کد خبر: ۹۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
بررسی های «تجارت آنلاین» نشان می دهد؛
علی رغم اولویت و اهمیتی که راه اندازی کارگاه ها و بنگاه های تولیدی و صنعتی و خدماتی دراقتصاد کشور دارند، با این متاسفانه کارآفرینان و متقاضیان راه اندازی این نوع کسب و کارها همچنان با معضل صدور مجوز روبرو هستند.

مطالبه کارآفرینان؛ تسهیل فرایند کسب و کار

گروه اقتصاد کلان: علی رغم اولویت و اهمیتی که راه اندازی کارگاه ها و بنگاه های تولیدی و صنعتی و خدماتی دراقتصاد کشور دارند، با این متاسفانه کارآفرینان و متقاضیان راه اندازی این نوع کسب و کارها همچنان با معضل صدور مجوز روبرو هستند. همین امر به تازگی باعث شده است تا دلالان به این حوزه هم ورود کنند و در قبال دریافت مبالغ هنگفت، اقدام به خرید و فروش مجوزهای کسب و کار از طریق فضای مجازی بنمایند. در این خصوص روز گذشته معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حال حاضر کانالهایی در شبکه های اجتماعی فعال هستند که کار خرید و فروش مجوزها از ۱۰۰ میلیون تا چندین میلیارد تومان را انجام میدهند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه در برخی موارد، خود نظام مجوز دهی تبدیل به ابزاری برای انحصار شده است، اظهار داشت: سه پدیده انحصار، فساد و رانت رابطه پیچیده و تنگاتنگی با هم دارند و یکی از اهداف آنها نیز، سوء استفاده از نظام مجوز دهی است.

وی گفت: زمانی که یک دستگاه متصدی صدور مجوز بگوید، تعداد فعالان یک حوزه اقتصادی به کفایت رسیده و دیگر مجوز جدیدی صادر نخواهد شد، خود این تبدیل به انحصار و رانت برای فعالان صاحب مجوز در آن حوزه می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اینگونه تصمیمات، باعث گران قیمت شدن مجوز ها و ایجاد زمینه فساد از طریق انحصار و رواج خرید و فروش آنها می شود.

تولیدکنندگان در پیچ و خم بروکراسی

همچنین یک نماینده مجلس در این مورد گفت: مشکلات واحدهای تولیدی و آنچه بانکها برای آنها ایجاد کرده اند همچنین مسائلی که خود مجموعههای مرتبط با بازار دارند اعم از واردات و صادرات شرایط خوبی ندارند و هیمن باعث شده تا بر فضای کسب و کار تاثیر منفی بگذارند.

محمدحسین فرهنگی در گفتوگو با فارس تصریح کرد: بخشی از مشکلات هم به رکود اقتصادی در کشور بر میگردد که بر فضاهای کسب و کار در کشور سایه انداخته و استان ما نیز از آن بی بهره نمانده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص راهکار رهایی از مشکلات و اقدام مجلس نیز گفت: فعال شدن دولت در فضای کسب و کار و اجرای کامل قوانینی که تا به امروز به درستی و کامل اجرا نشده میتواند مشکلات را تسهیل کند چرا که برخی قوانین و مقررات دولت و پیش بینی نوسانات ارز موانعی را ایجاد کرده که فضای کسب و کار و دریافت مجوز برای بنگاهها را با مشکل مواجه کرده که باید اصلاح شود. فرهنگی همچنین گفت: با وجود اینکه نبود پنجره واحد موانع بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد میکند اما در حال حاضر به صورت ناقص در کشور اجرایی میشود، البته دولت معتقد است یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن پنجره واحد عدم همکاری دستگاههای مختلف است.

ضرورت رفع مشکلات حوزه تولید

از سوی دیگر به تازگی استاندار تهران با اشاره به ضرورت رفع مشکلات حوزه تولید تأکید کرد: در سال رونق تولید تمام تلاش ما باید برای رونق تولید، تسهیل فرایند کسب و کار و افزایش تولید در کشور باشد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه دیدار و پاسخگویی به درخواستهای شهروندان استان تهران با اشاره به لزوم خدمت رسانی به مردم گفت: بروکراسی کشور مشکلات و گرههای زیادی را در مسیر کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی به وجود آورده است که با تسلط و اشرافیت بالاترین مقام دستگاه میتوان برای رفع مشکلات مردم گام برداشت.

نتیجه

خرداد ماه سال جاری، مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی موانع تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در ایران را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای حل آن ارائه کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: « با توجه به برسی ها و مطالعات صورت گرفته این نتیجه حاصل میشود که مشکلات برآمده از بوروکراسی ناکارآمد، مسئله پیچیدگی، زمان بر بودن و هزینه بر بودن صدور مجوزها به عنوان یکی از موانع اصلی کسب و کارها مطرح شده و مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است. در واقع آنچه امروزه با عنوان مقررات زدایی در ایران از آن یاد میشود و هیئتی نیز با همین عنوان تشکیل شده، در واقع مجوززدایی است. هدف اصلی از مقررات زدایی در مفهوم گفته شده، لغو مجوزهای غیرضروری برای شروع کسب و کار و همچنین شفافیت و سهولت شرایط دریافت مجوزهای ضروری (از لحاظ مراحل، هزینه ها و زمان) است...».

بر این اساس لزوم تسهیل گری در مسیر صدور مجوز کسب و کار با هدف دلگرم سازی و تشویق کارآفرینان و فعالان اقتصادی به خصوص در وضعیتی که کشور به اشتغالزایی و تقویت بخش تولید نیاز مبرم و ضروری دارد یک اصل مسلم و غیر قابل انکار باشد و بر مسئولان و متولیان اقتصادی نظام است که به چابک سازی و کاهش فرایند مجوز دهی و همچنین هزینه بر بودن مجوزها و در مجموع تقلیل زمان دستیابی به این مجوز ها اهتمام بیش از پیش داشته باشند تا بیش از این شاهد نگرانی و دغدغه صنعتگران و فعالان بخش تولید نباشیم و از سوی دیگر با فعالیت مخرب و فرصت طلبی دلالان و سودجویانی که به این بخش ورود کرده اند مقابله لازم صورت بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار