کد خبر: ۹۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
تجارت آنلاین ریزش اخیر چندهزار واحدی شاخص بورس را بررسی کرد؛
بازار سهام طی هفته ای که گذشت به دلیل ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش و همچنین پاسخ قاطع ایران در قالب موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، روزهای پرتلاطمی را از سر گذراند و نوسان زیادی را تجربه کرد.

بازار سرمایه در انتظار آرامش

اقتصاد کلان: بازار سهام طی هفته ای که گذشت به دلیل ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش و همچنین پاسخ قاطع ایران در قالب موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، روزهای پرتلاطمی را از سر گذراند و نوسان زیادی را تجربه کرد. با این حال کارشناسان معتقد هستند این نوسانات زودگذر است و در آینده ای نه چندان دور آرامش بر این بازار حکمفرما خواهد شد. در همین راستا در روز گذشته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شوک بورس موقتی است و دامنه این شوک در حال کاهش است.

شهاب نادری در گفتگو با خانه ملت، درباره ریزش چندهزار واحدی شاخص بورس توضیح داد: این ریزش شاخص بورس نمی‌تواند در بلند مدت پایدار باشد و بهتر است سهامداران خویشتن داری خود را حفظ کرده و از فروش سهام خودداری کنند.

نادری با بیان اینکه سهامداران نباید سهام خود را بفروشند و حتی در حال حاضر موقعیت برای خرید سهام بیشتر نیز فراهم شده است، افزود: در این مواقع بیشتر سهامداران خُرد اقدام به فروش سهم می‌کنند در حالیکه سهامداران توانمند دست نگه می دارند.

این نماینده ادامه داد: فرآیند و عملیات اجرایی روزانه بازار سرمایه کشور متوقف نمی‌شود اما در حال حاضر سوداگران در تلاش اند با کارشکنی از هدایت نقدینگی به بازار بورس جلوگیری کنند.

  • ابتکار سازمان بورس

همچنین در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابتکار عملی، دامنه نوسان سهام بورس و فرابورس را به دو درصد تقلیل دادند تا مانعی را برای رفتار هیجانی بازار ایجاد کرده باشند. این اقدام که با واکنش عموم فعالان بازار روبرو شد، سبب شد که شاخص کل بورس تنها افتی پنج هزار واحدی را تجربه و در کانال ۳۵۳ هزار قرار گیرد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۴۲۷ واحد افت کرد تا کار خود را در محدوده ۱۰۸ هزار متوقف کند.

به گزارش تجارت نیوز در این خصوص مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در گفت‌گویی، خبر از ادامه‌دار بودن کاهش دامنه نوسان بازار تا اطلاع ثانویه داد و گفت: «با توجه به اتفاقاتی که طی روزهای اخیر در بازار سرمایه رخ داد تا اطلاع ثانوی دامنه نوسان معاملات سهام به دو درصد تغییر پیدا کرده است. علی صحرایی ادامه داد: این روند همانطور که در اطلاعیه اشاره شده، ادامه دار خواهد بود و در مورد تغییرات آن در آینده و بازگشت به وضعیت قبلی متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.» این گزارش می افزاید: ، براساس این گزارش در عین حال در جلسه هیئت دولت نیز طرح افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی نیز به تصویب رسید که می‌تواند محرکی مثبت برای بازار سرمایه باشد.

  • مسیر رو به رشد بازار سرمایه

در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز سه شنبه با بیان اینکه افت شاخص بورس مقطعی است، گفت: هرچند بازار سرمایه نوساناتی دارد اما مسیر رو به رشدی را طی می کند.

به گزارش تسنیم، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی درباره افت شاخص بازار بورس گفت: بازار سرمایه طی سال‌های اخیر مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی بوده است؛ این واقعیت‌های اقتصادی به سودآوری بنگاه‌ها و تغییر قیمت دارایی های پایه توجه می کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: هر دو مولفه مذکور موجب شد بازار بورس به صورت کلی در یک سال اخیر عملکرد رو به جلویی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در مسیر حرکت خود همواره با اتفاقاتی که در حوزه‌های مختلف مانند مسائل سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و جهانی رخ می‌دهد، روبرو است، اظهار کرد: بازار سرمایه به صورت مقطعی تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی است. پورابراهیمی به سرمایه‌گذاران و فعالان بازارسرمایه توصیه کرد: روند شاخص بورس از مولفه‌های اقتصادی مانند تغییر قیمت دارایی پایه تعدیل شده متناسب با نرخ ارز و سودآوری شرکت‌های صادراتی و ... تاثیر می پذیرد و افت کنونی مقطعی است. وی وضعیت بازار سرمایه را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: اُفت شاخص بورس مقطعی است و اگرچه روند بازار سرمایه نوساناتی دارد اما مسیر رو به رشدی را طی می کند.

  • بازار دچار بیش واکنشی است

از سوی دیگر مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تصمیم‌نگار ارزش آفرینان: «بازار دچار بیش واکنشی شده است و بعد از مدت کوتاهی به وضعیت عادی باز می‌گردد. دراین شرایط، کاهش دامنه نوسان معاملات به دو درصد اقدام مناسبی بود.» سید مرتضی لعل سجادی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: در شرایط کنونی حمایت‌های خوبی از نمادهای بزرگ در جلوگیری از ریزش‌های هیجانی بازار شده است، در این راستا حمایت برخی شرکت‌های کوچک هم اقدامی ضروری است، به این شکل که حقوقی‌های این شرکت‌ها با خرید بخشی کوچک از سهام خود به حمایت از بازار بپردازند. سجادی، رفتار بازار را دچار بیش واکنشی دانست و افزود: سرمایه‌گذاران در سمت فروش، واکنش زیادی نشان داده‌اند و عجولانه عمل می‌کنند، هرچند که به نظر من این هیجانات طی چند روز آینده برطرف خواهد شد. وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی، برخی سرمایه‌گذاران سهمی را که به دلیل تعدیل مثبت باز شده بود و دامنه نوسانی دوبرابر و ۱۰ درصدی داشت را بدون در نظر گرفتن علت بسته شدن آن (و دامنه نوسان ۱۰ درصدی منفی) به فروش می‌رساندند، در حالیکه این سهم تا چند سال پیش با درصد بالایی معامله می‌شد؛ بنابراین، درچنین شرایطی کاهش دامنه نوسان کمک زیادی به کنترل بازار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار