کد خبر: ۹۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
تجارت آنلاین سریال حوادث پروازی در هفته های اخیر را بررسی کرد؛
در دو هفته گذشته سوانح متعددی در سیستم حمل و نقل هوایی کشور رخ داد که از یک سو نگرانی های زیادی را در میان مردم و به خصوص مسافران خطوط هوایی ایجاد کرد و از سوی دیگر شان و جایگاه این صنعت مهم و استراتژیک را به زیر سئوال برد

آسیب شناسی سوانح هوایی

راه ومسکن: طی یکی، دو هفته گذشته سوانح متعددی در سیستم حمل و نقل هوایی کشور رخ داد که از یک سو نگرانی های زیادی را در میان مردم و به خصوص مسافران خطوط هوایی ایجاد کرد و از سوی دیگر شان و جایگاه این صنعت مهم و استراتژیک را به زیر سئوال برد تا جایی که وزیر راه و شهرسازی نیز به این حقیقت اذعان کرد. محمد اسلامی سه شنبه گذشته در جریان هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با اشاره به اینکه ما در این عرصه و در این مقطع، بحث ایجاد یک سیستم ناوبری امن را داریم، گفت: شأن ملت ایران، شأن والایی است و تلاش ما این است که سهم نیروهای دانشی را در پیشبرد امور توسعه در همه مودهای حمل و نقل افزایش دهیم و اقدامات متفاوتی را در جهت دانش‌بنیانی، هوشمندسازی انجام دهیم و در پرتو آن در جهت رضایت‌مندی مردم و کیفیت‌بخشی به زندگی آن‌ها در همه حوزه‌ها اقدامات موثر انجام دهیم

  • حوادث هوایی پیامد کاهش نظارت

کاهش نظارت از جمله دلایل گسترش سوانح هوایی داسته شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه کاهش نظارت های سیستمی و فنی عامل اصلی بروز حوادث اخیر حمل و نقل هوایی است، گفت: متأسفانه سازمان هواپیمایی به عنوان متولی این حوزه، نظارت دقیقی بر این بخش ندارد.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی در واکنش به حوادث سریالی حمل و نقل هوایی کشور، گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد بروز حوادثی برای هواپیماهای ایرلاین های داخلی هستیم که این مسئله نگرانی بسیاری را برای مردم و مسافران ایجاد کرده است. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا قربانی اصلی بروز حوادث پی در پی برای هواپیماهای داخلی، صنعت هوایی کشور است، در شرایط کنونی مردم برای استفاده از هواپیما جهت مسافرت دچار تردید شده اند.

  • تحریم ها را نمی توان نادیده گرفت

همچنین یک کارشناس ارشد حوزه هوایی با اشاره به افزایش حوادث هوایی که برخی مربوط به سوانحی همچون خروج از باند و بعضی دیگر نقص فنی بوده‌اند، می‌گوید: سال‌های سال است که صنعت هوایی ایران تحریم است و همین موضوع خرید هواپیمای نو و تامین قطعات هواپیما را با مشکل مواجه کرده، درواقع تاثیر تحریم بر صنعت هوایی مساله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به گزارش تعادل، داوود ربیعی اظهار می‌کند: تحریم‌ها موجب شده که در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما با هزینه‌های بالا مواجه باشیم و از قطعات و تجهیزات صنعت هوانوردی به خوبی استفاده کرده و صرفه جویی کنیم. او ادامه می‌دهد: جدا از افزایش هزینه‌ها، وقتی موتور یا قطعه‌ای با مشکل فنی مواجه شود تامین این قطعه به دلیل تحریم‌ها زمان بیشتری می‌طلبد.

  • خطای انسانی و وضعیت جوی، متهمان سوانح هوایی

اما عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با ابراز این عقیده که در سوانح هوایی اخیر که پشت سر هم اتفاق افتاد خطای انسانی و وضعیت جوی عامل اصلی بود، گفت: متخصصان صنعت هوایی باید در این باره نظر قطعی دهند. ابوالفضل ابوترابی در خصوص علل وقوع سوانح هوایی متعدد در طول یک ماه گذشته در کشور، اظهار کرد: علل این حوادث ظاهراً ترکیبی از خطای انسانی و وضعیت بدِ آب و هوا بوده است. برف و کولاک شدید و دیدِ پایین خلبان سبب بروز این حوادث شد که خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشت.

  • نتیجه و راهکار کاهش سوانح هوایی

صنعت هوایی در ایران طی 4 دهه گذشته با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است، اعمال شدیدترین تحریم‌ها در زمینه تامین هواپیمای نو و همچنین قطعات و تجهیزات و به تبع آن فرسودگی ناوگان و بالارفتن سن هواپیماها، نبود زیرساخت مناسب درفرودگاه‌ها، عدم توازن میان عرضه و تقاضا، سوءمدیریت و... از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که این صنعت را طی سال‌های گذشته در ایران، زمین گیر کرده‌اند. به گزارش تعادل، درواقع مجموعه‌ای از مشکلات، کار صنعت هوایی ایران را به اینجا رسانده‌اند و تنها یک مشکل یا معضل در وضعیت فعلی اثرگذار نبوده است در این میان، شرکت‌های هواپیمایی به سختی روزگار می‌گذرانند و از کمترین حمایت‌های مالی و قانونی از سوی دولت برخوردارند. البته نمی‌توان از تاثیر سوءمدیریت شرکت‌های هواپیمایی در وضعیت نامناسب ایرلاین‌ها و صنعت هوانوردی کشور چشم‌پوشی کرد اما باید بر این موضوع هم صحه گذاشت که دولت هم راه نجاتی برای خروج از وضعیت کنونی پیشنهاد نکرده یا پیش روی ایرلاین‌ها قرار نداده است.

یک نماینده مجلس نیز در این مورد می گوید: مهم‌ترین راهکاری که باید در صنعت هوایی در پیش بگیریم سرمایه‌گذاری روی تولید داخل است. هم‌اکنون شرکت‌های دانش بنیان حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند که زمان‌بر است و همان‌طور که در فضا جز کشورهای اول دنیا هستیم در صنعت هوایی هم چیزی کمتر از برزیل نداریم. امروز برزیل یک هواپیمای مسافربری تولید می‌کند که کیفیت مطلوبی دارد که در تمام دنیا هم از این هواپیما استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برای ساخت هواپیمای ملی باید از دانش کشورهای همسویی مانند چین و روسیه بهره ببریم. هواپیماهای سوخوی روسی که زیر ۱۰۰ نفر ظرفیت مسافر دارد خیلی خوب در دنیا جا افتاده است و اخیراً چینی‌ها هم با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس قرارداد بسته‌اند و کارهای خوبی آغاز کرده‌اند. شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید هواپیماهای ملخی را در یزد آغاز کرده‌اند، اما ظرفیت مسافر اندکی دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار