کد خبر: ۹۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بار دیگر شرافت حماسه آفرید. رفتگری500 میلیون تومان پول پیدا کرد اما با وجود مشکلات شدید مالی و تنگنای زندگی، بدون آنکه وسوسه ای به دل راه بدهد یا ریالی از آن را بردارد، کل مبلغ را به صاحبش بازگرداند. این در حالی است که خیانت در امانت، اختلاس، رانت، سواستفاده از بیت المال، غوطه ور شدن در مال حرام و بسیاری منکرات دیگر که از سوی مسوولان صورت می گیرد، به چالش امروز نظام تبدیل شده است. وقتی معاون فلان رییس جمهور رییس جمهور، معاون فلان وزیر، مدیرکل، رییس و دیگر شخصیت های نظام به اتهام اختلاس، فساد مالی و اخلاقی، رانت و... محاکمه و به زندان، تبعید، انفصال از پست های دولتی، رد مال و حتی شلاق محکوم می شوند، دیدن رفتگر نیازمندی که پول کلانی را پیدا کرده و تمام آن را به صاحبش بازگردانده، باید هم شوکه آور باشد. امروزه آش واقعا شور شده است. وقتی که برادر رییس جمهور به هر دلیل محاکمه و زندانی شود یا پسر، دختر، داماد و دیگر بستگان فلان مسوول به دلیل آقازاده بودن و دسترسی به رانت و داشتن امضای طلایی، با دست درازی به دارایی مردم، صاحب جاه و جلال شود و آب از آب تکان نخورد، مردم بخت برگشته ای که به نان شب  محتاج هستند، چگونه باید با این خفت وخواری زندگی کنند؟ براستی چه خبر است؟ مگر به غیر از این است که اخلاق رنگ باخته و فساد و سودجویی به ارزش تبدیل شده است؟ مگر به غیر از این است که بنابر تاکید علما، اگر زن بارداری لقمه حرامی را در دوران بارداری بر دهان بگذارد یا پدری نان حرام سر سفره بگذارد، فرزندش در آینده حرامی می شود؟ آیا این همه آقا و آقازاده که راهی زندان شده و می شوند، به دلیل لقمه های حرامی است که از دست پدر و مادرشان گرفته اند؟ بدتر اینکه دروغگویی در بین مسوولان عادی شده است. حتی تصور آن هم وحشتناک است که مسوولان ارشد نظام به مردم قول یا وعده ای بدهند اما در اظهار نظر دیگری خلاف آن سخن بگویند یا عمل کنند. مگر این مسوولان نمی دانند که صدای آنها ظبط شده و به محض آنکه منکر شوند، بسادگی می توان دروغ گویی شان را اثبات کرد؟

البته شاید هم اشکال در نحوه و میزان مجازاتی است که دستگاه قضا برای آنان در نظر می گیرد. چرا مجازات یک آقازاده شدیدتر از افراد عادی نیست؟ چرا تنها آقازاده محاکمه می شود و کاری به آقا ندارند؟ مگر می شود برادر، فرزند یا داماد یک مسوول از امضای طلایی برادر، پدرش و پدرزنش سواستفاده کرده و این آقا خبر نداشته باشد؟

بی شک اگر همزمان با آقازاده ها، آقایان نیز محاکمه و مجازات می شدند و بشوند، دیگر بسادگی از کنار تخلفات برادر، پسر، دختر، داماد و دیگر بستگانشان نمی گذشتند و نمی گذرند.

شاید هم باید از علم پزشکی کمک بگیریم و ژن آقایان را بررسی کنیم. البته باید ژن این رفتگر شریف شهرداری که 500 میلیون پول بادآورده را به صاحبش بازگردانده ملاک باشد، زیرا سلامت بودن ژنش ثابت شده است. به عبارت بهتر اگر قرار باشد اصلاح ژنتیکی در مسوولان صورت بگیرد، باید به سراغ ژن هایی برویم که در سخت ترین شرایط زندگی می کنند، اما نان حلال سر سفره می گذارند و تن به خفت و خواری نمی دهند.  

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار