کد خبر: ۹۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد یزدانی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که کروناویروس جدید از آنفلوآنزایی که پشت سر گذاشتیم سخت‌تر نیست، گفت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کروناویروس جدید دست ندادن، عطسه و سرفه نکردن در جمع و حداقل استفاده از دستمال و دست نمالیدن به دهان و چشم است.

وی با اشاره به این‌که واکسن خاصی برای درمان این بیماری تولید نشده است، افزود: زنده ماندن این رویروس در سطح صاف ۵ ساعت است، اما تا ۹ ساعت و ۱۴ روز و نیم هم گفته شده است. این ویروس نمی‌تواند در هوا باقی بماند حتما روی لباس، دست و محیط اطراف می‌نشیند و منتقل می‌شود. 

یزدانی با بیان این‌که مردم به هیچ وجه استرس نگیرند و زندگی خود را با آرامش ادامه دهند، ادامه داد: این ویروس هم مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و مردم باید در محیط خانه بمانند و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند. مردم باید شاد باشند و به محیط‌های شلوغ و آلوده هم نروند.

این متخصص بیماری‌های عفونی شست‌وشوی مرتب دست‌ها را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، استفاده از الکل ۶۰ درصد و ۷۶ درصد و مواد ضد عفونی را ضروری دانست و تأکید کرد: افراد دیابتی و کسانی که مشکل ایمنی دارند حتما از ماسک استفاده کنند، اما برای عموم مردم استفاده از ماسک ضرورتی ندارد.

همچنین دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، نیز در این باره گفت: همان‌قدر که کرونا می‌تواند بسیار خطرناک باشد بسیار راحت نیز می‌شود از آن فرار کرد. تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است و فکر می‌کنم تا ۱۵ ماه دیگر نیز ساخته نخواهد شد. درمان مناسبی هم برای آن وجود ندارد و درمان‌هایی که در رسانه‌ها ذکر می‌شود، درمان انتخابی هستند و هیچ ارگان رسمی نیز آن‌ها را تایید نکرده است. بنابراین مردم باید برای جلوگیری از این بیماری و اشاعه آن همکاری کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای ۸۰ میلیون نفر تست انجام دهیم، اما می‌توانیم برای بیمارانی که واقعا نیازمندند، این تست را انجام دهیم و اکنون نیز این تست در دسترس است و آخرین محموله سازمان جهانی بهداشت نیز وارد ایران شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: از مردم خواهش می‌کنیم با توجه به این‌که ایام عید پیش رو است مهمانی‌های خانوادگی را تعطیل کنند. سینما و تئاتر نروند. حتی توصیه می‌کنم به سفرهای زیارتی هم نروند و مکان‌های سیاحتی را کنسل کنند. از روبوسی و در آغوش کشیدن یکدیگر جدا خودداری کنند.

مردانی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پایان گفت: اگر افراد دچار تب بالا، سرفه، عطسه و علائمی شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی شدند یا بیماری‌شان طول کشید حتما با پزشک مشورت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار