بزرگترين چالش انقلاب، نحوه‌ اداره‌ کشور است

نماينده مشهد بزرگترين چالش پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامي‌را «نحوه‌ اداره کشور» و بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي‌را استقلال دانست.رضا شيران خراساني در گفت‌وگو با ايسنا گفت: توانستيم قانون اساسي بسيار مترقي بنويسيم. در اين قانون اساسي بايد جامعه‌اي را آماده مي‌کرديم که فضائل اخلاقي، کرامت انساني دين مردم و هم دنياي مردم را پوشش مي‌داد. بايد جامعه‌اي آماده مي‌کرديم که در آن بهداشت رايگان، آموزش رايگان و مسکن مناسب در آن وجود داشته باشد. همه‌ اين موارد آرمان‌هايي بود که در انقلاب وجود داشت. ساختاري که مي‌خواست اين آرمان‌ها را به منصه‌ ظهور برساند نظام اداري ما بود که متأسفانه اين ساختار اداري تغيير نکرد.


جلوگيري از سخنراني لاريجاني بازي در زمين دشمن

نماينده کرج در مجلس با انتقاد از لغو سخنراني رييس مجلس گفت: تهاجم و تخريب چهره‌هاي مؤثر نظام از برنامه‌هاي انگليسي و خواست و اراده دشمن است. درخواست دارم که نمايندگان مجلس اين حرکت را به حساب مردم شريف استان نگذارند.به گزارش ايسنا، محمد جواد کوليوند افزود: ما تجربه‌هاي تلخ دهه اول انقلاب را فراموش نکرديم. نبايد در ميدان دشمن بازي کرد. لاريجاني از شخصيت‌هاي مفيد و مؤثر نظام است که دشمنان نظام براي از صحنه خارج کردن ايشان طراحي دقيقي دارند. وي گفت: در نماز جمعه طوماري را در معرض امضاي نمازگزاران قرار دادند تا رئيس مجلس به عنوان سخنران ۲۲ بهمن‌ماه شهر کرج به شهر کرج نيايد ومتأسفانه امام جمعه اين کار را جايز اعلام کرد.


منشا بيماري‌ها در سفره‌هاي کوچک مردم

نماينده سبزوار گفت:آقاي نمکي و روحاني؛ مردم اين روزها از طرح تحول سلامت برعکس جملات آقاي روحاني ناراضي هستند چون نگاه پوپوليستي داشتند و اگر نگاه بنيادي داشتند بايد منشا بيماري‌ها را پيدا کنيم. سوءتغذيه عامل اصلي اين بيماري‌ها است. به گزارش ايلنا، حسين مقصودي گفت: سفره مردم کوچک شده است و بيماري‌ها افزايش پيدا کرده. جناب رييس جمهور به آقاي نوبخت بفرماييد به کمک آقاي نمکي بشتابد. برخلاف گفته آقاي رييس جمهور، تنها بخشي از مردم فاقد طرح بيمه هستند؛ آنهايي هم که بيمه هستند بيمه آنها اعتباري ندارد؛ همه داروها را با بيمه نمي‌دهند. مردم توان پرداخت داروها را ندارند. طرح تحول سلامت براي مردم گران تمام شده است.

حمله تروريستي به زايران ايراني

در جريان حمله عناصر گروهک تروريستي داعش به اتوبوس زائران ايراني در جنوب شهر بلد در نزديکي مرقد مطهر سيدمحمد (ع) واقع در استان صلاح الدين عراق 9 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.کاروان مورد حمله تروريستي، از کاروان‌هاي آزاد پارس آباد مغان در استان اردبيل و تحت پوشش سازمان حج و زيارت نبوده و در حدود ساعت ۱۹ توسط افراد ناشناس که گفته مي‌شود در لابلاي نيزارها پنهان شده بودند، مورد حمله قرار گرفت.در اين رابطه سخنگوي وزارت امور خارجه با ابراز تاسف عميق از حمله تروريستي به اتوبوس زائران ايراني در شهر بلد عراق که منجر به شهادت و جراحت تعدادي از هموطنان شد، اين اقدام ددمنشانه و غير انساني را به شدت محکوم کرد. به گزارش ايرنا بهرام قاسمي‌پيگيري‌هاي همه جانبه وزارت امور خارجه و سفارت جمهوري اسلامي‌ايران براي بررسي حادثه و رسيدگي به مجروحان را اعلام کرد.سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: گروه‌هاي تروريستي مطرود و شکست خورده در عراق، همچنان در توهم ابراز وجود به سر مي‌برند و با دست زدن به اينگونه جنايات غير انساني به خيال خام خود به دنبال ضربه زدن به پيوند و وحدت ميان ملت‌هاي ايران و عراق هستند.قاسمي‌خاطرنشان کرد: اين گروه‌هاي تروريستي قطعا به اهداف شوم خود نخواهند رسيد و اينگونه فجايع عزم دو ملت را براي ريشه کني کامل باقيمانده جنايتکاران جزم تر خواهد کرد.

آزادي با وثيقه ۱۰ ميلياردي

متهم رديف سوم پرونده بانک سرمايه با توديع وثيقه ده ميليارد توماني از زندان آزاد شد.سيد اکبر حسيني امامي‌در گفت‌و‌گو با ايلنا، از آزادي محمدرضا توسلي با توديع وثيقه ۱۰ ميليارد توماني خبر داد. پيش از اين هم سيامک مدير خراساني، وکيل پرويز کاظمي‌عضو پيشين هيات مديره بانک سرمايه و متهم رديف دوم اين پرونده از آزادي موکل خود با توديع وثيقه خبر داده بود.در آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده سه تن از مديران پيشين بانک سرمايه، با افزايش مبلغ وثيقه علي بخشايش، پرويز کاظمي‌و محمدرضا توسلي از سه به ده ميليارد تومان از سوي قاضي مسعودي مقام، مديران پيشين بانک سرمايه راهي زندان شدند.

ايران به دنبال تسخير خاورميانه

نخست وزير رژيم صهيونيستي بر موضع ضد ايراني‌اش تاکيد کرد و از ايران به عنوان کشوري که به دنبال تسخير خاورميانه است، نام برد. به گزارش ايلنا از آي ۲۴، بنيامين نتانياهو در ديدار با گروهي از سفيران سازمان ملل متحد که به اسرائيل سفر کرده بودند از تحولات بزرگ در منطقه صحبت کرد و در اظهارات بي‌اساس خود در مورد «ظهور حکومت پرخاشگر ايران که به دنبال تسخير خاورميانه است» هشدار داد.وي مدعي شد: ايران نيروهايي دارد که يکي از آنها حزب‌الله است. حزب الله در دولت لبنان فعاليت مي‌کند اما اين اشتباه است آنها در واقع دولت لبنان را کنترل مي‌کنند چرا که اين مساله به اين معني است که ايران دولت لبنان را کنترل مي‌کند.«روون ريولين» رييس رژيم صهيونيستي در اين ديدار با تاکيد بر اهميت نقش سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل متحد مهمترين نهاد بين‌المللي براي ما و جهان است. اما سازمان ملل متحد تصميمات ناعادلانه در مورد اسرائيل مي‌گيرد. معيارهاي دوگانه و تبعيض نبايد از اصول سازمان ملل متحد باشد.

حمله به مسوولان در شبکه‌هاي اجتماعي

سفير ايران در لندن نسبت به حمله برخي از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي به صفحات رسانه‌اي مسئولان، دولت و اعضاي تيم مذاکرات هسته‌اي واکنش نشان داد.به گزارش ايلنا، حميد بعيدي‌نژاد در توييتر خود نوشت: از روزي که ثبت رسمي‌کانال مالي اعلام شده است، هم جريان ضد انقلاب و هم جرياني که همه را جز خود نفي کرده و فقط خود را مالک ارزش‌هاي انقلاب و شهدا مي‌داند، با حمله به صفحات رسانه‌اي شخصي مسئولان، دولت و اعضاي تيم مذاکرات هسته‌اي را با وقيحانه‌ترين ادبيات مورد اهانت و حمله قرار داده‌اند.وي ادامه داد: در روزهاي اخير بعد از اعلام و ثبت کانال مالي اروپا رسانه‌ها و برخي شخصيت‌هاي سياسي منتقد برجام و SPV اروپايي موسوم به اينستکس، انتقادهاي شديدي را به اين ساز و کار و اقدامات ديپلماتيک دولت و دستگاه سياست خارجي وارد کرده‌اند.اين ديپلمات ارشد کشورمان افزود: اين سازوکار مالي روز پنجشنبه هفته گذشته در قالب يک شرکت يا موسسه ثبت شد و از سوي سه کشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس تحت عنوان INSTEX ثبت شد. در عين حال به گفته کارشناسان مطلع از روند کار اين ساز و کار، تا شروع به کار اين شرکت زمان زيادي داريم.

آزادي ماهيگيران مصري از زندان ايران

احمد حافظ، سخنگوي وزارت امور خارجه مصر، گفت: پنج ماهيگير مصري که چند ماه قبل به دليل ورود غيرقانوني به آب‌هاي منطقه‌اي ايران توسط مقامات ايراني دستگير شده بودند از زندان ايران آزاد شدند. به گزارش ايلنا از وستنيک کاوکازا،وي تصريح کرد که روند قانوني براي آزادي ماهيگيران موفق بوده و اکنون ماهيگيران در وضعيت خوبي قرار دارند.اين حادثه در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي اتفاق افتاد؛ هنگامي‌که قايق پنج ماهيگير مصري ثبت شده در عربستان، وارد مرزهاي آبي ايران شد و نيروهاي ايراني هم اين افراد را به دليل ورود غيرقانوني به مرزهاي ايران دستگير کردند.

تحولات منطقه از زمينه‌هاي ظهور

مشاور عالي فرماندهي کل قوا گفت: پيروزي انقلاب اسلامي‌و مسائل منطقه از جمله شامات(سوريه، عراق و لبنان) و حمله نظامي‌سعودي‌ها و کشتار هزاران يمني مظلوم مي‌تواند از زمينه‌هاي ظهور باشد.به گزارش ايلنا، سرلشکر پاسدار يحيي رحيم صفوي گفت: آمريکايي‌ها پس از فروپاشي انديشه مارکسيسم لنينيسم گفتند ما تنها ابرقدرت جهان هستيم و تنها قدرت همه جانبه‌اي هستيم که از همه جهات برتري داريم و هيچ قدرت و دولتي در مقابل ما نمي‌تواند بايستد. مثلا در بحث فرهنگي گفتند جهان يک دهکده است و همه بايد در آن دهکده باشند و ما نيز کدخداي آن دهکده هستيم.وي گفت: آرزوي آمريکايي‌ها شکل دهي قدرت هژمون تا پايان قرن بيستم بود که در اين آرزو شکست خوردند و نتوانستند تنها ابرقدرت جهان شوند. واقعيت اين است که قدرت در جهان به سمت چند قطبي شدن و چند جانبه گرايي در حال حرکت است، در اين توزيع و چند قطبي بودن، آمريکايي‌ها، اتحاديه اروپا، روسيه، چين يکي از قدرت‌ها هستند و احتمالاً هند و برزيل نيز در آينده به اين جمع اضافه خواهند شد ولي آن قطب قدرتي که در محافل علمي‌و استراتژيک غربي از آن سخني به ميان نمي‌آيد، تشکيل قطب قدرت جهان اسلام در قرن حاضر است

رئيس‌جمهور در جلسه راي اعتماد وزير بهداشت مطرح کرد؛

جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي بهداشت و درمان با حضور حسن روحاني برگزار شد. رئيس‌جمهور که براي دفاع از سعيد نمکي به مجلس آمده بود تاکيد کرد: اگر پزشک دارو ننويسد يا کم دارو را بنويسند، مردم فکر مي‌کنند پزشک کاري نکرده پس فرهنگ ما بايد اصلاح شود و اين نياز به رسانه‌ها و صدا و سيما و فضاي مجازي است. ما بايد فرهنگي درست کنيم، بنابراين بخش سلامت الکترونيک ضرورت ما است و قول آقاي جهرمي‌و نمکي اين است که اوايل سال آينده مي‌خواهيم از چند استان شروع کنيم.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني، گفت: اوايل انقلاب شش هزار پزشک ما خارجي بودند، نيمي‌از بهداشت و سلامت و درمان ما در بخش پزشک عمومي‌يا تخصصي وابسته به خارج بود. به جز هشت رشته تخصصي که در ايران بود، بقيه موارد نيازمند به خارج بوديم و به طور کلي در بخش سلامت به خارج وابسته بوديم.

وي ادامه داد: امروز انقلاب اسلامي‌اين استقلال را براي ما آورده که به جاي ۱۴ هزار پزشک، ۱۴۰ هزار پزشک در کشور خدمت مي‌کنند و به جاي ۶۰۰ دانشجوي پزشکي در سال ۵۷ امروز ۶۱۰۰ نفر ورودي پزشکي داريم. با اينکه جمعيت ما کمي‌بيش از دو برابر شده است و ۱۲۸ درصد افزايش داريم از لحاظ جمعيت، يعني کمتر از دو و نيم برابر اما در بخش بهداشت و ساير امور آمارها را تا ۱۵ برابر در رشد مي‌بينيم.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حرکت ما صحيح بوده و مسيري که انقلاب رفته ما را به هدف رسانده و اين به آن معنا نيست که امروز مشکلي نداريم، قاعدتا ضعف هم داريم اما وقتي با چهل سال قبل مقايسه مي‌کنيم و با ديگر کشورها مقايسه مي‌کنيم، وضعيت ما رشد داشته است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اعلام اينکه امروز پزشکان مخلص کم نداريم تاکيد کرد: البته در ميان همه اقشار ممکن است افراد کمي‌هم داشته باشيم که همه ويژگي‌هايشان مطلوب نباشد اما اين قشر مورد احترام جامعه ما بوده است. از کوچکي رسم ما اين بوده که به عالمان هميشه احترام مي‌کرديم و اين يکي از اخلاق‌هاي مردم بزرگ اين سرزمين است. رييس‌جمهور افزود: در آغاز دولت يازدهم در سال ۹۲ در تبليغات انتخاباتي به مردم قول داده بودم که يکي از اهداف ما موضوع سلامت و تجهيز اين بخش و در دسترس قرار دادن داروهاي مورد نياز و کاهش هزينه بيماران است.

وي يادآور شد: در طرح تحول سلامت کار بزرگي صورت گرفت و دولت و مجلس دست به دست هم دادند و شايد دولت بدون کمک شما نمايندگان نتواند کاري کند. خوشحالم در کميسيون تلفيق بودجه را بررسي کرديد و ادامه اين بررسي هم در مجلس انجام مي‌شود.

وي گفت: همچنين از مجلس شوراي اسلامي‌و هيات رئيسه و نمايندگان محترم به خاطر تصويب چهار لايحه مربوط به پولشويي را تصويب کرد و اين به عنوان يک کار مهم ثبت مي‌شود چون ما همواره پيشتاز مبارزه با تروريسم بوديم و نبايد بگذاريم کشورهايي که دستشان به خون ملت‌ها آلوده است، ادعاي مبارزه با تروريسم داشته باشند. دو لايحه نهايي شده و اميدواريم دو تاي ديگر هم نهايي شود تا بتوانيم براي روان‌سازي روابط خارجي و مالي را داشته باشيم.

رييس‌جمهور ادامه داد: در طرح تحول سلامت قدم‌هاي بسيار خوبي در اين پنج، شش سال اخير برداشته شده است. تخت بيمارستاني ما در آغاز انقلاب حدود ۵۵ هزار بود و امروز ۱۲۹ هزار و ۶۰۰ تخت بيمارستاني در کشور موجود است. رقم بسيار بزرگ و تحول بسيار بزرگي است. کار عظيم و بزرگي انجام گرفت براي ساخت ۲۴ هزار تخت جديد و بازسازي ۴۴ هزار تخت و مجموعا در کنار تجهيزات قدم‌هاي خوبي در اين چند سال برداشته شد. همچنين مخارج پزشکي براي بيماران بستري به زير ۱۰ درصد در شهرها و در روستاها به زير ۵ درصد رسيده است.

وي افزود: ما سلامت را به منزل مردم و مسکن مردم نزديک و نزديک‌تر کرده‌ايم. اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت در کشور بود امروز ۱۲ برابر يعني ۱۸ هزار خانه بهداشت در اين کشور فعاليت مي‌کند. اگر پزشکان متخصص ما در شهرهاي بزرگ بودند امروز تا مناطق مرزي ما هم نزديک شده‌اند. بسياري از شهرهاي کوچک ما با فاصله کمي‌به پزشک و متخصص دسترسي دارند. بسياري از سران کشورهاي دنيا در ملاقات با من نسبت به طرح تحول سلامت دچار شگفتي هستند و مي‌گويند چطور طرح با اين عظمت را در ايران اسلامي‌پياده کرده‌ايد.

روحاني يادآور شد: افتخار مي‌کنيم اگر در آغاز پيرزي انقلاب ۲۵ درصد داروها در داخل توليد مي‌شد، امروز ۹۵ درصد دارو در داخل توليد مي‌شود و تنها ۵ در صد از خارج وارد مي‌کنيم. مي‌توانيم تسهيلات بيشتري هم فراهم کنيم که صادرکننده دارو در منطقه باشيم، الان هم نسبت به کشورهاي همسايه و اروپا صادرکننده دارو هستيم. وي گفت: لايحه دو فوريتي فرستادم و از شما خواهش کردم وزارت بازرگاني را جدا کنيد. امروز بخشي از بازرگاني زير مجموعه صنايع و معاون و بخشي زيرمجموعه جهاد کشاورزي است و ما نمي‌دانيم با چه کسي درگير هستيم. اگر مي‌خواهيم مردم کمتر معطل شوند، من به عنوان مسئول دولت خدمت شما عرض مي‌کنم وزارت بازرگاني جدا شود و وزارت مستقل شود. رئيس دولت دوازدهم يادآور شد: مشکلات اين بخش براي شخص من نيست بلکه براي همه ملت است و از شما نمايندگان مي‌خواهم کمک کنيد تا يک وزير بازرگاني اين کار را انجام دهد. وزير بهداشت با وزارتخانه‌هاي ديگر کار دارد، اگر ويژگي‌هاي لازم را نداشته باشد، خود اين مواد غذايي مي‌تواند افراد را بيمار کند. روحاني اظهار داشت: يکي ديگر از کارهاي آقاي‌هاشمي‌که مسئوليت انجام آن به آقاي نمکي واگذار مي‌شود بحث سلامت الکترونيکي براي سلامت است که ابتدا تشخيص را آسان مي‌کند و از هزينه‌هايي که نيازي نيست جلوگيري مي‌کند و از فسادي که امروز در مراکز تشخيص وجود دارد، جلوگيري مي‌کند، البته زياد نيست ولي وجود دارد. با سلامت الکترونيک شفاف مي‌شود که اين فرد امسال چندبار به پزشک مراجعه کرده و چقدر دارو مصرف کرده و ما هم مي‌توانيم پزشک را رصد کنيم که چقدر دارو تجويز کرده و بدانيم که چقدر از اين داروها زينت‌النسخه بوده است.

وي با اشاره به طب سنتي خاطرنشان کرد: طب سنتي ما که يک روز ضد ارزش بود اما امروز بايد به آن توجه شود در چين بيمارستان‌هايي فراواني وجود دارد که کار طب سوزني انجام مي‌دهند ما در اين جا طب سنتي داريم نمي‌خواهم بگويم براي هر بيماري طب سنتي کافي است اما نبايد فراموش شود و ضد ارزش شود بايد در جايگاه خود قرار بگيرد.

رييس‌جمهور با اشاره به بحث بيمه گفت: ما در زمينه بيمه کار بسيار بزرگي را انجام داده‌ايم اين اولين بار است که در تاريخ ايران همه زير پوشش بيمه قرار گرفته‌اند اينکه دولت يازدهم توانست ۱۰ ميليون نفر را زير پوشش بيمه قرار دهد کار آساني نبوده است

با۲۲۹ راي موافق نمايندگان مجلس؛

سعيد نمکي توانست از مجموع ۲۵۹ راي اخذ شده، با ۲۲۹ راي موافق، ۲۵ مخالف و ۴ ممتنع و يک راي باطله اعتماد نمايندگان مجلس را براي تصدي وزرات بهداشت کسب کند. گزينه پيشنهادي رئيس‌جمهور براي تصدي وزارت بهداشت در صحن علني مجلس در دفاع از برنامه‌هاي خود گفت: اولين سوالي که براي نمايندگان مطرح است اين است که طرح تحول سلامت به کجا خواهد رفت؟ بنده به عنوان کسي که در سازمان برنامه منابع مالي را هدايت مي‌کردم نقاط قوت اين طرح را به پيش خواهم برد. به گزارش ايلنا، سعيد نمکي گفت: حمايت از هزينه‌هاي بيماران مخصوصا هزينه‌هاي کمرشکن و حمايت از بيماران صعب العلاج از برنامه‌هاي ما است و اين طرح داراي نقصان‌هايي هم بود که بايد با نگاه کارشناسانه‌تر به آن بپردازيم بايد طرح را به گونه‌اي پيش ببريم که کارشناسان اقتصادي هم به آن را بپردازند. وي يادآور شد: با توجه به قانون برنامه پنجم که مغفول ماند و با نگاه به برنامه ششم بايد پرونده الکترونيک سلامت را اجرا کنيم و پرداخت نظام نوين را انجام دهيم که فاصله پرداخت‌ها بين پزشک و پرستار رعايت شود، آنچه در وزارت آقاي‌هاشمي‌به عنوان مصوبات تاسيس و زيرساخت وجود داشته قابل رسيدگي است و هيچ پروژه‌اي را بر زمين نخواهيم گذاشت. نمکي گفت: توسعه درمان سرپايي و توزيع عادلانه منابع نظام سلامت، توسعه پزشکي از راه دور و تقويت مشارکت خيرين و بخش خصوصي از اولويت‌هاي ما است که متاسفانه از بخش خصوصي غافل مانديم. امتياز دادن به بخش خصوصي از برنامه‌هايي است که دنبال مي‌کنم. بيمه همگاني از برنامه‌هاي ما است. سعي مي‌کنيم با منطقي کردن هزينه‌ها، در نقاط کمتر برخوردار کشور با نظام توزيع عادلانه‌تر برخورد کنيم. وي با بيان اينکه احياي طب سنتي مورد تاييد دانشگاهيان از ديگر برنامه‌هايي است که دنبال خواهيم کرد، عنوان کرد: ايجاد شفافيت در عرصه دارو و تجهيزات پزشکي را مدنظر داريم. چرا بايد ۹ درصد از داروي توليد داخل ۵۷۰ ميليون دلار هزينه بردارد و بقيه آن ۱.۴ ميليارد دلار هزينه داشته باشد و من گفتم اين ليست داروها را به صنعت داخل بدهيد تا بتوانند توليد کنند و جاي وارد کنندگان را بگيرند. نمکي با تاکيد بر توجه به پرهيز از نوشتن نسخه‌هاي بيهوده گفت: در بخش آموزش و پژوهش دست آوردهاي بزرگي بعد از انقلاب داشتيم و تربيت شدگان علوم پزشکي جاي طبيبان قبل از انقلاب را گرفتند و هنوز جامعه محور آموزش نيست و دانشجوي علوم پزشکي ما در حصار دانشگاه و ديوارهاي بتوني است بايد اين‌ها را برداريم و طرح نوشتيم که به جاي آموزش بيمارستان محور به دنبال آموزش جامعه محور را باشيم. چرا يک دندان پزشک نبايد مردم روستاي خود را ببيند و آن‌ها را درمان کند. ما از ظرفيت فرهنگ ايراني در تربيت دانشجوي پزشکي استفاده نمي‌‌نيم. ما بايد حکيم بپروريم درحالي که داريم طبيب مي‌پرونانيم. وي ادامه داد: ما تحصيلات تکميلي را بيهوده توسعه مي‌دهيم افرادي را در دانشگاه تربيت مي‌کنيم که لازم نيست در برخي از رشته‌ها فوق‌ليسانس را بستيم و بجاي آن رشته دکترا ايجاد کرديم چرا امروز تخت‌هاي‌ ما در بيمارستان خالي است براي اينکه آموزشگاه بهياري را بستيم دانشجوي کارداني پرستاري نمي‌گيريم و بجاي آن رشته دکترا پذيرش مي‌کنيم که اين اشتباه است ارتباطي بين تحصيلات تکميلي و تحصيلات پايه نداريم دوره‌هاي ما در آموزش طولاني است ما بايد بدانيم چه کسي را با چه مهارتي در چه زماني براي چه نظام خدمتي تربيت مي‌کنيم.


نماينده ادوار مجلس با اعلام اينکه بايد بررسي کنيم که آيا واقعاً به مردم اعتقاد داريم گفت: آيا به استقلال اقتصادي و استقلال سياسي فکر مي‌کنيم؟ امام(ره) بارها فرمودند که نيروهاي مفيد انقلاب را طرد نکنيد اما متاسفانه ما داريم اين کار را انجام مي‌دهيم. به من به با 9 متر عمامه شوراي نگهبان مي‌نويسد عدم احراز صلاحيت به پنج دليل. يک عدم التزام عملي به اسلام؛ يعني من مسلمان نيستم آدم‌هايي مثل من خيلي قوي هستند که دق نمي‌کنند اما چه کنم که نظامي‌است که آن را قبول دارم و به آن وفادارم و به اصلاح نظام اعتقاد دارم به همين دليل من يک اصلاح طلب هستم.

حجت الاسلام‌هادي غفاري در گفت وگو با ايرنا با تاکيد بر اينکه قبل از انقلاب مي‌دانيم که چرا انقلاب کرديم گفت: از پايين‌ترين تا بالاترين رتبه‌ها مستبد بودند و اين استبداد بر کل شريان‌هاي اجتماعي حاکم بود. به لحاظ استعمار خارجي هم کشورهاي مختلف مانند انگليس و آمريکا بر کل سرنوشت ما مسلط بودند و حتي ما صنايع وابسته داشتيم.

وي با تاکيد بر اينکه هنوز هم در صنايع وابسته هستيم و انشالله از اين وابستگي رهايي پيدا کنيم گفت: وقتي که فرانسه در خودرو با ما همکاري نمي‌کند توليد خودرو پژو در کشور ما متوقف مي‌شود؟ چرا اين اتفاق مي‌افتد مگر ما چيزي از ژاپن و آلمان کم داريم؟

نماينده ادوار مجلس با اعلام اينکه مشکلات مردم را مي‌دانم و آن را لمس مي‌کنم گفت: با مردم زندگي مي‌کنم و بدون هيچ نگهبان و محافظي در درون مردم هستم. ما بايد بدانيم که لياقت مردم بيش از آن چيزي است که براي آنها رقم خورده است. ما بايد باور کنيم که در شان اين مردم نيست که در صف‌هاي طولاني خريد گوشت باشند من امروز صبح که صحنه‌هاي حضور مردم براي تهيه گوشت را ديدم احساس حقارت کردم. ما کشور فقيري نيستيم اينقدر دروغ نگوييم و بي آبي را بزرگ نکنيم به اندازه خودمان آب و زمين داريم. اگر اجازه بدهيم انسان‌هاي مفيد در حکومت و حاکميت باشند مي‌توانند کشور را به زيبايي اداره کنند.

معاون حقوقي رياست جمهوري تاکيد کرد: شرکت‌هاي خصوصي و دولتي بايد با بررسي ماهيت شروط مربوط به تحريم مندرج در قراردادهايشان و تقويم خسارات وارده از طرق مقتضي نسبت به احقاق حق اقدام کنند.

به گزارش ايلنا، لعيا جنيدي در نشست علمي‌بررسي ابعاد حقوقي تحريم با تاکيد بر وضعيت قراردادهاي تجاري بين المللي که با حضور رؤساي کانون وکلاي سراسر کشور و اساتيد برجسته حقوقي کشور برگزار شد، با تشريح ابعاد خروج غيرقانوني آمريکا از برجام، افزود: در خروج آمريکا از برجام، نقض ماهوي انجام شده است؛ چرا که آمريکايي‌ها مدعي بودند، موضوع و مدت برجام کافي نبوده که البته اين به موجب قرارداد ادعايي موجه براي نقض توافق نيست.

معاون حقوقي رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه خروج از موافقتنامه برجام از لحاظ شکلي نيز بايد در چارچوب مواد ۳۶ و ۳۷ اين موافقتنامه انجام مي‌شد، گفت: آمريکا با توجه به تأييد مکرر سازمان بين المللي انرژي اتمي‌نه تنها وارد اين پروسه شکلي نشد بلکه تحريم‌هاي ثانوي را بازگرداند؛ امري که امتناع از آن جز تعهدات برجام بود.

جنيدي خاطرنشان کرد: به طور کلي وضع تحريم‌ها عليه ساير کشورها قابل بررسي است چراکه هيچ کشوري علي الاصول نمي‌تواند چنين صلاحيت تقنيني فراسرزميني موسعي براي خود قائل باشد و اين در تعارض با حاکميت کشورها و ناقض اصل عدم مداخله است.

معاون حقوقي رياست جمهوري با اشاره به گزارش اساتيد حقوقي فرانسه در خصوص ابعاد غيرقانوني خروج آمريکا از برجام که به صورت داوطلبانه انجام و به پارلمان اروپا و فرانسه ارائه شده است، گفت: نتايج اين گزارش مي‌تواند به بخش حقوقي اعم از خصوصي و دولتي کمک کند.

جنيدي تاکيد کرد: با خروج آمريکا از برجام، عملاً روابط تجاري اتحاديه اروپا و ايران دچار مشکلاتي شد چراکه هدف اقتصادي برجام، تسهيل و عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي بود، امري که هنوز تحصيل نشده است.

در آستانه چهل سالگی انقلاب و با موافقت رهبر انقلاب صورت می‌گیرد؛

رئيس قوه قضاييه گفت: متاسفانه عده‌‌اي اين عفو شيرين را که تخمين زده مي‌‌‌شود شامل قريب به ۵۰ هزار نفر بشود، با برخي اظهارات بي‌‌مورد و حواشي نامربوط تلخ مي‌‌‌کنند و يک اقدام انساني، قضايي و حقوقي را که مربوط به جرم و محکوميت مجرمان است، سياسي جلوه مي‌‌‌‌دهند. اصل اين پيشنهاد از سر رافت و اقتدار نظام جمهوري اسلامي‌است و هر تفسير ديگري در اين زمينه بيهوده و خطاست.

به گزارش ايلنا، آيت‌‌‌الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به تقاضاي خود از محضر رهبر انقلاب براي اعطاي عفو گسترده در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌و موافقت اوليه ايشان با کليات اين تقاضا تصريح کرد: متاسفانه برخي اين اقدام بزرگ را هم سياسي مي‌‌کنند. عده‌‌اي گفته‌‌‌اند بهتر است اين عفو شامل زندانيان سياسي هم بشود. اين در حالي است که ما محکومي‌با عنوان «زنداني سياسي» نداريم. اگر کسي اقدامي‌عليه امنيت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلي دارد که بايد به آن رسيدگي شود. جرم سياسي نيز در قانون تعريف شده و رسيدگي به آن هم سازوکارهاي قانوني خود را دارد اما در حال حاضر چنين محکوماني نداريم. وي افزود: متاسفانه برخي از افرادي که حتي در دستگاه‌هاي اجرايي هم سمت دارند، گفته‌‌اند اين عفو شامل منتقدان هم بشود. گويي القاء مي‌‌کنند کساني به خاطر نقد صرف، در زندانند. اين چه دروغ بزرگي است؟ مگر امروز کسي که نقدي داشته به خاطر انتقادش در زندان است؟ دستگاه قضايي هيچگاه به صرف نقد، کسي را تحت تعقيب قرار نداده است. اين اظهارات ناشي از عدم توجه برخي به اين نکته است که افترا و توهين با نقد تفاوت دارد و اين تفاوت را نيز قانونگذار قائل شده است. به صراحت مي‌‌گوييم که نقد به هيچ عنوان در جمهوري اسلامي‌جرم نيست. با اذعان به اينکه همچنان تا آرمان‌هاي انقلاب فاصله داريم، تصريح کرد: وجود برخي کاستي‌ها و فاصله‌‌ها از اهداف انقلاب نبايد باعث شود که پيشرفت‌ها و جهات اقتدار کشور ناديده گرفته شود. دشمنان از همان روزهاي آغازين پيروزي انقلاب مدعي بودند که انقلاب اسلامي‌دوام نخواهد داشت. خباثت آنها به حدي است که بعد از چهار دهه همان حرف‌‌‌ها را تکرار مي‌‌‌کنند و در مسير تحقق روياهاي آشفته خود از هيچ تلاشي از جمله جنگ، تحريم، آتش‌‌افروزي و تهديد فروگذار نکرده‌اند.

وي ادامه داد: ما منکر برخي بي‌‌‌عدالتي‌‌ها و کاستي‌ها نيستيم اما در کنار اين کاستي‌ها، بايد خدماتي را هم که ارائه شده ببينيم. متاسفانه عده‌‌‌اي در داخل نيز خواسته يا ناخواسته، همسو با اهداف دشمنان اقدام به سياه‌‌نمايي مي‌‌‌کنند و اين بزرگترين جفا به ملت بزرگ ايران است. آملي لاريجاني با اشاره به ايجاد سازوکار مالي «اينستکس» از سوي اروپا بيان کرد: اروپايي‌‌‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، يک سازوکار با ظرفيت محدود، آن هم نه براي تبادل پول بلکه براي تامين غذا و دارو ايجاد کرده‌‌اند. کشورهايي که در مقابل رذالت آمريکا در خروج از برجام، مدعي پايبندي به اين توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اينستکس» شده و حسب گزارش‌‌‌ها دو شرط عجيب نيز گذاشته‌‌اند؛ يکي اينکه ايران به FATF بپيوندد و ديگري آنکه در زمينه موشکي وارد مذاکره شود. لازم است اين کشورها بدانند که جمهوري اسلامي‌ايران به هيچ وجه اين شروط تحقيرآميز را نخواهد پذيرفت و به بهاي باز شدن يک آبراهه کوچک نظير اينستکس، تن به هر خواسته‌‌اي نخواهيم داد.

وي با اشاره به تعهد و وظيفه اروپا نسبت به برداشتن تحريم‌‌ها يادآور شد: مگر جمهوري اسلامي‌براي تامين غذا و داروي خود ناتوان است؟ اصلاً مگر دارو و غذا تحريم بوده است که حالا اين سازوکار مالي را به عنوان يک امتياز القا کنند؟