کد خبر: ۹۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
محمد مهدی کربلایی خبر داد:
نشست تبیین توسعه تجارت در حوزه لجستیک منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در هتل فرودگاه امام با محوریت توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی همچنین تبیین فرصت‌ها و مزیت های منطقه آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، این مراسم با حضور آقای دکتر جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، آقای زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، آقای محمد مهدی کربلایی مدیرعامل و آقای دکتر کریمیان عضو هیات مدیره راهور لجستیک شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، فاتحی مشاور رئیس کل گمرکات کشور و مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) آقای فرحزادی از مرکز واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز لجستیکی بار و مسافر

محمد مهدی کربلایی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در این مراسم گفت: مجموعه شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) قرار است یک مجموعه و مرکز لجستیکی تبدیل شود. هدف و برنامه ریزی ما این است که این منطقه به قطب اول حمل و نقل بار و قطب دوم حمل و نقل مسافری شهر فرودگاهی تبدیل شود.
کربلایی ادامه داد: یکی از اجزای این شهر فرودگاهی فرودگاه بین المللی است در واقع تنها فرودگاه بین المللی در این سطح بعد از انقلاب است.
فرودگاه بین المللی حضرت امام قرار است در چهار فاز تعیین شود و در طرح جامع تصویبی به ظرفیت بیش از 90 میلیون مسافر در سال برسد. اکنون ما ترمینال اصلی را داریم و اخیرا ترمینال سلام هم توسط ریاست محترم جمهور افتتاح شده و ضمن اینکه برنامه حفظ و نگهداری ترمینال کنونی را داریم برای ایجاد ترمینالهای جدید نیز اقدام کرده تا به ظرقیت مناسب برسیم. از دیگر برنامه های ما برای ظرفیت سالهای آینده است ایران کشور مهمی به لحاظ استراتژیکی و منطقه‌ای که در آن واقع شده است و محل عبور و مرور هواپیماهای مختلف ترانزیتی است و این خودش درآمد خیلی خوبی می تواند برای فرودگاه و کشور داشته باشه و ایرلاین‌ها و خطوط هوایی مختلف و علاقه‌مند هستند از این کریدور هوایی به دلیل کاهش هزینه استفاده کنند. و حتی به دنبال راه‌اندازی ترانزیت هم هستیم که کشورهای دیگر بتوانند به ایران سفر کرده مسافران توقف داشته و عبور کنند.
وی ادامه داد: به دنبال انجام برنامه ترمینال های جدید هم هستیم و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی خارجی نیز برای این پروژه ها حضور پیدا کردند و ما به دنبال انتخاب آنها هستیم. که انشالله ظرفیت ما را به بیش از ۳ برابر کنونی افزایش پیدا دهد. فرودگاه بخشی از کار ما است به واقع کار دیگر ما شهر فرودگاهی و لجستیکی می باشد ما در اینجا یک منطقه آزاد به مساحت ۱۵۰۰ هکتار و منطقه ویژه اقتصادی به مساحت ۲۵۰۰ هکتار داریم و ظرفیت قانونی منطقه آزاد با همه شرایطی که قانون برایش مهیا کرده و در نزدیکی پایتخت فراهم شده که یک ارزش است و مزایای زیادی مثل کاهش هزینه خمل و نقل و کاهش هزینه های تولید برای صادرات و داشتن فرودگاه و خط ریلی و چندین بزرگراه که این شرایط در مناطق آزاد دیگر یکجا وجود ندارد.
کربلایی افزود: همچنین یک مرکز اقتصادی و کارآفرینی در سطح بالا صنایع مختلف و های تک قرار است اینجا بنیان‌گذاری شود صنایع خدماتی و صنایع حمل و نقل انواع صنایع تعمیرات هواپیما و پشتیبانی قطعات هواپیما با سرمایه‌گذاران خودش مذاکراتی صورت گرفته و که انجام شود و این منطقه یک موتور اقتصادی می‌تواند برای کشور بشود و در حد مراکز اقتصادی بزرگ بتواند مطرح باشد.
وی با توجه به اینکه فرودگاه امام(ره) زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است و مناطق آزاد زیر مجموعه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هستند گفت: البته به این موضوع به عنوان یک مزیت نگاه می کنیم ما سازمانا و سلسله مراتب زیرمجموعه وزارت راه هستیم و البته همه قوانین و مقررات منطقه آزاد را داریم و در همه جلسات و هماهنگی ها حضور داشته و خود را موظف به اجرای آنها می دانیم پس نهایتا به لحاظ قوانین مناطق آزاد کاملاً زیر مجموعه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هستیم اما سلسله ‌مراتبی و بحث فرودگاه جاده ها پشتیبانی ساخت، زیر نظر وزارت راه هستیم و این به ما کمک می کنه که از مزایای دو طرف استفاده کنیم و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.
در ادامه حمید زادبوم معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با بیان اینکه مقرر شده است در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، علاوه بر عملیات پروازی، فعالیت اقتصادی نیز انجام شود گفت: می‌توان در آینده، این منطقه را یکی از مراکز مهم واردات و صادرات دانست.
حمید زادبوم در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: باید برای ارتقای چنین مناطق مهمی که مرکز تلاقی انواع گونه‌های حمل و نقلی است و در نوک پیکان تجارت خارجی کشور قرار دارد، تلاش کرد.
وی افزود: برخی فکر می کنند مناطق آزاد محلی برای واردات هستند؛ در حالی که آمار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشان می‌دهد که صادرات در آنها از واردات بسیار بیشتر است.
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باید به مرکز صادرات تبدیل شود، ادامه داد: با هدفگذاری ۳ تا ۵ ساله باید منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز صادرات تبدیل شود؛ به خصوص که دسترسی به چند آزادراه، شبکه ریلی و حمل و نقل هوایی بین‌المللی را نیز دارد.
زادبوم در تشریح آمار تجارت خارجی کشور در 10 ماهۀ سال جاری عگفت: صادرات در ۱۰ ماهه امسال، به رقم ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید و واردات نیز ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شد که نشان‌دهندۀ 72 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است. همچنین مجموع وزن صادرات و واردات طی دورۀ مذکور به ۱۴۵ میلیون تن رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای اختصاص یابد، تصریح کرد: ۷۰ درصد واردات کشور کالای واسطه‌ای برای تولید و ۱۰ تا ۱۵ درصد کالای سرمایه‌ای است. واردات کالای واسطه‌ای، حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد، با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.
معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به رشد 20 درصدی صادرات به لحاظ وزنی در سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: از نظر ریالی این نسبت ۳ درصد منفی بوده است چون از سال گذشته تاکنون ارزش کالاهای صادراتی در گمرک ۳۰ درصد کاهش داشت که اگر این اتفاق نمی‌افتاد از نظر ریالی نیز صادرات ما در سال جاری نسبت به سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی برخوردار می‌شد.
زادبوم در پایان عنوان کرد: با توجه به محدودیت صادرات نفت تنها می‌توانیم آن میزانی را وارد کنیم که ضرورت دارد و بنابراین باید تمام تلاش را نسبت به صادرات غیر نفتی معطوف کرد.
در ادامه محمدرضا کریمیان عضو هیأت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این نشست گفت: سال ۹۴ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بنا به تصمیم مجلس و هیأت دولت منتزع و به عنوان شرکت مستقل تعریف شد؛ ضمن اینکه قرار بود این شهر در بازه زمانی ۳۰ ساله، به قطب اول بار و قطب دوم مسافر در منطقه تبدیل شود.
وی ادامه داد: از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، ۱۵۰۰ هکتار به منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اختصاص یافت و به این ترتیب، اولین منطقه آزاد داخل کشور و نزدیک پایتخت ایجاد شد.
عضو هیأت مدیره و راهور لجستیک درباره علت شکل‌گیری این شهر فرودگاهی گفت: فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور این ظرفیت را داشت که در زمینه بار و مسافر این خدمات را به کشور دهد و از سوی دیگر، نزدیکی به پایتخت و وجود زیرساخت‌هایی همچون خط ریلی و مترو، از جمله دلایل ایجاد این شهر فرودگاهی بود.
کریمیان تصریح کرد: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) دو قرارداد با شرکت نانوی هلند و همچنین شرکت ABI سوئیس منعقد کرد و به این ترتیب، طرح جامع شرکت تدوین شد.
وی با اشاره به طرح جامع شکل‌گیری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در فاز اول این طرح قرار بود منطقه آزاد در وسعت ۲۴۰ هکتاری و به عنوان هسته پیشران منطقه آزاد شکل گیرد؛ در نتیجه فاز اول هسته پیشران با حضور رئیس جمهوری در خرداد ماه امسال افتتاح شد و سپس گمرک به این منطقه آزاد اختصاص یافت که تمامی تجار و بازرگانان می‌توانند صادرات و واردات را از این محل پیگیری کنند.
کریمیان با بیان اینکه آماده جذب سرمایه‌گذار در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستیم، افزود: بازرگانان برای لجستیک و حمل و نقل می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند از امکانات مناطق آزاد برای توسعه صنعت خود، صادرات مجدد و واردات مواد اولیه استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: