی ثبات بازار ارز است ، رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: صبر ما زیاد است و همانطور که در یک سال گذشته نرخ ارز را کنترل کردیم و متناسب با ارزش ذاتی آن نرخ‌ها تعدیل شد، اکنون نیز این تلاش را برای بازگرداندن ثبات به بازار ادامه می‌دهیم و امیدواری زیادی وجود دارد که شرایط به روال طبیعی گذشته باز گردد. به گزارش پارسینه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: با موضوع نرخ ارز و نوسانات آن هیجانی برخورد نمی‌کنیم و ثبات را به بازار ارز برمی گردانیم.

وی گفت: شوک قیمتی بنزین و فضای روانی که از داخل و خارج از کشور بر اقتصاد حاکم شد بخشی از علت این افزایش قیمت ارز بود و از طرف دیگر فضاسازی که درباره لایحه بودجه سال آینده از دیروز انجام شد و تلاش کردند بگویند بودجه مشکل دارد و اقتصاد را پولی می‌کند، شوک‌هایی است که طرفداران بالا بردن نرخ ارز آن را ایجاد می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار