نرخ‌ ارز توجيه اقتصادي ندارد
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه ارقامي‌که در بازار براي نرخ ارز مشاهده مي‌شود، هيچ توجيه اقتصادي ندارد و حباب است، گفت: توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد.
محمدرضا پورابراهيمي‌درباره نوسانات پيش آمده در بازار سکه و ارز اظهار داشت: تمام اين تغييرات در قيمت بازارها متاثر از سياست ارزي است و تا زماني که دولت از اختيارات قانوني و منابعي که در اختيار دارد استفاده نکند، شاهد اين التهابات خواهيم بود.وي با بيان اينکه التهابات نرخ ارز بر همه بازارها در کوتاه مدت يا بلندمدت اثرگذار خواهد بود، گفت: اين تغييرات به صورت لحظه‌اي بر بازار سکه و طلا تاثير مي‌گذارد و سپس بازارهايي مانند خودرو، لوازم خانگي و ... را متاثر مي‌سازد.





حداقل معيشت کارگران ۴ ميليون و ۸۵ هزار تومان
نماينده کارگران در شوراي عالي کار با بيان اين که در دي ماه سال گذشته سبد معيشت کارگران براي يک خانوار ۳,۳ نفري دوميليون و ۶۷۰ هزار تومان تعيين شده بود گفت: اين رقم با گراني‌هاي اخير به ۴ ميليون و ۸۵ هزار تومان رسيده است.
علي خدايي افزود: مطابق ماده 41 قانون کار شورايعالي کار همه ساله موظف به تعيين ميزان حداقل مزد کارگران براي نقاط مختلف کشور و يا صنايع مختلف با توجه به دو معيار «نرخ تورم» و «سبد معيشت» است.
نماينده کارگران در شوراي عالي کار گفت: کارگروه مزد در حال حاضر با مشارکت بين گروه‌هاي کارگري، کارفرمايي و دولت در کشور شکل گرفته است.





نگهداري 20 ميليارد دلار اسکناس در منازل
عضو کميسيون اقتصادي مجلس نهم طبق آماري که به من داده‌اند حدود 20 تا 30 ميليارد دلار ارز در منازل بسياري از مردم و حتي‌ گاوصندوق‌ها وجود دارد که تزريق اين ميزان به بازار ارز موجب مي‌شود تا شاهد ثبات نرخ پول خارجي باشيم.
ابراهيم نکو در شرايط کنوني مسافران و دانشجويان نياز ضروري به ارز دارند اما نوسانات اجازه نمي‌دهد که اين قشر از جامعه نسبت به انجام برنامه‌ريزي به منظور خريد ارز اقدام کنند.وي افزود: بسياري از سپرده‌گذاران بانکي در ماه‌هاي اخير پول‌هاي هنگفت خودشان را از حساب‌هايي که از آنها سود مي‌گرفتند، خارج کرده‌اند تا اقدام به خريد و فروش کنند. راهکار اصولي حل تلاطم‌هاي ارزي اين است که دولت براي نقدينگي سرگردان در بازار طوري اقدام کند.
خريد و فروش ارز به صورت اسکناس
از سوي صرافي‌هاي مجاز
بانک مرکزي دستورالعمل خريد و فروش ارز به صورت اسکناس توسط شبکه صرافي‌هاي مجاز را ابلاغ کرد. بانک مرکزي طي دستورالعملي ابلاغ کرد: در راستاي اجرايي کردن سياست جديد ارزي دولت براي ساماندهي و مديريت بازار ارز، ورود ارز به صورت اسکناس توسط صرافي‌هاي مجاز از محل منابع ارزي خريداري شده و همچنين درآمدهاي ارزي صادراتي خريداري شده در سامانه نظام يکپارچه معاملات ارزي (نيما) مجاز اعلام شد. صرافي‌هاي مجاز مي‌توانند نسبت به ورود ارز به صورت اسکناس از محل منابع اشاره شده اقدام کرده و نسبت به فروش آن به نرخ بازار به متقاضيان در چارچوب دستورالعمل‌هاي ابلاغ شده، به خصوص مقررات ناظر بر عمليات ارزي صرافي‌ها در محل استقرار صرافي خود اقدام کنند.
طرح تامين کالاهاي اساسي
از دستور کار مجلس خارج شد
نمايندگان مجلس ضمن مخالفت با کليات طرح تامين کالاهاي اساسي اين طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند. کليات طرح تامين کالاهاي اساسي در جلسه علني صبح چهارشنبه در دستور کار مجلس قرار گرفت. دو فوريت اين طرح در جلسه علني روز يکشنبه به تصويب رسيده بود اما کميسيون برنامه و بودجه در جريان بررسي کليات با آن مخالفت کرد. برهمين اساس گزارش کميسيون برنامه و بودجه در رابطه با رد کليات طرح در مجلس قرائت شد. همچنين محمد باقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با اين طرح گفت که نمي‌توان با يک قيام و قعود براي چنين موضوع مهمي‌تصميم گرفت. او همچنين گفت که طرح تامين کالاهاي اساسي در صورت تصويب جز رانت و فساد به دنبال نخواهد داشت.
پروژه‌هاي تعاوني در اولويت دريافت وام
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست‌جمهوري گفت: پروژه‌هايي که مردم در آنها مشارکت داشته باشند در اولويت تخصيص وام قرار مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، ابوالفضل رضوي در همايش اقتصاد تعاون گفت: سال ۱۳۹۳ دستورالعمل مشارکت اقتصادي را براي روستاييان تنطيم کرديم و بر اساس آن براي روستاييان مرزي وام بدون کارمزد و براي روستاييان غير مرزي وام با کارمزد سه درصد و آورده ۲۰ ميليون تومان آورده تعيين کرده‌ايم‌. به گفته وي در طرح اشتغال روستايي و عشايري براي روستاييان مناطق مرزي سود چهار درصد و براي مناطق معمولي سود شش درصد در نظر گرفته شده است. رضوي در عين حال از تخصيص مرحله دوم منابع صندوق توسعه ملي حداکثر تا يک ماه آينده خبرداد و تاکيد کرد: از آغاز اجراي اين طرح از اواخر سال گذشته تا پايان مردادماه امسال، بيش از ۲۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات به متقاضيان ايجاد اشتغال در مناطق روستايي و عشايري پرداخت شده و تا اوايل شهريورماه، قرارداد پرداخت ۵۵۰۰ ميليارد تومان وام براي طرح‌هاي اشتغالزاي روستايي و عشايري بين متقاضيان و بانک‌ها به امضا رسيده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از 12 برنامه معیشتی خبر داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: شايد بيش از آنکه فشار تورمي، دغدغه ذهني جامعه و به خصوص خانوارهاي مزدبگير باشد، نحوه واکنش دولتي‌ها نسبت به گراني‌هاي اخير مهمترين مسئله براي آنها شده است. اعلام تهيه پنج بسته و 12 برنامه معيشتي براي عبور از شرايط نابسامان اقتصادي با 30 هزار ميليارد تومان از سوي سخنگوي سابق دولت، اگر چه در همان نگاه نخست اميدوار کننده است؛ اما واقعيت‌هاي اقتصادي موضوع ديگري را تداعي مي‌کنند. اعلام تدوين بسته‌هاي معيشتي نشان مي‌دهد که اقتصاد ايران به چه ميزان سقوط کرده و به چه شرايط بحراني رسيده است. محمدباقر نوبخت در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس در جريان رسيدگي مجلس به رد طرح تامين کالاهاي اساسي، از اختصاص ۳۰ هزار ميليارد تومان بودجه براي اجراي برنامه‌ها و بسته‌هاي اقتصادي دولت خبر داد و گفت: ۱۳ ميليارد دلار از اين مبالغ براي ۲۵ قلم کالاي اساسي، ‌دارو و نهاده‌هاي کشاورزي اختصاص خواهد يافت که معادل ريالي آن ۱۷هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است که ۷۵۰۰ ميليارد تومان اين مبلغ به ۵ قلم کالا اختصاص خواهد يافت. دولت در حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار ميليارد تومان بودجه براي اجراي برنامه‌ها و بسته‌هاي تهيه شده اختصاص داده است. او بر خلاف اوايل ارديبهشت خود که از ايجاد يک ميليون فرصت شغلي خبر داده بوو به مردم از حل بحران ارزي اطميان داه بود،ديروز به نمایندگان گفت: «در شرايط ويژه‌اي هستيم. مطلعيد که براي گذر از تکانه‌اي که به اقتصاد وارد شد و بخشي از اقتصاد را تحت تاثير قرار داد، نياز به ساز و کارهاي مختلفي داريم.» به نظر مي‌رسد آنچه بيش از هر چيز اقتصاد ايران را فلج کرده است وعده‌هايي است که هيچ‌گاه مجالي براي تحقق پيدا نکرده؛ ققط موجب بي‌اعتمادي مردم به سياست‌هاي اقتصادي دولتي‌ها شده‌اند.
نشانه‌هاي ناکارآمدي بسته‌ها
حالا نوبخت، در حالي از برنامه‌هاي جديد سخن گفته که، دولتي‌ها با آغاز بحران ارزي که از شهريور ماه آغاز شده تاکنون نتوانستند مقابل سيل اين بحران از اقتصاد و معيشت جامعه حفاظت کنند. در اين مدت ارزش پول ملي به شدت کاهش يافته، بطوري که گفته شده ارزش ريال نسبت به دلار 80 درصد کاهش يافته و توان معيشتي مردم نيز به شدت پايين آمده است. نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه امسال به 5.5 درصد رسيد که بالاترين نرخ تورم ماهانه از فروردين ماه 1387 تا کنون است. افزايش ارزش 200 درصدي دلار نسبت به ريال در طي 5 سال گذشته که تنها در طي يک سال اخير 160 درصد رشد نشان مي‌دهد . اين در حالي است که خانوارهاي مزد بگير توان خريد دلار 5 هزار توماني را ندارند.
تورم بالا در بسته های ناکارآمد
نوبخت در حالي از ارائه بسته‌هاي جديد خبر داده که همين بسته آخري ارزي که نيز عامل افزايش نرخ تورم بوده است. راه‌اندازي بازار ثانويه عملا عامل افزايش رانت و کوچک شدن سبد معيشتي جامعه شده است. حسين راغفر کارشناس اقتصادي درباره راه‌اندازي بازار ثانويه و اينکه بسته‌هاي دولت بيشتر در جهت تضعيف منافع مردم بوده گفته است: ارزيابي ما نشان مي‌دهد که حداقل دلار کنوني معرفي شده در بازار ثانويه تعيين کننده قيمت کالاهاست و نه دلار ۴۲۰۰ توماني. در اين بازار هزينه مصرف خانوار از ۱۷ تا ۲۰ درصد کنوني که سهم ارزي هزينه‌هاي ارزي خانوار است به بالاي ۶۰ درصد افزايش پيدا مي‌کند. کالا‌هاي اساسي با کمبود شديد مواجه مي‌شوند و با تورم بالاي ۶۰ تا ۷۰ درصد رو به رو خواهيم بود.
ساختار رانت گونه بسته‌هاي دولت
به باور کارشناسان اقتصادي، انحصارگرايي دولتي‌ها و همچنين نفوذ خصولتي‌ها باعث شده تا هر بسته‌اي که از پاستور بيرون مي‌آيد ناکارآمدي خود را در اجرا نشان بدهد. احسان سلطاني کارشناس اقتصادي بر اين باور است که همه بسته‌هاي دولتي‌ها ناکارآمد بوده آن هم به دليل ساختار رانت‌گونه آنهاست لذا اميدي به اينکه بسته‌هاي ديگر بتوانند راهگشا شوند وجود ندارد. به باور اين کارشناس مسائل اقتصادي، مردم ديگر تاب تحمل شوک قيمتي را ندارند. وي گفته است: مردم و معيشت و سطح زندگي و رفاه آنها بي‌ترديد بزرگ‌ترين قرباني امواج افزايش قيمت‌ها بوده و هستند. افزايش نرخ تبديل ارز و بهاي کالاها و خدمات (به‌خصوص نهاده‌ها و اقلام دولتي) يک نوع ماليات محسوب مي‌شود. تفاوت مهم آن با ماليات عادي اين است که به جاي اخذ از گروه‌هاي پردرآمد و اقشار مرفه، گروه‌هاي کم‌درآمد و اقشار ضعيف و طبقه متوسط را هدف مي‌گيرد و آنها را فقيرتر مي‌کند. در رابطه با تعيين قيمت اقلام کليدي بايد نسبت آن به هزينه خانوارها و درآمد مردم مدنظر قرار گيرد. در حال حاضر وضع درآمد و معيشت عامه مردم چنان تضعيف شده که تاب تحمل شوک‌هاي قيمتي جديد و کاهش مستمر توان مصرف و سطح معيشت خود را ندارند.
وارونگي نتيجه بسته‌ها
دولتي‌ها در يک سال اخيري که روي کار آمده‌اند، بيشتر از اقدام اجرايي، برنامه تهيه کرده‌اند. برنامه‌هايي که همه وارونه نتيجه داده است. از کاهش نرخ سود بانکي در شهريور ماه گرفته تا همين يک ماه اخير که بازار ثانويه را راه‌اندازي کردند. همه اين برنامه‌ها به جاي بهبود رفاه و معيشت مردم، عامل اصلي کاهش قدرت خريد آنها شده است.
مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: نيازهاي ارزي بازار و عملکرد صرافي‌ها رصد و تامين مي‌شود.
مهدي کسرايي پور افزود: درباره تامين ارز براي کالاهاي مورد نياز کشور، آخرين تصميم اين بوده است که کالاها به دو دسته اصلي تقسيم شوند و از دو اولويت برخوردارند اولويت نخست، دارو و کالاهاي اساسي و مواد اوليه است که با نرخ مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ارديبهشت سال بعد تامين مي‌شود. بقيه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه"نيما" عرضه مي‌شود که متوسط نرخ از زمان شکل گيري اين بازار تاکنون، يورو ۹ هزار تومان و دلار حدود ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. وي ادامه داد: امروز رکورد عرضه ارز در اين بازار از سوي صادرکنندگان غيرنفتي شکسته شد و ۷۴ ميليون يورو با نرخ ميانگين ۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد. کسرايي پور افزود: بازار نيما با مشکلاتي مواجه شد و از ۱۶ مرداد ۹۷ که بسته جديد ارزي دولت اعلام و اجراء شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبي داشت.
وي گفت: نيازهاي واقعي ارزي توسط بانک مرکزي و سامانه "نيما" قابل تامين است و مشکلي وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است. کسرايي پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتي ارزي داريم که محل تامين آن پيش بيني شده است و بانک‌ها مي‌توانند براي اين مصارف ارز بفروشند. وي گفت: در بازار نقدي ارز، انگيزه‌هاي سفته بازي و احتياطي و در کنار آن نيازهاي ارزي واقعي مسافرتي و دانشجويي و درماني وجود دارد که بانک مرکزي به بانک‌ها و صرافي‌ها اعلام کرد که راسا مي‌توانند اين نيازها را تامين کنند.
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت با متمرکز کردن معاملات همه کالاها در بورس، توليد کشور را حتي در دوران سخت حفظ خواهد کرد و ديگر امکان احتکار و گران فروشي وجود نخواهد داشت. حسينعلي حاجي دليگاني، مسير بورس کمترين هزينه را در تعامل ميان خريدار و فروشنده کالاها به همره دارد و نظارت نيز در کل زنجيره معاملات در صورت حضور همه جانبه توليدکنندگان در بورس امکان پذير است. نماينده مردم اصفهان گفت: عدم شفافيت در فعاليت‌هاي اقتصادي باعث شده تا امروز وقتي براي حل مشکل يک بخش تلاش مي‌کنيم، مشکلات از بخش ديگر فوران کند. اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه يکي از مشکلات فعلي توليدکنندگان، تامين مواد اوليه است، اظهار داشت: بورس کالا بستر حضور توليدکنندگان بالادست و پايين دست است به طوريکه مواد اوليه از سوي توليدکنندگان عمدتا بزرگ کشور در اين بازار عرضه مي‌شود.
مدير عامل صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با تکذيب و اظهار بي‌اطلاعي از خبر توقف ادغام هلدينگ خليج فارس، تاپيکو و سرمايه‌گذاري غدير به دليل مخالفت نهادهاي حکومتي گفت : چنين موضوعي صحت ندارد.
جعفر ربيعي ، اظهارکرد: پيگيري اين ادغام از دستور کار خارج نشده و تنها به دليل خروج و استيضاحي که به برکناري وزير رفاه منجر شد، در فرآيند ادغام کندي به وجود آمده البته بايد متذکر شد که تاکنون هيچ‌گونه مخالفتي در اين زمينه به ما منتقل نشده است.
بر اساس اين گزارش، تصميم هيات دولت مبني بر ادغام اين دو غول صنعت نفت کشور اواسط خردادماه رسانه‌اي شد و بر اين اساس هلدينگ پتروشيمي‌خليج‌فارس با افزايش سرمايه، سهام تاپيکو را خريداري خواهد کرد.
سکه طرح جديد ۵۰ هزار تومان گران شد
سکه طرح جديد با ۵۰هزار تومان افزايش نسبت به روز سه شنبه، به نرخ ۴ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.
در جريان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۵۰ هزار تومان افزايش نسبت به روز سه شنبه با رقم ۴ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش رسيد. همچنين هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با ۵۰ هزار تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه به ارزش ۴ ميليون و ۲۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.
ديروز در بازار آزاد هر قطعه نيم سکه بهار آزادي با ۳۰ هزار تومان افزايش در مدت مشابه ۲ ميليون و ۲۵۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادي نيز با ۲۰ هزار تومان رشد به ارزش يک ميليون و ۱۷۳ هزار تومان معامله شد.
بر اساس اين گزارش، هر قطعه سکه گرمي‌نيز بدون تغيير نسبت به روز سه‌شنبه به قيمت ۶۱۲ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز با ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رشد به ارزش ۳۷۷ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد.
اجرايي شدن صورت‌هاي مالي نمونه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه
سازمان بورس خطاب به مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و تمامي‌حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار،صورت‌هاي مالي نمونه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه را ابلاغ کرد.
سازمان بورس خطاب به مديران صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و تمامي‌حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ،صورت‌هاي مالي نمونه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه (VC)را ابلاغ کرد.
در اين ابلاغيه سعيد محمد عليزاده ، مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکيد بر اينکه وجود اطلاعات مالي شفاف يکي از الزامات اساسي کارايي بازار سرمايه است ، عنوان کرد: « در قانون بازار اوراق بهادار در راستاي حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران، و با هدف ساماندهي، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کاراي اوراق بهادار، وظايف و اختياراتي براي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تهيه و انتشار اطلاعات توسط اشخاص تحت نظارت در نظر گرفته شده است.»
بر اين اساس، در جهت بهبود افشاي اطلاعات در صورت‌هاي مالي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و به منظور تأمين نيازهاي اطلاعاتي سرمايه‌گذاران و ساير ذينفعان، «صورت‌هاي مالي نمونه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه» طبق استانداردهاي حسابداري، که در کميته استانداردها و آموزش اين سازمان بررسي و توسط کميته فني سازمان حسابرسي تأييد شده از امروز ابلاغ و لازم الاجرا است.
شاخص بورس درجا زد؛
در روزها و هفته‌هاي اخير شاهد فرازوفرودهاي زيادي در قيمت سهم‌هايي بوديم که شرکت مربوطه آنها واردات محور بود.
با وجود رشد قيمت‌ سهم‌ها در هفته‌هاي گذشته، ديروز تعدادي از سهم‌ها با کاهش قيمت مواجه شدند، اما تعدادي از سهم‌هاي شاخص‌ساز با روند کاهشي دماسنج بازار مقابله کردند و باعث شدند شاخص کل هم وزن سبز باقي بماند.
ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۲۶۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۳۷ هزار و ۷۱۴ رسيد، اما شاخص کل هم وزن با ۲۱۲ واحد رشد تا رقم ۲۲ هزار و۹۵ واحدي بالا رفت.
شاخص آزاد شناور ۴۰۰ واحد افت کرد و به رقم ۱۴۶ هزار و ۸۹۷ واحدي رسيد. در عين حال شاخص بازار اول ۲۸۹ واحد افت کرد و تا رقم ۱۰۱ هزار و ۳۱۷ واحد پايين آمد. شاخص بازار دوم اما با ۹۹ واحد افت کرد و به رقم ۲۷۴ هزار و ۹۳۷ واحدي رسيد.
*کاهش قيمت در گروه فلزات
معدني و صنعتي گلگهر، فولاد مبارکه اصفهان و ملي صنايع مس ايران هر يک به ترتيب ۱۶۷، ۹۰ و ۸۸ واحد تاثير کاهنده روي نوسانات شاخص‌ها داشته است، اما خدمات انفورماتيک، پالايش نفت تهران و پالايش نفت اصفهان به ترتيب ۱۰۳، ۹۸ و ۷۳ واحد تاثير افزاينده روي شاخص داشتند. ديروز در گروه استخراج کانه‌هاي فلزي شاهد افت قيمت‌ها بوديم. همچنين در گروه رايانه و فعاليت‌هاي وابسته، بيشتر نمادها با رشد قيمت مواجه شدند و تعدادي نيز با صف خريد روبه‌رو بودند.
به گزارش ايسنا، ديروز در گروه فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي شاهد افزايش قيمت بيش از نيمي‌از سهم‌ها بوده‌ايم، اما تعدادي از سهم‌ها نيز با کاهش قيمت روبه‌رو شد، البته اين کاهش قيمت چندان چشمگير نبود.
در گروه فلزات اساسي نيز روند قيمت‌ها در بسياري از سهم‌ها کاهنده شد هر چند که اين کاهش عمدتا کمتر از ۲.۵ درصد بود. در اين گروه ۱۱۵ ميليون سهم به ارزش نزديک به ۴۷ ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
در گروه محصولات شيميايي نيز ديروز شاهد کاهش قيمت سهم‌ها تا سقف حدود ۱.۵ درصد بوديم. تعدادي از سهم‌هاي اين گروه توانسته‌اند تا حدود سه درصد و کمتر رشد کنند، اما سهم خودرويي‌ها ديروز با رشد قيمت همراه شد و تقريبا بيشتر آنها سبزرنگ شدند.
ارزش معاملات بورس تهران
ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۵۴۱ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۲.۱ ميليارد سهم و اوراق مالي طي ۱۲۶ هزار و ۲۰۲ نوبت بود.
آيفکس نيز ديروز ۱۱.۲۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۵۷۹.۹۳ رسيد. حجم معاملات فرابورس ايران به رقم ۹۸۰ ميليون سهم و اوراق مالي رسيد و ارزش معاملات آن رقم ۴۵۹ ميليارد تومان را رد کرد.
به هر حال، قيمت دلار در اين روزها در فراز و فرود قيمت سهم‌ها بسيار تاثيرگذار است و باعث شده يک روز شاهد کانال‌شکني‌هاي پي در پي باشيم و روزهاي ديگر با کاهش دماسنج بازار سرمايه روبه‌رو شويم.