ترفند تازه قاچاقچيان توسط مأموران گمرک لو رفت
مأموران گمرک موفق به کشف يک محموله قاچاق ترانزيتي کشمش شدند. به گزارش تجارت به نقل از گمرک ايران، ماموران گمرک موفق به کشف يک محموله قاچاق ترانزيتي کشمش شدند. اين محموله توسط يک شرکت حمل‌ونقل بين‌المللي از مبدأ گمرک سرخس بارگيري و به مقصد گمرک مهران در مرز عراق ترانزيت شده بود، اما قاچاقچيان در بين راه با دستکاري، کشمش زرد ايراني را جايگزين کشمش سياه (مويز) محصول کشور ازبکستان کرده بودند. کشمش سياه (مويز) ازبکستان قيمت بالاتري نسبت به کشمش زرد ايراني دارد. ماموران گمرک مهران پس از ايکس‌ري محموله و کنترل الکترونيکي و مشکوک شدن، نسبت به فک پلمپ محموله اقدام اظهار شده به گمرک و محتويات داخل بار را کشف کردند.

سکه ۳هزار تومان گران شد
در جريان معاملات ديروز بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با سه هزار تومان افزايش، به يک ميليون و ۱۶۹ هزار تومان رسيد، همچنين نرخ دلار هم ۳۸۱۵ تومان شد.يورو و پوند هم به گزارش تجارت ؛قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۱۸۰۰ تومان افزايش به يک ميليون و ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد، همچنين هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز با ۳ هزار تومان افزايش به يک ميليون و ۱۶۹ هزار تومان رسيد.
در اين ميان هر نيم سکه ۶۳۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۴۲ هزار تومان و سکه يک گرمي‌نيز ۲۱۶ هزار تومان است.

ديدار وزير امور مالياتي دانمارک با طيب‌نيا
کارستن لاوريتزن وزير امور مالياتي دانمارک و هيات همراه با وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان ديدار و گفت و گو کرد. به گزارش تجارت؛ طرفين در اين ديدار در خصوص انجام مذاکرات تکميلي براي امضاي موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، همکاري‌هاي گمرکي و حمايت از سرمايه گذاري متقابل توافق کردند.
اين گزارش حاکي‌است، علي طيب نيا طي گفت و گويي پس از اين ديدار که روز جاري در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: طرف دانمارکي بسيار علاقه‌مند
به توسعه روابط اقتصادي، بخصوص در زمينه سرمايه‌گذاري در ايران است.


علي ديني ترکماني تشریح کرد؛
عضو هيات علمي‌موسسه مطالعات پژوهش‌هاي بازرگاني گفت: اقتصاد ما درگير شکست نظام مند شده است و حل آن اصلاح ساختاري مي‌طلبد.
علي ديني ترکماني، عضو هيات علمي‌موسسه مطالعات پژوهش‌هاي بازرگاني مطالب خود را با طرح يک پرسش آغاز کرد و گفت: آيا در حال حاضر اقتصاد و سياست ما بر روي ريل صحيح قرار دارد؟ اگر ما در مسير درستي باشيم سياست‌هاي کوتاه مدت ما را به اهداف بلندمدت مي‌رساند.
وي ادامه داد: اولويت‌ها و مسائل متعددي در اقتصاد وجود دارد؛ از جمله کاهش نااطميناني به آينده، هدايت نقدينگي به رشته فعاليت‌هاي مولد، افزايش بهره وري سرمايه از طريق تکميل سرمايه گذاري‌هاي ناتمام، کنترل بيکاري، کنترل کسري مالي صندوق‌هاي بازنشستگي، مسکن اجتماعي و حاشيه نشيني، زيرساخت‌هاي شهري، هدايت درآمدهاي ارزي نفتي به سرمايه گذاري‌هاي کليدي، کنترل بحران زيست محيطي، کنترل توسعه نابرابر منطقه اي، تثبيت نرخ ارز، متحول کردن توليد و صادرات غيرنفتي، با کيفيت تر کردن رشد اقتصادي، کاهش شکاف در عملکرد برنامه توسعه، اصلاح نظام مالياتي، انضباط مالي و پولي، توسعه گردشگري و غيره. علي ديني ترکماني با تاکيد بر اينکه اين اولويت‌ها اجزايي از يک کليت واحد است و گفت: ما درگير شکست نظام مند شده‌ايم و مدام درگير حل مسائل کوچک هستيم. درحالي که حل اين موضوع اصلاح ساختاري مي‌طلبد. راهکار ما بايد اين باشد که توجه کنيم در افق بلندمدت، در ساختار نظام اقتصاد جهاني و منطقه اي اگر اين شرايط ادامه پيدا کند، به کجا خواهيم رسيد؟
وي با بيان اينکه ما به پديده بحران توسعه فراگير درگير هستيم، گفت: به اين دليل ما فرصت‌هاي تاريخي را از دست داده‌ايم. دچار عقب ماندگي شده‌ايم که اين موضوع رفته رفته شدت مي‌يابد. به اين ترتيب در اقتصاد جهاني نمي‌توانيم تغيير کنيم. اين کارشناس اقتصادي در ادامه تصريح کرد: با ظهور قدرت‌هاي نوظهور، جا به جايي در قدرت هژمونيک و تغيير نظم امنيتي، سياسي و اقتصادي جهاني مي‌توانيم از اين فرصت استفاده کنيم. تغيير در نظام حکمراني اقتصادي جهاني مواردي نظير تغيير سازمان کاري بانک جهاني و صندوق بين المللي پول، تغيير نظام پولي جهاني و جايگزيني پول جديدي مانند حق برداشت صندوق بين المللي پول به جاي دلار براي تسويه حساب‌هاي بين المللي و ذخيره جهاني، تغيير نظام مالي جهاني و اعمال ماليات بر سود معاملات سهام با هدف پيشگيري از بحراني ديگر را در برمي‌گيرد. وي ادامه داد: حال اين سوال پيش مي‌آيد اگر اين تغييرات رخ دهد ما چه فرصت‌هايي داريم؟ درواقع بايد گفت اين فرصت در اختيار ماست اگر تغيير ريل دهيم. اما حقيقت اين است که به دليل ساختارهاي کلي بازدارنده در حال ورود به شکاف تاريخي هستيم. بايد تاکيد کنم که ما بر مبناي جميع امکانات توليدي که داريم مي‌توانيم يک ترکيه ديگر داشته باشيم.
ديني ترکماني با اشاره به فرصت‌هاي نظام اقتصاد جهاني براي ايران، گفت: تبديل شدن به قدرت منطقه اي بزرگ متناسب با موقعيت ژئوپلتيکي، سرزميني، امکانات طبيعي و انساني کشور، جذب گردشگر بين المللي و تبديل شدن به يکي ازاقتصادهاي برتر در گردشگري، تبديل شدن به يکي از اعضاي دائمي‌شوراي امنيت سازمان ملل از جمله اين فرصت‌هاست.
اين کارشناس اقتصادي به تبيين الزامات استفاده از اين فرصت‌ها پرداخت و گفت: بازسازي نظام حکمراني بر مبناي اصل "جهاني فکر کن و ملي عمل کن"، تقويت ديپلماسي سياسي و تجاري به عنوان يکي از ارکان مهم شاخص قدرت ملي، ارتقاي ظرفيت جذب و زمينه سازي براي شکل گيري مثلث توسعه از جمله مواردي هستند که بايد مورد توجه قرار گيرند . وي با تاکيد بر اينکه بدون ارتقاي ظرفيت، امکان ارتقا در جايگاه نظام اقتصاد جهاني وجود ندارد، اظهار کرد: به منظور بررسي اولويت‌هايي نظير کاهش تورم و بيکاري، توليدات و صادرات دانش بنيان، تثبيت نرخ واقعي ارز بدون کاهش پي در پي ارزش پول ملي بايد اين زيرساخت ظرفيتي وجود داشته باشد. وي ادامه داد: زير ساخت ظرفيت جذب تابع اين عوامل است: ذخيره دانش از گدشته، سرمايه انساني جديد، مهارت‌هاي مديريتي و قابليت‌هاي سازماني، همکاري‌هاي علمي‌و فني شبکه اي منطقه اي و جهاني. اگر اين موضوعات قوي باشد، ارتقاي بهره وري عوامل توليد يادگيري و همپايي فناورانه به وجود خواهد آمد. اين کارشناس اقتصاد با تاکيد بر اينکه با اين چرخه، مساله ما به مرور حل مي‌شود، گفت: براي اينکه اين اتفاق رخ دهد، نظام نهادي حکمراني بايد حل شود. ما درگير پديده تو در توي نهادي هستيم و به اين طريق اتلاف منابع، موازي کاري، دور زدن قوانين و مسئوليت نپذيري رخ مي‌دهد. از طرفي بايد به سيستم انگيزشي توجه کنيم تا با پديده فرار مغزها مواجه نشويم.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: زماني که تحريم‌ها به ما تحميل شد با توجه به آسيب‌هايي که داشتيم، نتايج آن رشد منفي اقتصاد و نوسانات شديد در بازار بود و دشمنان فکر نمي‌کردند بتوانيم اين شرايط سخت را تحمل‌کنيم اما با تحليل درست شرايط و هماهنگي درست و همدلي ميان ارکان نظام و صبوري مردم شرايط تغيير کرد و رشد اقتصادي مثبت شد و تورم بالاي 40 درصد امروز تک‌رقمي‌شده است.
به گزارش ايسنا، علي طيب نيا اضافه کرد: قوانين و مقررات مخل اقتصاد و کسب‌وکار و سرمايه‌گذاري در حال شناسايي هستند و در پي حذف اين قوانين هستيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: خواسته ما از بخش خصوصي اين است که براي رفع مشکلات خود راهکار ارائه دهند و يکي از نهادهايي که به‌شدت مشکل دارد نظام بانکي کشور است و مردم انتظار دارند نيازهاي کشور به منابع مالي را تأمين کند و نرخ‌هاي سود بالاي 20 درصد را هيچ کسب‌وکاري قادر به پرداخت نيست و بااين‌وجود بانک‌ها در فعاليت‌هاي خود ضرر مي‌دهند. طيب نيا گفت: مطالبات بانک‌ها از دولت و بخش خصوصي هرکدام 100 هزار ميليارد تومان است و سيستم بانکي ما مشکلات جدي داشته و دارد و ما به دنبال حل اين مشکل بوده‌ايم. وي بيان کرد: انتظار داريم بخش خصوصي و دانشگاهيان درزمينه رفع مشکلات بانکي به ما پيشنهاد دهند و برنامه جامعي در اين راستا داشته‌ايم و 20 هزار ميليارد تومان افزايش سرمايه در بانک‌ها خواهيم داشت چون تا بانک راه نيفتند مشکلات اقتصادي حل نمي‌شود و بايد از پول استفاده بهينه کنيم و درمجموع اقداماتي پيش‌بيني‌شده تا سيستم بانکي پويا و کارآمدي داشته باشيم. وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح کرد: دستيابي به رشد اقتصادي مستمر و پايدار قابل تحقق است و بايد روحيه جهادي و همدلي و هم‌زباني و کار و کوشش مستمر در اين راستا داشته باشيم و اگر منافع ملي براي ما اصل باشد حتماً موفق خواهيم بود.
دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران از برگزاری پنجمین دوره این همایش در اسفندماه سال‌جاری خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت امیر رضا حسنی در نشست خبری از برگزاری همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۶ نهم اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی از ساعت ۱۴ الی ۲۰ خبرداد و گفت: پرسش و پاسخ‌ها و مطالبی که در این همایش مطرح خواهد شد، باعث تمایز این همایش شده است. همچنین در این همایش اساتید و صاحب نظران به دنبال ارائه نقشه راهی در مورد اقتصاد کشور هستند. وی بررسی وضعیت فعلی و تاثیرات برجام، برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶، تحلیل بازارهای مالی (سرمایه پول و بانک) فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران و جهان، روند آتی بازار نفت، طلا، ارز، سکه، صنایع منتخب بورسی و مسکن را از جمله محورهای این همایش عنوان و اضافه کرد: ما سعی کردیم در این همایش خالی از هر گونه نگاه خاص به مسائل اقتصادی، آنچه که واقعیت اقتصاد است را بیان کنیم. مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در ادامه گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در این همایش درباره اشتباهات رایج سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، آینده‌پژوهی و تمرکز هیئت‌مدیره‌ها بر روی سود، مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصادی ایران در سال ۹۶ توضیح داد: در این همایش به این تئوری اشاره می‌شود که پایه رشد اقتصادی و رشد بهره‌وری شرکت‌های مختلف، تکنولوژی است و باید این توان را بالا ببریم تا رشد اقتصادی باثباتی را داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه آگاهی ما نسبت به مسائل بورس و سرمایه می‌تواند سودآور باشد، وضعیت اقتصاد جهان را در سال آینده مورد اشاره قرار داد و گفت: ما هرچه جلوتر می‌رویم، اقتصادجهان پرچالش‌تر می شود و نظرمان این است که سال آینده، رفتار قیمت‌ها تغییر می‌کند که این رفتار قیمت‌ها، چالش‌ها و نوسانات، ریسک‌های بیشتری را برای سرمایه گذاران و بازرگانان به همراه خواهد داشت. حسنی ادامه داد: در دوره قبلی همایش ۴۱۷ جمله کلیدی گفته شده؛ ضمن اینکه حدود ۷۵ درصد از پیش‌بینی‌های این بخش محقق شده است. این همایش تلنگری برای سرمایه‌گذاران است که چطور می توانند از این اطلاعات برای تصمیم گیری آینده استفاده نمایند. وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به تصویب بودجه کشور در هر سال، تلاش شده تا این همایش را در اسفندماه برگزار کنیم که امسال هم، نهم اسفند در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی این گردهمایی را ترتیب داده‌ایم.
توسعه روابط بين بانکي يکي از اهداف سفر به عمان و کويت
رئيس کل بانک مرکزي درباره اهداف سفر خود به دو کشور عمان و کويت اظهار کرد: در جريان سفر به اين دو کشور به دنبال افزايش روابط ميان بانک‌هاي دو کشور هستيم. به گزارش تجارت ، ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي ديروز در حاشيه مراسم بدرقه رئيس جمهوري به کشورهاي عمان و کويت در جمع خبرنگاران درباره روابط بين بانکي ميان ايران و اين دو کشور اظهار کرد: از گذشته رابطه خيلي خوبي با برادرانمان در عمان داشته‌ايم و در جريان سفر امروز نيز ملاقات خاصي با رئيس کل بانک مرکزي عمان خواهم داشت. وي خاطر نشان کرد: در ادامه برنامه‌هاي سفر به مسقط با همتاي عماني خود در جلسه مشترک در حوزه بانک‌هاي دو کشور حضور پيدا خواهيم کرد تا بتوانيم روابط بانکي مناسبي بين ايران و عمان ايجاد کنيم و در آينده نيز توسعه بيشتري به آن ببخشيم. رئيس کل بانک مرکزي همچنين گفت: در سفر به کويت در ديداري با همتاي کويتي خود مسائل في مابين مطرح مي‌شود و ممکن است در جريان اين مسائل توسعه روابط بانکي و اقتصادي ميان دو کشور صورت بگيرد. وي همچنين سطح مبادلات بانکي ميان ايران و عمان را در وضعيت مناسبي ارزيابي و اظهار کرد: البته ظرفيت بيشتري براي توسعه روابط بين بانکي ميان ايران و عمان وجود دارد و هدف ما نيز ايجاد چنين توسعه اي است. سيف با تاکيد بر اينکه ارتباطات بانکي پيش نياز توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان دو کشور است گفت: بايد تلاش کنيم از ظرفيت‌هاي موجود در دو کشور در زمينه توسعه روابط بانکي استفاده کنيم. رئيس کل بانک مرکزي در پايان اظهار اميدواري کرد که گفت‌وگوها با مقامات کويتي منجر به افزايش تبادلات بانکي ميان ايران و کويت شود.

قيمت جهاني طلا کاهش يافت
قيمت هر اونس طلا ديروز با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۲۲۵ دلار و ۹۶ سنت رسيد. به گزارش رويترز، پس از آنکه جانت يلن، رئيس فدرال رزرو آمريکا از احتمال افزايش نرخ بهره در نشست آتي بانک مرکزي آمريکا خبر داد، قيمت طلا با کاهش مواجه شد. بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا امروز با 0.2 درصد کاهش به 1225 دلار و 96 سنت رسيد. اين در حالي است که قيمت طلاي آمريکا 0.1 درصد افزايش داشت و به 1227 دلار رسيد. ريچارد ژو، يک مدير پلي در صندوق سرمايه گذاري هوان چين گفت: «تمرکز اصلي بازار روي سياست پولي آمريکاست. اگر بانک مرکزي آمريکا به انتظارات تورمي‌دامن بزند، ما انتظار داريم قيمت طلا آسيب ببيند.» يلن گفت، فدرال رزرو احتمالا در نشست آتي خود به افزايش نرخ بهره احتياج خواهد داشت. اين لحن تهاجمي‌تر از آن چيزي بود که سرمايه گذاران انتظار داشتند، هرچند که وي همچنان عدم قطعيت قابل توجهي را که در خصوص سياست اقتصادي دولت ترامپ وجود دارد حفظ کرد. قيمت طلا به شدت نسبت به افزايش نرخ بهره حساس است، زيرا چنين افزايشي موجب بالا رفتن هزينه فرصت سرمايه گذاري در بازار فلز زرد و افزايش ارزش دلار مي‌شود که هر دوي اينها از عوامل کاهنده قيمت طلا به شمار مي‌آيد. اما به گفته دانيل‌هاينس، تحليلگر اي ان زد، تقاضا براي طلا به دليل وجود احساس عدم قطعيت در بازار همچنان بالاست. ريسک سياسي ناشي از انتخابات پيش رو در کشورهاي اروپايي و نگراني‌ها از سياست‌هاي ترامپ موجب تقويت سرمايه گذاري‌هاي امن در بازار طلا شده است. قيمت طلا پس از رسيدن به بالاترين رقم 10 ماه گذشته در ماه دسامبر، يعني زماني که فدرال رزرو نرخ بهره را افزايش داد، حدود 10 درصد افزايش داده است.

برنامه ششم استارت اجرايي شدن وظايف سازمان برنامه در اقتصاد مقاومتي
مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه در خصوص عملکرد اين سازمان در اقتصاد مقاومتي گفت: همه مستندات در تغييرات روشي و مبنايي سازوکارهاي متناسب با اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است. ايرج نديمي‌در گفتگو با تسنيم، با اشاره به 10 وظيفه تعيين شده براي سازمان برنامه و بودجه طراحي شده براي اقتصاد مقاومتي گفت: بودجه عملياتي از سوي دولت در لايحه برنامه ششم توسعه پيشنهاد شده است و بعد از تاييد نهايي شوراي نگهبان بايد در بودجه 96 و پس آن اين رويه اعمال شود. البته پيش از اين نمايندگان مجلس چند وزرات خانه را از اجراي عملياتي بودجه خارج کرده‌اند اما در مجموع دولت رويکرد خودش را به لحاظ فرايند تقيني انجام داده و انتظار مي‌رود پس از عملياتي شدن اين شيوه اجراي بودجه اثرات مثبتي در نظام تخصيص بودجه دستگاه اجرايي ايجاد شود. وي افزود، در بودجه عملياتي مبنا تخصيص بودجه ثابت به دستگاهها نيست و اين توافق و اجماع حاصل شده است که بر اساس فعاليتي که از سوي دستگاه انجام مي‌دهد بودجه لازم تخصيص پيدا کند. در بودجه ريزي عملياتي مبنا بر اين نيست که هر ساله يک عددي را در بودجه اضافه کنند بلکه مبنا اين هست که بودجه بر اساس نيازها، پروژه‌ و عملياتهاي واقعي پيش بيني شده دستگاهها اختصاص دهند. متاسفانه دستگاههاي اجرايي به اين موضوع عادت کرده‌اند که عملياتهاي پيشين خود را حفظ کرده و در عوض مطالبات بيشتري از بودجه داشته باشند، اين يعني بزرگ شدن بيهوده دولت و افزايش وابستگي به درآمدها. به همين دليل هيچ کس با اجراي بودجه عملياتي مشکلي ندارد چراکه اين نوع تخصيص بودجه متناسب با نيازها بوده و منجر به کاهش وابستگي به درآمدهاي ارزي و ريالي مي‌شود. مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وظيفه طراحي برنامه‌هاي متناظر با سياست استفاده از ساز و کار پرداختها از طريق گشايش اعتبار خاطر نشان کرد، موضوعاتي مانند تعيين دستور العمل استفاده از گشايش اعتبار در مستندات برنامه ششم توسعه تعريف شده است و پشتوانه اجرايي اين برنامه‌ها طراحي شده است و بعد از تاييد ساز و کار آن در برنامه ششم توسعه عملياتي خواهد شد. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه برنامه ريزي مناسب براي افزايش نقش آفريني بيشتر مردم در فضاي اقتصادي در سازمان برنامه و بودجه دنبال شده است، گفت: از جمله وظايف دولت کاهش تصدي گري و افزايش حضور مردم در اقتصاد است. بخشي از اين برون سپاري و واسپاري‌ها بر اساس مديريت هزينه‌هاي دولت است. البته در کنار دخالت دادن مردم رقابتي کردن امور هم بايستي مورد توجه قرار گيرد. نديمي‌ادامه داد، دولتها بر اساس سياستهاي اقتصاد مقاومتي بايستي تلاش بکنند هر چه بيشتر مردم را در اقتصاد مداخله بدهند و همانطور که اشاره شد عمده اين امور برنامه‌اي در مستندات لايحه برنامه ششم توسعه لحاظ شده است. مشاور سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال ديگري در مورد دو وظيفه عملياتي اين سازمان يعني راه‌اندازي سامانه قراردادها و سامانه معاملات کشور گفت: نظامهاي برخطي که در سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي نيز بر آنها تاکيد شده سه اصل پاسخگويي و شفافيت در کنار ايجاد رقابت را مد نظر قرار مي‌دهد. بسياري از اموري که مي‌توانست سوال برانگيز يا نظارت پذير باشد بايستي اين سه نظام به گونه‌اي در آن تعريف شود که اين دو مطالبه عمومي‌را پوشش دهد.