خشکسالي انباشته 98 درصد مساحت ايران
رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي از وجود خشکسالي بلندمدت در 98 درصد مساحت ايران خبر داد و گفت: خشکسالي‌هاي انباشته و بلندمدت نشان‌دهنده وضعيت خطرناک آبي است. صادق ضياييان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به آخرين وضعيت کشور به لحاظ خشکسالي اظهار کرد: براساس شاخص 10 ساله (SPE بارش، دما و تبخير)، 98.1 درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالي است و در اين بازه زماني، تنها 1.6 درصد مساحت کشور در وضعيت نرمال و سه دهم درصد مساحت ايران در شرايط ترسالي قرار دارد. وي گفت: در بازه 10 ساله گذشته، بسیاری از استان‌های کشور با درجات خفيف، متوسط، شديد و بسيار شديد خشکسالي درگير هستند.






از توتال شکايت نمي‌کنيم
مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: 80 درصد سرمايه‌گذاري فاز 11 را سي.ان.پي.سي و 20 درصد را هم پتروپارس تامين مي‌کند. محمد مشکين فام در گفت‌وگو با ايلنا، درباره جايگزيني توتال اظهار داشت: در حال حاضر برنامه توتال و سي.ان.پي.سي در حال بررسي است، کارها انجام مي‌شود و بزودي نتيجه اعلام خواهد شد.وي درباره اينکه آيا سي.ان.پي.سي امکان اجراي ايستگاه تقويت فشار را دارد، گفت: سي.ان.پي.سي همه کارها را دنبال مي‌کند و طي همان موعد مقرر در قرارداد کار را تحويل مي‌دهد.وي درباره شکايت از توتال براي ترک پروژه نيز خاطرنشان کرد: شرايط بين المللي باعث شده که اين شرکت نتواند کار خود را انجام دهد بنابراين جايي براي شکايت وجود ندارد.





آزادسازي حريم رودخانه اوشان
مدير امور آب شميرانات از آزادسازي ۳ هزار متر مربع از اراضي بستر و حريم رودخانه اوشان خبر داد.
به‌ گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت نيرو، جواد غفاري مدير امور آب شميرانات با بيان اين مطلب اظهار کرد: امور منابع آب شميرانات در راستاي قانون توزيع عادلانه آب و برخورد با ساخت و سازهاي غير مجاز به همراهي نيروي انتظامي‌فشم اقدام به اجراي 13 مورد دستور قضايي در منطقه اوشان کرد.وي با بيان اينکه در اين عمليات 4 باب پل فلزي ماشين رو غيرمجاز تخريب شد، تصريح کرد: در اين عمليات همچنين ديواري به طول 230 متر و چندين مورد آلاچيق نيز تخريب شد.
مصرف برق کشور ۴۷ هزار مگاوات کاهش يافت
اوج مصرف برق کشور روز گذشته ۴۷ هزار و ۹۱ مگاوات گزارش شد که نسبت به سال گذشته در همين زمان بيش از ۲ هزار مگاوات کاهش داشته است. به‌ گزارش وزارت نيرو ، بر اساس گزارش شرکت مديريت شبکه برق ايران، با کاهش نسبي دما در اکثر نقاط کشور، اوج مصرف برق در روز سه شنبه (سيزدهم شهريور)، 47 هزار و 91 مگاوات گزارش شد که در سال گذشته در همين زمان 49 هزار و 156 مگاوات بود.
همچنين ميزان مصرف برق صنايع در روز سه شنبه، چهار هزار و 392 مگاوات بود که در مقايسه با روز دوشنبه حدود 140 مگاوات افزايش داشته است.
توليد روزانه انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور شامل نيروگاه‌هاي برق‌آبي، بادي و خورشيدي براي روز گذشته چهار هزار و 699 مگاوات بوده است.
فاز چهارم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس
ساخته مي‌شود
با سپري شدن مراحل اجراي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، فاز چهارم اين پالايشگاه با هدف فرآورش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازي احداث و راه‌اندازي مي‌شود.به گزارش ايسنا، با نزديک شدن به مراحل پاياني اجراي پروژه فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، فاز چهارم اين پالايشگاه نيز ساخته مي‌شود.براساس اين گزارش، اجراي فاز چهارم آغاز شده است و در ادامه پروژه‌هاي پالايشگاه ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان، از سوي متخصصان داخلي طراحي و اجرا مي‌شود.با اجراي اين فاز، روزانه ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازي براي توليد بنزين و نفت‌گاز با استاندارد يورو ۵ به حجم خوراک و توليد اين پالايشگاه افزوده خواهد شد.
هند از قطع واردات نفت ايران سرباز مي‌زند
منابع هندي آگاه اظهار کردند هند احتمالا به آمريکا خواهد گفت که پس از به اجرا درآمدن تحريم‌ها در اوايل نوامبر، قادر نيست واردات نفت از ايران را قطع کند و اميدوار است حساسيت واشنگتن را به مسائلي که اين کشور در اين زمينه با آن مواجه است، برانگيزد و همزمان روشن کند که هيچ کشوري نمي‌تواند به دهلي‌نو درباره چگونگي پيشبرد سياست خارجي حرف خود را ديکته کند. به گزارش ايسنا به نقل از اکونوميک تايمز هند، وزيران دفاع و خارجه هند و آمريکا روز پنج‌شنبه تحت گفت وگوي ۲+۲ براي مذاکره پيرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني در دهلي‌نو ديدار مي‌کنند. پالايشگاه‌هاي هند به شدت به تامين خارجي از جمله نفت ايران وابسته هستند و به گفته منابع آگاه، صرف‌نظر کردن از اين گزينه ارزان‌تر در شرايطي که قيمت خرده‌فروشي سوخت‌ها به بالاترين حد خود در اين کشور رسيده است، دشوار خواهد بود. يک مقام هندي گفت: ما مي‌خواهيم روشن کنيم که هند به شدت به واردات نفت ايران براي نيازهاي مصرفي خود متکي است و ۸۳ درصد از نفت مورد نيازش از منابع خارجي تامين مي‌شود.
برپايه نظرسنجي بلومبرگ؛
بر پايه جديدترين نظرسنجي بلومبرگ، توليد نفت اوپک بدنبال بهبود توليد ليبي، در ماه اوت به بالاترين سطح خود در سال ميلادي جاري افزايش يافته است.
به گزارش ايسنا، نظرسنجي بلومبرگ نيوز از تحليلگران، شرکت‌هاي نفتي و بررسي آمار رهگيري کشتي نشان مي‌دهد اوپک که شامل ۱۵ عضو است، در اوت مجوعا ۳۲.۷۴ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد که ۴۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوييه افزايش داشت.
اوپک و متحدانش در ژوئن توافق کردند توليدشان را مجموعا يک ميليون بشکه در روز افزايش دهند تا تقاضاي رو به رشد مصرف‌کنندگان را تامين کرده و از افزايش شديد قيمت‌ها جلوگيري کنند. اين توافق بدنبال فشار دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا بر اوپک براي جلوگيري از افزايش بيشتر قيمت‌ها انجام گرفت.
ليبي بزرگترين سهم را در افزايش توليد اوپک داشت و ماه گذشته ۹۷۰ هزار بشکه در روز در مقايسه با ۶۶۰ هزار بشکه در روز در ژوييه نفت توليد کرد. شراره که بزرگترين ميدان نفتي ليبي است فعاليتش را بدنبال يک مورد آدم ربايي آغاز کرد. با وجود اينکه بهبود توليد ليبي، مجموع توليد اوپک را افزايش داد اما اين کشور به دليل منازعات داخلي، يک تامين کننده غيرقابل اطمينان مانده است.
دومين افزايش بزرگ توليد مربوط به عراق و امارات متحده عربي بود که هر يک توليد روزانه خود را در ماه گذشته ۸۰ هزار بشکه در روز افزايش دادند.
اما بر اساس اين نظرسنجي، توليد ايران ۲۴۰ هزار بشکه در روز کاهش يافت و به ۳.۵ ميليون بشکه در روز رسيد.
توليد عربستان سعودي در اوت ۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوييه افزايش داشت. اين کشور اعلام کرده بود که در ژوييه افزايش توليد بيشتري خواهد داشت اما نتوانست خريدار کافي پيدا کند تا توليد بالاتر را توجيه کند.
روسيه که به همراه شمار ديگري از توليدکنندگان غيراوپک با اوپک همکاري مي‌کند، ماه ميلادي گذشته توليدش را در سطح بالايي نگه داشت و طبق آمار وزارت انرژي روسيه، به طور ميانگين ۱۱.۲۱ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد.
کاهش قيمت نفت پس از عبور طوفان از خليج آمريکا
در خبري ديگر قيمت نفت روز چهارشنبه کاهش يافت و بخشي از افزايش چشم‌گيري که روز گذشته داشت را از دست داد زيرا تاثير طوفان گرمسيري بر توليد ساحل خليج آمريکا به حدي که انتظار مي‌رفت شديد نبود. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۴۰ سنت يا ۰.۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به ۶۹.۴۷ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي نفت برنت با ۱۶ سنت يا ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۸.۰۱ دلار در هر بشکه رسيد.
قيمت‌هاي نفت روز سه‌شنبه که ده‌ها سکوي نفت و گاز آمريکا در خليج مکزيک در آستانه از راه رسيدن طوفان گرمسيري گوردون تعطيل شدند، جهش پيدا کرده بود، اما اين طوفان در اواخر روز سه‌شنبه به سوي شرق تغيير جهت داد و تهديدش براي توليدکنندگان در بخش غربي خليج مکزيک و اکثر پالايشگاه‌هاي منطقه گلف کاست کاهش يافت.
به گفته استفن اينس، مدير معاملات منطقه آسيا – اقيانوسيه در شرکت OANDA، بسياري از معامله‌گران معاملات آتي نفت غافلگير شده و در ۲۴ ساعت گذشته به دليل خريد عجولانه‌اي که در آستانه وقوع اين طوفان گرمسيري وجود داشت به اشتباه افتادند. قيمت‌ها به ميزان قابل توجهي عقب‌نشيني کرد، زيرا شدت طوفان نشان داد که کاهش توليد محدود خواهد بود.
همچنين طوفان شب گذشته سواحل شرقي ژاپن را در نورديد و به پالايشگاه‌هاي نفت در منطقه اوساکا آسيب وارد کرد با اين حال شرکت جي ايکس تي جي اعلام کرد فعاليت‌هايش اختلال چنداني پيدا نکرده است.
به گفته اينس، دورنماي قيمت براي نفت خام همچنان مثبت است که تا حد زيادي به دليل تحريم‌هاي آمريکا عليه بخش نفت ايران است. با اين حال تحليلگران ديگر نسبت به ريسک‌هايي که براي تقاضا نفت در صورت آسيب ديدن رشد اقتصادي از تلاطمات بازارهاي نوظهور وجود دارد، هشدار دادند.
براساس گزارش رويترز، بازارهاي نوظهور عامل کليدي در رشد تقاضاي جهاني براي نفت هستند، اما شمار متعددي از آنها به خصوص ترکيه و آرژانتين و همچنين اندونزي و آفريقاي جنوبي شاهد ريزش ارزش ارزهاي خود بوده‌اند و در نتيجه بازارهاي سهام در ماه‌هاي اخير با فشارهاي کاهشي مواجه شده‌اند.
 مديرکل دفتر مديريت بحران منابع آب ايران با تاکيد بر اينکه از 110 سد بزرگ تامين کننده آب شرب کشور حدود 46 سد داراي وضعيت بحراني است، گفت: تمامي‌سدها بايد يک ذخيره استراتژيکي براي مدت 18 ماه داشته باشند که در اين سدها ما شرايط ذخيره استراتژيک را براي اين بازه زماني نداريم.
به‌گزارش ايلنا از وزارت نيرو ، سيف‌ا... آقابيگي به تشريخ آخرين وضعيت بارندگي‌هاي کشور پرداخت و افزود: تا اواخر هفته گذشته ميزان بارش‌هاي کشور نسبت به سال آبي گذشته 27 درصد و در مقايسه با آمار بلندمدت 50 ساله نيز حدود 31 درصد کاهش داشته است.
وي افزود: اين اعداد متوسط کشوري است و در برخي مناطق شمال غربي کشور بارندگي‌هاي مثبتي را شاهد بوده‌ايم، ولي در غالب مناطق پهناور کشور به ويژه مناطق مرکزي و حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان که استان‌هاي جنوبي کشور را دربرگرفته‌اند، کاهش بارندگي بين 65 تا 75 درصد بوده است.
مديرکل دفتر مديريت بحران منابع آب ايران ادامه داد: اين ميزان کاهش بارندگي باعث شده تا ميزان جريانات سطحي و ميزان ورودي به پشت سدها نيز کاهشي 33 درصدي نسبت به سال گذشته داشته باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه احتکار برنج خارجی صحت ندارد، اظهار کرد: باتوجه به شرایط کنونی قیمت و عرضه محصول در بازار، احتکار برنج خارجی صحت ندارد.کشاورز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، از واردات 900 هزارتن برنج از ابتدای سال خبر داد و گفت: 200 هزارتن برنج در حال ترخیص از گمرک است که با این وجود نگرانی مبنی بر عرضه و نوسان قیمت برنج در بازار وجود ندارد.به گفته ، مطرح کردن موضوع احتکار برنج توسط افراد غیرمسئول تنها نگرانی‌هایی در سطح بازار ایجاد می‌کند.دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با توجه به آنکه در شرایط کنونی اقتصاد، مقداری برنج برای ذخیره احتیاطی کشور وارد شده است؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و تنها مطرح کردن موضوع احتکار برنج از سوی افراد غیر مسئول منجر به ایجاد التهاب در بازار می‌شود.وی ادامه داد: براساس مصوبه سازمان حمایت هر کیلو برنج خارجی در مبادی وارداتی 7 هزار تومان از واردکنندگان خریداری می‌شود و در نهایت با قیمت بالاتر از 8 هزار تومان نباید در خرده فروشی‌ها توزیع شود.
مديرعامل اتحاديه ماهيان سردآبي کشور گفت:با توجه به نوسان نرخ دلار، قيمت ماهي قزل آلا در بازار داخل روبه افزايش است که اين موضوع افزايش رغبت توليدکنندگان را به همراه داشته است.آرش نبي زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه افزايش قيمت قزل آلا ، رغبت پرورش دهندگان به توليد را بالا برده است، افزود : با توجه به نوسان نرخ دلار، قيمت ماهي قزل آلا در بازار داخل روبه افزايش است به طوريکه هم اکنون هر کيلو قزل آلا با نرخ 18 تا 20 هزار تومان در ميادين عرضه مي‌شود.به گفته وي با وجود عدم فصل توليد و کم آبي پيش بيني مي‌شود که روند افزايش قيمت ماهي تا پايان مهرماه در بازار ادامه يابد.نبي زاده ميزان توليد قزل آلا در سال جاري را پيش بيني کرد و افزود: با استمرار روند افزايش قيمت ماهي در بازار پيش بيني مي‌شود که توليد قزل آلا با افزايش 15 تا 20 هزار تني به 130 هزارتن در سال جاري برسد.اين مقام مسئول درباره تاثير افزايش قيمت قزل آلا در رونق صادرات بيان کرد: افزايش قيمت ماهي،صادرات را توجيه پذير کرده است.
ارمنستان و عراق مشتري شترمرغ‌ ايران
مدير امور طيور سازمان جهاد کشاورزي گيلان گفت: بازار صادرات جوجه شترمرغ‌هاي گيلان خوب است و ارمنستان و عراق مشتري جوجه شترمرغ‌هاي گيلان محسوب مي‌شوند.سورنا چايچي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: به دليل مزيت‌هاي فراواني که شترمرغ دارد به «دام فردا» مشهور شده است.وي افزود: مقاومت اين پرنده در مقابل بيماري‌ها و تغذيه آسان آن موجب مي‌شود که هزينه تمام شده پرورش آن صرفه اقتصادي داشته باشد.چايچي ادامه‌ داد: 760قطعه شترمرغ در گيلان در حال پرورش است و يک کارخانه جوجه کشي شترمرغ نيز با ميزان توليد هزار و 350تخم مرغ در هر دوره در شهرستان رضوانشهر فعال است.وي افزود: افزايش توليد تخم مرغ در گيلان وجود ندارد و در صورت ابطال پروانه يکي از توليدکنندگان به توليد کننده بعدي مجوز داده خواهد شد.مدير امور طيور سازمان جهاد کشاورزي گيلان در پاسخ به اينکه چرا براي افزايش توليد شترمرغ در گيلان اقدامات گسترده تري صورت نمي‌گيرد، گفت: از آنجاييکه که شترمرغ ناقل بيماري آنفلوانزاي مرغي است و گيلان از استانهاي مهم توليدکننده مرغ کشور است، احتياط مي‌شود براي جلوگيري از خسارت به مرغداران، پرورش شترمرغ در اين استان رو به افزايش نرود.
کشف 500 ميليون کالاي احتکار شده
پاسداران گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه سيستان وبلوچستان در ادامه روند کنترل بازار و مبارزه با محتکران، با استفاده از اخبار و اطلاعات مردمي‌که از طريق سامانه 114 ستاد خبري اعلام شده بود و با اشراف اطلاعاتي خود موفق به کشف 4 انبار بزرگ کالاهاي احتکار شده در شهرستان زاهدان شدند.بر پايه اين گزارش، يک مورد از اقلام احتکار شده بالغ بر 3000 بطري آب معدني بود که به طور مخفيانه در داخل يک منزل در بازار رسولي زاهدان اختفا شده بود و صاحبان بار اقدام به احتکار کالا کرده بودند و در برخي موارد نيز بدون مجوز قانوني اقدام به توزيع خارج از شبکه و بدون نظارت در فروشگاه‌ها مي‌کردند.اين ميزان آب معدني با کسب اخبار مردمي‌و ورود تيم‌هاي تخصصي سازمان اطلاعات سپاه شناسايي و با همراهي کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعزيرات حکومتي احتکار و اختفاء اقلام محرز شد.
خريد بيش از نياز؛ عامل تشنج بازار
نايب رييس اتاق اصناف مرکز استان خراسان جنوبي با بيان اينکه در خراسان جنوبي کمبودي از نظر کالاي اساسي وجود ندارد، اظهار کرد: خريد بيش از نياز مردم و اعتماد به شايعات دروغين، عامل اصلي وضع پيش آمده در بازار است. عليرضا اربابي در گفت ‌وگو با ايسنا اظهارکرد: کالاهاي اساسي مردم در بازار وجود دارد و هيچ کمبودي از اين نظر در استان نيست. وي با بيان اينکه درست که بعضي اقلام کمي‌گران شده اما در بازار موجود است، افزود: بازارهاي استان هر روزه توسط نيروهاي گشت اتاق اصناف مورد بازرسي و نظارت قرار مي‌‌گيرند.
قيمتها افسار گسيخته شده اند؛
با وجود آنکه بسياري از اقلام اساسي از جمله حبوبات،برنج،مرغ، تخم مرغ و ميوه توليد داخل است،اما افزايش قيمت دلار بهانه‌اي شده تا قيمت اين کالاها به طور چشمگيري در بازار افزايش يابد که نتيجه آن چيزي جز کوچک شدن سفره خانوار نيست.
در اين رابطه يکي از فروشندگان فروشگاه‌هاي زنجيره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،در پاسخ به اين سوال که چرا اکثر قفسه‌هاي مواد شوينده خالي است گفت: کارخانه‌هاي مواد شوينده در تامين مواد اوليه با مشکلاتي روبرو هستند و هم اکنون بسياري از خطوط توليد خود را تعطيل کردند.وي با اشاره به اينکه احتکاري در کار نيست، افزود: مواد اوليه‌اي وجود ندارد که توليدکنندگان بخواهند توليد کنند و گفته‌هاي افراد مبني بر احتکار در انبارها صحت ندارد چرا که امروزه بزرگترين کارخانه‌هاي توليدي مواد شوينده خطوط توليد خود را به سبب نبود مواد اوليه تعطيل کرده‌اند و بايد منتظر ماند و ديد که دولتمردان مي‌خواهند چه تصميماتي را اتخاذ کنند.اين فروشنده از افزايش 30 تا 50 درصدي قيمت مواد شوينده، آرايشي و بهداشتي در روزهاي اخير خبر داد.
حميد مقيمي‌رئيس انجمن واردکنندگان،فراورده‌هاي بهداشتي و آرايشي در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزي،در اين باره مي‌گويد: چالش‌هاي موجود بر سر راه اخذ مجوز واردات از سازمان غذا و دارو و عدم ترخيص به موقع کالا از گمرکات موجب شده وقفه‌اي در تامين نياز مردم در زمينه مواد شوينده و بهداشتي پيش بيايد.
از سوي ديگر يک عضو هيات مديره اتحاديه مرغداران گوشتي درباره آخرين وضعيت قيمت مرغ گفت: با توجه به کاهش دماي هوا در برخي از استان‌ها،شرايط وزن گيري مرغ در برخي سالن‌ها بهبود يافته که با اين وجود مشکلي در توليد و تامين عرضه مرغ وجود ندارد.عظيم حجت متوسط نرخ هر کيلو مرغ زنده درب مرغداري را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد و افزود: همچنين هر کيلو مرغ آماده به طبخ با نرخ 10 هزار و 500 تا 10 هزار و 600 تومان در خرده فروشي‌ها عرضه مي‌شود.به گفته حجت در برخي خرده فروشي‌ها بسته به ميزان فروش، اجاره بها و ... ممکن است، مرغ با نرخ‌هاي بالاتري عرضه شود که مسئولان ذي ربط بايد براين موضوع نظارت داشته باشند.
همچنين رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي از افزايش هزار توماني نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه با نرخ 53 تا 54 هزار به مغازه دار و 58 تا 59 هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.علي اصغر ملکي با اشاره به اينکه بازار تابع عرضه و تقاضاست،افزود: در شرايط کنوني رکود بر بازار گوشت حاکم است و امکان پيش بيني بازار در روزهاي آتي وجود ندارد چرا که پيش بيني‌ها تنها بر آشفتگي و نوسان قيمت در بازار دامن مي‌زند.
در همين رابطه دبير کل بنکداران مواد غذايي با اشاره به اينکه بازار اقلام اساسي در بيم،اميد و سکوت به سر مي‌برد، گفت: طي ماه‌هاي اخير، قيمت اقلام اساسي با نوساناتي در بازار روبروست که به همين دليل تمامي‌بنکداران منتظرند تا ببينند که وضعيت تحريم‌ها و نوسان نرخ ارز به کدام سمت و سو پيش خواهد رفت.قاسمعلي حسني اختصاص ارز 4200 توماني را به واردات اقلام غذايي اشتباه بزرگ دولت دانست و افزود: اختصاص ارز 4200 توماني به واردات منجر به ايجاد فساد و رانت در کشور مي‌شود در حاليکه واردات با ارز آزاد به سبب واقعي شدن رقابت‌ها از افزايش قيمت جلوگيري مي‌کند.حسني با اشاره به اينکه امکان پيش بيني بازار در روزهاي آتي وجود ندارد، گفت: وضعيت بازار اقلام اساسي به سياست جديد ارزي بانک مرکزي بستگي دارد و به همين دليل نمي‌توان پيش بيني خاصي را راجع به بازار اقلام اساسي در روزهاي آتي داشت.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي تهران نيز با انتقاد از نوسان قيمت ميوه در بازار اظهار کرد: قيمت محصولات باغي به سبب کمبود توليد ناشي از سرمازدگي بهاره و کمبود نظارت دستگاه‌هاي ذي ربط بانوسانات چشمگيري در بازار روبروست. اسدا... کارگر افزود: با توجه به شرايط کنوني عرضه، امکان پيش بيني قيمت در بازار وجود ندارد.به گفته کارگر امسال برخلاف سال‌هاي اخير،قيمت ميوه و صيفي به سبب کمبود توليد افزايش چشمگيري داشت که اين امر منجر به نارضايتي بسياري از مصرف کنندگان شده است.
از سوي ديگر عضو شوراي ملي زعفران از ثبات نرخ زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کيلو زعفران 4 ميليون و 100 و حداکثر 8 ميليون تومان است. علي حسيني با اشاره به اينکه زمان زيادي تا آغاز فصل برداشت زعفران باقي نمانده است، افزود: براين اساس زعفران‌هاي احتکار شده در انبارها و خانه‌ها در حال عرضه به بازار است که با اين وجود پيش بيني مي‌شود قيمت زعفران نوسان چنداني در بازار نداشته باشد. و اما رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران گفت:با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد،ظروف بسته بندي و... کارخانه‌هاي لبني چاره‌اي جز افزايش قيمت محصولات خود نداشته اند.علي رجبي از افزايش 7 تا 76 درصدي محصولات مختلف لبني خبر داد و گفت: در 45 روز اخير ،قيمت محصولاتي همچون پنير پاستوريزه،پنير لاکتيکي،خامه، دوغ،شير،ماست و شيرکاکائو از 7 تا 76 درصد افزايش يافته که درصد گراني اين محصولات در برندهاي مختلف متغير است.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي استان تهران گفت: تجارت ميوه‌هاي ممنوعه تنها در فضاهاي مجازي و فروشگاه‌هايي که زير مجموعه اتحاديه نيستند، انجام مي‌شود.اسدا... کارگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، از کاهش عرضه ميوه‌هاي قاچاق در بازار خبر داد و گفت: تجارت ميوه‌هاي ممنوعه تنها در فضاهاي مجازي و فروشگاه‌هايي که زير مجموعه اتحاديه نيستند و پروانه کسب ندارند، انجام مي‌شود.وي تنها واردات ميوه‌هاي انبه، آناناس، نارگيل و موز را قانوني دانست و افزود: مابقي ميوه‌هاي وارداتي موجود در بازار غيرقانوني است.کارگر در پاسخ به اين که چرا علي‌رغم آنکه ميوه‌هايي همچون سيب سبز فرانسه، گلابي آفريقا، ليموترش برزيل و غيره در ويترين مغازه‌ها توزيع مي‌شود، اما نظارتي برآن نيست، بيان کرد: هر يک از افراد که ميوه‌هاي خارجي موجود در مغازه‌ها را رؤيت کردند بلافاصله با شماره تلفن اتحاديه 55662380 تماس بگيرند تا بازرسان در اسرع وقت به تخلف آنها رسيدگي کنند.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي در پاسخ به اينکه آيا تجارت ميوه‌هاي ممنوعه در فضاي مجازي تأثيري بر بازار ميوه‌هاي داخلي دارد، تصريح کرد: با توجه به کوچک شدن سفره خانوار ناشي از شرايط اقتصادي، تجارت ميوه‌هاي ممنوعه به سبب قيمت‌هاي هنگفت آنها تأثيري بر بازار داخل ندارد.