کد خبر: ۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به برخی دلایل عدم اجرای کامل برنامه‌های توسعه بر تهیه برنامه‌های دو تا سه سالانه تاکید کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، محمد کردبچه در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با اشاره به این‌که براساس قانون برنامه نظام برنامه‌ی ایران یک نظام "بودجه برنامه‌"‌ای است اظهار کرد: بدین ترتیب باید بودجه‌ هر سال بر مبنای برنامه‌ سالانه و این برنامه طبق برنامه‌های پنج ساله و برنامه پنج ساله براساس برنامه‌های بلندمدت تهیه شود، اما با این وجود هیچ گاه به‌طور کامل به اجرا در نیامده است.

وی در ادامه به دو دسته از موانع موجود برای اجرایی‌شدن برنامه‌های بلندمدت اشاره کرد و توضیح داد: دسته اول مشکلات فنی و ساختاری هستند که از جمله آنها می‌توان به غیرقابل انعطاف‌بودن احکام، نبودن جداول مبنا، عدم وجود اولویت‌ها و شاخص‌های بخشی اشاره کرد.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور همچنین مشکلات ناشی از ساختار و رفتار سیاسی را به عنوان عامل دیگر برشمرد و گفت: با توجه به این‌که دوره‌های برنامه‌های پنج ساله با دوره ریاست جمهوری و مجلس منطبق نیست، همواره دولت‌ها با نمایندگان ادوار مختلف نسبت به برنامه‌های تصویب شده ملاحظاتی داشته که همین امر مانعی در اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها به‌شمار می‌رود.

کردبچه خاطر نشان کرد: یادم هست برنامه چهارم که در مجلس ششم نهایی شد هنگامی که به شورای نگهبان رفت و ایرادات آن را به مجلس هفتم اعلام کردم در آن دوره نمایندگان بنا را بر رفع تمام ایرادات بدون هیچ‌گونه بحثی گذاشته و آنها را حذف کردند. در این حالت چون احکام متناظر با جداول حذف شد علی‌رغم این‌که برنامه چهارم جداول زیادی داشت، اما نمی‌توانست مبنا قرار گیرد.

به گفته مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تدوین برنامه‌های دوسالانه می‌تواند این مسائل را نیز تا حدی برطرف کند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه دولت یازدهم در تحقق اهداف برنامه پنج ساله تاکید دارد، افزود: این در حالی است که بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار داشته و می‌تواند مبنای تهیه بودجه‌های سالانه باشد. اما با توجه به این‌که تحقق شاخص‌های عملکرد به زمان طولانی‌تر از یکسال نیاز دارد لازم است چارچوب‌ها یا افق زمانی بلند‌مدتی پیش‌بینی شود.

چارچوب میان‌مدت مخارج دولت برای رفع نواقص در اجرای برنامه‌های توسعه

وی همچنین از راهکارهایی برای عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه یاد کرد و گفت: بسیاری از کشور‌های دنیا این مشکل را با استفاده از چارچوب میان‌مدت مخارج دولت حل می‌کند که در این حالت دوره‌های زمانی دو تا پنج ساله تعیین و هدف‌های کمی و کیفی استفاده شده در آن منطبق بر هدف‌های پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه است.

به گفته کردبچه چارچوب میان مدت مخارج دولت ارتباط بین تخصیص منابع بودجه مبتنی بر اولویت‌های سیاستی و انضباط مالی مورد نیاز بودجه را برقرار می‌کند.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اشاره‌ای هم به پیشرفت‌های اجرای چارچوب میان‌مدت مخارج دولت داشت و گفت: اصلاح زمان مورد نیاز برای اجرای فرآیند ، رهبری فرآیند، تجربه و علاقه‌مندی، مهار استعداد‌های مرتبط با ویژگی‌های کارکنان و چالش‌های فنی در این مورد ضروری است در عین حال که باید توجه داشت که از نظر توان کارشناسی برای این تحولات کمبودی وجود نداشته و می‌توان به آن اعتماد کرد.

وی با اشاره به مراحل تهیه چارچوب میان‌مدت مخارج دولتی توضیح داد: تهیه چارچوب کلان اقتصادی اجرای سه مرحله از مراحل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، بازبینی و اصلاح برنامه‌ها، تعیین شاخص‌های عملکرد و اهداف کمی مربوط به هزینه‌یابی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و محصولات از لازمه‌های این نوع از برنامه‌ ریزی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار