کد خبر: ۹۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
استیضاح ترامپ، پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور، انتخابات مجلس و مشکلات مردم اهواز از موضوعاتی بود که این هفته از تریبون‌های نماز جمعه شهرستان‌ها مطرح کرد.

یه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: دو روز پیش به همراه نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها به خدمت رهبری رسیدیم که ایشان در پایان فرمودند تبریز در این قضایای اخیر و راهپیمایی باشکوه بعد از اغتشاشات خوش درخشید و ما هم بار دیگر اعلام می‌کنیم که "ای رهبرا مردم همانگونه که تاکنون برای پیشبرد اهداف پیشقدم بودند بار دیگر اعلام می‌داریم که تا آخرین قطره خون، آماده  بوده و پا در رکاب هستیم." 

خطیب نماز جمعه تبریز در بخش دیگر صحبت‌های خود به رای آوردن استیضاح ترامپ در مجلس اشاره کرد و گفت: با اینکه دعوای ۲۰۰ ساله حزبی بین دموکرات و جمهوریخواهان است ولی همچنان یکی از رویدادهای مهم هفته بود زیرا رای موافق اکثریت نمایندگان به استیضاح ترامپ نکات مهمی دارد زیرا  این سومین رئیس جمهور آمریکا در طول تاریخ آن کشور است که در دوره اول به استیضاح محکوم می‌شود. 

به نوشته فارس، وی با بیان اینکه در موضوع استیضاح دو ماده اصلی اعم از سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره مطرح شده است، ادامه داد: در استیضاح ترامپ دیدیم که تعداد رای موافق بیش از ۲۲۰ تن بود که نشان‌دهنده این است که سیاست‌ها و اقدامات ترامپ نه تنها در سطح جهان طرفداری ندارد بلکه در داخل نیز سیاست‌مداران و مقامات آمریکایی به سیاست‌ها و برنامه‌های وی معترض هستند. 

امام جمعه تبریز یادآور شد: خبرها حاکی از آن است که مردم آمریکا با برپایی تظاهرات، خواستار استیضاح ترامپ و برکناری از قدرت شده‌اند و با اینکه مجلس سنا بعید است رای به این استیضاح دهد زیرا سناتورها قاضی هستند و اکثرا از حزب خود رئیس‌جمهور هستند ولی در همین حد که ترامپ در داخل مجلس با ۲۲۰ رای مورد استیضاح قرار می‌گیرد، مهم بوده و همان چیزی است که رهبری ما حضرت امام خامنه‌ای عزیز بدان وعده داد بود، یعنی " افول آمریکا ". 

وی ادامه داد: جا دارد تمام مردم مسلمان ایران و کشورهای اسلامی بار دیگر شعار همیشگی و فراموش نشدنی خود را تکرار کنیم و با هم مرگ بر آمریکا در اینجا طنین‌انداز کنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در استان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و حضور رئیس جمهور در آن مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: رئیس جمهور برای این منظور به مالزی سفر کرده که با حدود ۴۰۰ نفر از رهبران مقام‌ها از ۵۲ کشور جهان در مالزی برگزار شد به‌طوریکه ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی جزو کشورهایی بودند که در سطح سران در اجلاس شرکت کردند. 

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش‌های اسلامی و مسائل تاثیرگذار و ارائه راهکارهایی برای چالش‌ها در این اجلاس مطرح شد، بیان داشت: سفر رئیس‌جمهور در چارچوب سیاست نگاه به شرق تعریف می‌شود که این سیاست‌ها پس از فشار آمریکا و متحدان غربی در دستور کار دیپلماسی کشور قرار دارد. 

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: البته رئیس‌جمهور با سفر به ژاپن نیز خواهان گسترش  دیپلماسی شرقی ایران است همچنین راهکاری برای کم شدن فشارهای ظالمانه می‌باشد، از این‌رو  انتظار می‌رود در این اجلاس گامی در جهت یافتن راه‌حل‌های جدید برای مشکلات تاثیرگذار و کمک به بهبود اوضاع باشد زیرا وضعیت مسلمان در شرایط کنونی به مرحله‌ای رسیده است که در شرایط حاد بوده و مسلمانان مورد ستم قرار می‌گیرند.  

وی توضیح داد: در حال حاضر مسلمانان را در برخی کشورها به‌عنوان تروریست معرفی می‌کنند در حالیکه با توجه به جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن مسلمان و که با وجود این توانمندی گسترده، همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 

امام جمعه تبریز در تذکر انتخاباتی هر هفته خود با اشاره بر اینکه از مصادیق تقوا، تقوای انتخاباتی است، ابراز کرد: کاندیداهایی که اصلح و در تراز انقلاب است را انتخاب کنید. 

آل‌هاشم افزود: نماینده تراز انقلاب باید پایبند به آرمان‌های امام راحل باشد و به فردی رای دهیم که مقام معظم رهبری را در همه روزها و امور کشور فصل‌الخطاب بداند و به فردی رای بدهیم که متعهد به آرمان‌های شهدا باشد و کاردان و کارشناس و متعهد باشد و خود را خادم ملت بداند و بر آن افتخار کند. 

وی، به بارندگی شدید در اهواز اشاره کرد و گفت: آب به خانه مردم رسیده است و در برخی مناطق، فاضلاب شهری نیز وارد منازل شده است، از این‌رو امیدواریم پیش‌بینی لازم در ستاد بحران انجام گیرد تا در مواقع بحران با بحران روبه رو نشویم. 

نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها به دولت فشار وارد نکنند

آیت‌الله رسول فلاحتی در خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به پایان کار هیئت‌های اجرایی و آغاز کار مهم هیئت‌های نظارت بر انتخابات،‌ اظهار کرد: انتخابات حق‌الناس است و لذا در احراز صلاحیت کاندیداها دقت شود.

به نوشته ایسنا، وی با بیان اینکه مردم نقش مهم انتخاب افراد اصلح را بر عهده دارند، گفت: نمایندگان مجلس باید صدای رسای مردم باشند و امورات حوزه‌های انتخابیه خود را پیگیری کنند. در استان گیلان با مشکلات زیرساختی نظیر آب شرب و راه مواجه هستیم که باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دانشگاهیان و حوزویان نقش مهمی در حل مسائل کشور دارند، تصریح کرد: بیانیه ۷۷۷ نفر از اساتید دانشگاهی با محوریت اقتصاد ایران نشان‌دهنده توجه نخبگان جامعه به مسائل و موضوعات جاری است.

آیت‌الله فلاحتی، آسیب‌های ناشی از بالا رفتن قیمت بنزین که متوجه بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه شده است را نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد:‌ از ادارات صمت، اصناف و تعزیرات حکومتی می‌خواهیم نظارت خود را جدی کنند.

وی با بیان اینکه یک نماینده مجلس انقلابی باید تقوا داشته و خداترس باشد، عنوان کرد: ‌برخی از نمایندگان به دولت فشار می‌آوردند تا عزل و نصب مدیران ادارات با نظر آنان انجام شود که درست نیست و این وظیفه را باید استاندار انجام دهد.

تلاش برای استعفای دولت یک بازی سیاسی است

حجت‌الاسلام محمد مختاری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر بیرجند، به وجود مشکلات فرهنگی و اقتصادی در جامعه اشاره کرد و با توجه به اهمیت این موضوع، مطرح کرد: بی‌توجهی به حل این مشکلات از طرف مردم، حاکمیت و دولتمردان نادرست است.

بنا بر آنچه فارس نوشته است، مختاری توجه بیش از حد به مشکلات بدون پیگیری ریشه مشکل را آسیب‌زا دانست و تصریح کرد: دشمن تمایل دارد با اغراق در بیان مشکلات و تمرکز بیش از حد بر آن زمینه ناامیدی و افسردگی را در بین مردم به‌خصوص نسل جوان به‌وجود آورد.

وی مطرح کرد: بدنه جناح‌های مختلف سیاسی در کشور مؤمن و انقلابی است، ولی سران برخی احزاب سیاسی از سال‌های گذشته به‌دنبال اصلاحات آمریکایی هستند در صورتی که مشکلات کشور با اصلاحات آمریکایی حل نمی‌شود.

مختاری تلاش برای استعفای دولت را یک بازی سیاسی دانست و متذکر شد: دولت باید در یک سال و نیم آینده بخشی از کم‌کاری‌های خود را جبران کرده و نگاه خود به خارج از کشور را تغییر دهد

وی با تأکید بر اینکه باید در عرصه سیاسی رفتارهای عاقلانه و منطقی داشته باشیم که مهم‌ترین مؤلفه در گام اول حفظ آرامش است، اضافه کرد: در گام‌های بعدی باید علت مشکلات را یافته و در مسیر درمان قدم برداشته و بدانیم که در کنار مشکلات، داشته‌های عدیده‌ای نیز داریم.

افراد شایسته، متعهد و متخصص در معرض انتخاب مردم قرار گیرند

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد باقری ارومی هم در خطبه‌های نماز جمعه اسالم، طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فارغ از هرگونه نتیجه آن نشانه دیگری از ضعف و افول ایالات متحده و نظام امپریالیستی دانست و افزود: پیروزی نخست وزیر انگلستان و موفقیت او جهت تشکیل دولت انگلیس، مسیر خروج از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» را سریع تر پیش می برد و این موضوع یکی دیگر از نشانه‌های فروپاشی و افول قدرت غرب در جهان است.

بنا بر گزارش ایسنا، وی با اشاره به پایان مرحله اول بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم در هیئت‌های اجرایی، گفت: همه باید تلاش کنیم در درجه اول مردم را به حضور حداکثری و شرکت پرشور در انتخابات و بعد از آن به انتخاب اصلح دعوت کنیم.

امام جمعه اسالم خاطرنشان کرد:‌ باید توجه داشته باشیم بررسی صلاحیت‌ها و رای مردم امانت بسیار بزرگ و سنگینی است که به معتمدان و ناظران سپرده شده و مبادا به بهانه حضور حداکثری در امانت مردم خیانت کنیم لذا باید افراد شایسته، متعهد، متخصص، جوان و حزب‌الهی در معرض انتخاب مردم قرار گیرند و مردم خود سرنوشت خود را تعیین کنند.

لزوم تعیین استان‌های معین برای حل معضل آب‌ و فاضلاب خوزستان

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز اهواز، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ترسالی وجود ندارد. چرا باید بارندگی و نعمت‌های الهی تبدیل به نقمت شوند؟ اگر باران نبارد، گرد و خاک می‌شود و اگر باران ببارد تبدیل به وضعیت اخیر می‌شود. برخی کشورها ترسالی و بارندگی زیادی دارند اما دچار کمترین خسارات می‌شوند و از باران بهره‌های زیادی می‌برند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه اهواز ادامه داد: برخی کشورها نیز زلزله خیز هستند اما کمترین خسارت‌ها را از زلزله می‌بینند. چرا وقتی در اهواز باران می‌بارد عده‌ای از مردم دعا می‌کنند که باران متوقف شود؟ این حوادث ملزومات طبیعت هستند و اگر اتفاق نیفتند دچار خسارت می‌شویم. باید بتوانیم جلوی این خسارت‌ها را بگیریم و برنامه‌ ریزی کنیم.

موسوی فرد افزود: اتفاقات اخیر در اهواز محصول عملکرد ضعیف مسئولان سابق است. اکنون مدیریت استان تمام تلاش خود را می‌کند تا مشکلات به وجود آمده ناشی از بارندگی را حل کند. در چند روز اخیر تقریبا همه مسئولان تراز اول کشور از وضعیت خوزستان مطلع شدند.

وی ادامه داد: مشکلات استان خوزستان بسیار زیاد هستند اما مشکل اصلی اکنون آب و فاضلاب است. پس از حل این مشکل باید مشکل اصلی و اولویت استان را که اشتغال است، حل کرد. اشتغال در استان خوزستان یکی از مطالبات جدی است. 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه مساله فاضلاب و آب‌های زیر سطحی یکی از مشکلات اهواز است، بیان کرد: استان خوزستان شریان حیاتی کشور است، برای حل معضل آب و فاضلاب آن باید استان‌های دیگر معین خوزستان شوند.

موسوی‌فرد با بیان اینکه باید برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را برای حل مشکل اهواز تدوین کرد، گفت: در بسیاری از نقاط کشور هر ساله بارندگی زیادی وجود دارد اما مشکلاتی که در اهواز هنگام بارندگی پیش می‌آید، را ندارند. در شهرهای دیگر خیابان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب جمع شده ناشی از بارندگی فروکش می‌کند، در حالیکه در اهواز پنج روز پس از بارندگی همچنان شاهد آب‌های جمع شده در خیابان‌ها هستیم.

امام جمعه اهواز افزود: در اهواز نه تنها در حاشیه شهر بلکه در مناطق شهری بهارستان، کیانشهر و شهرک دانشگاه نیز شاهد آب گرفتگی هستیم. باید مناطق بحران خیز اهواز را شناسایی کرد و برای مقابله با آب گرفتگی ۵۰۰ پمپ قوی مستقر شود. در بلند مدت نیز باید خیابان‌های شهر به گونه‌ای طراحی شوند که آب‌های ناشی از بارندگی، فروکش کنند.

وی با بیان اینکه در بیش از هزار منطقه در اهواز شاهد پس زدگی فاضلاب هستیم، گفت: تا چه زمانی باید مردم شاهد این گونه مشکلات باشند؟ باید با جدیت به مناطق کوت عبدالله، قلعه چنعان و دیگر مناطق حاشیه‌ای رسیدگی کرد. همه باید تلاش کنیم تا مشکلات را حل کنیم.

موسوی‌فرد با اشاره به اینکه بیش از سه تا چهار هزار خانوار دچار آب گرفتگی شدند، افزود: باید ستاد قوی با همکاری مردم برای حل این مشکلات ایجاد شود. برخی از این خانواده‌ها دچار مشکلات و خسارات جدی شده‌اند و باید برای جبران خسارات چاره‌ای اندیشیده شود. در صورتی که اعتباری برای اهواز در نظر گرفته شود، باید برای رفع مشکلات آب و فاضلاب صرف شود.

۲۱۷۲۱۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار