کد خبر: ۹۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
بعد از حدود یک دهه از رونمایی از سهام عدالت حالا به نظر می رسد شمارش معکوس برای فروش سهام عدالت در بورس آغاز شده است و ان گونه که خبر می رسد آبان ماه سال آینده احتمالا بتوانید این سهام را به فروش برسانید.

سهام عدالت خود را 6 میلیون تومان بفروشید

بعد از حدود یک دهه از رونمایی از  سهام عدالت حالا به نظر می رسد شمارش معکوس برای فروش سهام عدالت در بورس آغاز شده است و ان گونه که خبر می رسد آبان ماه سال آینده احتمالا بتوانید این سهام را به فروش برسانید.

برای ارزش سهام عدالت مشمولان هم در سالهای اخیر عددهای مختلفی ذکر شده است. از بیش از 12 میلیون تومان جهانگیری تا 8 میلیون تومانی که برخی از کارشناسان اقتصاد عنوان کرده اند. اما به راستی اگر خرید و فروش سهام عدالت آزاد شود این سهام را چقدر می توانید بفروشید؟

به گزارش تجارت آنلاین، در همین رابطه روز یکشنبه هفته جاری رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی در نشستی خبری با بیان این که ارزش هر سهم یک میلیونی سهام عدالت شش برابر شده است، درباره زمان آزادسازی سهام نیز توضیحاتی ارائه کرد.

علیرضا صالح درباره ارزش سهام عدالت گفت: سهام یک میلیون تومانی هر نفر در این زمان بیش از شش میلیون تومان ارزش دارد. وی درباره آزادسازی این سهام، با بیان این که چارچوب نحوه واگذاری نهایی شده است، توضیح داد: در این زمینه، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به مقام معظم رهبری برای کسب اجازه ایشان نامه نوشته‌اند و ما منتظر پاسخ این نامه هستیم. به گفته صالح، پیش‌بینی می‌کنیم تا آبان 99 یا با لایحه‌ای که به مجلس ارائه کرده ایم یا با اجازه تکمیلی مقام معظم رهبری این سهام آزاد شود و برگه‌های آن قابلیت فروش پیدا کند.

صالح اضافه کرد: سازوکار در قالب شرکت‌های سرمایه‌ گذار استانی یا صندوق‌های سرمایه‌ گذاری معامله‌پذیر و منطقه‌ای انجام خواهد شد.

وی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ٢٠ هزار میلیارد تومانی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر برای وارد کردن سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه خبر داد و افزود: قرار است صندوق‌ها را تاسیس کنیم تا از طریق ثبت سفارش در اختیار مردم قرار بگیرد. وی افزود: برای سهام تا دو میلیون نیز ١٥ درصد تخفیف قائل خواهیم شد. پیش‌بینی شده است با این کار چهار تا پنج میلیون نفر از آحاد مردم وارد بازار سرمایه شوند. امیدواریم مجلس در قانون بودجه این اجازه را به ما بدهد.

 به نظر می رسد ساز و کار این عرضه گسترده سهام در بورس هم به وسیله کد های ملی هر سهام دار به عنوان کد بورسی و معاملاتی آنان شکل بگیرد اما برای تحقق این برنامه ها باید تا سال آینده منتظر ماند و فعلا به گرفتن سود سهام بسنده کرد. اما به راستی امسال چقدر سود به سهامداران پرداخت می شود؟

در پاسخ این سوال معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی کشور گفته است: مطابق برآوردهای صورت‌گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

حسن علایی در یک گفت و گوی رادیویی، اظهار داشت: مطابق برآوردهای صورت گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی افزود: پرداخت سود سهام عدالت از سوم اسفند ماه سال جاری در کشور آغاز و تا پایان اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که قرار بود پرداخت سود سهام عدالت از آذرماه سال جاری به حساب مشمولان واریز شود چرا به اسفند موکول شد، اظهارداشت: شرکت‌های که در سبد سهام عدالت قرار دارند اغلب بورسی هستند. پایان سال مالی این شرکت‌ها منتهی به ۲۹ اسفند هر سال است. مجمع عمومی این شرکت‌ها نیز پس از گذشت چهار ماه از پایان سال مالی یعنی تیر ماه برگزار می‌شود.

علایی اظهارداشت: بر اساس قوانین جاری بازارسرمایه و قانون تجارت این شرکت‌ها هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی فرصت قانونی برای توزیع سود سهم دارند بنابراین تیرماه که مجمع عمومی شرکت‌ها برگزار می‌شود شرکت‌ها اغلب سود سهم سهامداران حقوقی که سهام عدالت هم مشمول این موضوع است انتهای سال یعنی ماه اسفند به نیابت از مشمولان به حساب سازمان خصوصی واریز می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی هم پس از وصول سود از شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت بلافاصله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌کند.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی کشور گفت: واریز سود سهام عدالت در آذرماه جنبه قانونی به لحاظ قانون بازار سرمایه و قانون تجارت ندارد.

وی افزود: شرکت‌ها الزامی به وایز سود پس از تیرماه را ندارند بلکه واریز سود سهم سهامداران حقوقی از جمله سهام عدالت اغلب در بهمن و اسفند صورت می‌گیرد.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار