مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

بازار مشتقات شکلي از بازار مالي براي مبادلات ابزارهاي مشتقه، همانند بازار معاملات آتي يا اختيار معامله است. ارزش اين بازارها از ارزش دارايي‌هاي ديگر مثل اوراق بهادار، نرخ بهره، کالاي اساسي و شاخص اوراق بهادار، مشتق مي‌شود و به همين دليل به آنها بازار مشتقه يا بازار مشتقات مي‌گويند. اما اين مشتقات قابل مبادله در يکي از دو بازار بورس متشکل و بازار فرابورس هستند. در اين ميان بازار متشکل داراي مقررات خاص و بازارهاي متمرکزي براي مشتقات استاندارد شده است. اما چون بازارهاي فرابورس، غيرمتمرکز و داراي مقررات کمتري هستند، مشتقات با استاندارد پايين‌تر، در آنها مرد معامله مي‌شود.
ابزار مشتقه چيست؟
ابزار مشتقه يا در مباحث مالي به ابزاري گفته مي‌شود که ساختار پرداخت و ارزش آن از ارزش دارايي پايه و شاخص‌هاي مربوط به آن نشأت مي‌گيرد. دارنده اين ابزار اختيار يا تعهد خريد و يا فروش يک دارايي معين را دارد و ارزش ابزار از ارزش دارايي مربوطه مشتق مي‌شود. متداول‌ترين ابزارهاي مشتقه، «سواپ‌ها»، «قراردادهاي آتي»، «اختيار معامله» و نيز «پيمان آتي» هستند، در واقع معناي حقيقي مشتقات توافق ميان دو گروه مشروط بر خروجي آتي دارايي پايه است. برخي تصور مي‌کنند که ابزارهاي مشتقه خود دارايي هستند در صورتي که اين تصور اشتباه است چراکه يک ابزار مشتقه خود به تنهايي نمي‌تواند ارزشي داشته و يا ارزشي ايجاد کند. اما بسياري از ابزارهاي معمول مانند سواپ‌ها، معاملات آتي و اختيار معامله که داراي ارزش ذاتي نظري هستند، مي‌توانند از طريق فرمول‌هايي محاسبه شده و به صورت مکرر در بازارهاي آزاد قبل از تاريخ سررسيدشان مورد معامله قرار بگيرند. به طور کلي، ابزارهاي مشتقه روي دارايي‌هايي به وجود مي‌آيند که آن دارايي به صورت فيزيکي موجود بوده تا به پشتوانه آن دارايي، اين ابزار شکل گيرند. بنابراين، با توجه به حساسيت و سابقه نوسانات شديد نرخ ارز در اقتصاد ايران طي سال‌هاي اخير، نبود ابزاري به منظور پوشش ريسک نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن ناتواني در جذب سرمايه‌گذاران خارجي، کاملا حس مي‌شود. اما معمولا در دنيا، سرمايه‌گذاران در زمان سرمايه‌گذاري در يک بازار، ابتدا بايد ريسک نوسانات صنعتي که در آن سرمايه‌اري کرده‌اند را بپذيرند. در صورتي که اگر ابزاري براي پوشش ريسک نوسانات نرخ ارز وجود نداشته باشد، سرمايه‌گذاران خارجي اضافه بر ريسک نوسانات آن صنعت، در معرض ريسک نوسانات نرخ ارز هم قرار دارند. به اين دليل نبود چنين ابزاري در بازار ايران تبديل به يکي از مهم‌ترين دلايل حضور بسيار کمرنگ سرمايه‌گذاران خارجي شده و اگر کشور ما در زمان کنوني به شدت خواستار حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بازار سرمايه ايران و صنعت ايران و ورود نقدينگي به بازار از اين طريق است، بهترين راهکار اين است که به دنبال راه‌اندازي و توسعه ابزارهاي مشتقه براي ارز باشيم که «قراردادهاي آتي» و «اختيار معامله» از اهميت بالايي در اين زمينه برخوردار هستند.  به همين دليل با توجه به نوسانات نرخ ارز بسيار زياد در کشور ما در چند سال اخير، ايجاد بازار مشتقه ارزي براي اطمينان خاطر دادن به فعالان اقتصادي داخلي و سرمايه‌گذاران خارجي براي ورودشان به اقتصاد کشورمان از اهميت بالايي برخوردار است. بنابراين نبود بازار مشتقه ارزي مطمئنا موجب افت ورودسرمايه‌گذاران خارجي به ايران خواهد شد.
جيسون بوردوف
فايننشال تايمز
تنها يک سال بعد از آغاز روند «برنامه انتقال ملي» در عربستان سعودي، به نظر مي‌رسد که عربستان سرعت اين برنامه را کاهش داده است. اين برنامه مجموعه‌اي از طرح‌ها و اهداف است که براي محقق کردن چشم‌انداز ۲۰۳۰ به منطور ايجاد تنوع در اقتصاد اين کشور و کاهش وابستگي آن به ذخاير نفتي طراحي شده است.  «برنامه انتقال ملي» در عربستان سعودي از ابتدا بيش از اندازه خوش‌بينانه بود؛ اين برنامه ۵۴۳ طرح و ۳۴۶ هدف داشت. اين برنامه تمرکز قابل توجهي روي اهداف مشخص، نتايج قابل اندازه‌‌گيري، شفافيت و راستي‌آزمايي به همراه تمرکزي جدي بر افزايش سطح آموزش و پرورش و مهارت‌هاي شهروندان عربستان سعودي دارد.

با امضای قرارداد بین شرکت آلمانی و ایران خودرو رقم خورد؛
گروه صنعتي ايران خودرو و شرکت مرسدس بنز آلمان قرارداد ايجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري را امضا کردند. همچنين قرارداد دو شرکت مشترک ديگر نيز در ماه‌هاي آينده نهايي خواهد شد.
به گزارش ايسنا، طبق اعلام ايران خودرو اين قرارداد ميان شرکت ايران خودرو ديزل به نمايندگي از گروه صنعتي ايران خودرو و شرکت مرسدس بنز، در سايت توليد وورث، مقر اصلي مرسدس بنز به‌امضا رسيد. در امضاي اين قرارداد علي ماجدي سفير ايران در آلمان، محسن صالحي نيا معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌هاشم يکه‌زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و جمعي از مديران ارشد دو شرکت حضور داشتند. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در اين مراسم با اشاره به‌امضاي قرارداد و تفاهمنامه با شرکت بنز در توليد و فروش محصول سواري، ابراز اميدواري کرد که با توجه به همکاري‌هاي دو شرکت در حوزه خودروهاي تجاري، همکاري طرفين در خصوص تفاهمنامه و قرارداد سال گذشته نيز به همين منوال پيگيري شود. قرارداد خودروهاي تجاري که‌امروز امضا شد شامل ايجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهاي تجاري است. اين شرکت، به صورت انحصاري مسئوليت فروش محصولات تجاري مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت. همچنين شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آينده نهايي مي‌شود، مسئوليت توليد را برعهده دارد و نسل فعلي و آينده کاميون آکتروس از جمله توليدات اين شرکت خواهد بود. نسل فعلي آکتروس تا سال ۲۰۱۹ توليد شده و نسل جديد اين کاميون نيز از سال ۲۰۱۹ به بعد بر اساس استانداردهاي روز اروپا توليد خواهد شد. در فاز بعدي نيز خط توليدي جديد ديگري پيش بيني شده است. بر اساس برنامه، ساخت داخل شرکت مشترک توليدي در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسيد و اين ميزان در صورت صرفه اقتصادي مي‌تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزايش پيدا کند. براساس اين گزارش نيازسنجي و توليد محصولات جديد و جايگزيني با محصولات فعلي نيز در برنامه شرکت مشترک توليدي ايران خودرو و دايملر آلمان پيش‌بيني شده است.
همچنين شرکت ديگر در حال مذاکره، در خصوص توليد موتور ميان شرکت ايران خودرو ديزل و دايملر بوده که وظيفه آن توليد موتورهاي جديد بر اساس نياز بازار در شرکت مشترک جديد است.
شرکت مرسدس بنز نخستين برند خودروهاي تجاري در دنيا را در اختيار دارد که‌امضاي قرار داد سرمايه گذاري مشترک با ايران خودرو بيانگر امنيت سرمايه گذاري در ايران است.

انتقاد تند رهبر انقلاب از سکوت مجامع بین المللی در برابر فجایع میانمار
رهبر انقلاب از بي‌عملي مجامع جهاني و مدعيان حقوق‌بشر در قبال فجايع ميانمار شديدا انتقاد کردند.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ابتداي جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعه‌آميز ميانمار، از سکوت و بي‌عملي مجامع جهاني و مدعيان حقوق بشر در قبال اين فجايع به‌شدت انتقاد کردند و با تأکيد بر اينکه راه حل اين قضيه اقدام عملي کشورهاي مسلمان و فشار سياسي و اقتصادي به دولت بي‌رحم ميانمار است، خاطرنشان کردند: جمهوري اسلامي‌بايد عليه ظلم در هر نقطه از جهان، صريح و شجاعانه، اعلام موضع کند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، تقليل فاجعه ميانمار به يک درگيري مذهبي بين مسلمانان و بودايي‌ها را نادرست خواندند و افزودند: البته ممکن است در اين حادثه تعصب مذهبي تأثير داشته باشد اما اين قضيه، يک قضيه سياسي است، زيرا مجري آن، دولت ميانمار است و در رأس آن دولت نيز زني بي‌رحم قرار دارد که برنده جايزه صلح نوبل بوده و با اين اتفاقات، در واقع، مرگ جايزه صلح نوبل رقم خورد.
ايشان افزودند: اين فجايع در مقابل چشم کشورها و دولتهاي اسلامي‌و مجامع جهاني و دولتهاي رياکار و دروغگوي مدعي حقوق بشر از سوي دولت بي‌رحم ميانمار، در حال رخ دادن است.رهبر انقلاب اسلامي‌با انتقاد از اکتفا کردن دبيرکل سازمان ملل به محکوم کردن جنايات در ميانمار افزودند: مدعيان حقوق بشر که گاهي براي مجازات يک مجرم در يک کشور، جنجال و هياهو مي‌کنند، در مقابل کشتار و آواره شدن دهها هزار نفر از مردم ميانمار، هيچ عکس‌العملي نشان نمي‌دهند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم ورود و اقدام عملي دولتهاي اسلامي، گفتند: البته منظور از اقدام عملي، لشکرکشي نيست بلکه بايد فشار سياسي، اقتصادي و تجاري خود را بر دولت ميانمار افزايش دهند و عليه اين جنايات در مجامع جهاني فرياد بکشند.
ايشان تشکيل کنفرانس سازمان همکاري اسلامي‌با موضوع فجايع ميانمار را ضروري خواندند و خاطرنشان کردند: دنياي امروز، دنياي ظلم است و جمهوري اسلامي‌بايد اين افتخار را براي خود حفظ کند که عليه ظلم در هر نقطه از جهان، چه در مناطق اشغالي توسط صهيونيست‌ها، چه در يمن و بحرين و چه در ميانمار، موضع صريح و شجاعانه خود را اعلام کند.

سخنگوی دولت از جذب 703هزار نفر در 3ماهه نخست امسال خبر داد؛
سخنگوي دولت تاکيد کرد: خوشبختانه در بهار امسال و زمستان سال گذشته رشد ساختمان مثبت شد و به اين ترتيب دو عاملي که رشد اقتصادي ما را به گذار منفي سوق داده بود، گام‌هاي مثبتي برداشت.
به گزارش ايلنا ، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با اشاره به‌امار انتشار يافته از سوي مرکز آمار گفت: رشد منفي ۷ را در کشور داشتيم و ما آن را با رشد اقتصادي مثبت کرديم که استمرار آن مهم‌تر است.سخنگوي دولت با بيان اين که براي رشد بايد دو اقدام را انجام داد،‌ اظهار داشت: اعطاي تسهيلات به واحدهاي بخش خصوصي و ترزيق اعتبار به طرح‌هاي عمراني را انجام داديم.وي ادامه داد: بيش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به بخش‌هاي خصوصي و ۴۲ هزار ميليارد تومان به بخش‌هاي عمراني دولتي اختصاص داديم.رئيس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد: براي ما مهم استمرار رشد اقتصادي بود که بر اساس آمار مرکز آمار، رشد اقتصادي با نفت 5/6 درصد و بدون نفت ۷ درصد است. رشد توليدي ما بدون نفت ۰/۵ درصد بيشتر شد و سرمايه‌گذاري ما در دو فصل زمستان و بهار مثبت شد.وي تشريح کرد: در سه گروه صنعت، کشاورزي و خدمات رشد مثبت داشته‌ايم. کشاورزي ۳/۱، صعنت ۵/۱ و خدمات ۸/۸ رشد اقتصادي داشته‌اند. رشد اقتصادي ما بدون نفت افزايش چشم گيري داشته است. اين نگراني وجود داشت که رشد اقتصادي با مهار تورم رکود در کشور به وجود بيايد که با سرمايه‌گذاري برطرف شد.نوبخت اظهار داشت: بيش از ۳۰۰ پروژه براي اقتصاد مقاومتي در دست داريم و يک بسته اشتغال که در حال اجرا است.نوبخت افزود: در حال اجراي بسته اشتغال هستيم و باتوجه به 24 بند اقتصاد مقاومتي 12، برنامه 56، طرح و 300 پروژه براي اقتصاد مقاومتي در دست اقدام داريم.وي در پاسخ به اين که چرا آمارهاي داده شده در سفره مردم ديده نمي‌شود گفت: اينها آمارهاي رسمي‌کشور و قابل مشاهده است. در بهار امسال از 920 هزار نيروي جديدي که وارد بازار کار شدند 703 هزار نفر مشغول به کار شدند که اين آثار سرمايه گذاري‌ها و تلاشها است.سخنگوي دولت در خصوص باقي ماندن برخي استانداران و فرمانداران گفت: تغييرات در سطح عالي استان‌ها در حال انجام و ممکن است با برخي از دوستان همکاري نداشته باشيم، از بعضي ديگر شايد در استان‌هاي ديگر همکاري کنند. سخنگوي دولت درباره برجام گفت: برجام يک معاهده بين ايران و ۶ کشور است. بنابراين کشوري که بخواهد از برجام خارج شود، خودش ايزلوله خواهد شد. ما بهترين تصميم را در اين خصوص با توجه به اجماع تمامي‌نهادهاي نظام خواهيم گرفت. بازنده اصلي لغو برجام، دولت آمريکا خواهد بود.نوبخت درپاسخ به اين که آيا ايران اجازه بازرسي کنترل شده از مراکز هسته‌اي را خواهد داد گفت: اظهارات آقاي آمانو بسيار صريح بود و نشان داد ايران پايبند است و حرف‌هاي امريکا بي‌اساس است.سخنگوي دولت در مورد فجايع ميانمار گفت: رخ‌داد واقعا تاسف‌برانگيز فجايع انساني در کشور ميانمار در حال انجام است. دولت و ارتش اين کشور مسئول کشتار و قتل‌عام مردم بي پناه و مظلوم ميانمار است.نوبخت درباره اينکه آيا ايران مذاکراتي را با چين و روسيه خواهد داشت يا خير، عنوان کرد: ما از همه ابزارهاي ديپلماسي خود استفاده خواهيم کرد. اما متاسفانه واکنش مناسبي از مراجع جهاني تاکنون نديده‌ايم .سخنگوي دولت درباره وعده رئيس جمهور مبني بر به کارگيري زنان در کابينه گفت: آقاي رئيس‌جمهور به وزراي خود اعلام کرده که معاونان و مديران خود را از زنان و جوانان بگذارند که اين امر در حال انجام است. بدانيد دولت فقط آن ميز بيضي شکل که کابينه دور آن جمع مي‌شود نيست همه بايد تلاش کنند.نوبخت در خصوص حضور شهردار تهران در جلسات دولت عنوان کرد: بدون شک با اين حضور مي‌توانيم خدمات بهتر و بيشتري به مردم ارائه خواهيم کرد.سخنگوي دولت در مورد محدود کردن استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي گفت: دولت از هيچ اقدامي‌که آزادي مردم را محدود کند، حمايت نمي‌کند. از طرفي هم نمي‌توانيم استقلال کشور را فداي آزادي کنيم دولت از حقوق واقعي مردم در دسترسي به اين فضاها دفاع مي‌کند.نوبخت درباره حذف ارز مسافرتي و اين که آيا اين مهم نخستين گام در جهت تک نرخي کردن ارز است، گفت: اين ارز براي يک بار و آن هم در حد ۳۰۰ دلار داده مي‌شد و آنچنان اتفاق ويژه اقتصادي که تاثيرگذار باشد، نيست. ما از اين سرمايه براي امر واردات کالاهاي واسطه‌اي که مي‌تواند به توليدمان کمک کند و موجب افزايش صادرات شود، استفاده خواهيم کرد.وي افزود: يکسان‌سازي به اين معني نيست که ما نرخ بازار غيررسمي‌امروز را به عنوان نرخ مبنا بپذيريم، قطعا تغييراتي بايد صورت بگيرد و ما در حال تلاش هستيم. ما در سال گذشته يک بار هم با عزم راسخ‌تري به سمت يکسان‌سازي نرخ ارز پيش رفتيم اما با توجه به نوسان و التهابي که در بازار بود نشان داده شد که هنوز بازار اين آمادگي را ندارد.سخنگوي دولت تصريح کرد: ما نمي‌خواهيم با هر قيمتي براي ارز حاضر شده و شاهد تضعيف پول ملي شويم؛ مي‌خواهيم يکسان سازي انجام دهيم که فرع کار است اصل کار مسأله تقويت پول ملي است به همين جهت سال گذشته با وجود اينکه بانک مرکزي مهيا بود که اين را به انجام برساند، رييس جمهوري با اين موضوع موافقت نکردند. ايشان معتقد بودند که اول بايد يک ثبات در اين بازار ايجاد شود. ما با صراحت موضع دولت را بيان مي‌کنيم اما عده‌اي گمانه‌زني مي‌کنند که ما از ذهن دولت مي‌فهميم که مايل است قيمت ارز افزايش پيدا کند. فرض کنيد قيمت ارز افزايش پيدا کند و ما از تبديل دلار به ريال يک مقدار ريال بيشتري به دست آوريم آن آثار تورمي‌که به اقتصادمان خواهد گذاشت، بيشتر خواهد بود.نوبخت افزود: همين پول را بايد يک چيزي سر آن بگذاريم بقيه آثار ناشي از آثار سوء آن افزايش قيمت را جبران کنيم و دولت اين را معتقد نيست و با قاطعيت بگويم دولت اين قيمت شناور را مديريت مي‌کند و نمي‌گذارد که نوسان داشته باشد.نوبخت با بيان اينکه آئين‌نامه هدفمندي يارانه ثابت است اما سال به سال با توجه به درآمدها تغيير مي‌کند، گفت: در خصوص حذف دهک‌هاي بالا، وزارت کار و رفاه اجتماعي در حال شناسي اين افراد است.رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره کسري بودجه دولت گفت: در لايحه بودجه پيش‌بيني کرديم از سه محل درآمدي ۳۱۹ هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشيم که بر اساس درآمدهاي نفتي و غير نفتي تقسيم کرديم.
«تجارت » در گفتگو با وحید شقاقی شهری پیامدهای یک تصمیم بزرگ اقتصادی را بررسی می‌کند؛
اقتصاد کلان- سوگند السادات چاوشي: روز دوشنبه ( 20 شهريور 96) بخشنامه جديد بانک مرکزي مبني بر فروش ارز مسافرتي با نرخ بازار آزاد اجرايي شد. بخشنامه جديد بانک مرکزي مبني برحذف ارز دولتي به مسافران بدين معنا است که از اين پس ۳۰۰ دلار ارز دولتي که سالانه يک بار به هر مسافر خارج از کشور پرداخت مي‌شد،حذف شده است.
درحال حاضر قيمت ارز دولتي (نرخ رسمي) ۳۳۳۲ تومان و قيمت ارز در بازار آزاد حدود ۳۹۰۰ تومان است، به عبارتي حدود ۵۶۰ تومان اختلاف قيمت بين دلار دولتي و آزاد وجود دارد که ضرب اين عدد در ۳۰۰ دلار مسافرتي حدود ۱۷۰ هزار تومان خواهد شد که البته براي مسافراني که مي‌خواهند چندين ميليون تومان هزينه سفر خود کنند، عدد قابل توجهي نيست، اما اين رقم براي دولت مي‌تواند مبلغ قابل توجهي باشد، زيرا سالانه با چندين ميليون مسافر خارج از کشور مواجه است که ارز مسافرتي اين مسافران را بايد تامين مي‌کرد. دستورالعمل جديد بانک مرکزي همانند ديگر بخشنامه‌ها از جمله کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي با اظهارنظر بسياري از کارشناسان و پژوهشگران اقتصادي مواجه شده است. به گفته برخي کارشناسان حذف ارز مسافرتي در جهت يکسان‌سازي نرخ ارز نيست، بلکه در جهت تامين ذخاير ارزي کشور و کسري بودجه دولت ابلاغ شده است. به عبارت ساده‌تر اين بخشنامه به دليل کاهش قيمت جهاني نفت و درآمد ارزي دولت صادر شده است که دولت از اين طريق مي‌خواهد کمبود منابع ارزي در خزانه را جبران کند، به عبارتي باتوجه به اينکه ارزي که در اختيار دولت قرار دارد و در اقتصاد کشور توسط مسافر و واردکننده خرج مي‌شود، محدود است، بنابراين دولت تصميم دارد در بخش‌هايي از جمله ارز مسافرتي جلوي عرضه بيش از حد دلار را بگيرد. همچنين احتمال دارد که دولت با فروش قيمت بالاي دلار ناشي از عدم تعادل در حجم عرضه و تقاضا خواهان تامين کسري بودجه خود باشد. اما غلامعلي کامياب معاون بين‌الملل بانک مرکزي در اين زمينه اعلام کرد که فروش ارز مسافرتي با نرخ آزاد درجهت اجراي يکسان سازي‌ نرخ ارز است، البته هنوز زماني براي اجراي برنامه تک نرخي کردن ارز توسط بانک مرکزي به صورت مشخص تعيين نشده است، اما اجراي آن تا پايان سال جاري پيش بيني شده است، لذا فروش ارز مسافرتي با نرخ آزاد مقدمه‌اي براي اجراي سياست تک نرخي کردن ارز است.
گراني 70 توماني دلار تنها در 20 روز!
بررسي قيمت دلار طي ۲۰ روز گذشته حاکي از روند افزايشي اين نوع ارز در بازار آزاد است، به طوري که حدود ۷۰ تومان به قيمت هر دلار اضافه شده است. نرخ دلار آمريکا از ابتداي ماه جاري تاکنون با شيب آرامي‌در جهت افزايش قيمت در بازار داخلي حرکت کرده است. اين افزايش قيمت دلار در بازار داخلي در حالي اتفاق افتاده است که در بازار جهاني طي دو هفته گذشته ارزش دلار در مقابل يورو کاهش پيدا کرده است. دلار در ابتداي شهريورماه روندخود را با نرخ ۳۸۳۳ تومان آغاز کرد. در روز چهارم شهريورماه با جهش حدود ۲۰ توماني به ۳۸۵۲ تومان رسيد. روند افزايشي نرخ دلار ادامه‌دار شد به گونه‌اي که در روز هفتم شهريورماه قيمت دلار به ۳۸۶۳ تومان رسيد و در نهمين روز ماه جاري دلار حدود ۳۸۷۴ تومان در بازار آزاد معامله شد. با ادامه روند صعودي نرخ دلار در دوازدهم شهريور ماه رقم ۳۸۹۰ تومان براي دلار ثبت شد و در شانزدهيمن روز شهريورماه نرخ اين نوع ارز از مرز ۳۹۰۰ تومان عبور کرد تا به بالاترين نرخ خود در سال جاري رسيده باشد. هم اکنون هر دلار به طور متوسط ۳۹۰۵ تومان در بازار آزاد فروخته مي‌شود که با توجه به بخشنامه جديد بانک مرکزي مبني بر فروش ارز مسافرتي با نرخ آزاد، قيمت دلار در آينده نزديک به دليل عدم تعادل در حجم عرضه و تقاضا افزايش چشمگيري پيدا خواهد کرد و به بيش از 4200 تومان خواهد رسيد.
دولت؛ عامل گراني دلار
درخصوص روند افزايشي نرخ دلار طي 20 روز گذشته، سيد رضي حاجي آقا ميري عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد: دولت تصميم گرفته است که اجازه دهد نرخ ارز تا حدودي در بازار افزايش پيدا کند، همان‌طوري که در روزهاي اخير نرخ دلار در بازار افزايش پيدا کرده است. البته دولت مي‌تواند از طريق تزريق دلارهاي نفتي به بازار جلوي اين افزايش قيمت را بگيرد، اما فعلا اين تصميم را ندارد. نرخ غيرواقعي ارز ممکن است روزي در اثر فشارهايي که وارد مي‌شود همانند چند سال گذشته به صورت ناگهاني جهش افسار گسيخته‌اي در بازار ارز پيدا کند و باعث ايجاد بحران در اقتصاد کشور شود به همين جهت دولت تصميم گرفته است به تدريج به طرف واقعي شدن نرخ ارز حرکت کند تا بحران ايجاد نشود.
گام بلند براي يکسان‌سازي نرخ ارز
نرخ دلار در سال 95 تقريبا معادل نرخ دلار در سال 92 بوده است که براساس مابه‌التفاوت نرخ تورم داخل نسبت به نرخ تورم كشورهايي كه از آن‌ها كالا وارد مي‌شود هرساله نرخ ارز بايدحدود 5 درصد تعديل شود، اما در چهارسال گذشته اين امر در بازار ارزي كشور محقق نشده است، به‌عبارت ساده‌تر نرخ ارز در چهار سال اخير به دليل کاهش نرخ تورم به صورت دستوري تثبيت شده است و اين تثبيت نرخ ارز از يك قاعده اقتصادي پيروي نمي‌كند، لذا به دليل تورم انباشته شده در چهار سال گذشته، دلار آمادگي جهش قيمتي قابل توجهي در بازار دارد به همين جهت سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي دولت بايد به گونه‌اي باشد که نرخ دلار به تدريج در بازار آزاد افزايش پيدا کند و بازار ارز همانند سال 91 با جهش قيمتي افسار‌گسيخته مواجه نشود.  کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي يکي از سياست‌هاي پولي بانک مرکزي است که از روز شنبه (11 شهريور ماه 96) در تمام بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري اجرايي شده است که با توجه به روند افزايشي نرخ دلار طي 20 روز گذشته، بدون‌شک اين بخشنامه بانک مرکزي در جهت يکسان سازي نرخ ارز ابلاغ شده که اين امر را حذف ارز دولتي به مسافران نيز اثبات مي‌کند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که آيا شرايط کنوني اقتصادي کشور براي اجراي سياست يکسان‌سازي نرخ ارز مناسب است يا خير؟ لازم به ذکر است که هنوز شرايط اقتصادي کشور براي اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز فراهم نشده است. به طورحتم اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز نيازمند به زيرساخت‌هايي است که اين زيرساخت‌ها بايد از قبل فراهم شده باشد، به منظور يکسان سازي نرخ ارز آماده سازي کامل کارگزاري‌ها، ارتباطات بين‌المللي و افزايش صادرات غيرنفتي بسيار ضرورت دارد به عبارتي دولت بايد مطمئن باشد که در روند يکسان‌سازي نرخ ارز هر زمان که قيمت دلار روند صعودي افسار گسيخته پيدا کرد با سياست شناور مديريت شده نرخ دلار را در بازار کنترل کند. به گفته جمشيد پژويان اقتصاددان، زماني بانک مرکزي مي‌تواند نرخ ارز را يکسان سازي کند که‌امکان استفاده از ابزار‌هاي خود را داشته باشد. تک نرخي کردن ارز عملکرد بسيار مفيد و موثري در اقتصاد ايران است، اما نبايد بانک مرکزي در شرايطي قرار گرفته باشد که خزانه ارزي به دليل کاهش قيمت جهاني نفت و کاهش صادرات غير نفتي در چند ماهه نخست امسال تقريبا خالي از دلار است. هم‌اکنون امکانات درآمد ارزي کشور محدود و بازار ارز به دليل تورم انباشته شده طي چهارسال اخير خواهان نرخ بالايي براي دلار است لذا در صورت اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز بانک مرکزي براي کنترل نرخ دلار آنقدر بايد اين نوع ارز را به بازار تزريق کنترل کند که باعث خالي شدن کامل خزانه ارزي بانک مرکزي خواهد شد، بنابراين ابتدا بانک مرکزي بايد نرخ تعادلي دلار را بسنجد و سپس با استفاده از ابزار‌ها و امکانات خود ارز به بازار تزريق کرده و يا جلوي عرضه ارز به بازار را بگيرد و در نهايت يکسان سازي نرخ ارز را اجرايي کند.
تجارب يکسان‌سازي نرخ ارز در اقتصاد ايران
همچنين درخصوص اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز، وحيد شقاقي شهري اقتصاددان و عضو هيات‌ علمي‌دانشگاه خوارزمي‌در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: اقتصاد ايران براي يکسان سازي نرخ ارز دو تجربه در سال‌هاي 1371 و 1381 داشته است. در سال 1371 و 1372 يکسان سازي نرخ ارز موفقيت آميز نبود، اما در سال 1381 اجراي يکسان سازي نرخ ارز با موفقيت همراه شد. يعني کشور درخصوص سياست يکسان سازي نرخ ارز تجربه موفق در مقابل تجربه ناموفق داشته است. در سال 71 و 72 اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز ناموفق بود، زيرا اجراي اين سياست منجر به جهش تورمي‌در کشور شد. به عبارتي يکی از دلايل جهش تورمي‌در سال 71 و 72 و رسيدن نرخ تورم به 49.4 درصد اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز بود. اين اقتصاددان تصريح مي‌کند: در دوران جنگ ارز بين 5 تا 6 نرخ براي کالاهاي اساسي و کالاهاي ضروري داشت که با نرخ ارز آزاد، قيمت دلار يکسان سازي شد و نرخ دلار در آن زمان به 175 تومان رسيد، اما شرايط آن روز اقتصاد ايران به دليل کمبود منابع ارزي دولت، سر رسيد بدهي‌هاي دولت و همچنين مشکلات آزادسازي قيمت‌ها (همزمان با يکسان سازي نرخ ارز، سياست آزادسازي قيمت‌ها هم اجرايي شد) باعث يک جهش تورمي‌شد که به دليل فشارهاي اقتصادي ايجاد شده دولت وقت مجبور شد مجدد سياست‌هاي تثبيت اقتصاد را در پيش گيرد و نرخ ارز دوباره چند نرخي و سياست‌هاي حمايتي اجرايي شد و دولت از اين طريق توانست نرخ تورم را کنترل کند، اما درسال 1381 منابع ارزي دولت کافي بود، لذا دولت توانست که افزايش نرخ ارز را مديريت کند و نوسانات شديد در اقتصاد ايران ايجاد نشد.
بار تورمي‌افزايش نرخ ارز
شقاقي شهري تاکيدمي‌کند: لازم به ذکر است که در نظام چند نرخي فاسد و رانت وجود دارد. طبيعتا بسياري از اشخاص نرخ ارز دولتي را خريداري کرده و کالا را با نرخ ارز دولتي وارد مي‌کنند، اما آن کالا را در بازار با نرخ ارز آزاد مي‌فروشند. معمولا چند نرخي بودن يک سيستم فاسد و رانتي را ايجاد مي‌کند. از طرف ديگر در شرايط کنوني فشار بخش خصوصي در افزايش نرخ ارز است به عبارتي در حال حاضر بخش خصوصي تمايل دارد که نرخ ارز افزايش پيدا کند، زيرا معتقد است در شرايط کنوني با اين نرخ ارز قدرت رقابتي بنگاه‌هاي کشور از بين رفته است. دولت هم به دليل کمبود منابع ارزي و کسري بودجه تمايل به افزايش نرخ ارز دارد. اما لازم به ذکر است که درشرايط کنوني اقتصاد ايران که بخش عمده‌اي از کالاهاي مصرفي مردم وارداتي است، بدون شک افزايش نرخ ارز يک بار تورمي‌به همراه خواهد داشت.
افزايش نرخ تورم در گرو افزايش نرخ دلار
اين کارشناس اقتصادي با تاکيدبر اينکه با افزايش نرخ ارز شاهد افزايش قيمت کالاها خواهيم بود، مطرح مي‌کند: درحال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد 3950 تومان است و اگر فرض بر اين باشد که نرخ دلار حدود 4500 تومان يکسان‌سازي شود به ميزان درصد افزايش نرخ ارز بايد شاهد افزايش نرخ تورم در اقتصاد باشيم. به عنوان مثال در دوران تحريم دلار از 1200 تومان به 3600 تومان در بازار رسيد و به ميزان سه برابر شدن نرخ دلار قيمت کالاهايي چون پوشاک و خودرو حدود سه برابر گران شد، بنابراين متناسب با افزايش نرخ دلار قيمت کالاها نيز افزايش پيدا مي‌کند، همچنين نرخ تورم هم متناسب با افزايش نرخ دلار افزايش پيدا خواهد کرد که در دوران تحريم به دليل افزايش نرخ دلار، نرخ تورم از 14 درصد به 35 درصد رسيد.
سود توليدکنندگان داخلي از افزايش نرخ دلار
شقاقي شهري تاکيدمي‌کند: در اقتصاد ايران به دليل اينکه عمده کالاهاي مصرفي وارداتي به صورت قاچاق يا رسمي‌است و بازار داخلي کشور نمي‌تواند ميزان تقاضا براي کالاهاي مصرفي را پوشش دهد، لذا متناسب با افزايش نرخ ارز، نرخ تورم افزايش پيدا خواهد کرد. از طرف ديگر هم به دليل اينکه بخشي از توليدکنندگان کشور مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي آن‌ها وارداتي است اين توليد‌کنندگان هم متضرر شده و مجبور مي‌شوند که قيمت‌هاي نهايي را افزايش دهند همانندخودروسازان که بخش عمده‌اي از کالاهاي واسطه‌اي و مواد اوليه آن‌ها وارداتي است با افزايش نرخ ارز قيمت خودرو در داخل کشور افزايش پيدا مي‌کند. بخشي از توليدکنندگان کشور که مواد اوليه و واسطه‌اي آن‌ها داخلي است از افزايش نرخ ارز يا کاهش ارزش پول ملي منتفع مي‌شوند.
کمبود منابع ارزي دولت
اين اقتصاددان تصريح مي‌کند: دولت چند بار تلاش کرده است که سياست يکسان سازي نرخ ارز را اجرايي کند، اما منابع ارزي کافي در اختيار ندارد. در شرايط فعلي هم هنوز بسترهاي يکسان سازي نرخ ارز فراهم نشده است که از جمله اين بسترها مي‌توان به کمبود منابع ارزي دولت و هدفگذاري دولت در کنترل نرخ تورم اشاره کرد. اين نگراني براي يکسان سازي نرخ ارز وجود دارد که به ميزان افزايش نرخ دلار شاهد افزايش نرخ تورم در اقتصاد به ويژه در کالاهاي مصرفي و کالاهاي ضروري باشيم.
نرخ ارز به 4200 تومان مي‌رسد
اين کارشناس اقتصادي مي‌گويد: به منظور اينکه شاهد افزايش نرخ تورم و گراني کالاهاي مصرفي نباشيم بايد دولت تمهيداتي را بيانديشد به عنوان مثال بايد بخشي از کالاهاي مصرفي را مديريت کند که قيمت آن‌ها افزايش شديدي پيدا نکند. اما در اقتصادي که 25 ميليارد دلار واردات داريم به طورحتم يکسان‌سازي نرخ ارز تبعات تورمي‌به همراه خواهد داشت. درشرايط کنوني افزايش نرخ ارز تابع کاهش نرخ سود بانکي نيست شايد هيجانات اوليه‌اي اتفاق افتاد. يکي از دلايل افزايش نرخ دلار در چند وقت اخير اين است که نگاه برخي افراد اين است که دولت سياست يکسان سازي نرخ ارز را در سال 96 اجرايي خواهد کرد و معتقدم که يکسان سازي نرخ ارز تا پايان سال جاري در حدود قيمت 4200 تومان اجرايي خواهد شد.  البته هنوز مقدمات يکسان سازي نرخ ارز فراهم نشده است و زماني که دولت نتواند بازار را مديريت و افزايش قيمت را در کالاهاي ضروري مردم کنترل کند، هدف اصلي خود را که کنترل تورم است را از دست مي‌دهد. همچنين افزايش نرخ دلار هيچگونه منفعتي براي توليدکنندگان به همراه نخواهد داشت زيرا توليدکنندگان زماني از افزايش نرخ ارز منتفع مي‌شوند که بسترهاي صادرات از جمله بهبود فضاي کسب وکار براي آن‌ها فراهم شده باشد. معتقدم دولت تا پايان سال جاري به هر قيمتي سياست يکسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي مي‌کند که اين افزايش نرخ دلار بار تورمي‌در حدود 2 تا 3 درصد دارد و نرخ تورم از 10 درصد به 12 تا 13 درصد خواهد رسيد.
گزارش «تجارت» ازمشکلات کارگران سرويس‌هاي بهداشتي عمومي؛
تجارت- محمد خادمي: شهر تهران روزانه ميزبان 2ميليون نفر از هموطنان است؛ برخي از اين مسافران براي امورات اداري راهي تهران مي‌شوند و برخي ديگر براي تفريحي و گذر از اين شهر مجبور مي‌شوند چند ساعتي را در پايتخت اتراق کنند؛ از سوي ديگر روزانه 10 ميليون سفر در تهران از سوي ساکنان پايتخت براي کارهاي روزمره، خريد، آموزش يا تفريحي انجام مي‌شود که مجبور مي‌شوند نيم روزي را در خارج از خانه و محل کارشان حضور داشته باشند؛ به هر شکل پس از گذشت چند ساعت اين افراد نياز به سرويس بهداشتي دارند و آن زمان است که به اهميت ساخت سرويس‌هاي بهداشتي عمومي‌در سطح شهر پي مي‌برند.
چند سالي است که ساخت سرويس‌هاي بهداشتي در پايتخت در دستور کار مسئولان شهري قرار گرفته و در حال حاضر نزديک به يک هزار سرويس بهداشتي در منطقه پر رفت و آمد ساخته شده است، اما براي فعال بودن اين محيط‌ها افرادي هستند که همه روزه براي نظافت سرويس‌هاي بهداشتي عمومي‌در شهر مشغولند.خبرنگار «تجارت» گفتگويي ترتيب داده با تعدادي از اين افراد زحمت کش که کارشان نظافت سرويس‌هاي بهداشتي عمومي‌است، تا از مشکلات و سختي کارشان برايمان بگويند که در ادامه مي‌خوانيد:
 زمان فعاليت زياد است
از لباس زرد رنگش پيداست که خيلي با دقت و با نظم به کارش مي‌پردازد، خود را«حسن_پ» معرفي مي‌کند و همه روزه از محله قلعه حسن خان تهران رهسپار بوستان چيتگر مي‌شود تا ساعت 7 صبح سرويس بهداشتي ضلع غربي اين بوستان را نظافت کند، آن طور که مي‌گويد:« فعاليت کاريش از ساعت 7صبح تا 7 بعدازظهر است و ماهيانه نزديک به 800 هزار تومان حقوق مي‌گيرد و اين کار را 11 سال است که انجام مي‌دهد.»او 54 سال سن دارد و از شغلش راضي به نظر مي‌رسد، اما زمان فعاليت کار روز مره اش را زياد مي‌داند، مي‌گويد:« تنها مشکل کار ما اين است که زمان زيادي را بايد فعاليت کنيم.»او از برخورد مراجعه کنندگان آن طور که بايد راضي نيست، مي‌گويد :« متاسفانه تعدادي از مراجعه کنندگان نظافت را رعايت نمي‌کنند و ما مجبور مي‌شويم روزانه 3تا5 بار تمامي‌سرويس‌هاي بهداشتي را تميز کنيم، گاهي اوقات تعدادي از مراجعه کنندگان با کفش‌هاي گلي وارد سرويس مي‌شوند اين در حالي است که اين افراد مي‌توانند کفش‌هاي شان را روي موکتي که در جلو ورودي پهن کرده‌ايم، تميز کنند.»او البته از بيشتر مراجعه کنندگان به سرويس بهداشتي محل کارش راضي است، مي‌افزايد:« بيشتر مراجعه کنندگان به اين محيط با ديدن اينکه من مشغول کار و نظافت هستم از من تشکر مي‌کنند، همين تشکر آن‌ها براي من بسيار با ارزش است.»او از اينکه شغلش اين است که محيط‌هاي بهداشتي را نظافت کند، هيچ گونه ابراز تاسف نمي‌کند، در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد:« به هر حال هر کسي در اين مملکت بايد در يک جايگاهي فعاليت کند، شغل ما هم اين شده که محيط‌هاي بهداشتي عمومي‌را نظافت کنيم و هدف بدست آوردن روزي حلال است.»
مراجعه کنندگان انعام مي‌دهند
از ديگر نظافتچي‌هاي سرويس‌هاي بهداشتي پايتخت«علي _خ»است، او نزديک به 60 سال سن دارد و مدام در حال تميز کردن محيط سرويس بهداشتي ضلع شمال غربي ميدان آزادي است، چند دقيقه اي با خبرنگار «تجارت» هم کلام  مي‌شود، او با لباس خاکستري رنگش مي‌گويد :« نزديک به 12 سال سابقه کار دارم و هر روز از ساعت 7 صبح تا 7 شب در اين محيط مشغول به فعاليت هستم.»او که دکه کوچکي براي استراحت کردن در کنار سرويس بهداشتي دارد، از حقوق کمش ابراز گله مندي مي‌کند، البته مي‌گويد :« بعضي از مراجعه کنندگان لطف دارند و بعد از اينکه از سرويس بهداشتي استفاده مي‌کنند يک هزار تومان يا کمتر يا بيشتر به من به عنوان انعام مي‌دهند، اما من هيچ وقت خودم از آن‌ها طلب نمي‌کنم، بلکه خودشان پرداخت مي‌کنند.»وي در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد:« گاهي اوقات در هنگام اذان دکه محيط استراحتم را براي تعدادي از مراجعه کنندگان به سرويس بهداشتي که مي‌خواهند نماز بخوانند فراهم مي‌کنم.»او که در اين مدت از فعاليتش وسايل و اشياء با ارزشي از مراجعه کنندگان به سرويس بهداشتي پيدا کرده است، مي‌گويد:«چند وقت پيش در حالي که مشغول نظافت کردن سرويس بهداشتي بودم، يک کيف پيدا کردم تا اينکه صاحبش براي پيدا کردن آن به سرويس بهداشتي مراجعه کرد و بعد از گرفتن نشاني کيف را به او دادم و مژدگاني دريافت کردم، همچنين چند بار نيز تلفن همراه پيدا کردم که آن‌ها را در اختيار مسئولان مربوطه قرار دادم.» او از بيشتر مراجعه کنندگان به سرويس بهداشتي راضي به نظر مي‌آيد، اما گويا تعدادي از افراد مايع بهداشتي که براي شستشوي دست گذاشته شده است، را براي شستشوي خودرو و وسايل شخصي استفاده مي‌کنند، گاهي اوقات ساعت 7 صبح مخزن مايع دستشويي را پر مي‌کنم، اما هنوز ساعت 11 نشده مخزن خالي شده است، چند بار هم که از افراد متخلف خواستم اين کار را انجام ندهند با برخورد نامناسب آن‌ها مواجه شدم.»او از ديگر سختي‌هاي کارش را نداشتن مرخصي مي‌داند، مي‌گويد:« همه روزه حتي روزهاي تعطيل نيز ما بايد سرکار باشيم. اداره سرويس‌هاي بهداشتي زير نظر معاونت خدمات شهري شهرداري است که اين معاونت شهرداري اداره کردن اين محيط‌ها را در اختيار پيمانکاران قرار مي‌دهد و کارگران اين محيط‌ها نيروهاي پيمانکاران هستند.»
ابزار کار نداريم
در پايانه اتوبوسراني آزادي چند سرويس بهداشتي وجود دارد که تعدادي از آنها ويژه بانوان هستند، «مريم_ ف» يکي از نظافتچي‌هاي سرويس بهداشتي بانوان اين محيط است که در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد:« در روز بيش از 300 نفر به سرويس بهداشتي اين پايانه مراجعه مي‌کنند، اما متاسفانه مسئولان شهرداري ابزار کارمان مانند جارو، تي، مواد شستشو و.... را به شکل منظم در اختيار ما قرار نمي‌دهند، ماهيانه نياز اين سرويس بهداشتي يک جارو و يک تي است که شهرداري دو ماه يک بار اين وسايل را در اختيار ما قرار مي‌دهد، از سوي ديگر متاسفانه شهرداري دستکش و   روپوش را سالي يک بار در اختيار ما کارگران قرار مي‌دهد، در صورتي که دستکش را بايد ماهي يک بار و روپوش را سه ماه يک بار در اختيار ما قرار دهد، البته تعداد زيادي ماسک در سال به ما مي‌دهند و کفش مان جنس خوبي دارد که در طول سال مي‌توانيم از آن استفاده کنيم.»او ادامه مي‌دهد:« يکي از سختي‌هاي کارمان اين است که در فصل سرما بايد با آب سرد سرويس‌هاي بهداشتي را نظافت کنيم که اين موضوع سرما خوردگي و استخوان درد را برايمان به وجود مي‌آورد.»اين خانوم نظافتچي در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اينکه در روز چند بار سرويس بهداشتي را نظافت مي‌کنيد؟ پاسخ مي‌دهد:« در روزهاي بارندگي به دليل اينکه کفش‌ها خيس و گلي است، مجبور هستيم در روز 5تا6 بار سرويس را نظافت کنيم، در روزهاي عادي 3تا4 بار نظافت مي‌کنيم.»آن طور که وي مي‌گويد:« متاسفانه مسئولان شهرداري و پيمانکاران توجه زيادي به بيمه ما ندارند و گاهي اوقات ليست بيمه ما را چندماه با تاخير براي اداره بيمه ارسال مي‌کنند.»او درپايان صحبت‌هايش مي‌گويد:« کار مان اين است که مدام در محيط غير بهداشتي بايد حضور داشته باشيم، بنابراين داشتن بيمه درماني مهم‌ترين خواسته کارگران سرويس‌هاي بهداشتي است و انتظار داريم اين شغل نيز همانند برخي از شغل‌ها جزو مشاغل سخت و زيان آور باشد.»
کمک مردم به ما رعايت نظافت است
«غضنفر- ش» از ديگر نظافتچي‌هاي سرويس‌هاي بهداشتي عمومي‌پايتخت است، او نيز همانند ديگر همکارانش از زمان زياد فعاليتش و حقوق کمش ابراز گله مندي مي‌کند، مي‌گويد :« تنها کمکي که مراجعه کنندگان به سرويس‌هاي عمومي‌مي‌توانند به ما کنند اين است که نظافت اين محيط‌ها را رعايت کنند.» به گفته او روزانه بيش از 4 بار محيط سرويس بهداشتي را نظافت مي‌کنم و مدام مراقب هستم که شير آبي باز نباشد يا اينکه مخزن مايع دستشويي به اتمام نرسد.»او 4 فرزند دارد و چند روز يک بار از محله زندگيش در محله کهريزک به ميدان پونک مي‌آيد، در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد :« به دليل اينکه محله زندگيم با محيط کارم مسافت زيادي دارد مسئولان شهرداري مجبور شده‌اند استراحتگاه مناسبي را برايم در همجواري سرويس بهداشتي فراهم کنند تا مجبور نباشم هر روز براي استراحت اين مسير طولاني را طي کنم، اما براي اينکه به خانواده‌ام سر بزنم 4روز يک بار اين مسير را طي مي‌کنم.»او نيز موبايل و وسايل جا مانده شهروندان در سرويس بهداشتي را پيدا کرده است و به صاحبانشان تحويل داده است.وي در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» در باره اينکه دزدي از وسايل موجود در سرويس بهداشتي نيز صورت مي‌گيرد؟ پاسخ مي‌دهد:«در گذشته شيرآلات سرويس‌هاي بهداشتي از جنس فلزات با ارزش بوده است به همين خاطر مورد سرقت قرار مي‌گرفت، اما در حال حاضر شيرآلات سرويس‌هاي بهداشتي پلاستيکي است و ديگر مورد سرقت قرار نمي‌گيرد.»او از يکي از رفتارهاي شهروندان ابراز گله مندي زيادي مي‌کند، مي‌گويد:« متاسفانه تعدادي از شهروندان بعد از اينکه از شير آب استفاده مي‌کنند، شير آب را نمي‌بندند و آب به هدر مي‌رود.»او از خراب کاران اموال شهر و افراد معتاد نيز دل پري دارد، مي‌گويد:« در جوامع مختلف افرادي هستند که دست به تخريب اموال شهر مي‌زنند، سرويس‌هاي بهداشتي عمومي‌نيز از دست اين افراد دور نمانده است، همچنين معتادان براي مصرف مواد مخدر شان سرويس‌هاي بهداشتي را بهترين محيط براي مصرف مي‌دانند و گاهي اوقات ان افراد ساعت‌ها در اين محيط مي‌مانند و در صورتي که به آن‌ها اعتراض کنيم با ما درگيرمي‌شوند.»اين نظافتچي درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه بيشتر افرادي که به اين سرويس بهداشتي مراجعه مي‌کنند، چه افرادي هستند؟ مي‌گويد:« بيشتر اين افراد سالمندان و مسافران هستند که بيش از 95 درصد آنها نظافت را رعايت مي‌کنند و تنها اندکي از اين افراد هستند که توجهي به نظافت عمومي‌ندارند.»

استقبال از وعده وزير صنعت، معدن و تجارت
گروه صنعت، معدن و تجارت: قرار است تا تعرفه‌هاي تجاري كشور براي چهار سال آينده تثبيت شوند. اين وعده‌اي است كه محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت به بخش خصوصي اقتصاد ايران داده است.
روز گذشته مسعود خوانساري، رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اين موضوع، ابراز اميدواري كرد كه يک صداي واحد به ويژه در حوزه اقتصاد از دولت شنيده شود. تثبيت تعرفه‌هاي تجاري يكي از خواسته‌هاي اصلي بخش خصوصي به ويژه فعالان حوزه تجارت طي سال‌هاي گذشته بوده است. زياد بودن و افزايش طبقات تعرفه‌اي طي دولت‌هاي نهم و دهم موجب ناهماهنگي‌هاي زيادي در ساختار تجاري كشور شده بود. به همين دليل در ابتداي دولت اول حسن روحاني، محمدرضا نعمت‌زاده از لزوم كاهش طبقات تعرفه‌اي به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت يازدهم خبر داده بود؛ اتفاقي كه طي چهارسال گذشته اجرايي شد. با اين همه تغييرات ناگهاني در وضع برخي تعرفه‌ها يكي از مواردي بود كه پيش از اين با انتقادات زيادي از سوي فعالان بخش خصوصي همراه شده بود، عاملي كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادي هم فسادزا بوده و هم ناامني اقتصادي به وجود مي‌آورد. پيش از آنكه جلسه راي اعتماد به اعضاي كابينه دولت دوازدهم در مجلس شوراي اسلامي‌برگزار شود، محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگاني ايران و تهران حضور پيدا كرد. در همان جلسات بود كه شريعتمداري اعلام كرد كه حمايت از بخش خصوصي و استفاده از توان آنها در فعاليت‌هاي اقتصادي دولت دوازدهم يكي از مهمترين اولويت‌ها خواهد بود. حالا چند هفته‌اي از آن زمان مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد صحبت‌هاي مطرح شده از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت قرار است در آينده‌اي نزديك، عملي شوند.
وعده تثبيت 4 ساله تعرفه‌ها
روز گذشته در جلسه هيات نمايندگان اتاق تهران بود كه مسعود خوانساري عنوان کرد: وزير جديد صنعت وعده داده است که تعرفه‌ها در چهار سال آينده تغييري نخواهد کرد و تغييرات تنها در ضرورت‌هاي خاص اتفاق مي‌افتاد. خوانساري ادامه داد: مسائلي از جمله تک‌نرخي کردن ارز، اصلاح سيستم نظام بانکي، مبارزه با فساد و رونق بازار سرمايه بايد در رأس کار دولت باشد. اتاق بازرگاني تهران آمادگي دارد با همکاري دولت در مورد تحقق اين اهداف گام بردارد. رئيس اتاق بازرگاني تهران همچنين اضافه كرد: وزراي اقتصادي دولت دوازدهم با ۲۴ بند ارايه شده از سوي اتاق تهران به‌عنوان راهکارهاي مثمر ثمر در اقتصاد ايران موافق بودند؛ البته وزير صنعت نيز آمادگي دارد که همه شرکت‌ها را به بخش خصوصي واگذار شود؛ ضمن اينکه موضوع ديگري که در ديدار هيات رئيسه اتاق ايران با وزير صنعت، اين موضوع مطرح شد که وزير جديد قصد دارد تا تعرفه‌ها را به مدت ۴ سال ثابت نگه دارد و فقط در موارد ضروري اين تغييرات صورت گيرد. خوانساري با اشاره به رشد اقتصادي ارايه شده براي فصل بهار از سوي مرکز آمار ايران خاطرنشان کرد: بعد از بيست فصل متوالي که رشد ساختمان منفي يا صفر بوده است، در فصل بهار به ۷.۱ درصد رسيده است که اگر اين وضعيت تداوم يابد، جاي اميدواري دارد که رونقي در بخش ساختمان در فصل‌هاي پيش رو داشته باشيم. رئيس اتاق تهران اظهار داشت: رئيس کل بانک مرکزي موضوع تک نرخي کردن ارز را مطرح کرده که حذف ارز مسافرتي نيز مقدمه آن بوده است که‌اميدواريم تک نرخي شدن ارز نيز در سال جاري صورت گيرد. البته رئيس کل بانک مرکزي سال قبل نيز بارها اين موضوع را اعلام کرد اما به سرانجام نرسيد.
جلوگيري از فساد با تثبيت تعرفه‌ها
صحبت‌هاي ديروز خوانساري، رئيس اتاق تهران درباره تثبيت تعرفه‌ها براي سال‌هاي آينده واكنش‌هاي مثبتي را در ميان فعالان اقتصادي بخش خصوصي و فعالان حوزه تجارت كشور موجب شد. در همين ارتباط مهدي پورقاضي، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني در گفتگو خبرنگار «تجارت» گفت: تغيير يک شبه تعرفه‌ها هم فساد زاست و هم ناامني اقتصادي به وجود مي‌آورد. تغيير تعرفه‌ها تاثير زيادي در فضاي اقتصادي كشور مي‌تواند داشته باشد. با تغيير ناگهاني تعرفه‌ها ممكن است كه يکي از فرش به عرش و ديگري از عرش به فرش برسد. با اين همه اين خبر خوشحال كننده اي است كه وزير صنعت معدن و تجارت قول داده تا تعرفه‌ها را براي ۴ سال تثبيت کند مگر در موارد اضطراري که نياز تغيير باشد. اين فعال اقتصادي ادامه داد: در حال حاضر ما بايد مزيت‌هاي نسبي و مطلق خود را بشناسيم؛ بايد بدانيم که در چه حوزه‌هايي بايد سرمايه‌گذاري کنيم و از کدام صنعت حمايت شود؛ وگرنه حمايت فله‌اي و سرمايه‌گذاري بدون بررسي و مطالعه محکوم‌به شکست است.
پورقاضي در ادامه تصريح كرد: از طرف ديگر دولت هم بايد در سه حوزه تمرکز جدي داشته باشد؛ بايد مسئله فساد و قاچاق، مشکلات نظام بانکي و رقابتي شدن اقتصاد موردبررسي دقيق قرار گيرد. دولت‌ها بايد براي اين اصول اساسي برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشند تا نتيجه اين تلاش‌ها به اقتصادي شکوفا و توسعه‌يافته برسد. وي ادامه داد: راه حل اين موضوع اين است كه موانع کسب‌وکار بايد به‌صورت جدي پيگيري شود؛ دولت اگر اين موانع را برطرف کند؛ اگر جلوي راه‌هاي ورود و شيوع فساد را بگيرد در آن صورت است که مي‌تواند بگويد اميد را به صنعت، به اقتصاد و به جامعه ايران بازگردانده است. راه‌حل ديگر ايجاد صنايع رقابتي و شناسايي مزيت اقتصاد داخل است، اما اين حمايت به معناي پول دادن به واحدهاي توليدي يا وضع تعرفه وارداتي نيست. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تصريح كرد: يكي از مهمترين راهکارهاي توسعه صادرات، واقعي کردن نرخ ارز است؛ مادامي‌که نرخ ارز را به صورت فشرده نگه داريم اين تصميم به سود واردات و به ضرر صادرات تمام خواهد شد. بنابراين بايد نرخ ارز واقعي شود و از سويي سياست يکسان سازي نرخ ارز به سرعت اجرايي شود. پورقاضي در پايان يادآور شد: تنها راهکار مثبت شدن تراز تجاري افزايش صادرات است؛ در مرحله اول، صادرات بايد افزايش يابد و سپس بايد براي کاهش واردات کالاهاي غيرضروري چاره‌انديشي کرد. همچنين از طرف ديگر کالاهايي که صادر مي‌شود، ديگر وارد نشود، اين موضوع مي‌تواند به مثبت شدن تراز تجاري و با ثباتي كمك كند.

حمید نجف، در گفتگو با «تجارت» تاکيد کرد:
يک کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوايي کشور در گفتگو با تجارت گفت: چنانچه قرارداد‌هاي خريد هواپيما از شرکت‌هاي ايرباس، بوئينگ و اي. تي.آر عملي شود به طور حتم شاهد ايجاد يک انقلاب در صنعت حمل و نقل هوايي خواهيم بود که تبعات مفيدي براي کشور و بسياري از عرصه‌هاي ديگر از جمله گردشگري در پي خواهد داشت.
حميد نجف افزود: در مجموع چشم انداز بسيار مثبتي در اين خصوص وجود دارد که البته تحقق اين چشم انداز بسته به اين است که طرف غربي تا به آخر در خصوص اجراي قراردادهاي في مابين متعهد بماند و راه کارشکني در پيش نگيرد. وي در خصوص چرايي التيماتوم قائم مقام وزير راه و شهرسازي به 5 کشور اروپايي مبني بر تجديد نظر ايران در شروط قرارداد خريد هواپيما توضيح داد: البته از چرايي اين التيماتوم بي اطلاع هستم ممکن است اصل داستان مربوط به روش‌هاي تامين مالي خريد هواپيما باشد که طبق قرارداد مي‌بايستي از طريق جذب فاينانس و سرمايه گذاري طرف خارجي تامين شود و يا بدعهدي ديگري در کار باشد ، نجف ادامه داد : چنانچه اروپايي‌ها بخواهند از اين شرط طفره بروند، باز هم راه حل‌هاي مختلفي براي تامين سرمايه خريد هواپيما وجود دارد که از جمله آن‌ها جذب سرمايه داخلي از بانک‌ها و موسسات مالي و شرکت‌هاي داخلي و يا ادغام بعضي از شرکت‌هاي داخلي با برخي خطوط خارجي است نجف در ادامه تاکيد کرد: در هر حال کشور ما در مدت 38 سال تحت ظالمانه‌ترين تحريم‌هاي بين المللي قرار داشت و کشورها و ايرلاين‌هاي منطقه نظير قطر ايرويز و ترکيش اير و هواپيمايي امارات با استفاده از اين فرصت بازار پرسود حمل و نقل منطقه را از آن خود کردند که بر اين اساس اگر ايران براي نفوذ در اين بازار بخواهد اقدام کند با توجه به ظرفيت و پتانسيلي که در اين زمينه وجود دارد هم امکان بازگشت سرمايه وجود دارد و هم کشورمان را براي حمل و نقل مسافر و بار بي نياز خواهد کرد
تمهيدات وزارت راه و شهرسازي براي خروج صنعت هوانوردي از ورشکستگي
با لغو تحريم‌هاي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي‌ايران و امضاي قرارداد خريد ۲۰۰ فروند هواپيماي جديد براي شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران نوسازي ناوگان هوايي ايران وارد عرصه جديدي شد. در مجموع شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما)، قرارداد خريد ۱۰۰ فروند هواپيما را با شرکت اروپايي ايرباس و ۸۰ فروند را با شرکت هواپيماسازي آمريکايي بوئينگ امضا کرده و قرارداد خريد ۲۰ فروند هواپيماي ۷۰ نفره نيز با شرکت ATR (يکي از شرکتهاي زيرمجموعه ايرباس) به زودي نهايي مي‌شود.جايگاه صنعت هوانوردي ايران در منطقه با امضاي قرارداد خريد بيش از ۲۰۰ فروند هواپيماي مسافري دور، متوسط و کوتاه برد با بيش از۵۰ هزار صندلي جديد ارتقاء مي‌يابد و فرصت‌هاي اشتغالزايي مستقيم را براي بيش از ۲۰ هزار نفر در داخل فراهم مي‌کند.اداره کنترل دارايي ‌هاي خارجي وزارت خزانه ‌داري آمريکا (OFAC)مجوز فروش هواپيما به ايران را به شرکت ‌هاي هواپيماسازي ايرباس و بويينگ داد. با صدور اين مجوز، مذاکرات بين نمايندگان شرکت ‌هاي بوئينگ و ايرباس با مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) به مراحل نهايي رسيد و درنتيجه قرارداد حدود ۱۰ ميليارد دلاري بين ايران اير و شرکت ايرباس براي خريد ۱۰۰ فروند هواپيما به‌امضا شد.بر اساس اين قرارداد ايران اير ۴۶ فروند هواپيما ۳۲۱ از ايرباس مي ‌خرد که در مجموع بيش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلي را به ظرفيت هما اضافه مي ‌کند. همچنين شركت ايران اير ۳۸ فروند ايرباس از نوع ۳۳۰ تحويل مي ‌گيرد که ۲۵۳ صندلي دارد و در مجموع شمار صندلي ‌هاي اين سري از هواپيماها براي ايران اير بيش از ۱۱ هزار و۴۰۰ صندلي ظرفيت ايجاد مي ‌کند. همچنين شركت ايران اير ۱۶ فروند هواپيماي ايرباس۳۵۰ را براي پروازهاي دوربُرد خود متشکل از: پنج هزار و ۶۰۰ صندلي در آينده تحويل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهاي بين المللي از اين هواپيما استفاده کند.صنعت هوايي کشور در سال ‌هاي گذشته به واسطة تحريم ‌هاي ناعادلانه ‌اي كه عليه ايران اعمال شده بود، بازسازي و يا نوسازي نشده بود و متخصصان صنعت هوايي ايران در سال ‌هاي گذشته در شرايط بسيار سخت بدليل نبود دسترسي آسان به قطعات هواپيماها، با استفاده از توانمنديهايشان توانستند ناوگان هوايي کشور را سرپا نگاه دارند و امکان تردد هوايي را براي مردم فراهم کنند.در اين قراردادها افزون بر خريد هواپيما، موضوعات ديگري چون: آموزش خلبانان، تعمير و نگهداري، حمايت از توسعه خدمات ناوبري هوايي اي. تي. ام(ATM)، عمليات فرودگاهي و هواپيمايي، انتقال فناوري و هماهنگي مقررات رگولاتوري براي ايران اير منظور شده است.خريد اين هواپيماها به صورت اجاره به شرط تمليک است و ايران اير ۸۵ درصد منابع مالي آن را از فايناس -خارجي و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلي خود تأمين خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داري امريکا به شرکت ‌هاي بويينگ و ايرباس براي فروش هواپيما به ايران، مذاکرات بين نمايندگان بويينگ و ايرباس با مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) به مراحل نهايي رسيد و پس از ۴۱ سال قرارداد خريد ۸۰ فروند بويينگ به ارزش بيش از ۱۰ ميليارد دلار امضا شد.بر پايه اين قرارداد ايران اير از اين شرکت ۸۰ فروند هواپيما در سه کلاس متفاوت خريد که ۵۰ فروند آن مدل ۷۳۷ با ۱۳۰ صندلي است؛ بنابراين در مجموع ظرفيت صندلي ‌هاي صنعت هوايي ايران با تحويل اين هواپيماها به بيش از ۶ هزار و ۵۰۰ صندلي مي‌رسد. همچنين ۱۵ فروند بويينگ ۷۷۷ اي. ار- ۳۰۰ با۳۵۰ صندلي و ۱۵ فروند هواپيماي پهن پيکر ۷۷۷ با بيش از ۳۹۰ صندلي خريداري شده است تا مجموع صندلي ‌هاي اين هواپيماها در ايران اير بيش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلي افزايش يابد.همزمان با نوسازي ناوگان هوايي وزارت راه و شهرسازي اقدام به مقررات زدايي، بازنگري در مقررات و آزاد سازي قيمت‌ها نمود و در همين راستا در بخش حمل و نقل هوايي طرح کفايت سرمايه مالي ايرلاين‌ها را مطرح ساخت.شوراي عالي هواپيمايي به منظور يكنواخت سازي، ساماندهي و افزايش توان مالي خطوط هوايي فعال و جذب متقاضيان توانمند جديد، طرح كفايت سرمايه مالي را در ۲۶دي ماه سال ۹۵ تصويب كرد. براساس اين مصوبه حداقل ميزان سرمايه مورد نياز شركت‌هاي هواپيمايي طبق ارزش ويژه كه مجموع مبالغ سرمايه و اندوخته شركت است در راستاي تامين و افزايش توان مالي با توجه به نوع فعاليت تعيين شده است.شركت‌هايي كه مبادرت به اخذ پروانه برقراري پرواز‌هاي برنامه اي داخلي خواهند كرد، ۱۷۵ ميليارد تومان، پرواز‌هاي بين المللي ۲۰۰ ميليارد تومان، همچنين شركت‌هايي كه مبادرت به اخذ پروانه پروازهاي چارتري (دربستي) مي‌كنند داخلي ۱۴۰ ميليارد تومان و بين المللي ۱۷۵ ميليارد تومان تعيين شده است. پروانه بهره برداري شركت‌هاي بار هوايي ۵۰ ميليارد تومان و خدمات اير تاكسي ۳۰ ميليارد تومان تعيين شده است. پروانه بهره برداري كامل، شامل برقراري پروازهاي برنامه‌اي، چارتر و بار ۳۵۰ ميليارد تومان تعيين شده است.
آزادسازي نرخ بليت هواپيما
با تصويب و ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه و همزمان با اجرايي شدن بند ۱۶۴ اين قانون بالادستي، وزارت راه و شهرسازي موظف شد تا اقداماتي را براي آزادسازي نرخ بليت هواپيما در مسيرهاي داخلي انجام دهد. تاکنون به دليل آنچه «فراهم نبودن ساز و کارهاي لازم براي آزادسازي نرخ بليت در ايرلاين‌هاي کشور» خوانده مي‌شد، کار آزادسازي نرخ بليت هواپيما به تاخير افتاد. اما زمان قطعي اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما، ۲۸ ارديبهشت ماه سال ۹۵ تعيين شد و رسما ايرلاين‌هاي کشور با ساز و کار جديد اقدام به فروش بليت هواپيما کردند.
با مصوبه شوراي عالي هواپيمايي، آزادسازي نرخ بليت هواپيما، عملياتي شد و قيمت بليت هواپيما مانند پروازهاي خارجي، «کف» مشخصي نخواهد داشت و در عوض، تا سقف خاصي قابل تعيين است. به عبارت ديگر، با آزاد شدن قيمت بليت هواپيما، به جاي اينکه بليت، يک نرخ ثابت داشته باشد، قيمت آن با توجه به ميزان «تقاضا» در مقاطع مختلف تعيين مي‌شود. تا پيش از آزادسازي قيمت بليت هواپيما به صورت دستوري از سوي شوراي عالي هواپيمايي تعيين و با تاييد رئيس‌جمهور ابلاغ مي‌شد
شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي اجتماعي شهرداري و وزارت رفاه تشکيل مي‌شود
گروه اجتماعي: روز گذشته همزمان با اينكه اعضاي شوراي شهر پايتخت مشغول تصويب تكاليف جديد براي شهردار تهران بودند؛ محمدعلي نجفي در جلسه‌اي ديگر با حضور ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، محسني بندپي، رييس سازمان بهزيستي کشور، نوربخش، رييس سازمان تامين اجتماعي، عبداللهي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، فيروزفر، رييس ستاد توانمندسازي زنان شهرداري تهران و جمعي از مديران مرتبط با هدف ايجاد همکاري‌هاي بيشتر براي رسيدگي به وضعيت آسيب ديدگان اجتماعي در پايتخت حضور داشت.
ماموريت جديد شوراي براي نجفي
بر اين اساس روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران با راي به دوفوريت طرح ارايه گزارش 100 روزه و گزارش بر سند تحول و تغيير مديريت شهر تهران، نجفي را ملزم به ارائه کارنامه عملکرد قاليباف کردند. دو فوريت اين طرح. با 18 راي به هيات رئيسه ارسال شد که با اکثريت آرا حداکثري تصويب شد. محسن‌هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز درباره اين طرح گفت: شهردار تهران ملزوم است ظرف 100 روز عملکرد قاليباف را به‌عنوان شهردار 12 ساله تهران در بخش‌هاي مختلف تهيه و به شورا و مردم ارائه کند. همچنين رسولي، عضو شوراي شهر تهران در ابن باره گفت: ما به مردم قول داده‌ايم که ظرف شه ماه گزارشي از وضعيت شهر تهران در بخش‌هاي مختلف تهيه کنيم اما متاسفانه در اين مدت با اطلاعات متناقض و غيراستناد مواجه شديم. وي ادامه داد: طي 12 سال 113 هزار ميليارد تومان براي شهر هزينه شده و برخي اين عملکرد را سياه و برخي سفيد مي‌دانند.
تشکيل شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي اجتماعي
از طرف ديگر روز گذشته محمدعلي نجفي با بيان اينکه شهرتهران از جهات مختلفي آسيب ديده و آسيب‌پذير است، گفت: بايد چاره‌اي بيانديشيم تا از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب‌تري برسيم. در واقع در فرصت چهار ساله موجود که فرصت کمي‌هم است بايد حداکثر سعي خود را براي خدمت به شهروندان تهراني انجام دهيم.
 وي با تاکيد بر اينکه بهترين راه براي خدمت به نظام جمهوري اسلامي‌و تقويت آن نشان دادن کارآمدي نظام به مردم و جهانيان است، اظهارکرد: ما در تمامي‌کارها و زمينه‌ها 100 درصد روحيه و آمادگي تأامل را داريم. در اين دو هفته هم بخش عمده‌اي از وقتم را صرف تعامل با سازمان‌هاي مختلف به منظور خدمت به شهروندان کردم.
درخصوص اين جلسه هم معتقدم همکاري ما با وزارت تعاون قطعا منجر به هم افزايي مي‌شود و پس از ايجاد تعاملات يک سري از برنامه‌هاي مشترک را به اجرا مي‌گذاريم.
شهردار تهران با ارايه پيشنهادي مبني بر تشکيل شورايي متشکل از اعضاي دو ارگان شهرداري و وزارت تعاون عنوان کرد: تشکيل شوراي متشرک مشتمل بر چندين کارگروه در کنار مشخص کردن موارد داراي اولويت و فوريت و ارجاع موضوعات و مشکلات شهر به اين شورا مي‌تواند به هم افزايي هرچه بيشتر بيافزايد و منجر به تصميم‌گيري‌هاي بهتري شود. نجفي ادامه داد: پيشنهاد من اين است که نام شوراي هماهنگي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اجتماعي شهرداري و وزارت تعاون را براي اين کميته همکاري برگزينيم و اولين گزارش شورا يک ماه بعد ارايه شود. براساس اين گزارش، شهردار تهران با بيان اينکه ساماندهي چهره ظاهري شهر از طيف آسيب‌ها هم اولويت دارد و هم فوريت گفت: در گذشته همکاري‌هاي ميان شهرداري و وزارت تعاون در زمينه‌هاي مختلف شکل گرفته‌اما اميدواريم در آينده عمق و سطح اين ارتباطات بيشتر شود.
همكاري براي اصلاح ظاهر شهر تهران
از طرف ديگر علي ربيعي، وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي نيز در جلسه روز گذشته ضمن ديدار با نجفي، شهردار تهران، با حضور در حاشيه جلسه شوراي شهر و در جمع خبرنگاران گفت: دوستي ديرينه‌اي با دکتر نجفي دارم و امروز براي عرض تبريک و بررسي مسائل آسيب‌هاي اجتماعي تهران به ديدار وي رفتم تا با هم افزايي و کمک يکديگر سعي کنيم چهره تهران بهتر شود. وي با بيان اينکه در جلسه با نجفي چند محور را مورد بررسي قرار داديم، گفت: اميدواريم جلسات ماهانه‌اي با شهردار تهران داشته باشيم تا به موضوع آسيب‌هاي اجتماعي در تهران به طور ويژه رسيدگي شود. مقرر شد کميته‌اي در اين خصوص با همکاري شهرداري و وزارت رفاه ايجاد شود.
ربيعي با بيان اينکه تهران يک خاصيت دارد و آن اينکه الگوهاي آن به سرعت در ساير شهرها تسري مي‌يابد افزود: تهران ايمن نيست. ساختمان‌هاي زيادي در تهران وجود دارد که از ايمني لازم برخوردار نيستند، به همين دليل يکي از محورهاي مورد بحث ما در ديدار با نجفي موضوع ساختمان‌هاي بلندمرتبه غيرايمن بود که جزء اولويت‌هاي برنامه قرار گرفت.
وي افزود: ظاهر شهر تهران از نظر وجود معتادان متجاهر و متکديان به هم ريخته است و سعي داريم با کمک سازمان بهزيستي، شهرداري و ناجا در قالب تفاهم‌نامه‌اي، برنامه‌هاي خود را جلو ببريم تا چهره شهر را از تکدي‌گري پاک کنيم؛ بدين منظور هماهنگي‌هايي نيز با دادگستري انجام شده، به گونه‌اي که اگر کودک کاري براي بار دوم جمع‌آوري شود، ضمن نگهداري آن، به خانواده‌اش اخطار مي‌دهيم و اگر براي بار سوم ساماندهي شود، کودک به مدت طولاني‌تري نگهداري مي‌شود.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اينکه‌امروزه شاهد فعاليت برخي مشاغل در پشت چراغ‌هاي قرمز هستيم، گفت: به دنبال آن هستيم که با کمک شهرداري، خدمات پشت چراغ قرمز و چهارراه‌ها را که عمدتا توسط کودکان و متکديان عرضه مي‌شود را به عنوان مشاغل خدماتي تعريف کرده و حتي تعاوني براي آنها ايجاد کرده و آنها را تحت پوشش قرار دهيم. ربيعي با بيان اينکه کار مشترکي نيز پيرامون شهرداري و وزارت رفاه براي حرکت روان معلولان و سالمندان در شهر انجام مي‌شود گفت: در امر ساختمان سازي و رفت و آمد درون شهري بايد براي سالمندان و معلولان تدابير ويژه‌اي انديشيده شود. وي با بيان اينکه آسيب‌هاي اجتماعي در تهران مي‌تواند با کمک شهرداري از بين برود ادامه داد: شهرداري مراکز نگهداري معتادان متجاهر دارد که در امر نگهداري آنها مي‌تواند با بهزيستي همکاري کند؛ حتي در جمع آوري ديگر زمينه‌هاي نابساماني و ساير آسيب‌ها در شهر مي‌تواند نقش فعالي داشته باشد.
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با اشاره به ديگر محورهاي جلسه‌امروزش با نجفي گفت: ساماندهي صنوف نوين در شهر تهران، ايجاد پارک‌هاي فني حرفه‌اي براي آشنايي کودکان، ايجاد شنبه تا جمعه بازارهاي متعدد در سطح شهر تهران و ساماندهي حاشيه‌هاي تهران از ديگر موارد مورد بحث بود. ربيعي در پاسخ به اين سوال که در خصوص بدهي سازمان تامين اجتماعي به شهرداري نيز صحبت شد يا خير؟ اظهار کرد: 85 درصد از پرسنل شهرداري تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
مقرر شد در کميته‌اي که بين وزارت رفاه و شهرداري ايجاد مي‌شود، اين مسائل و همچنين موضوع بدهي‌ها بررسي و حل و فصل شود.