عرضه 20 هزار تن گندم در بورس کالا
تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی در آخرین روز هفته شاهد عرضه 116 هزار و 942 تن انواع قیر، وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد و مواد شیمیایی است.
به گزارش ایلنا و به نقل از بورس کالا، 55 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن جلال آباد و 38 هزار تن انواع قیر شعب مختلف شرکت نفت پاسارگاد، فومن شیمی گستر، پالایش نفت شیراز، قیرآکام، عایق اصفهان و 200 تن عایق رطوبتی شرکت های صدف گستر دلیجان و عایق باران خرمدشت نیز در تالار صادراتی عرضه می شود.
10 هزار تن تختالC شرکت فولاد خوزستان، 240 تن بیلت، و500 تن شمش هزار پوندی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه می شود.

بورسی‌ها ۲۱هزار میلیارد تومان به جیب زدند
میزان سود تقسیم شده شرکتها از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه برابر با ۲۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.
به گزارش تسنیم؛ در 19 روزکاری آذرماه امسال، ارزش معاملات در مقایسه با آبان ماه سال جاری 34 درصد کاهش یافت و از 61520 میلیارد ریال به 40695 میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده در این مدت از 21892 میلیون سهم به 15581 میلیون سهم معادل 29 درصد کاهش یافت.
براساس این گزارش، از ابتدای سال تا کنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات  بازار اول و دوم به ترتیب برابر با 992 میلیون سهم و 2186 میلیارد ریال بوده است.

رشد صددرصدی مبلغ تسهیلات مشارکت مدنی
روابط عمومی بانک مسکن از رشد 100 درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی بانک مسکن در بخش مشارکت مدنی طی 9 ماهه سال جاری سبت به دوره مشابه پارسال خبرداد. به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، طی 9 ماهه امسال میزان 46هزار و 479 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده است. بانک مسکن برای سهولت شرایط پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی از محل حساب جاری به منظور تقویت بازارعرضه مسکن و مساعدت به انبوه سازان و فعالان حوزه مسکن و ساختمان، حذف شرط رسوب حساب جاری برای متقاضیان تسهیلات مشارکت و افزایش سقف تسهیلات مشارکت به ارقام یکهزار و 100، یکهزار و 300 و یکهزار و 500 میلیون ریال را در دستور کار خود قرارداده است.



حجم کوچک بازار اوراق بدهی نسبت به بازار سهام
محمدی با بیان اینکه اولویت بازار سرمایه تمرکز بر بازار سهام است، گفت: بندهای ذیل ماده 15 گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم هم اکنون در حال اصلاح بوده و تامین سرمایه‌ها و صندوق‌ها زیر مجموعه بازار سرمایه خواهند ماند.
شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه همواره تمرکز بر بازار سهام به عنوان اولویت بازار سرمایه مورد تاکید متولیان این بازار قرار گرفته، گفت: حجم بازار اوراق بدهی نسبت به بازار سهام همچنان کوچک بوده و نیازی به ایجاد بازاری جداگانه برای معاملات اوراق مشارکت و سایر اوراق بدهی نیست.
محمدی در برابر این پرسش که چرا برای افزایش تحرک حقوقی ها در بازار سهام و جلوگیری از گرایش به سمت تحصیل دارایی‌های با نرخ بازدهی بدون ریسک بالا؛ بورس اوراق بدهی در کنار سایر بورس ها ایجاد نمی‌شود؛ گفت: تا کنون به هر آنچه که در قانون به عنوان تکلیف بازار سرمایه عنوان شده، جامه عمل پوشانده شده و باید دانست اگر در  بازار سرمایه ظرفیت جذب اوراق بدهی وجود نداشته باشد، حتماً این اوراق پذیرش نخواهد شد.
وی با تایید اینکه نرخ بازدهی اوراق بدهی باید با نرخ بازدهی در نظام پولی هماهنگ شود، گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه بازار پول و سرمایه صورت گرفته، باید با هم هماهنگی داشته باشد.
به باور محمدی  به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های سودآوری شرکت‌ها در بلند مدت، بازار سهام همچنان از جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهد بود و بازار اوراق بدهی نیز به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید به آن نگاه کرد. بازار سهام اولویت اصلی متولیان بازار سرمایه است و این در حالی است که در تمام دنیا این دو بازار در کنار هم هستند و نیازی به ایجاد بازار جداگانه نیست.
رئیس سازمان بورس در باره احتمال نظارت بانک مرکزی بر تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری گفت: بندهای ذیل ماده 15 گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم هم اکنون در حال اصلاح بوده و بحث در این زمینه این موضوع است که اگر بانک‌ها در تامین سرمایه‌ها و یا صندوق های سرمایه گذاری بخواهند مشارکت داشته باشند، برای ارایه مجوز ها به بانک ها تنها بانک مرکزی اقدام کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری به موجب قانون دائمی بازار اوراق بهادار همچنان نهادهای بازار سرمایه هستند و مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند.
هم اکنون 200 نهاد اعم از صندوق و تامین سرمایه در بازار سرمایه کشور فعال هستند و نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر شخص حقیقی و حقوقی از جمله سرمایه‌گذاران صندوق‌ها به شمار می‌روند.
وی با بیان اینکه از این به بعد نیز همچنان صندوق های بازارگردانی و همه صندوق ها تحت نظارت سازمان و زیر مجموعه بازار سرمایه خواهند بود، گفت: اگر بانکی بخواهد سهام داسته باشد، طبیعی است که هماهنگی خود را باید با بانک مرکزی انجام دهد.
*عادی شدن انتشار اوراق بدهی در بورس زنگ خطر برای کل اقتصاد است
همچنین یک کارگزار بورس معتقد است: تبدیل شدن صدور اوراق بدهی به یک امرعادی خطر بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می شود.
عباسعلی طوسیان شاندیز، مدیرعامل سهام گستران شرق در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به وضعیت بازار بدهی و تاثیرآن بربازارسهام گفت: اصولاً اوراق بدهی یکی از راه های تامین درآمد برای دولت و  پروژه های بزرگ  محسوب که به مبالغ هنگفتی نیازدارند، از این رو بهترین راه تامین این هزینه ها از طریق بازار بدهی مثل اوراق مشارکت است.
وی افزود: همانگونه که در بودجه سال های قبل و امسال نیز مطرح شده، قرار بود قسمت عمده ای از اوراق بدهی که دولت منتشر می کند در جهت تسویه بدهی های دولت به صنایع، پیمانکاران و ... باشد.
این کارگزاربورس درادامه تصریح کرد: به عبارتی دولت باید قسمتی از بدهی های قبلی علاوه بر هزینه های جاری وعمرانی را از محل درآمدهای جاری تامین و تسویه می کرد و برای باقی مانده بدهی ازدولت قبل  اوراق بدهی صادر می کرد.
وی همچنین اظهار داشت: البته برای قسمتی از طرح های عمرانی سال جاری نیز قرار بود اوراق بدهی صادر شود که متاسفانه مثل سایر امورکه  به محض استفاده در یک مرحله، بلافاصله همه جا از آن استفاده می کنند، دولت هم حالا برای هرکاری دست به صدور اوراق بدهی می زند.
مدیر عامل شرکت سهام گستران شرق همچنین گفت: این روزها در رسانه های دییاری و شنیداری نیز نماینده مجلس برای حل یک مشکل اقتصادی انتشار اوراق بدهی را پیشنهاد می کرد. صدور اوراق بدهی  به یک امر عادی در اقتصاد تبدیل شده و این  این یعنی  دولت ها تعهداتشان را به دوره ی بعد و سال های بعد منتقل می کنند. به اعتقاد این کارگزار بورس، به عبارتی درآمد سال آتی را از الان خرج می کنند و این یک خطر بزرگ برای اقتصاد ایران است؛البته استفاده معقول ازهر ابزاری در بازار مالی و ازار سرمایه می تواند به رشد اقتصادی کمک کند که تاکنون  شاهد این شرایط نبودیم.
وی این را هم یاد آور شد که به علت شفاف نبودن سیاست ها و آینده ی اقتصاد ونبود امید به شروع رشد صنعت و تجارت و رسیدن به نقطه ای مشابه آنچه که در پایان سال ۸۳ بود،موجب شده تا تعدادی از بازیگران بزرگ بازارسهام به سمت بازار اوراق بدهی و بازار های ارز و طلا روی آورند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مفاد لایحه برنامه ششم مبنی بر نظارت بانک مرکزی بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین‌سرمایه گفت: لزومی برای تغییر روند فعالیت صندوق‌ها وجود ندارد.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مفاد لایحه برنامه ششم توسعه مبنی بر تغییر مسیر فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه تحت نظارت بانک مرکزی گفت: تا همین جا هم بانک مرکزی درست عمل نکرده و فعالیت موسسات زیر مجموعه آن با مشکلات زیادی همراه بوده  و بخش قابل توجهی از آنها دچار تخلف شدند. وی افزود: هرچند این مفاد از لایحه برنامه ششم توسعه به دلیل ابهامات به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده؛ اما نکته مهم آن است که با اتصال این مساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای تامین سرمایه دچار آسیب می‌شوند. به گفته لاهوتی، اصلاح ساختار اقتصادی کشور ۷حلقه دارد که یکی از آنها اصلاح نظام بانکی و پولی کشور است که مجلس کنونی و مجلس نهم در این خصوص، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است؛ این در حالی است که بعد ازاقدام مجلس در خصوص اصلاح نظام بانکی، دولت لایحه داد که این لایحه مورد بررسی قرار گرفته و بیش از ۵۰ درصد مفاد آن به تصویب رسیده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تمام وظایف بانک مرکزی دراین لایحه دیده شده و دیگر نیاز به ارایه وظایف جدیدتری در قانون برنامه ششم توسعه وجود ندارد خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید نظارت خود بر روی صندوق‌های قرض‌الحسنه، بانک‌ها و نیز موسسات مالی و اعتبار بیشتر کند و لزومی ندارد شرکت‌های تامین سرمایه زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند؛ چراکه دچار آسیب می‌شوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طبق قانون بازار سرمایه این شرکت‌ها باید زیر نظر سازمان بورس فعالیت کنند و از این نهاد مجوز بگیرند؛ بنابراین الزامی برای تغییر مسیر فعالیت این شرکت‌ها دیده نمی‌شود.

یک مقام مسئول:
مدیرعامل یک تامین سرمایه با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه از جنس بازار سرمایه هستند و با توجه به کارنامه موفقی که تحت راهبری سازمان بورس داشته‌اند، نباید تغییری در روند فعالیت و نظارت آنها صورت گیرد.
حبیب رضا حدادی مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه از جنس بازار سرمایه هستند، گفت: این نهادها از ابتدای تاسیس تحت نظارت سازمان بورس و ارواق بهادار به خوبی مدیریت شده‌اند و پیرو این روند مطلوب فعالیت بسیار منطقی و عقلانی است که همچنان تحت نظارت نهاد تخصصی خود باقی بمانند.
وی افزود: تمام این موارد دلیلی براین است که  هر کاری به متخصص آن واگذار شود و از آنجایی که شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری از جنس بازار سرمایه هستند، بهتر است که تغییری در روند راهبری و نظارت آنها صورت نگیرد.
حدادی با بیان اینکه بند 4 ماده 15 لایحه برنامه ششم توسعه باید اصلاح شود، گفت: در حال حاضر انواع صندوق‌های در بازار سرمایه وجود دارد، به طور مثال صندوق با درآمد ثابت از جمله نهادهایی است که از اوراق بهادار با درآمد ثابت تعریف شده است و در برخی از آنها ممکن است که خود بانک‌ به شکل مشتری در آنها حضور داشته باشند، حتی با وجود این موارد؛ باز هم دلیل عقلانی وجود ندارد که مساله تغییر نظارت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه مطرح شود.  
مدیر عامل تامین سرمایه امید با بیان اینکه در بسیاری از این صندوق‌ها مردم مالک اصلی هستند، نه بانک‌ها تصریح کرد:  صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت های تامین سرمایه سنخیتی با بازار پول ندارند و با توجه به کارنامه موفقی که تا کنون داشتند، بهتر است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را ادامه دهند.

با دستورالعمل جدید بانک مرکزی
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای با ارسال «مجموعه راهنمای تغییرات صورت‌های مالی» به بانک‌ها و موسسات اعتباری از آنها خواست صورت های مالی سال جاری خود را مطابق با نمونه ابلاغی بهمن ماه ۱۳۹۴ بانک مرکزی، تدوین و ارایه کنند.
به نقل از تسنیم؛ از تیرماه امسال که نماد بانکها در تالار شیشه ای بدلیل برگزاری مجامع عمومی بسته شد تا به امروز خبری از بازگشت‌شان به بورس نیست که یکی از دلایل اصلی آن الزام بانکها توسط بانک مرکزی به رعایت صورتهای مالی بر مبنای IFRS است که موجب حبس نقدینگی سهامداران این نمادها در بازار و از سوی دیگر کاهش نقدشوندگی بازار سهام شده است. بر این اساس تازگی‌ها بانک مرکزی در بخشنامه ای با ارسال «مجموعه راهنمای تغییرات صورت‌های مالی» به بانک‌ها و موسسات اعتباری از آنها خواسته تا صورت های مالی سال جاری خود را مطابق با نمونه ابلاغی بهمن ماه 1394 بانک مرکزی، تدوین و ارایه کنند.
همچنین بانک مرکزی در بخشنامه خود تاکید کرد: تدوین و ارایه کامل صورت‌های مالی همگرا با IFRS مطابق با نمونه ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از حداقل انتظارات معاونت نظارتی بانک مرکزی در رابطه با تدوین صورت های مالی سال 1395 (میان‌دوره‌ای و سالانه) است. ارایه صورت‌های مالی سال 1394 (نخستین سال اجرای صورت های مالی نمونه ابلاغی)، از سوی برخی از بانک‌ها و موسسه اعتباری با یادداشت‌های ناقص همراه بود و برای مساعدت با بانک‌ها و موسسات اعتباری که به دلایل مختلف نتوانستند تمامی اطلاعات لازم را فراهم کنند، مورد پذیرش بانک مرکزی واقع شد.
با این حال بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد: در ارتباط با صورت های مالی سال 1395، ضروری است تمام صورت های مالی و یادداشت‌های همراه آن مطابق با نمونه ابلاغی به طور کامل تدوین و ارایه شود تا مشکلی در ارتباط با صدور مجوز برگزاری مجامع بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازه زمانی مقرر پیش نیاید.

در اواخر هفته گذشته برای رسیدگی به درخواست کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مبنی بر توقف فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهمِ مخابرات ایران به این کنسرسیوم، هیئت داوری تشکیل شد ولی هنوز رایِ آن مشخص نشده است.
میرعلی اشرف عبدلله پوری حسینی در پاسخ به این پرسشِ ایسنا که آیا رای هیات داوری در موضوع فسخ واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مشخص شده است؟ گفت: تا به امروز چیزی به ما ابلاغ نشده است.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه در جلسه هیات داوری چه صحبت هایی رد و بدل شده است، گفت: من از  صحبتها کاملا اطلاع دارم ولی نیازی به انعکاس آن ها نیست. اگر هیات داوری به جمع بندی برسد و رای ای صادر شود حتما به طرفین ابلاغ می کنند.
در روزهای گذشته شرکت توسعه اعتماد مبین دادخواستی داده که عملیات اجرایی فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات به این شرکت موقتا متوقف شود که در این مورد هیات داوری تشکیل شده است.
در هفته گذشته سازمان خصوصی سازی تاکید کرد که موضوع جلسه داوری به هیچ وجه راجع به لغو یا عدم لغوِ فسخ قرارداد نبوده است. بلکه موضوع اش تنها "توقف موقت یا عدم توقف" است.  همچنین این سازمان گفته تا زمان اعلام رای هیات داوری روند فسخ معامله جلو می رود.
در اواسط سال ۱۳۸۸ بلوک ۵۰ درصدی به علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم اعتماد مبین واگذار  شد اما چندی پیش سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که به دلیل بدهی های معوق کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، قراردادِ این واگذاری فسخ شده است.

بعد از حدود دو هفته از راه شروع معاملات اختیار خرید در بازار سرمایه ایران امروز اولین معامله اختیار فروش سکه بهار آزادی با سررسید اسفند ۱۳۹۵ با قیمت اعمال هر سکه ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان در بورس کالا ایران انجام شد.
به گزارش ایسنا، امروز روی اختیار فروش سکه بهار آزادی با سر رسید اسفند اختیار فروش انجام شد. این معاملات که به دنبال راه اندازی معاملات اختیار خرید،  مورد مطالبه اکثر فعالان این حوزه بود با همت کارشناسان بورس کالای ایران در تمامی حوزه‌ها راه اندازی شد تا زنجیره ابزار معاملاتی در بورس کالای ایران روی سکه بهار آزادی تکمیل شود.
از این پس معامله گران این حوزه می‌توانند از  استراتژی‌های مختلفی که قابل تعریف است به طور کامل استفاده کنند و این خود یک پدیده قابل ثبت در تاریخ بازار سرمایه کشور است. تکرار این سناریو روی کالاهای دیگر به عنوان دارایی پایه ابزار مشتقه، در کنار راه اندازی بازار نقد قابل اتکای محصولات مزبور، می تواند مسیر ایجاد قابلیت برنامه ریزی موثر و پوشش ریسک روی معاملات آن کالاها در کنار جذب فعالان مختلف اقتصادی به این بازار ها را تسهیل کند. در این بین به طور قطع برای تحقق چشم انداز محوری بورس کالای ایران یعنی «مرجعیت قیمتی» کالاهای مختلف، راه اندازی این ابزارها نقش محوری خواهد داشت. به هر ترتیب، معاملات مشتقه بر روی سکه بهار آزادی، علاوه بر ایجاد چشم انداز مثبت توسعه این زنجیره ابزارهای معاملاتی به کالاهای دیگر، می تواند کمک شایانی به مدیریت ریسک پرتفوی فعالان بازار سهام نیز کند، به این ترتیب که آنها می‌توانند در کنار ابزار فعلی خود برای سرمایه گذاری که عمدتا سهام عادی و اوراق با درآمد ثابت را تشکیل می دهد از استراتژی های ممکن بر روی کالای سکه بهار آزادی نیز استفاده کنند.

افت 109 واحدی شاخص کل بورس
در معاملات دیروز چهارشنبه بورس اوراق بهادار تهران نوسان‌گیران بازار سهام شاهد افت یکپارچه در گروه کانه های فلزی بودند. همچنین در حالی که در هفته‌های گذشته شاخص کل بورس توانسته بود برای روزهای پی در پی در کانال ۸۰ هزار واحدی نوسان کند، امروز شاخص کل ۱۰۹ واحد افت کرد و در تراز ۷۹ هزار و ۶۹۱ واحدی ایستاد. به نقل از ایسنا، دماسنج بازار سرمایه دیروز از ابتدای معاملات بورس اوراق و بهادار تهران،  شروع به رشد کرد و پس از رسیدن تا سقف ۷۹ هزار و ۸۶۸ واحدی با افت مواجه شد و در نهایت با ۱۰۹ واحد کاهش نسبت به روز گذشته در تراز ۷۹ هزار و ۶۹۱ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن پس از ۳۵ واحد افت رقم ۱۵ هزار و ۶۶۹ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز ۲۲۶ واحد پایین رفت و رقم ۸۷ هزار و ۸۰۲ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول هم با ۹۱ واحد افت به رقم ۵۶ هزار و ۶۹۷ واحدی رسید و شاخص بازار دوم با ۱۴۹ واحد کاهش رقم ۱۶۸ هزار و ۸۶۳ واحدی را تجربه کرد.
در معاملات دیروز نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۲۳ واحد تاثیر منفی در شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه ایفا کرد. در این نماد ۹۴ درصد از فروش‌ها به سهامداران حقیقی و ۵۲ درصد از خریدها نیز به حقیقی‌ها اختصاص داشت. نماد معاملاتی معدنی و صنعتی گل‌گهر ۲۱ واحد تاثیر منفی در شاخص کل داشت و پس از نماد فولاد مبارکه اصفهان بیشترین نقش را در نوسانات شاخص کل بازی کرد. در این نماد تقریبا صددرصد عرضه‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت که از آن میزان دو میلیون و ۲۹۳ هزار سهم توسط حقیقی‌ها و ۱۶۲ هزار و ۵۶۱ سهم توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. در گروه استخراج کالاهای فلزی دیروز شاهد افت سراسری نمادها بودیم. گروه فلزات اساسی نیز در اکثر نمادهایش شاهد افت در قیمت پایانی بود. در گروه کالاهای فلزی امروز ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار سهم به ارزش پنج میلیارد و ۷۰۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در دو هزار و ۴۱۴ نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین در گروه خودرو دیروز بیش از ۴۹ میلیون سهم به ارزش هفت میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان در پنج هزار و ۲۸ نوبت معامله، داد و ستد شد. در این گروه تعدادی از نمادها رشد قیمت پایانی را تا سقف نزدیک به چهار درصد تجربه کردند و در مقابل نمادهایی هم بودند که شرایط کاهشی را تجربه کردند. ارزش معاملات امروز رقم ۲۲۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را تجربه کرد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۶ هزار و ۳۷۵ نوبت داد و ستد بود. از جمله معاملات درون گروهی که دیروز صورت گرفت می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت بیمه ملت، ایران ترانسفو، ملی صنایع مس ایران، پمپسازی ایران اشاره کرد به طوریکه امروز در نماد بیمه ملت یازده میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش دو میلیارد و ۳۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تنها در یک معامله درون گروهی داد و ستد شد. همچنین در نماد ایران ترانسفو هفت میلیون و ۶۳۰ سهم به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان کد به کد شد.
در نماد ملی صنایع مس ایران نیز شش میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کدهای درون گروهی واریز شدند و در نماد پمسازی ایران پنج میلیون و ۳۵۹ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در یک معامله درون گروهی مورد معامله قرار گرفت.
در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی حق تقدم شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، نفت پارس با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شدند.
آیفکس نیز دیروز ۸.۲ واحد رشد کرد و به عدد ۸۶۵.۲ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۰۸ میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را رقم زد که این مبلغ ناشی از دست به دست شدن ۲۰۳ میلیون و ۳۰ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۵ هزار و ۲۰۶ نوبت داد و ستد بود.
نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس بازی کردند.

صعود بورس‌های آسیایی در معاملات اندک پایان سال
بازارهای سهام آسیایی روز چهارشنبه صعود روز گذشته وال استریت را دنبال کرده و در سطح بالاتری ایستادند در حالیکه دلار در برابر ین قوی‌تر شد. به نقل از ایسنا، قیمت‌های نفت خام تحت تاثیر انتظارات برای محدود شدن عرضه پس از اجرای توافق کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ، رشدشان را حفظ کردند. شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن ۰.۵ درصد رشد کرد. سهام استرالیایی تحت تاثیر افزایش قیمت کالاها، یک درصد رشد کرد. شاخص سهام اندونزی ۱.۹ درصد رشد کرد، در حالیکه شانگهای ۰.۳ درصد اُفت کرد. شاخص نیک‌کی ژاپن ۰.۱ درصد افزایش یافت.
بازار سهام آمریکا روز سه شنبه از آمار اقتصادی مثبت شاخص اعتماد مصرفی و آمار مسکن بهبود یافت و رشد سهام فناوری، کمک کرد نزدک کامپوزیت در رکورد بالایی بسته شود.
دلار ۰.۱ درصد در برابر ین رشد کرد و به ۱۱۷.۶۰۰ واحد رسید. این ارز پس از آماری که نشان داد اعتماد مصرفی آمریکا در دسامبر به بالاترین سطح در بیش از ۱۵ سال اخیر رسیده است و همچنین رشد قوی بخش مسکن، مورد حمایت قرار گرفت.
شاخص دلار ثابت بود و در ۱۰۲.۹۳۰ واحد ایستاد. یورو ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱.۰۴۷۴ دلار رسید و پوند بیشتر ضرر روز قبل را جبران کرد و با ۰.۲ درصد رشد، ۱.۲۲۸۶ دلار معامله شد. بازده اوراق خزانه آمریکا روز سه شنبه افزایش یافت و به بالاترین سطح در یک هفته اخیر رسید. در بازار کالاها، نفت خام آمریکا پس از اینکه روز سه شنبه ۱.۷ درصد افزایش یافت، ۵۳.۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد.
نفت در روزهای پایانی سال افزایش یافته و اگرچه معاملات اندک بوده است، اما از انتظارات برای عرضه محدودتر که با اجرای توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک محقق خواهد شد، مورد حمایت قرار گرفته است.
قیمت‌های بالاتر نفت و آمار اقتصادی مثبت آمریکا به حمایت از بازار کالا کمک کرده است. مس با از سرگیری معاملات پس از تعطیلات کریسمس، در بازار فلزات لندن ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۵۵۶۵ دلار در هر تن رسید.
قیمت‌های روی و نیکل در شانگهای بالاتر رفت. سنگ آهن در بازار بورس کالای دالیان پس از ۹ روز کاهش، ۳.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۶۹ یوان (۸۱.۸۲ دلار) در هر تن رسید.