کد خبر: ۹۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: ما هر سال حدود ۸۰ سانتیمتر افت آب‌های زیرزمینی استان را داشتیم اما به دلیل بارندگی‌های سال گذشته و اقداماتی که برای استفاده بهینه از روان‌آب‌ها صورت گرفت، این افت به ۱۰ سانتیمتر رسید؛ این نشان می‌دهد که با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی می‌توان آبخوان‌ها را نجات داد.

داوود نجفیان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص روند کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در استان البرز گفت: این روند افت تا زمانی که بارگذاری بر سفره‌های زیرزمینی و اضافه برداشت از آبخوان‌ها ادامه داشته باشد پابرجاست اما اگر اقداماتی که تحت عنوان طرح تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی به خوبی اجرا شود می‌توان از آن جلوگیری کرد.

نجفیان با بیان اینکه طرح تعادل بخشی در قالب ۱۰۵ پروژه بر عهده آب منطقه‌ای قرار دارد و سایر دستگاه‌ها چون توزیع برق، جهاد کشاورزی و ... در آن مشارکت دارند گفت: هر کدام از دستگاه‌ها چند پروژه را در این طرح بر عهده دارند و برای هر استان هر برش استانی تدوین شده است.

وی در ادامه به بارندگی‌های سال گذشته و استفاده بهینه از منابع حاصل از این بارش‌ها و نقش آن در کاهش افت سطح آب‌های زیرزمینی اشاره و اعلام کرد: بارندگی‌های سال گذشته باعث کاهش برداشت آب برای کشاورزی شد، از سوی دیگر ۶۵ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های حاصل از بارندگی به وسیله تغذیه مصنوعی در حوزه رودخانه کرج و بیلقان جذب سفره‌های زیرزمینی شد، این اقدام در حوزه فردیس باعث شد چاه‌هایی که پیش از این خشک و یا کم آب شده بودند دوباره آب‌دار و پر آب شوند، پروژه تغذیه مصنوعی برای جذب این روان‌آب‌ها در حوزه رودخانه کردان هم انجام شد و علاوه بر آن از شن‌چاله‌هایی که از سال‌های گذشته به جا مانده بود هم در این بخش استفاده شد.

این مسئول اضافه کرد: ما هر سال حدود ۸۰ سانتیمتر افت آب‌های زیرزمینی استان را داشتیم اما به دلیل همین بارندگی‌ها و اقداماتی که برای استفاده بهینه از روان‌آب‌ها صورت گرفت، سال گذشته این افت به ۱۰ سانتیمتر رسید؛ این نشان می‌دهد که با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی می‌توان آبخوان‌ها را نجات داد؛ اگر برنامه انسداد چاه‌های غیرمجاز به خصوص چاه‌هایی که برداشت زیادی از آن صورت می‌گیرد هم به خوبی اجرا شود نتیجه بسیار بهتری به دنبال خواهد داشت.

نجفیان با بیان اینکه به طور کل استان البرز تاکنون در طرح تعادل‌بخشی از برنامه اعلامی توسط وزارت نیرو هم فراتر ظاهر شده است، گفت: علاوه بر این یک کارگروه سازگاری با کم آبی هم به ریاست استاندار تشکیل و تاکنون ۶۰ جلسه آن برگزار شده است، در این کارگروه برنامه‌های سازگاری با کم آبی تا افق ۱۴۰۵ طی این هفته به انجام خواهد رسید.

این مسئول در خصوص خسارت‌هایی که طی سال‌های اخیر بر اثر برداشت آب به منابع زیرزمینی وارد شده است به خصوص افزایش عمق چاه‌های آب هم گفت: عمق چاه‌های آب در دشت‌های مختلف استان متفاوت است مثلاً عمق چاه‌ها در دشت تهران-کرج ۲۰۰ متر است اما چیزی که می‌توان گفت این است که در اکثر نقاط استان برداشت از منابع در سال‌های گذشته باعث فرونشست زمین شده به عنوان نمونه در نظرآباد تا ۲۱ سانتیمتر هم فرونشست داشته‌ایم؛ در هر حال به طور کلی مطالعات نشان داده که با اجرای برنامه‌های موجود، آبخوان‌های استان به تعادل خواهد رسید.

نجفیان در پایان گفت: به همین دلیل اجماع خوبی در این استان بین دستگاه‌های مختلف برای اجرای برنامه‌ها شکل گرفته است، به خصوص تشکیلات قضایی که از همه جلوتر حرکت کرده و هر جایی که ما نیاز داریم همکاری می‌کنند و امیدواریم با این انسجام بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را احیا کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار