ابلاغ يک مصوبه جديد

طبق مصوبه هيات وزيران ورود خودرو و موتورسيکلت‌هاي ورزشي به مناطق آزاد و ويژه مجاز شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور مصوبه هيات وزيران مبني بر «مجاز شدن ورود خودرو و موتورسيکلت‌هاي ورزشي به مناطق آزاد و ويژه» را ابلاغ کرد.در اين مصوبه آمده است: ورود خودرو و موتور سيکلت‌هاي مخصوص مسابقات ورزشي صرفا جهت تردد در محدوده پيست‌هاي مسابقات ورزشي و همچنين تجهيزات و دستگاه‌هاي مربوط صرفا جهت استفاده در محدوده منطقه ويژه اقتصادي زرنديه و مناطق آزاد تجاري-صنعتي داراي پروژه‌هاي مشابه با رعايت ساير مقررات مربوط مجاز است.


40 درصد منابع به صنعت اختصاص يابد

نماينده مردم تبريز گفت: طبق قانون بانک‌ها موظف هستند 40 درصد از منابع خود را به حوزه صنعت اختصاص دهند.به گزارش ايرنا، محمدحسين فرهنگي در نشست بررسي وضعيت صنعتي و معدني آذربايجان شرقي و در جمع کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌هاي صنعتي و مديران انجمن‌هاي تخصصي صنعتي، افزود: عملکرد بانک‌ها در اين زمينه قابل بررسي و البته ارزيابي است.وي با اشاره به فشارها و تحريم‌هاي ظالمانه استکبار آمريکا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار کرد: اکنون با وجود فشارها و تحريم‌هاي ظالمانه، جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه و جهان جايگاه تاثيرگذاري دارد و روز به روز به قدرت خود مي‌افزايد.


بخش زيادي از صنايع بومي‌سازي مي‌شود

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: بخش زيادي از صنايع هدف مورد نياز کشور تا پايان دولت دوازدهم بومي‌سازي مي‌شود.

به گزارش ايرنا، سعيد زرندي در آيين افتتاح 38 طرح صنعتي، معدني و بازرگاني قم افزود: ايجاد تنوع در محصول با تاکيد بر صادرات، ورود به بازارهاي کشورهاي خارجي، تقويت تشکل‌هاي صادراتي و افزايش حجم توليد به کشورهاي همسايه، رويکرد وزارت صمت در سال 98 است.

وي با بيان اينکه صنعت کشور در سال‌هاي اخير از نظر کمي‌و کيفي رشد خوبي داشته است، گفت: صنعت ايران جزو نشان‌هاي تجاري شناخته شده در دنيا است.

تدوين ۱۳ هزار استاندارد در پنج سال اخير

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران از تدوين ۱۳ هزار استاندارد طي پنج سال اخير خبر داد و گفت: اگر تنها يک درصد از گردش مالي صنعت غذاي حلال که رقمي‌معادل ۲۵ ميليارد دلار است توسط ايران انجام شود، مي‌تواند وابستگي کشور به اقتصاد نفتي را کاهش دهد.به گزارش ايسنا، نيره پيروزبخت در حاشيه سفر يک روزه خود به استان مرکزي و اراک در جمع خبرنگاران با اشاره به فعاليت‌هاي مختلف سازمان استاندارد در طول ۴۰ سال اخير بيان کرد: در حوزه بين‌المللي موفق به تغيير جايگاه سازمان استاندارد کشور شده‌ايم؛ به طوري که در بين ۱۶۳ کشور جايگاه ۲۲ جهان در اختيار ايران است.وي افزود: تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد توسط سازمان تدوين شده است که ۱۳ هزار مورد در طول پنج سال اخير انجام شده و در واقع يک سوم استانداردهاي تدوين شده در طول عمر سازمان را تشکيل مي‌دهد.

مردم گرفتار تصميمات غير واقع بينانه

رئيس فدراسيون واردات گفت: متاسفانه برخي مسئولين پشت ميزها نشسته‌اند و تخيلي و غير واقع‌بينانه تصميم‌گيري مي‌کنند که عواقب آن گريبانگير مردم خواهد شد.فرهاد احتشام زاد در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص مشکل ثبت سفارش و تخصيص ارز به واردکنندگان گفت: تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باعث ايجاد سردرگمي‌در بين واردکنندگان شده است ابهاماتي در تفويض برخي اختيارات به مراکز استان‌ها و دسته‌بندي و نوبت‌دهي که به صلاحديد کارشناس وزارتخانه انجام مي‌شود وجود دارد و عدم شفافيت در صدور بخشنامه‌ها، ابهامات را دوچندان کرده است.وي ادامه داد: اين دسته‌بندي‌ها بدون ضابطه است و بر مبناي کشور، نوع ارز و بانک مبادله کننده مشخص مي‌شود که اين امر باعث شده واردکننده نتواند هيچ گونه برنامه‌ريزي براي کارهاي خود داشته باشد.احتشام‌زاد با اشاره به عدم هماهنگي بين سازمان‌ها و ادارات دولتي گفت: بخشنامه و دستورالعمل صادر مي‌شود اما ظاهرا هيچ گونه هماهنگي عملياتي وجود ندارد.

از کانال مالي اروپا نبايد توقع معجزه داشت

عضو اتاق بازرگاني ايران معتقد است با وجود آنکه راه‌اندازي رسمي‌کانال مالي ايران و اتحاديه اروپا مي‌تواند قدمي‌مثبت در مسير تعاملات دو طرف باشد، اما در عين حال نبايد از اين کانال مالي انتظار معجزه داشت.عباس آرگون در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه راه‌اندازي کانال مالي ميان ايران و اتحاديه اروپا همراه با تأخيرات نسبتاً طولاني و با محدوديت‌هايي گسترده بوده است، اما صرف راه‌اندازي آن نشان مي‌دهد که اتحاديه اروپا تلاش دارد ارتباط اقتصادي خود با ايران را ادامه دهد.عضو اتاق بازرگاني ايران با بيان اين‌که صرف راه‌اندازي اين کانال يک حرکت مثبت به شمار مي‌رود، توضيح داد: در حال حاضر نمي‌توان به شکل قطعي درباره کارايي و ميزان اثرگذاري اين امکان جديد اقتصادي سخن گفت و بايد صبر کرد و ديد که در آينده اين کانال چه توانايي خواهد داشت.

وزیر ارتباطات همزمان با جشن 40 سالگی انقلاب خبر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: به زودي خبرهاي خوبي براي مردم خواهيم داشت زيرا «ماهواره دوستي» اکنون آماده است و منتظر اعلام نهايي وزارت دفاع براي در مدار قرار گرفتن آن هستيم.

به گزارش ايرنا، محمد جواد جهرمي‌در حاشيه مراسم افتتاح شبکه توسعه اقتصاد ديجيتال پارک آي سي تي در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: توليد ماهواره از دستاوردهاي جوانان ايران زمين است و اين دانشمندان تاکنون ماهواره‌هاي مختلفي را طراحي و اجرا کرده اند. وي ادامه داد: در تهيه تصاوير ماهواره‌اي با محدوديتهايي مواجهيم اما معطل ارسال تصاوير خود ماهواره به فضا نشديم و امسال در همايشي که وزارت جهاد کشاورزي برگزار کرد آرشيو 40 ساله از تصاوير ماهواره کشور را در سازمان فضايي آزادسازي کرديم.

'ماهواره دوستي' به کارفرمايي سازمان فضايي ايران توسط دانشگاه صنعتي شريف به صورت خاص با هدف توسعه و دستيابي به فناوريهايي که براي نخستين بار در ماهواره‌هاي بومي‌نصب و مورد استفاده قرار مي‌گيرد طراحي و ساخته شده است. از جمله اين فناوريها، کنترل وضعيت سه محوره، OBDH مقاوم در برابر خطا،‌ سامانه کنترل حرارت نيمه فعال و سلولهاي خورشيدي توليد شده در کشور با قابليت بهره ‌برداري در محيط فضا است. بيشينه طول عمر عملياتي اين ماهواره برابر با يک سال و طول عمر بالستيکي آن متناسب با مدارش است. ماهواره دوستي به وزن 52 کيلوگرم و با توجه به دسته ‌بندي مرسوم ماهواره‌ها از منظر جرم يک ميکرو ماهواره محسوب مي‌‌شود. مدار اين ماهواره بيضوي و در دسته مدارهاي کم ارتفاع(LEO) با ارتفاع اوج و حضيض به ترتيب برابر با 310 و 250 کيلومتر و شيب مداري 55 درجه خواهد بود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين گفت: همچنين در قالب اين همايش که دو ماه پيش برگزارشد 100 استارتاپ حوزه کشاورزي فعال دستاوردهايشان را ارائه کردند و عمليات اجرايي نخستين پارک حوزه اقتصاد ديجتيال با محوريت کسب و کارهاي فضاپايه در مازندران براي ارائه خدمات به کشاورزان آغاز شد.

وي همچنين از 'تفاهمنامه آمايش سرزميني، تفاهمنامه همکاري با وزارت نيرو پيرامون ستاد سازگاري با کم آبي و برنامه اجرايي پارک ملي گلستان در برابر حوادث آتش سوزي براي حفاظت از منابع طبيعي' را از ديگر دستاوردهاي حوزه خدمات فضايي عنوان کرد.

جهرمي‌در ادامه پيرامون پارکهاي فناوري توسعه اقتصاد ديجيتال هم گفت: اين پارکها به مثابه منطقه آزاد خواهند بود و از مقررات بيمه اي، مالياتي و موقعيتهاي ويژه برخوردارند.

وي افزود: در قالب پارکهاي توسعه اقتصاد ديجيتال تاکنون ظرفيت سازي براي 270 شرکت در سطح کشور انجام که 120 شرکت آن در پارک مشهد پيش بيني شده و تا پايان سال آتي تمام استانهاي کشور مجهز به پارکهاي توسعه اقتصاد ديجيتال خواهند شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ايجاد پارکهاي ديجيتال جهش و گام بزرگي در جهت توسعه اقتصاد ديجيتال کشور به شمار مي‌رود و باعث افتخار است که در چهل سالگي انقلاب حرکت پرشتاب به سمت ايران ديجيتال را که خواسته جوانان است آغاز مي‌کنيم.

وي افزود: جوانان اين مرز بوم بدانند که ما براي توانمندسازي و نه براي انحصار و تصديگري، در کنارشان هستيم.

کاهش قدرت خريد مردم موجب شد؛

رونق در بازار دست دوم فروش‌ها

گروه صنعت، معدن و تجارت: امروز بازار اين صنف رونق گرفته و تعداد زيادي از زوج‌هاي جوان براي خريدن جهيزيه خود اين سمساري‌ها مراجعه مي‌کنند تا بتوانند لوازم مورد نياز خودشان که البته مي‌خواهند نزديک به نو باشد را خريداري نمايند به گفته سمساريها ديگر مردم رقابتي براي فروش و لوازم برقي دست دوم خود را نيز ندارند چون وقتي به قيمت‌ها نگاه مي‌کنندو مي‌بينند.

پس از فروش وسيله‌اي مي‌بايستي چندين برابر قيمت آن را پرداخت کرده تا بتوانند لوازم مورد نياز خود را خريداري نمايند پس جاي بسي تاسف است که اين معضل هنوز ادامه داشته و چه قدر خوب و پسنديده است با دولتمردان ما فکري اساسي براي گراني لوازم خانگي بکنند تا بيشتر از اين مردم و به خصوص جواناني که ميخواهند تشکيل زندگي دهند دچار مشکل نشوند

داود عبداللهي فرد رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان گفت: در ماه‌هاي اخير با توجه به کاهش توان مالي مردم و کم شدن قدرت خريد، تقاضا براي خريد اجناس دست دوم به شدت افزايش يافته است.

داود عبداللهي فرد در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به تغيير شرايط بازار در خريد و فروش اجناس دست دوم به دنبال اتفاقات اخير در اقتصاد کشور، اظهار کرد: با گراني‌هاي اخير و افزايش قيمت اجناس و کالاها بسياري اين تصور را دارند که کسب و کار سمساران و امانت‌فروشان، سکه است در حالي که اتفاقات اخير اين روزها باعث شده تا بازار اجناس دست دوم ملتهب شود.

رئيس اتحاديه سمساران و امانت‌فروشان گفت: امروز شاهديم که با توجه به کاهش توان مالي مردم و کم شدن قدرت خريد، از يک طرف تقاضا براي خريد اجناس دست دوم به شدت افزايش يافته ولي در عين حال به دليل همين گراني‌ها و کاهش بنيه مالي و توان خريد، مردم و خانه‌دارها رغبتي براي فروش کالاها و اجناس دست دوم خود ندارند و با توجه به اختلاف قيمت شديدي که بين قيمت فروش اجناس دست دوم و هزينه‌اي که بايد براي خريد همان کالا متحمل شوند، ترجيح مي‌دهند تا جاييکه امکان دارد، از کالاهاي مستعمل خود استفاده کنند و ديگر براي فروش اجناس دست دوم تمايلي ندارند. وي ادامه داد: اين دو اتفاق باعث شده تا همزمان شاهد افزايش شديد تقاضا براي خريد اجناس و کالاهاي دست دوم در بازار باشيم و از سوي ديگر، با مشکل کمبود شديد کالاي دست دوم مواجهيم. عبداللهي فرد با بيان اينکه سايت‌ها و اپليکيشن‌هايي همچون شيپور و ديوار باعث حذف واسطه‌ها و از رونق افتادن فعاليت سمساران شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر همه مشکلات، بزرگترين آسيب براي اين صنف، فعاليت اپليکيشن‌ها و سايت‌هايي همچون ديوار و شيپور است که نه تنها باعث کسادي فعاليت همکاران ما شده، بلکه باعث شده تا برخي کلاهبرداران هم با سوءاستفاده از اين فضا، از مردم کلاهبرداري کنند.

به گفته رئيس اتحاديه سمساران و امانت‌فروشان، اعتراض اين صنف نسبت به فعاليت ديوار و شيپور در جلسه با فرمانداري اعلام شده است.

  • کالاي خانگي قيمت ثابت ندارد

از سوي ديگر طحان پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي چند روز قبل اظهار کرد: کالاي خانگي از قديم هم قيمت ثابتي نداشته و برندها با قيمت متناوب عرضه مي‌شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي درباره بازار چندقيمتي گفته بود: وقتي برند با قيمت‌هاي متناوب عرضه مي‌شود امکان يک قيمت وجود ندارد اما با فروشنده متخلف برخورد مي‌شود.

وي افزود: الان کسب و کار کم شده است و اکثر فروشندگان با کمترين سود کالا را به فروش مي‌رسانند اما فروشندگان کالاي خانگي قيمت ثابت ندارد.

هر چند در خبري که روز يکسنبه رضا عليزاده نايب رييس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه واسطه‌ها در بازار لوازم خانگي، قيمت‌ها را تعيين مي‌کنند، افزود: بايد تدبيري براي ساماندهي بازار لوازم خانگي انديشيده شود در حال حاضر توليدکنندگان داخلي توان توليد و تامين نياز مردم در اين حوزه را دارند و نبايد با فرافکني در بازار، التهاب ايجاد کرد.

وي بيان کرد: در صورتي که دستگاه‌هاي نظارتي، بازار لوازم خانگي را کنترل کنند مي‌توان وضعيت اين بازار را سامان داد. وزارت صمت توانست با اخذ تدابير و سياست‌هاي موثر التهاب بازار خودرو را از بين برد بنابراين توانايي ساماندهي بازار لوازم خانگي را نيز دارد چراکه کنترل اين بازار راحت تر از خودرو است.

تجارت-استان ايلام - مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس ايلام از آغاز بهره برداري 14 فضاي آموزشي اين استان همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌خبر داد.محمدرضا حيدري افزود: اين تعداد مدرسه در قالب 40 کلاس درس در مناطق مختلف استان احداث شده اند. وي با بيان اينکه عمده اين مدارس با مشارکت افراد خير احداث شده اند، ادامه داد: ميزان مشارکت خيران در ساخت اين فضاهاي آموزشي به ميزان 30 تا 80 درصد است. به گفته وي، اين مدارس که تعدادي با مشارکت بنياد برکت ساخته شده در کليه شهرستان‌هاي استان احداث و در ايام دهه فجر انقلاب اسلامي‌مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت. مدير کل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس ايلام گفت: علاوه بر اين اکنون عمليات ساخت 88 طرح آموزشي در دست اجرا است که تمامي‌اين مراکز بصورت مشارکتي در حال احداث هستند.

تجارت-استان مرکزي:به گزارش اداره ارتباطات واموربين الملل شهرداري اراک، آيين افتتاحيه نمايشگاه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌ايران با محوريت ارايه دستاوردهاي چهل ساله دستگاه‌هاي اجرايي، با حضور دکتر کريمي‌نماينده مردم اراک، خنداب و کميجان در مجلس شوراي اسلامي، آقازاده استاندار استان مرکزي، معاونين استانداري، مهندس شالي بگ سرپرست شهرداري اراک و ساير مسوولين و مديران استاني و شهري در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي، برگزار گرديد.استاندار مرکزي در آيين بازگشايي نمايشگاه چهل سالگي انقلاب در اراک، گفت: مردم ايران اسلامي‌در 40 سال اخير با صبر و استقامت در برابر تمامي‌فشارها ايستادگي کرده است و اکنون نيز همانند در سايه استقامت و همدلي و همبستگي از اين امتحان نيز سربلند بيرون آمده و توطئه‌ها دشمنان را نقش بر آب مي‌کنند.

مديرعامل شرکت گاز استان مازندران خبر داد ؛

مديرعامل شرکت گاز استان مازندران خبر داد : به برکت پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، 99درصد جمعيت شهري و 92درصد جمعيت روستايي استان از نعمت گاز برخوردار شدند. به گزارش روابط عمومي‌شرکت گاز استان مازندران ، " جعفر احمدپور " به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي‌در نشست خبري با اصحاب رسانه گفت : در حال حاضر از 58 شهر بزرگ و کوچک مازندران ،55شهر و از 2هزارو 893روستاي استان که قابليت گاز رساني دارند ،2هزارو 20 روستاي پرجمعيت از نعمت گاز برخوردارند. وي تصريح داشت : در 40 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌20هزار کيلومتر لوله گذاري و 760هزار علمک در مازندران نصب شده است و در حال حاضر يک ميليون و 370هزار نفر مشترک گاز در استان هستند. مدير عامل شرکت گاز مازندران با بيان اينکه سه شهر بلده ، آلاشت و گزنک و همچنين 448روستاي مناطق کوهستاني و ييلاقي استان در مرحله گاز رساني قرار دارند، گفت: بر اساس برنامه تا پايان سال 98 طرح‌هاي گازرساني روستاها و شهرها به پايان مي‌رسد. احمدپور با بيان اينکه 425روستاي مناطق کوهستاني هزار جريب نکا و بهشهر، بخش لاريجان و کجور و بلده نور در مرحله مطالعات گازرساني قرار دارند، بيان داشت: اگر چه هزينه گاز رساني در اين مناطق بسيار سنگين است، اما دولت مصصم است تا اين انرژي مهم را به همه هموطنان برساندمديرعامل شرکت گاز استان مازندران با بيان اينکه در دهه فجر گازرساني به 105 روستا آماده افتتاح داريم، گفت: 148 ميليارد تومان براي اين پروژه‌ها پيش‌بيني شده که تاکنون 106 ميليارد هزينه کرديم که با اين پروژه‌ها 7 هزار خانوار از نعمت گاز برخوردار مي‌شوند. وي اظهار داشت: در 40 سال قبل اصلا بحث گاز و گازرساني وجود نداشته و ما از نقطه صفر شروع کرديم. مديرعامل شرکت گاز استان مازندران ادامه داد: دولت عزم خود را جرم کرده تا گازرساني به همه روستاهاي بالاي 20 خانوار استان انجام شود. وي با بيان اينکه 92 درصد روستاها در استان گازدار هستند، ياد آور شد: 7/99 درصد شهرهاي استان گازدار هستند. احمدپور بدهي پيمانکاران را بيش از ۱۵۴ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: بدهي به پيمانکاران تقريبا به روز شده و در حال پرداخت است. وي با اشاره به اينکه تحريم‌ها مشکلاتي را فراروي اجراي پروژه‌ها اجرا کرده است افزود: افزايش قيمت‌ها از جمله مسائلي است که با آن روبر هستيم. مديرعامل شرکت گاز مازندران، با اشاره به برنامه‌هاي ۱۰۰ روزه شرکت گاز اظهار داشت: ۱۰۵ روستا در استان آماده گازرساني است و براي اجراي آن ۱۴۸ ميليارد تومان هزينه صرف شده است. وي با اشاره به وقفه کار گازرساني به دليل افزايش قيمت‌ها در برخي مناطق افزود: در پيمان‌هاي جديد پيش پرداخت براي پيمانکاران درنظر گرفته شده است.

تجارت استان بوشهر : به مناسبت فرارسيدن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌نشست خبري مديرعامل شرکت آبفار استان بوشهر با حضور رسانه‌ها مختلف برگزار گرديد.در اين نشست مهندس طاهريان پور ضمن مقايسه عملکرد آبرساني به روستاهاي استان بوشهردرقبل وبعد از انقلاب گفت : کل روستاهاي داراي شبکه آب استان بوشهرقبل ازانقلاب 26 روستا و در حال حاضر 459 روستامي‌باشد. جمعيت تحت شبکه آب قبل از انقلاب درحدود 29هزار نفر و در حال حاضر290 هزارنفر مي‌باشد. مشترکين آب روستايي قبل ازانقلاب 5936مشترک و درحال حاضر 94154 مشترک مي‌باشد. مجموع خطوط انتقال وشبکه توزيع قبل از انقلاب 164 ودرحال حاضر5423 کيلومتر، حجم مخازن آب 280 مترمکعب قبل از انقلاب اسلامي‌ودرحال حاضر 71505 مترمکعب مي‌باشد. درحال حاضر داراي 35 ايستگاه پمپاژ و 190 دستگاه کلرزن وجود دارد که قبل ازانقلاب وجود نداشته است. منابع تامين آب قبل ازانقلاب 16 حلقه چاه، 8 فقره انشعاب ازخطوط اصلي انتقال بوده است که درحال حاضر62 حلقه چاه، 12 دهنه چشمه و 75 فقره انشعاب از خطوط اصلي انتقال بهره مند مي‌باشد.مديرعامل آبفا روستايي بوشهر درباره برنامه‌ريزي براي تابستان آينده گفت: با پيش بيني‌هاي صورت گرفته، اگر مشترکان نيز همياري کنند، در تابستان 98 شرايط بهتري نسبت به تابستان امسال خواهيم داشت.به گفته وي، طرح‌هاي آبشيرين کن براي سال 99 است و براي سال 98 بايد با همين منابعي که داريم برنامه‌ريزي کنيم، از اين رو با کف شکني و حفر چاهها، برخورد با انشعابات غيرمجاز و پرمصرف خصوصا خانه باغ‌ها و نوسازي شبکه انتقال که حدود 300 کيلومتر محقق شده، خوش بين هستيم تابستان 98 مشکلات کمتري نسبت به امسال در تامين آب روستايي داشته باشيم.طاهريان پور يکي ديگر از طرح‌هاي آينده دار آب روستايي استان را احداث 12 مجتمع آبرساني با اعتبار 300 ميليارد تومان از منابع ملي دانست و افزود 2 مجتمع احداث شده و 10 مجتمع ديگر نيز بايد تا سال 1400 تکميل شود که قطعا به بهبود شرايط آبرساني روستاها منجر خواهد شد.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي استان در پاسخ به سوالي درباره اجراي شبکه فاضلاب روستايي گفت: از محل تسهيلات بانک اسلامي، پروژه شبکه فاضلاب روستاهاي دويره، احمدي (شهرستان بوشهر)،‌هاله و بساتين (شهرستان عسلويه) سهم استان بوشهر مي‌باشد.

تجارت-استان اصفهان:سرپرست معاونت اقتصادي و مالي فولاد مبارکه گفت: مجوز افزايش سرمايۀ سنگين و جذاب شرکت از محل سود انباشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد و به اين ترتيب سرمايۀ شرکت با 73 درصد رشد از 7 هزار و 500 به 13 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.طهمورث جوانبخت افزود: اين افزايش سرمايه به‌منظور اصلاح ساختار مالي با توجه به مخارج انجام‌شده جهت تکميل طرح‌هاي در دست اجرا، مشارکت انجام‌شده در افزايش سرمايۀ شرکت‌هاي فرعي و وابسته، تملک سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت و سرمايۀ در گردش موردنياز جهت برنامه‌هاي آتي شرکت انجام مي‌گيرد.وي با تأکيد بر اين‌که با ثبت اين افزايش سرمايه، شرکت فولاد مبارکه جايگاه بزرگ‌ترين شرکت بورسي را از آن خود خواهد کرد، در خصوص تاريخ برگزاري مجمع عمومي‌فوق‌العاده اين شرکت تصريح کرد: اين مجمع روز چهارشنبه 24 بهمن‌ماه در محل سالن نگين سپاهان‌شهر برگزار خواهد شد.سرپرست معاونت اقتصادي و مالي فولاد مبارکه در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص عملکرد درخشان شرکت در 9ماهۀ سال 97 افزود: درآمد فولاد مبارکه در بازۀ زماني مذکور نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با افزايش 46 درصدي به 16 هزار و 150 ميليارد تومان رسيد که اين موفقيت در نتيجه کسب رکوردهاي توليد، مديريت صحيح هزينه‌ها و تلاش همۀ همکاران زحمتکش به دست آمد.در بيست‌و‌يکمين همايش معرفي شرکت‌هاي برتر ايران (IMI100)، شرکت فولاد مبارکه رتبۀ اول گروه فلزات اساسي را به خود اختصاص داد و در بين ۱۰ شرکت برتر ايران قرار گرفت.در اين همايش فولاد مبارکه چندين عنوان برتر را کسب کرد که عبارت‌اند از: رتبۀ هفتم در شاخص فروش در بين ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور؛ رتبۀ اول در گروه فلزات اساسي؛ رتبۀ دوم در شاخص ارزش بازار؛ رتبۀ دوم در شاخص ارزش افزوده؛ رتبۀ دوم در شاخص بيشترين سودآوري؛ رتبۀ چهارم در شاخص بالاترين اشتغال‌زايي و رتبۀ چهارم در شاخص بيشترين صادرات.بنابر اين گزارش، ايرج ترابي سرپرست روابط عمومي‌فولاد مبارکه پس از دريافت تنديس و لوح تقدير اين همايش در جمع خبرنگاران گفت: مسير اصلي اقتصاد کشور در راهبردهاي اقتصاد مقاومتي به‌خوبي روشن است. در اين راه، بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ ازجمله فولاد مبارکه از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند؛ چراکه اين قبيل کارخانه‌ها مي‌توانند در بالا و پايين‌دست و به‌طورکلي در زنجيرۀ توليد خود شرکت‌هاي بسياري را با خود همراه کنند و در مسير ارتقاء جايگاه کالاي ايراني گام بردارند.

سرمقاله

اسماعيل خليل‌زاده

نايب رئيس اتاق تعاون ايران

رهايي از شر دلالي‌هاي پرهزينه و مخرب با راهبري تعاوني‌ها در شبکه توزيع رويکرد ايجابي براي حذف دلالي و پيشگيري از گران فروشي و قيمت سازي، همان توسعه اقتصاد تعاوني و استقرار چتر تعاوني‌ها در سراسر کشور است و رويکردهاي سلبي براي مقابله اقتصاد دلالي هم ماليات ستاني بازدارنده و تغيير فرايندها و شفاف سازي فاصله توليد تا مصرف و شفاف سازي شبکه توزيع است. قيمت‌ها در هر اقتصادي تابع هزينه تمام شده و هزينه توزيع است که در چارچوب نظام هوشمند و مديريت شده ” عرضه و تقاضا” تعيين مي‌شود. اگر هزينه توزيع اندک باشد، فاصله قيمت تمام شده و قيمت مصرف کننده به حداقل مي‌رسد و اگر هزينه شبکه توزيع بالا باشد سبب افزايش قيمت هم خواهد شد. اما در ايران با پديده‌اي مواجه هستيم که به بيماري اقتصاد دلالي يا تومور اقتصادي بدخيم و خوش خيم (سلطان‌هاي کالايي و قيمت گذاري و تورم سازي و گران فروشي) مشهور است.اين تومورهاي دلالي گاهي فاصله قيمت تمام شده و مصرف کننده را به جاي حداکثر ۲۰ درصد به ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد هم افزايش مي‌دهند که اوج گرانفروشي است و در حالي که تراز تجاري کشور در بخش غير نفتي مثبت است نرخ دلار تا ۶ برابر هم گران‌تر مي‌شود.بايد ابتدا اين تومورهاي دلالي و اقتصادي را درمان کنيم و نظام سازي اقتصادي اصلاح ساختاري در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌مد نظر باشد و اين حق تک تک شهروندان ايران اسلامي‌است که از شر اين تومورها در امان باشند.... بعد از چهار دهه تجربه ارزشمند و برنامه‌هاي توسعه، به تغيير و تحول در برنامه ريزي‌هاي اقتصادي نياز داريم و بايد با هم افزايي تلاش‌هاي فردي (سطح خرد) و مياني (محلي و شهرستاني و استاني) به عزم ملي و مديريت جهادي در سطح کلان دست يابيم و فردايي عزتمندانه تر به ارمغان آوريم....

منبع: ايسنا

یادداشت

ندا قلي زاده فرايم

کارشناس مالي

استانداردهاي بين المللي گزارشگري ماليIFRS به مجموعه‌اي از استانداردهاي حسابداري گفته مي‌شود که توسط هيئت استانداردهاي حسابداري بين المللي (IASB) تدوين شده اند. هدف اين استانداردها تهيه صورتهاي مالي شرکت‌هاي سهامي‌در قالب يک استاندارد جهاني است . در ايران سازمان حسابرسي به عنوان نهاد تدوين کننده استانداردهاي حسابداري و حسابرسي و سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار در بازار... سرمايه ، اقداماتي در خصوص به کارگيري اين استانداردها انجام داده اند. با توجه به حرکت کشور به سمت ايجاد بازار سرمايه بين المللي و ضرورت افزايش شفافيت و قابليت مقايسه اطلاعات مالي ، بورس اوراق بهادار تلاش کرد تا استفاده از اين استاندارد را از سال 1395 در شرکت‌هاي بورسي اجرايي کند بر اين اساس تمام شرکت‌ها و نهادهاي ثبت شده در بورس و شرکت‌هاي فرعي و وابسته آنها بايد صورتهاي مالي تلفيقي IFRS ارائه نمايند و لزومي‌به ارائه صورتهاي مالي تلفيقي بر اساس استانداردهاي ايران ندارند. متاسفانه با توجه به گذشت بيش از دو سال از الزامي‌شدن اين استاندارد هنوز کشور در اجراي آن با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه است . يکي از مهمترين چالش‌هاي پياده سازي IFRS در ايران قوانين مالياتي است . سازمان امورمالياتي کشور با ابهامات زيادي در محاسبه سود و زيان‌هاي شناسايي شده مطابق استانداردهاي بين المللي گزارشگري مالي مواجه است . مورد بعدي که مي‌توان در اجراي ناموفق اين استاندارد در ايران به آن اشاره کرد موضوع آموزش است . آموزش IFRS‌ در ايران محدود به تئوري اين استانداردها بوده و مصداق کاربردي و عملي براي آن وجود ندارد. در حال حاضر اهم استانداردهاي ياد شده توسط سازمان حسابرسي ترجمه و منتشر شده است که کافي است متخصصين مالي و حسابداري نسبت به مطالعه آن اقدام نمايند . پرواضح است کارشناسان سازمان بورس ، نهادهاي ناظر و ساير دست اندرکاران با آموزش چند ساعته تئوري استانداردها ، بر موضوعات حجيم و پيچيده عنوان شده در آن مسلط نخواهند شد. از ديگر مشکلات اجراي اين استاندارد در ايران مربوط به محيط اقتصادي ايران است که وابستگي شديد به دولت و نهادهاي بخش عمومي‌دارد، اين مورد موجب شده است که نرخ بهره ونرخ ارز تابع بازار نبوده و از تصميم‌هاي دستوري دولت تبعيت کنند . موضوع ياد شده موجب مشکلات عديده‌اي در مقايسه پذيري صورتهاي مالي شرکت‌هاي ايراني با شرکت‌هاي خارجي و به دنبال آن هزينه‌هاي گزاف تطبيق شده است . براي مرتفع کردن چالش‌هاي اصلي پياده سازي IFRS در ايران هماهنگي بين نهادهايي همچون سازمان امورمالياتي ، سازمان حسابرسي ، سازمان بورس و جامعه حسابداران رسمي‌ايران و تعيين دقيق مسئوليت‌هاي هر يک از اين سازمان‌ها در فراهم کردن امکان پذيرش و به کارگيري IFRS ، آموزش‌هاي کاربردي و اطلاع رساني در خصوص استانداردهاي بين المللي بخش جدايي ناپذير اجراي صحيح استانداردهاي بين المللي گزارشگري است. درک اين مهم که تهيه صورت‌هاي مالي بنگاه‌ها و شرکت‌هاي اقتصادي براساس استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي (IFRS) يک ضرورت است نقش مهمي‌را در ارتقاي شفافيت مالي کشور ايفا مي‌کند.