کد خبر: ۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
در غرب بیابان لوت در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان شهداد منطقه منحصر بفردی وجود دارد که اصطلاحا بدان کلوت (ریشه واژه بلوچی) گویند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛در غرب بیابان لوت در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان شهداد منطقه منحصر بفردی وجود دارد که اصطلاحا بدان کلوت (ریشه واژه بلوچی) گویند.

یکی از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌ترین نقاط ایران

تپه‌های ممتد و طولانی کلوتها و دره‌های بین آنها نشان از قدرت و هیبت باد در این منطقه دارند.

هنگامی که باد قادر باشد در یک عرصه ۲۵۰ کیلومتری چنین اشکالی ایجاد نماید مقاومت انسان در برابر آن چقدر خواهد بود! کلوت از مناظر اعجاب انگیز خلقت است که در رشته‌های ممتد و موازی در جهت شمال غربی به جنوب شرقی گسترده شده است.

طول این عوارض طبیعی در حدود ۲۵۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۷۰ کیلومتر است. کلوت اسرارآمیزترین و ناشناخته ترین عارضه طبیعی در کل بیابان لوت و ایران است.

یکی از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌ترین نقاط ایران

در نسخ تاریخی کسی از داخل آن عبور نکرده و آنچه در مورد آن نگاشته شده جملگی از مناطق حاشیه آن است و کماکان برای ما بسیار ناشناخته است.

علت این ناشناختگی ۲ عارضا طبیعی در غرب و شرق لوت است. کلوتها در غرب و ریگستان بزرگ لوت در شرق ۲ عاملی بودند که ارتباط مناطق غربی و شرقی لوت را محدود کرده بودند و هیچ مسافری از غرب به شرق لوت سفر نمی‌کرده است.

تنها مسیری که از داخل دشت لوت عبور میکرده راه نو بوده که از بین این دو عارضه طبیعی و از میان هامادای لوت جایی که بغیر از چند چاله کوچک و شکست زمین عملا مانعی برای سفر به چشم نمی‌خورده است.

یکی از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌ترین نقاط ایران

در سالهای اخیر گروه کانون سبز فارس به سرپرستی آقای بهمن ایزدی موفق به عبور از شمال به جنوب کلوتها شده‌اند.

شایان ذکر است کانون سبز فارس به همراهی آقای بهمن ایزدی و مجید خاتمی برای نخستین بار به صورت پیاده مسیر غرب به شرق کلوت‌ها را پیمایش کردند که این مسیر به مسیر خورشید شهرت یافت.
 
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار