الزام تحويل ۳۰ روزه خودروهاي وارداتي
رئيس سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، با تاکيد بر اينکه مردم از عقد قرارداد پيش‌فروش خريد خودروهاي وارداتي اجتناب کنند، حداکثر مدت عرضه خودرو در قالب فروش فوري را۳۰ روز اعلام کرد. محمود نوابي خطاب به مصرف‌کنندگان خودرو گفت: با توجه به شرايط حاکم بر بازار خودروهاي وارداتي و به استناد تصميمات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي پيرامون ممنوعيت ثبت سفارش خودروهاي وارداتي، هرگونه فروش خودروي وارداتي در قالب تعهدات مدت‌دار بيش از ۳۰ روز اعم از پيش‌فروش، فروش مشارکتي و... توسط کليه شرکت‌هاي عرضه کننده تا اطلاع ثانوي ممنوع و فاقد وجاهت است. وي گفت: شرکت‌هاي عرضه کننده در صورت فروش در قالب فروش فوري ملزم به عرضه خودرو حداکثر ظرف ۳۰ روز هستند.






سرگرداني توليدکنندگان از بلاتکليفي ارزي
عضو کميسيون صنايع و معادن با تأکيد براينکه امروز توليدکننده با عدم دريافت ارز ۴۲۰۰ توماني در شرايط بسيار سختي قرار دارد، گفت: دولت بايد فکر اساسي براي تأمين ارز مواد اوليه واحدهاي توليدي کند در غير اين صورت ما شاهد تعطيلي واحدها خواهيم بود. حميدرضا فولادگر اظهار داشت: براساس گروه‌بندي‌ها دولت ارز 4200 توماني مختص کالاهاي گروه يک شامل کالاهاي اساسي و ضروري است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه به کالاهاي گروه دو منابع ارزي حاصل از صادرات اختصاص يافته، افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد به طور کلي گروه دو وجود خارجي نداشته و آن دسته از کالاهاي توليدکنندگان کشور که در اين گروه قرار دارند امکان خريد آنها نيست.






افزايش جذابيت بخش معدن براي سرمايه‌گذاري
رئيس خانه معدن ايران، برنامه‌هاي پيش‌بيني شده از سوي ايميدرو در کاهش ريسک سرمايه‌گذاري را راهکاري براي جذب نقدينگي‌هاي سرگردان در کشور دانست و گفت: دولت جذابيت بخش معدن را براي سرمايه‌گذاري افزايش داده است. محمدرضا بهرامن اضافه کرد: حجم نقدينگي سرگردان کشور نزديک به 400 ميليارد دلار برآورد مي‌شود که در صورت هدايت شدن به بخش‌هاي اقتصادي مولد، مي‌تواند به ارتقاي آن بخش کمک کند؛ در غير اين صورت التهاب آفرين است. به گفته اين عضو اتاق بازرگاني، امروز نيازمند مساعد کردن فضاي کسب و کار هستيم و بايد به گونه‌اي رفتار کنيم که فعالان بخش خصوصي در بخش توليدي، از بازدهي مناسبي برخوردار باشند.
توليد سالانه بيش از ۵ تن طلا در کشور
در حال حاضر ذخاير قطعي طلا در معادن ايران ۲۵۰ تن است که توسط بخش خصوصي، دولتي و سرمايه‌گذاري خارجي در حال استخراج است و به گفته عضو هيات مديره شرکت تهيه و توليد مواد معدني، به زودي به استخراج هشت تن طلا در سال مي‌رسيم و احتمال کشف طلا تا هزار تن وجود دارد. به گزارش ايسنا، عمده‌ترين استفاده از طلا در ايران ساخت جواهرات است. در حال حاضر سالانه در دنيا ۳۲۰۰ تن طلا استخراج مي‌شود و ۱۲۱ کشور در امر استخراج طلا مشارکت دارند که چين با ۴۴۰ تن، بزرگترين توليدکننده به شمار مي‌رود و ايران با توليد سالانه بيش از پنج تن در رتبه ۴۳ جهان قرار دارد. در اين زمينه بهروز برنا، عضو هيات مديره شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران - با اشاره به وجود حداقل ۱۶ محدوده طلايي در کشور، به ايسنا گفت: بيش از هزار محدوده اميدبخش براي طلا توسط سازمان زمين‌شناسي کشف شده که از اين هزار محدوده، در زمينه ۱۰۰ محدوده کار اکتشافي انجام شده است. وي افزود: طبق نتيجه اکتشافات اين ۱۰۰ محدوده، در ۲۱ استان وجود معدن طلا محرز شده و از اين ۲۱ استان ۱۲ استان به گواهي کشف و معدن رسيده‌اند.
قطعات خودرو در صدر واردات
چهارماه ابتداي امسال
در چهار ماهه نخست سال‌جاري قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري در صدر فهرست واردات قرار گرفته است. به گزارش مهر، بررسي آمار تجارت خارجي کشور نشان مي‌دهد طي چهار ماهه نخست سال‌جاري قطعات خودرو در صدر فهرست اقلام عمده وارداتي به کشور قرار گرفته است، در اين مدت ۷۲۶ ميليون دلار قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با حجم سيلندر ۲۰۰۰ سي‌سي با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۳.۵۴ درصد افزايش را نشان مي‌دهد، واردات اين کالا در مجموع ۴.۷۸ درصد از سهم ارزشي کل واردات کشور را شامل مي‌شود. طي چهار ماهه نخست سال‌جاري قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با حجم سيلندر ۲۰۰۰ سي‌سي با ساخت داخل ۵۰ درصد و بيشتر به ارزش ۱۶۰ ميليون دلار در رديف دهم کالاهاي عمده وارداتي جاي دارد و با کاهش۱۸.۴۶ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است.
توليد کنسانتره مس سرچشمه افزايش مي‌يابد
معاون بهره‌برداري مجتمع مس سرچشمه استان کرمان گفت: با اجراي طرح‌هاي توسعه استان، توليد کنسانتره در سال 1401 از 600 هزارتن فعلي به بيش از يک ميليون و 60 هزار تن خواهد رسيد. به گزارش ايرنا، محمد‌ ضياءالديني، معدن مس سرچشمه را يکي از معادن بزرگ پروفيلي‌ در دنيا دانست و اظهار داشت: حدود 50 سال پيش شرکت آمريکايي‌ها با اکتشاف اين معدن، ذخيره اوليه آن را به طور تقريبي 283 ميليون تن سنگ معدني با عيار1/2 درصد برآورد کردند. وي با اشاره به اين طرح 20 ساله گفت: کارخانه تغليظ شماره يک قديم با ظرفيت توليد سالانه 360 هزار تن سنگ کنسانتره راه اندازي و بدنبال آن کارخانه ذوب با ظرفيت توليد140 هزارتن آند ايجاد شد‌. ضياءالديني تصريح کرد: با توجه به اينکه سيستم کوره‌ها قديمي‌و با تکنولوژي ريورب بود، در سال 1361 پالايشگاهي با ظرفيت 158 هزار تن کاتد راه اندازي کرديم که قابل افزايش تا 240 هزار تن کاتد در سال است.
قيمت مرغ گرم ۱۰۶۰۰ تومان اعلام شد
قيمت روز خرده فروشي هر کيلوگرم مرغ گرم در تهران ۱۰۶۰۰ تومان اعلام شد. به گزارش تسنيم، قيمت هر کيلوگرم مرغ گرم استعلامي‌کشتارگاه‌هاي تهران در ديروز (يکشنبه) 9600 تومان و قيمت پخش اين محصول 9750 تومان است. براساس اعلام اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي قيمت خرده فروشي هر کيلوگرم از اين محصول(کشتار تهران) در تهران 10600 تومان، نرخ خرده فروشي مرغ شمال 9900 تومان و قيمت عمده مرغ کشتار شمال در ميدان بهمن 9000 تومان است. در اطلاعيه اين اتحاديه به اعضا آمده است که قيمت‌هاي اعلامي‌فوق نرخ استعلامي‌بوده و آنها مي‌توانيد با توجه به فاکتور خريد رسمي‌و با احتساب 10 درصد سود اقدام به فروش نماييد. بنابراين گزارش در حالي که قيمت هر کيلوگرم مرغ گرم در سطح شهر تهران در محدوده 10600 تومان به فروش مي‌رسد که حداکثر قيمت اين محصول در بازار بر اساس اعلام کارگروه تنظيم بازار بايد 8750 به فروش برسد و در صورت بالا رفتن پيش از اين شرکت پشتيباني امور دام براي تنظيم بازار اين محصول بايد اقدام کند.
آغاز ادامه مطالعات اکتشافي معادن خراسان‌شمالي
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالي از آغاز ادامه فعاليت اکتشافي معادن اين استان طي آينده نزديک خبر داد. يحيي نيک‌دل در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که نخستين جرقه اختصاص اعتبار براي اکتشاف معادن اين استان در سال 94 زده شد، گفت: قرار بر اين بود تا رقم دو ميليارد تومان براي اکتشاف معادن اين استان اختصاص يابد که يک ميليارد تومان از اين مقدار حذف شد. وي افزود: اما در سال 95 موفق شديم تا مبلغ 4.5 ميليارد تومان اعتبار براي مطالعات اکتشافي جذب کنيم که به‌دنبال آن امر مطالعات اکتشافي در پهنه جنوب استان به وسيله بالگرد سازمان ملي زمين‌شناسي انجام شد. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالي ادامه داد: تا اواخر سال 96، 18 هزار کيلومتر خط پرواز نقشه‌برداري انجام و حدود 325 هزار کيلومتر نقشه‌برداري انجام شد اما به علت انجام برخي اقدامات پرواز اين بالگرد متوقف شد و پيگيري‌ها براي پرواز مجدد اين بالگرد در حال انجام است و ادامه مطالعات اکتشافي زودي توسط بالگرد در اين استان آغاز خواهد شد.
مردم تخلفات را از طريق سامانه 124
گزارش کنند
مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت از عموم مردم درخواست کرد چنانچه تخلفي در هر يک از بخش‌هاي اين وزارتخانه مشاهده کردند، مراتب را از طريق سامانه 124 به اين مرکز اعلام کنند. به گزارش شاتا، هدف از اقدام مزبور، مبارزه با فساد اداري در هر يک از بخش‌هاي مختلف مرتبط با وزارتخانه است، مردم و کارکنان اداري در بخش‌هاي مختلف نسبت به ارسال مطلب به مرکز حراست اقدام نمايند. برپايه درخواست اين مرکز، عموم مردم مي‌توانند براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده و تخلف درباره ثبت سفارش کالا، مشاهده نکردن يا مغايرت قيمت کالاها و خدمات در سامانه «www.124.ir» با توجه به الزام ثبت قيمت کالا و خدمات را در اين سامانه و گزارش رعايت نشدن اولويت بندي ثبت سفارش براي واردات مواد اوليه واحدهاي توليدي گزارش کنند. همچنين معرفي اماکن و انبارهاي کالاهاي مشمول مبارزه با احتکار و اختفا از ديگر مواردي است که عموم مردم در صورت مشاهده تخلف در اين بخش‌ها مي‌توانند به مرکز حراست وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام کنند.
خالقي در گفتگو با «تجارت»: مشکل اصلي واحدهاي توليدي امروز سوءمديريت است
گروه صنعت، معدن و تجارت:- مهناز یادگاری: نوبت نقش آفريني صنايع کوچک و متوسط در اقتصاد ايران است. سال‌هاست که مسئولان و کارشناسان اقتصادي از اهميت بهبود فعاليت بنگاه‌هاي توليدي کوچک صحبت مي‌کنند. دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم هم برنامه و دستورالعمل‌هايي را براي حمايت از اين واحدهاي صنعتي و توليدي پيش‌بيني کرده است. راه حل‌هاي مختلفي را براي نقش آفريني بهتر و بيشتر صنايع کوچک در اقتصاد ايران ارائه شده است.
تشکيل کنسرسيوم‌ها و حرکت به سوي صادرات‌محوري بنگاه‌هاي توليدي کوچک و متوسط و برنامه‌ريزي براي رونق خوشه‌هاي صنعتي مهمترين راه‌هايي است که طي سال‌هاي گذشته مطرح شده است. از طرف فعالان اقتصادي مي‌گويند که مهمترين مشکل آنها همچنان کمبود منابع مالي براي توليد است. همچنين زمزمه‌هايي درباره کم‌کاري بانک‌ها در پرداخت تسهيلات به صنايع کوچک و متوسط وجود دارد که به مرور در سال‌هاي گذشته بيشتر شنيده مي‌شود.
اهميت صنايع کوچک صادرات‌محور
۲۲۰ واحد صنعتي کوچک و صادرات‌محور موفق شده‌اند از آغاز سال تاکنون ۱۷۰ ميليون دلار صادرات را به ثبت برسانند. اين در حالي است که مسئولان براي صادرات‌محور کردن ۱۰ درصد از صنايع کوچک و متوسط از امسال برنامه‌ريزي کرده‌اند. طبق آخرين آمارهاي به‌دست آمده، حدود ۴۲ هزار واحد صنعتي در ۸۰۸ شهرک و ناحيه صنعتي به بهره‌برداري رسيده و اشتغالي افزون‌بر يک ميليون نفر را شامل مي‌شود. تاکنون ۶۰ کنسرسيوم صادراتي در کشور تشکيل شده و اين کنسرسيوم‌ها ۷۶ ميليون دلار ظرفيت صادرات سالانه دارند. شرکت‌هاي مديريت صادرات و کنسرسيوم‌هاي صادراتي براي توسعه صادرات کمک‌کننده و تسهيل‌کننده هستند اما به فعاليت آنها ماليات ارزش‌افزوده تعلق مي‌گيرد. اين امر هزينه تمام‌شده را افزايش داده و قدرت رقابت آنها را در بازارهاي بين‌المللي کاهش مي‌دهد. اين موضوع به نوعي پاشنه آشيل شرکت‌هاي مديريت صادرات به شمار مي‌رود.
آماري از خوشه‌هاي صنعتي در کشور
۴۸ درصد اشتغال در اختيار صنايع کوچک و متوسط است و اکنون بيش از يک ميليون نفر اشتغال در ۸۰۰ شهرک صنعتي فعال کشور در جريان است. پايان ۹۲ پروژه خوشه صنعتي در دست اجراست و ۳۱ پروژه امکان‌سنجي توسعه خوشه‌اي نيز در دستور کار قرار دارد. معاون سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با اشاره به امکان بهره‌مندي صاحبان صنايع کوچک و متوسط از اعتبار۱۳۰۰ ميليارد توماني اختصاص‌يافته براي حمايت از صادرات، ادامه داد: در همين راستا، اسامي‌۱۲۰ واحد صنعتي کوچک که صادرات داشته‌اند براي دريافت مشوق صادراتي در اختيار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. پروژه‌هاي توسعه خوشه به طور کلي اين هدف را دنبال مي‌کند که از طريق مشارکت بين ذي‌نفعان خوشه زنجيره توليد را کامل مي‌کند. از آغاز زنجيره توليد که شامل طراحي و تامين مواد اوليه است تا پايان زنجيره که فروش محصول و بازار را دربرمي‌گيرد، در اين طرح‌هاي توسعه خوشه‌اي ديده شده است بررسي و چالش‌هاي موجود نيز شناسايي مي‌شود. بنابراين، عاملان توسعه خوشه‌اي با مشارکت ذي‌نفعان و سازمان‌هاي اثرگذار سعي مي‌کنند تا توان رقابت خوشه را افزايش دهند. در برخي خوشه‌هاي گلوگاه و حلقه گمشده طراحي محصول شناسايي يا مواد اوليه تامين شده است.
در برخي خوشه‌ها نيز فروش و صادرات مشکل اصلي توليد است که راهکار رفع آن تشکيل کنسرسيوم‌ها يا شرکت‌هاي مديريت صادرات است. از اين رو، هر خوشه بنا بر مشکلاتي که در ابتدا شناسايي و در مطالعات شناختي به آن اشاره شده است برنامه عمل تدوين مي‌کند و براي رفع آن گلوگاه‌ها و توسعه فعاليت‌ها تلاش و هدف‌گذاري مي‌شود. تشکيل شرکت‌هاي مديريت صادرات نيازمند مستندات و مدارکي است که به سازمان توسعه تجارت تحويل دهند و درجه و رتبه خود را دريافت کنند.
صادرات راهکار رفع مشکلات توليد
در اين ميان آرمان خالقي، عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با اشاره به مشکلات پيش روي واحدهاي صنعتي کوچک و متوسط مي‌گويد: مشکل امروز صنعت، فقط منابع مالي و نقدينگي و حتي زيرساخت‌ها نيست و نمي‌توان گفت مشکل اصلي توليد نبود زيرساخت يا منابع مالي است. در حقيقت، مشکل اصلي توليد نبود مديريت است به عنوان مثال، چرا يک واحد توليدي اکنون تعطيل است و عامل آن را نبود بازار و سرمايه در گردش عنوان مي‌کند اما واحدهاي ديگري هستند که علاوه‌بر فروش در بازارهاي داخلي به کشورهاي ديگر نيز صادرات دارند.
اين کارشناس اقتصادي و فعال صنعتي در بخش ديگري از صحبت‌هايش ادامه داد: در حقيقت، سوءمديريت است که مشکل سرمايه در گردش ايجاد مي‌کند. سوءمديريت است که نرخ تمام‌شده رقابتي نمي‌شود و محصولي در بازار فروخته نمي‌شود. اگر روش‌هاي نوين مديريتي بر بيشتر واحدهاي صنعتي حاکم شود بسياري از مشکلات حل مي‌شود.
خالقي در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون تامين مالي محدود به بازار پول نيست زيرا نرخ سود تسهيلات توجيه اقتصادي ندارد در حالي که روش‌هاي مختلف تامين مالي نيز وجود دارد. بايد از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه در تامين مالي صنايع کوچک و متوسط نيز بهره برد. در واقع، بايد صنايع کوچک و متوسط از اتکا به بازار پول خارج شده و به سمت بازار سرمايه حرکت کنند چراکه نرخ سود آن کمتر و توجيه اقتصادي آن براي صنايع کوچک و متوسط بالاتر است. اين عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صاحبان صنايع کوچک و متوسط در بازاريابي و صادرات داراي ضعف هستند و شناخت کافي ندارند. بنابراين، بايد در قالب شرکت‌هاي مديريت صادرات و کنسرسيوم‌ها به صادرات بپردازند. فروش مشترک صنايع کوچک و متوسط در توسعه فروش آنها و تکميل سبد محصولات نقش مهم و اساسي دارد. مي‌توان در قالب کنسرسيوم‌ها و شبکه‌هاي فروش به تکميل ظرفيت پرداخت تا بتوانيم اين نقايص را برطرف کرد زيرا صنايع کوچک و متوسط از نظر ظرفيت و تنوع محصول، سبد کاملي ندارند و در بازارهاي صادراتي آسيب‌پذير مي‌شوند در صورتي که در کنسرسيوم‌ها و شرکت‌هاي مديريت صادرات مي‌توانند کنار هم قرار گرفته و سبد محصولات خود را کامل کنند، به طوري که رسوخ در بازار، بازارسازي، شرکت در نمايشگاه‌ها، تکميل سبد محصولات در فروش با بهره‌گيري از توان کنسرسيوم‌ها هدف‌گذاري شده است. خالقي در پايان با اشاره به تحريم‌هاي جديد اقتصادي عليه ايران يادآور شد: درست است که تحريم‌هاي آمريکا ممکن است مشکلاتي را براي واحدهاي توليدي کشور ايجاد کند، اما مهمترين مشکل ما خودتحريمي‌و سوءمديريت است که مشکل تحريم‌ها را مضاعف مي‌کند. اگر کيفيت توليدات بنگاه‌هاي ما به حدي برسد که بتوانند صادرات‌محور شوند، با بازاريابي درست مي‌توان اميدوار بود که تاثير تحريم‌ها در اين بخش از اقتصاد به کمترين ميزان برسد.
لايحه حمايت از صنايع کوچک به مجلس ارائه مي‌شود
گروه صنعت، معدن و تجارت- منیره برزکار: روز گذشته و همزمان با مناسبت روز ملي صنايع کوچک همايش توانمندي‌هاي صنايع کوچک و متوسط در محل مصلي تهران برگزار شد. در اين همايش علي لاريجاني، رئيس مجلس، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت، صادق نجفي، مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي، انصاري، معاون اقتصادي وزارت امور خارجه، غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران به همراه تعدادي از نمايندگان مجلس و فعالان بخش خصوصي و توليدکنندگان نيز حضور داشتند.
اشتغال 1 ميليون نفر در صنايع کوچک
به گزارش خبرگزاري‌ها، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش گفت: از واحدهاي کوچک و متوسط به‌عنوان ستون فقرات فعاليت‌هاي اقتصادي ياد مي‌شود و در اقتصاد جهاني نيز نقش‌آفريني مي‌کنند؛ اين در حالي است که بيش از 90 درصد صنايع کشور کوچک هستند و البته بايد به اين تعداد صنوف توليدي را هم اضافه کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت از اشتغال يک ميليون نفري صنايع کوچک و متوسط خبر داد و ارزش توليدات آنها را هفده ميليارد دلار دانست. وي افزود: بايد در بهره‌ور کردن صنايع کوچک و متوسط کار را به نحو بهتري پيش برد و در اين ميان نقاط ضعف را از بين برد. شريعتمداري گفت: بايد در بازارهاي همسايه و دوردست صنايع کوچک و متوسط حضور يابند و توليد براي صادرات از شعارهاي پيش روي ما است.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تاب‌آوري به عنوان يکي از شاخص‌هاي مهم صنايع کوچک بسيار کمتر از صنايع بزرگ است و اگر ضربه‌اي از برون کشور به صنايع کوچک وارد شود متاسفانه ضربه‌پذيري بسيار بيشتر است اين در حالي است که تکانه‌هاي ارزي آنها را متاثر کرده و نيازمند عنايت مجلس براي حل اين معضلات هستيم. شريعتمداري گفت: اگر سامانه نيما درست کرديم بسياري از واحدهاي بزرگ مي‌توانند به سرعت خود را با آن تطبيق دهند در حالي که درخصوص صنايع کوچک اين توان را نداريم. شريعتمداري گفت: بسته حمايت از واحدهاي توليدي هفته آينده به هيات دولت مي‌رود؛ اين در حالي است که ما بايد اين منابع را به فوريت تخصيص دهيم تا همه واحدهاي توليدي از يارانه سود تسهيلات بهره‌مند شوند.
لايحه حمايت از صنايع کوچک در راه مجلس
صادق نجفي، معاون وزير صنعت نيز در اين همايش با بيان اينکه بيش از نود درصد صنايع کشور در قالب ٨١ هزار واحد صنعتي داراي پروانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به صنايع کوچک است، گفت: ١٤٠٠واحد از صنايع کوچک هم اکنون در اين نمايشگاه حضور دارند و در مقابل آنهايي که پمپاژ نااميدي به اقتصاد و توليد مي‌کنند، ايستاده‌اند و اجازه نمي‌دهند که پاسخ بگيرند. او اضافه کرد: براساس سياست‌هاي رييس‌جمهور و وزير صنعت تا پاي جان در خدمت صنايع هستيم و با دستور وزير قرار است که در کنار صنايع کوچک باشند و در تمام عرصه‌ها از اين صنايع دفاع خواهيم کرد. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي با بيان اينکه 10 درصد از صنايع کوچک را صادراتي خواهيم کرد، گفت: لايحه حمايت از شرکت‌هاي مديريت صادراتي را وزير صنعت به زودي به دولت ارايه خواهد کرد و پس از طي مراحل قانوني به مجلس ارايه خواهد شد. نجفي اضافه کرد: بسته حمايت از صنايع کوچک به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارايه شده و براي تصويب به دولت خواهد رفت. پس ما در اين ميان حامي‌صنايع کوچک و متوسط خواهيم بود.
ايجاد کارگروه در وزارت امور خارجه
همچنين روز گذشته انصاري، معاون اقتصادي وزارت خارجه در همايش توانمندي‌هاي صنايع کوچک و متوسط گفت: امروز نقش و اهميت صنايع کوچک بعنوان موتور محرک اقتصاد پذيرفته شده؛ اين در حالي است که رفع موانع موجود بر سر راه اين بنگاه‌ها مي‌تواند منجر به رشد اشتغال شود. او اضافه کرد: سختگيري مالياتي و عدم پيش‌بيني‌پذيري اقتصاد از جمله موانع پيش روي صنايع کوچک است البته توجه به اين صنايع همواره مدنظر دولت‌ها بوده و در برنامه ششم توسعه نيز به اين بخش توجه کرده است. به گفته انصاري، بايد در شرايط تحريم امکان تامين نيازهاي کشور از طريق بنگاه‌هاي کوچک فراهم شود، حتي صنايع بزرگ نيز بايد در اين رابطه از پتانسيل‌هاي صنايع کوچک استفاده کنند. انصاري با بيان اينکه دستگاه ديپلماسي نيز آماده حمايت از صنايع کوچک است گفت: معاون اقتصادي وزارت خارجه نيز در شرايط جديد کاري خود به صنايع کوچک توجه داشته و در فصل جديد تحريم‌ها از هيچ فرصتي براي حمايت از اين صنايع فروگذار نمي‌کند. در اين ميان در سفرهاي اخير وزير خارجه نيز از توانمندي صنايع کوچک و بخش خصوصي استفاده شده و اين معاونت با ايجاد کارگروه بررسي ارتقاي صنايع کوچک درصدد است که به سمت توسعه صنايع کوچک حرکت کند. وي افزود: وجود بيش از ۲۳ ميليون صنعت کوچک و متوسط در اروپا و همکاري آن با صنايع کوچک در دوران تحريم مي‌تواند مزيتي براي دور زدن تحريم‌ها بوده و در اين راستا دستگاه ديپلماسي در حال تدوين چارچوبي براي همکاري بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ايران و اروپا است.
فضاي اقتصاد را پيش‌بيني‌پذير کنيد
رييس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه اقتصاد بايد براي فعالان اقتصادي پيش‌بيني‌پذير باشد، گفت: دولت اگريک تصميم را با چند روز تاخير ابلاغ کند بهتر از اعلام آن بدون پشتوانه کارشناسي لازم است. غلامحسين شافعي در همايش توانمندي‌هاي صنايع کوچک و متوسط، با تاکيد بر اينکه حاکميت در حمايت از صنايع کوچک نقش برجسته‌اي دارد، گفت: تا زماني که حاکميت به اين جمع‌بندي نرسد که ورود صنايع کوچک به بازارهاي جهاني بسيار حياتي است، کار پيش نمي‌رود و اگر برخي موارد حمايتي به نقطه مطلوب نرسد امکان رشد اقتصادي نخواهد بود. رييس اتاق بازرگاني ايران افزود: بايد شاخص‌هاي اقتصاد کلان با ثبات و آرامش همراه بوده و اقتصاد پيش‌بيني‌پذير شود، چراکه توليد نيازمند پيش‌بيني است. اين در حالي است که اقتصاد نبايد منتظر بماند چراکه سرمايه‌گذاري متوقف مي‌شود. وي تصريح کرد: وقتي اقتصاد پيش‌بيني‌پذير نباشد سرمايه به سمت سرمايه‌گذاري توليدي نمي‌رود و دلالي ارزشمند مي‌شود؛ پس تا وقتي ثبات در اقتصاد نباشد صحبت از حمايت از توليد منطقي نيست. به گفته شافعي، بازاريابي براي حضور صنايع کوچک در بازارهاي جهاني بسيار مهم است و آنچه به‌عنوان حمايت مالي از صنايع مطرح مي‌شود بايد هدفمند باشد، سوال اينجاست که آيا حمايت از صنايع بلندمدت باشد يا اينکه کوتاه‌مدت پيش رود. رييس اتاق ايران ادامه داد: برخي مناطق صنعتي در برخي شهرها بلاي جان اقتصاد شده‌اند.
درپي افزايش قيمت‌ها در بازار لوازم خانگي و احتکار و اختفاي کالا در اين بخش، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: فروشندگان کالايي ندارند که بفروشند، فروش کالاهي ويترين هم که وجهه خوبي ندارد. اين در حالي است که واردات هم ممنوع شده است و توليدکنندگان به تعهد خود عمل نکرده و توليد را کم کرده‌اند. محمد طحان‌پور در گفتگو با ايسنا اظهار کرد: هم‌اکنون وضعيت بازار لوازم خانگي مناسب نيست و اگر فروشنده‌اي نمي‌تواند کالاي واحد صنفي خود را بفروشد به دليل احتکار نيست، چراکه ديگر نمي‌تواند آن را جايگزين کند و خالي شدن ويترين مغازه يا فروشگاه وجهه مناسبي ندارد، چراکه توليدکنندگان، توليد خود را کاهش داده‌اند و با وجود آنکه فشار زيادي به دولت براي ممنوعيت واردات آوردند و اعلام کردند که مي‌توانند بازار را تامين کنند، اين اتفاق نيفتاد. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي يکي از دلايل مشکلات بازار از جمله گراني را ناشي از کاهش ارزش پول ملي دانست و گفت: وضعيت امروز بازار لوازم خانگي خوب نيست و در صورتي که مسئولان برنامه‌ريزي نکنند، آينده خوبي را هم نمي‌توان براي آن متصور بود. طحان‌پور تصريح کرد: مسئولان اگر مي‌خواهند بازار لوازم خانگي اصلاح شود بايد آينده‌نگري کنند و دست از تصميمات يک شبه و غيرکارشناسي بردارند. بايد قبل از ممنوعيت واردات لوازم خانگي از اين مساله مطمئن مي‌شدند که بازار تامين مي‌شود و در آينده با مشکلي مواجه نخواهد شد.
رئيس هيات مديره تعاوني توليدکنندگان محصولات غذايي گفت: در شرايطي که آمريکا جنگ اقتصادي را عليه ايران آغاز کرده سوءاستفاده متخلفان فضاي اقتصادي کشور را مخدوش و شرايط را براي توليدکنندگان واقعي و کساني که در مسير تامين نيازهاي مردم تلاش مي‌کنند روز به روز سخت‌تر مي‌کنند و اين خود به نوعي خيانت در حق مردم ايران است و باعث بروز تورم‌هاي افسارگسيخته و فشار هرچه بيشتر به مردم و انواع تبعات اقتصادي و اجتماعي خواهد شد. مهدي کريمي‌تفرشي در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه يکي از مسائل مهم و تعيين کننده در هزينه تمام شده واحدهاي صنعتي نرخ ارز و نوسانات آن است، اظهار داشت: نوسانات گسترده و وسيع نرخ ارز اثرات منفي و مثبت بسياري بر پيکره اقتصاد دارد که يکي از آنها بروز تورم‌‌هاي بسيار شديد و افسارگسيخته است. وي افزود: تورم مي‌‌تواند منجر به تغيير بافت‌هاي توليدي و سرمايه‌‌گذاري، تغيير وضعيت بازارهاي داخلي و خارجي شده و بر تجارت خارجي (صادرات و واردات) تاثير بگذارد. کريمي‌گفت: پس از اعلام تک نرخي شدن ارز توسط دولت براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي قيمت کالاها رو به گراني گذاشت و فروشندگان و توليدکنندگان افزايش قيمت ارز را بهانه‌اي براي اين گراني افسارگسيخته اعلام کردند. تفرشي گفت: بسياري از شرکت‌ها و واردکنندگان با سوءاستفاده کالاهاي خود را با ارز دولتي وارد و با نرخ گزاف ارز آزاد در بازار به فروش رساندند.
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کسري قطعات خودروسازان براي تکميل فرآيند توليد تا اواسط شهريور ماه رفع مي‌شود و توليد محصولات بدون کاستي ادامه مي‌يابد. محسن صالحي‌نيا در گفتگو با ايرنا اظهار کرد: تعداد خودروهاي داراي نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بين 30 تا 32 هزار دستگاه است که خودروسازان در تلاشند با تغيير منبع تامين آنها، قطعات را تهيه کنند؛ حتي اين شرکت‌ها تلاش مي‌کنند تامين مالي را براي شرکت‌هاي خارجي مربوطه از مسيرهاي ديگري انجام دهند. مطابق برنامه‌اي که خودروسازان به وزارت صنعت داده‌اند، از اواسط شهريور شاهد تکميل خودروها و توليد بدون کسري قطعه خواهيم بود. معاون وزير صنعت ادامه داد: حداکثر ارز مورد نياز توليد خودروهاي سواري بين 2.5 تا سه ميليارد دلار است. پارسال متوسط ارزبري خودروها با شمارگان توليد يک ميليون و 600 هزار دستگاه 2200 دلار بود که در مجموع 3.5 ميليارد دلار ارزبري داشت. بر اين اساس، ارز مورد نياز امسال قطعه سازان به شمارگان توليد بستگي دارد. صالحي‌نيا گفت: اکنون تامين ارز قطعه‌سازان به حدود 1.1 ميليارد دلار رسيده که عدد بدي نيست و با همه تلاش شرکت‌ها، وزارت صنعت و بانک مرکزي همين مقدار مقدور شده است؛ با همين رقم نيز جاي نگراني وجود ندارد. وي گفت: به اعتقاد من اگر سطح عمومي‌قيمت‌ها افزايش پيدا کند، منطقي است که سقف تسهيلات خودروسازان نيز افزوده شود.