کد خبر: ۹۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
تجارت آنلاین تبعات ویروس کرونا بر حوزه اقتصاد را بررسی کرد؛
در حال حاضر ویروس کرونا به بیماری مشترک انسان و اقتصاد تبدیل شده و در ایران و جهان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است با این تفاوت که در اقتصادهای قوی آثار و تبعات این ویروس کمتر نمود پیدا می کند اما در اقتصاد ضعیف ما تبعات سنگین تری در پی دارد، اگرچه ممکن است مسِئولان نظر دیگری در این حصوص داشته باشند.

درس های کرونا برای اقتصاد ایران

اقتصاد کلان: اقتصاد هم درست مثل هر پدیده دیگری دارای ارگان و اندام است و همانطور که بدن انسان و سایرموجودات و جانوران ممکن است به دلیل ورود ویروس دچار ضعف و بیماری شود، این احتمال برای اقتصاد هم وجود دارد که به دلیل آلودگی ناشی از انواع ویروس و میکروب همچون فساد، تورم، رکود، نقدینگی لجام گسیخته و بسیاری عوارض دیگر دستخوش ضعف و ناخوشی شود. از سوی دیگر همانطور که بهترین راه پیشگیری از ابتلا در بدن انسان و جانوران تقویت سیستم ایمنی و مقام سازی جهازات بدنی است برای اقتصاد هم این فرض مصداق دارد و در این مورد هم بایست یاز پیش مقاوم سازی لازم صورت بگیرد تا در هنگامه بحران و سختی دچار رنج و بیماری نشود. در حال حاضر اما ویروس کرونا به بیماری مشترک انسان و اقتصاد تبدیل شده و در ایران و جهان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است با این تفاوت که در اقتصادهای قوی آثار و تبعات این ویروس کمتر نمود پیدا می کند اما در اقتصاد ضعیف ما تبعات سنگین تری در پی دارد، اگرچه ممکن است مسِئولان نظر دیگری در این حصوص داشته باشند.

  • درس های کرونا برای اقتصاد ایران

بیماری کرونا اینروزها نقل محافل و مجلس رسمی و غیررسمی در سراسر دنیاست و البته برای کشورهایی که علائمی از این ویروس در بین مردم آنها وجود داشته باشد تاثیرات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش تجارت در همین رابطه یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در یک نگاه حساس‌تر می‌توان گفت که شیوع این بیماری‌ها به صورت مصنوعی از جمله روش‌های خاص برای ضربه زدن به اقتصاد و فعالیت‌های روزانه یک کشور است و بعید نیست برخی کشورها با چنین هدفی و تعمدا به دنبال گسترش این ویروس در سایر کشورها باشند.

دکتر علی یونسی، افزود: باید این حقیقت را پذیرفت که وقوع این پدیده اقتصادی متاثر از پدیده کرونا یک موقعیت خاص در اقتصاد ایران است و مدیریت آن تعاملات درونی مردم را می طلبد. مردم باید بدانند که در یک شرایط خاص قرار داریم. اگر در یک زمان یک چیزی را از زمین برداشته و با کمی دمیدن به آن اطمینان پیدا می کردیم که پاک شده و عاری از هرگونه آلودگی است و سپس میل می کردیم اما هم اکنون از دست دادن به یکدیگر و نزدیک شدن بهم در فاصله یک متری هم ملاحظاتی را انجام می دهیم که بیانگر یک رشد جدید و آموزش برای قوی شدن است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی به اقتصاد کشور آموزش‌های جدیدی ارائه می‌شود، مبنی بر اینکه باید شرایط اقتصادی را با فضایی که در اثر چنین بحرانی بوجود آمده است وفق دهیم، در این شرایط مردم باید تمایلات خرید خود را عقب بیندازند و فروشندگان هم برنامه‌ای در شب عید برای جبران کسری فروش در طول سال نداشته باشند.

این مدرس دانشگاه به وظیفه دولت در بخش‌های اقتصادی در مواجهه با این پدیده نیز اشاره کرد و افزود: دولت باید به گونه‌ای برنامه ریزی و تدبیر کند که بانک ها و ادارات امور مالیاتی شرایط را برای مردم درک کنند. نمی توان از مردم انتظار داشت که شرایط اقتصادی این روزها را بپذیرند اما بانک‌ها در مواجهه با دیرکرد پرداخت اقساط مردم اقدام سلبی و قانونی انجام دهند و پا را بر روی گلوی مردم بگذارند. اداره امور مالیاتی هم باید در هنگام محاسبه مالیات مردم به شرایط رکود اقتصادی متاثر از شیوع این بیماری توجه کند و مالیات حداقلی را در نظر بگیرد.

  • مقاوم سازی اقتصاد با نقش آفرینی بانک‌ها

در شرایطی که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دشمن اتاق جنگ را از وزارت دفاع به وزارت خزانه داری آمریکا منتقل کرده است،مسیر مقابله و مقاومت از اقتصاد می گذرد و هم اکنون در حال جنگ اقتصادی هستیم.

یک کارشناس مسائل بانکی در یادداشتی در این مورد می نویسد: مقاومت اقتصادی نیز مستلزم فراهم آوردن زمینه هایی برای ایجاد، رشد و شکوفایی فعالیت های اقتصادی متنوع و تأمین نیازهای کشور است.

محمد بیگدلی ادامه می دهد: بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین رکن اقتصادی کشور، نقش بسیار مهمی در کنترل عملیات نقدینگی کشور دارند و درحال حاضر تقریباً 90 درصد تامین مالی کشور توسط آنها صورت میپذیرد؛ لذا ضروری است تا مانند تمامی سازمان‌ها از برنامه اجرایی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار باشند. بانک ملت نیز بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای فعال در بازار پولی و مالی کشور، ضمن درک درست و بهموقع از اهمیت این موضوع و نقش کلیدی خود در اجراییسازی آن، تلاش در جهت پیادهسازی سیاستهای مذکور را از زمان ابلاغ توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در دستورکار خود قرار داده است.

  • مقاوم سازي اقتصاد برگ برنده اي براي توسعه

اقتصاد مقاومتي حلقه مفقوده پيشرفت، توسعه و گسترش رفاه عمومي و عدالت اجتماعي جامعه است كه با بازيابي، مقاوم سازي و ترميم ساختارهاي فرسوده، بيمار و ناكارآمد اقتصادي كشور منجر به كاهش تبعات تكانه هاي اقتصادي و حركت در مسير رو به رشد مي شود. به گزارش ايرنا، نظام و ساختار اقتصادي كشور بايد به نحوي مدل سازي شود كه در مقابل آسيب‌هاي احتمالي، مقاومت داشته و به ‌سرعت خود را ترميم كند.

اقتصاد ايران، مانند هر اقتصادي، در تامين مواد اوليه و بازار فروش، وابسته به اقتصاد بين المللي است، در كنار مشاركت و همكاري با كشورهاي جهان بايد با تاكيد بر مزيت هاي توليد داخل و نيز خوداتكايي، تاثيرپذيري اقتصادي كشور را به حداقل رساند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار