کد خبر: ۹۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶

محمد راستاد

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي

همزمان با آغاز چهارمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل جا دارد هفته ملی حمل ونقل را به همه همکاران و فعالان این عرصه تبریک بگویم و امیدوارم در ایفای وظایف خطیری که برعهده دارند پیروز و سربلند باشند. اهمیت این صنعت از آنجایی است که تجارت داخلی و خارجی ایران بر پایه حملونقل استوار بوده و... در این بین بیشترین سهم تجارت خارجی کشور از طریق دریا و کشتیرانی انجام میگیرد. در این زمینه یکی از اهداف مهم و راهبردی که باید توسط تمام فعالان صنعت حمل و نقل کشور دنبال شود، افزایش بهره وری در این صنعت است. تمام روشهای حمل و نقل باید به گونهای عمل کنند تا در یک ساختار منسجم و هماهنگ منجر به ارتقای کیفیت و افزایش بهرهوری این عرصه شود و در واقع سهم حملونقل در قیمت تمام شده کالا باید به حداقل ممکن برسد. سازمان بنادر و دریانوردی از جمله برنامههای مهمی که با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص دنبال می کند، افزایش سهم حمل و نقل ریلی از کالاهایی است که به بنادر وارد یا از آن خارج می شوند. ارتقا و بهبود زیرساختهای ریلی بنادر کشور با تعامل با شرکت راهآهن از جمله اقداماتی است که در این زمینه برقرار شد تا از طریق برنامههای مدیریتی و نرمافزاری به گونهای عمل شود تا منجر به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در کالاهای ورودی یا خروجی از بنادر کشور شود.

یکی دیگر از اقدامات راهبردی مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی آن را در صنعت حمل و نقل دنبال میکند، افزایش میزان جابهجایی کالا یا کاپوتاژ از طریق دریاست. از جمله آثار مهمی که کاپوتاژ یا کران بری به دنبال خواهد داشت کاهش میزان مصرف سوخت، بهبود محیط زیست و همچنین کاهش فشار بر سایر روشهای حمل و نقل به خصوص حمل و نقل جادهای است. در همین خصوص اقدامات خوبی در سال جاری انجام شده و امیدواریم با هماهنگی و تعامل موجود بین دستگاههای مختلف، سهم جابهجایی کالا از طریق کاپوتاژ افزایش یابد.

اخیرا با همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای ساماندهی تردد کامیونها به بنادر کشور در دستور کار قرار دارد و هفته گذشته بندر شهید رجایی به عنوان اولین بندر کارش را در این زمینه آغاز کرد تا به مرور این پروژه در سایر بنادر اجرایی شود. هدف از ساماندهی ورود و خروج کامیونها، انضباط بخشی و بهبود کیفیت تردد آنها به بنادر است.

اتکا به توان داخلی برای تامین مایحتاج حمل و نقل دریایی کشور یکی دیگر از اقداماتی است که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار دارد. خوشبختانه توانمندی شرکتهای تولیدی داخلی و شرکتهای دانش بنیان به گونهای است که کمترین نگرانی و دغدغه برای تامین مایحتاج بخش حمل و نقل دریایی کشور توسط سازندگان داخلی وجود دارد و در این زمینه توانستهایم دستاوردهای بسیار خوبی داشته باشیم. در سال جاری ۱۵ دستگاه جرثقیل محوطهای پایانههای کانیتنری یا ترنستینر با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی به بهرهبرداری رسید و در این زمینه از جمله اقدامات مهم دیگری که در دستور کار قرار دارد تامین ناوگان دریایی سازمان بنادر و دریانوردی توسط سازندگانی داخلی است. این اقدام در قالب طرح تحول صنایع دریایی کشور در حال انجام است که امیدواریم به مرور شاهد تولید و بهرهوری از ناوگان عملیاتی بنادر کشور توسط سازندگان داخلی باشیم.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار