کد خبر: ۴۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
مجادله آخوندی و کریمی قدوسی در صحن بهارستان؛
تجارت آنلاین: ادعای کریمی قدوسی درباره دست دوم بودن هواپیماهای خریداری شده ایران بالاخره وزیر راه را به بهارستان کشاند تا نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شود که هواپیماهای خریداری شده دست دوم بوده است.
هواپیمای دست دوم وزیر راه با به مجلس برد!
ادعای کریمی قدوسی درباره دست دوم بودن هواپیماهای خریداری شده ایران بالاخره وزیر راه را به بهارستان کشاند تا نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شود که هواپیماهای خریداری شده از سوی کشور دست دوم بوده است.
جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی صبح مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر راه در خصوص علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع گفت: ما گزارش رسمی از یک وزیر داشتیم که هواپیماهای خریداری شده  دست دوم بوده است. چرا دولت به چنین سرمایه گزاری های سنگینی که قانونی هم نیست تن داده است؟
وی با بیان اینکه قراردادها ی خرید هواپیما محرمانه بوده یادآور شد: چرا در حالی که با این قراردادها جمهوری اسلامی  در دراز مدت 100 میلیارد دلار به طرح‌های خارجی متعهد می‌شود نمایندگان نباید بدانند که کم و کیف این قرارداد و الگوی اقتصادی آن چه بوده است؟
نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: همین چند فروند هواپیمایی که وارد کشور شده به ازای چه مبلغی و با چه مصوبه‌ای خریداری شده است؟ آیا مصوبه هیئت مدیره هما قبل از تفاهمنامه و خرید بوده یا بعد از آن و چه توجیه اقتصادی برای این خریدها وجود داشته است؟

*اعتراض های آخوندی در صحن بهارستان
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران با خرید هواپیماهای جدید به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می کند، گفت: تعجب می کنم که به جای تقدیر، اذهان را مشوش می کنند.
عباس آخوندی که برای پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مورد خرید هواپیماهای جدید ، به مجلس رفته است ، گفت: یکی از صنایعی که در جریان اعمال تحریم های ظالمانه بیشترین آسیب را دید، صنعت هوانوردی - چه زیرساخت ها، چه ناوبری و چه ناوگان کشور – بود.
آخوندی گفت: ناوگان ما ناوگانی بسیار کهنه است؛ سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود 23 است؛ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می شوند.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد؛ یکی از اقدامات شجاعانه که مورد تقدیر ملت ایران قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان، وزارتخانه را مورد تشویق قرار دادند.
آخوندی افزود: کل تعداد هواپیماهای بالای سال 2000 در ایران، هشت فروند است؛ بنابر این ما نیاز داریم که ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم.
وی گفت: بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید20 فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید 80 فرورند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن سه فروند ایرباس و چهار فروند وارد کشور شد.

* تعهد دولت در این قرارداد صفر است
آخوندی اضافه کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ ‌تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفا به ضمانت شرکت هما انجام شده است.
وی ادامه داد: وقتی می گفتیم می خواهیم خریدی بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام دهیم، حتی دوستان ما در دولت می گفتند اگر این کار انجام شود ما اسم خودمان را عوض می کنیم؛ کسی باور نداشت این کار انجام می شود ولی من به اعتبار ملت ایران در بازار جهانی اعتقاد داشتم. اعتقاد داشتم که این کار را بر اساس اعتماد بازار جهانی به ایران می توانیم انجام دهیم. بنابر این، این کار را در چنین شرایط سختی بدون تعهد دولت انجام دادیم.
وزیر راه و شهرسازی راجع به شفافیت این قراردادها گفت:همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانه ها به ملت ایران اعلام می شد؛ ما از روز اول گفتیم 100 فروند ایرباس، 45 فروند از خانواده 320، 39 فروند خانواده 330 و 16 فروند خانواده 350 خرید کرده ایم.

* چرا اذهان را مشوش می کنید
وی اضافه کرد: اگر کسی همچین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتما آن ملت از آن فرد تقدیر می کند؛ تعجب می کنم بجای تقدیر اینگونه سوال می کنید.
آخوندی افزود: در دولت گذشته برای خرید 6 فروند هواپیما «اِی 320» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت 2012 به قیمت 55 میلیون دلار؛ ما همان هواپیما اما سال ساخت 2016 و 2017 را به قیمت 45 میلیون دلار خرید کرده ایم؛ یعنی هر فرودند هواپیما 10 میلیون دلار خریداری کردیم؛ بجای تقدیر و اینکه در این شرایط سخت و بحران، چنین خریدی کرده است، با طرح یک سری تردیدها فقط اذهان را مشوش می کنید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط تحریم، هر خرید 30 درصد حاشیه داشت؛ من از روز اول که با رئیس هیات مدیره ایرباس صحبت کردم، به او گفتم، من از شما یک خواسته دارم و آن اینکه به هیچ تماسی به جز مدیر عامل هما پاسخ ندهید؛ اگر هر کسی، از هر مقام و از هر مرجعی با شما تماس گرفت، حق ندارید پاسخ هیچ کس را بدهید؛ باید اقرارنامه ای به من بدهید که در جریان خرید به هیچ کس حتی یک سنت حق و حساب پرداخت نکردید.
آخوندی افزود: این خریدها باید برای همه خریدهای خارجی نمونه و الگو قرار بگیرد. ما در همه مراحل خرید، مرحله به مرحله موارد را به رئیس جمهوری گزارش می کردم؛ در خردادماه 95 گزارش کاملی برای رئیس مجلس ارسال کردم و عین آن را برای رهبر معظم انقلاب ارسال کردم.
وی اضافه کرد: همه موارد قرارداد دانه به دانه در شواری اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است؛ اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سر سوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکت های تابعه را مورد بازخواست قرار داده بودند.
آخوندی این خریدها را شفاف، تمیز، افتخار آمیز و بدون تعهد دولت خواند و گفت: این خرید باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کریمی قدوسی در مورد اینکه از این هواپیماها در چه مسیرهایی استفاده می شود، گفت: در این خریدها همه فرودگاه های ایران که در آنها پرواز صورت نمی گیرد، مورد توجه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: ما 60 فرودگاه در کشور داریم اما 80 درصد پروازهای ایران در 10 فرودگاه انجام می شود؛ فرودگاه های دور دست ایران، امکانات دسترسی مردم به صنعت هوانوردی و پروازهای سالم را نداشتند؛ کاری که ما کردیم 20 هواپیمای ای تی آر برای پاسخگویی به فرودگاه های دور دست خریداری کردیم؛ برای فرودگاه هایی که مردم تا حالا طعم این سرویس را نچشیده اند؛ چطور می گوئید به این موضوع توجه نشده است؟ ما برد کوتاه، متوسط و بلند را در خریدهای خود در نظر گرفتیم.
وی گفت: از نظر جغرفیایی ما در منطقه ای قرار گرفته ایم که به زعم همه کارشناسان بین المللی، ایران می توانسته هاب منطقه ای صنعت هوانوردی شود؛ شما فکر می کنید با هواپیماهای 23 سال عمر می توانیم با هواپیماهای ترکیش ایرلاین، امارات و قطر رقابت کنیم؟ وقتی می خواهیم وارد این بازار شویم و می خواهیم جمهوری اسلامی در قد و قواره جمهوری اسلامی در بازار حضور پیدا کند و در همه بردهای کوتاه، متوسط و دور حضور داشته باشد باید اقدام بزرگ بکنیم؛ خرید چند هواپیمای دست دوم که هنوز وارد بهره برداری نشده باید وارد تعمیرات شود چه حسنی برای ایران دارد؟
آخوندی اضافه کرد: ما الان افتخار می کنیم که داریم به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا می کنیم؛ ما می توانیم ادعا کنیم که داریم می آییم و از موقعیت جغرافیایی خود استفاده می کنیم؛ به این خاطر است که همه بُردهای مختلف را در نظر گرفتیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای این خریدها همه جزئیات را در نظر گرفته ایم و با فعال کردن «هما» این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که به نوسازی ناوگان خود ورود کنند؛ اگر می بینید شرکت های بخش خصوصی در نمایشگاه هوانوردی فرانسه قرارداد امضا می کند، به خاطراین است که می بیند الان باید رقابت کند؛ الان بجز هما، چهار شرکت دیگر سرمایه گذاری کرده اند و با بوئینگ و ایرباس قرارداد امضا کرده اند.
وی اضافه کرد: الان می بینند که با ایران ایر با میانگین سن هواپیمایی 24 سال نیست بلکه باید با هواپیمایی ای رقابت کنند که هواپیماهایش نو می شود؛ راه حل نوسازی ناوگان هواپیمایی همین اقدامی است که ما انجام داده ایم؛ ما ایران ایر - که مادر صنعت هوانوردی است - را به جای این که بخواهیم دارایی هایش را بفروشیم به یک شرکت مقتدر در کلاس جهانی تبدیل می کنیم و آن شرکت را وارد بازار می کنیم.
آخوندی افزود: شرکتی که همه هواپیماهایش 24 سال عمر دارد و همیشه بیش از 50 درصد هواپیماهایش باید در پارکینگ باشد، عرضه آن در بازار بورس چه حسنی دارد؟ چه کمکی به خریداران و چه کمکی به ملت ایران می کند. اتفاقا ما الگوی درست خصوصی سازی ارایه می کنیم؛ همه شرکت ها را باید اول بازسازی ساختاری کرد و بعد وارد بازار بورس کرد وگرنه شرکت پیر و فرتوت را وارد بورس کردن چه حسنی دارد؟
وی گفت: اطمینان می دهم که همه مراحل قانونی طی شده است و همه مراجع قانونی تصویب کرده اند و ما می رویم که صنعت هوانوردی ایران در سطح جهان قدرت رقابت را پیدا کند.
نماینده مردم مشهد در بخش دیگری از سوال خود با بیان اینکه یک سال از طرح این سوال گذشته، اضافه کرد: سوال مهم ما از آقای آخوندی در کمیسیون عمران کم و کیف قرارداد بود و ایشان تعهد هم داد که اطلاعاتی را در اختیار من و کمیسیون قرار دهد. آقای رضایی رییس کمیسیون عمران 19 فروردین نامه‌ای به پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی نوشت که محتوای قرارداد ظرف یک هفته در اختیار کمیسیون عمران قرار گیرد اما با گذشت یک سال از زمان طرح سوال هنوز نمی‌دانیم محتوای قرارداد چیست.
وی اضافه کرد: ما موافق بازسازی ناوگان هوایی،‌ ریلی،‌ کشتیرانی و جاده‌ای هستیم اما چه اولویتی را برای جاده و ریل نسبت به این خرید سنگین در نظر گرفته‌اید؟ اینها مسائلی است که همچنان محرمانه است و به جز توضیحات شفاهی و کلی نه تنها ما نمایندگان بلکه کارشناسان صنعت هوایی و مدیران وزارتخانه از کم و کیف قرارداد بی‌اطلاع هستند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از نظر فنی طول پرواز این هواپیماها باید حداقل پنج ساعت باشد و از زمان استارت تا خاموش شدن هواپیما به این میزان زمان نیاز است. در واقع این هواپیماها برای مسیرهای دور است در حالیکه از آنها در مسیرهای داخلی استفاده می‌شود.
کریمی قدوسی با بیان اینکه با خرید هواپیماهای جدید، باید در ‌شرکت‌های هوایی خصوصی پلمب شود، اضافه کرد: ما منکر زحمات و تلاش‌ها نیستیم اما صنعت هوایی کشور با وجود مشکلات در 40 سال گذشته پابرجاست. همین ایرباس‌هایی که ما دائم سوار آنها می‌شویم متعلق به دوران قبل از تحریم‌هاست یا بعد از آن؟ هواپیمایی ماهان ده‌ها فروند هواپیمای دسته اول خرید اما جشن ملی برگزار نکرد و کسی را به استقبال هواپیمای دست دوم نبرد. بحث ما الگوی اقتصادی این خریدهاست که انتظار داریم پاسخ آن داده شود.
وی با بیان اینکه صنعت هواپیمایی داخلی با 4000 متخصص تعطیل شده، اضافه کرد: در توافق ژنو که منجر به توافق برجام شد ایران متعهد شد غنی‌سازی 20 درصد را تعطیل کند ودر ازای آن غربی‌ها تعهد دادند 120 موتور هواپیمایی که روی زمین مانده را تعمیر کنند اما فقط 20 عدد از آن تعمیر شده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه سوال خود را به قصد غربت و حل مشکل مردم مطرح کرده،‌ گفت که وزیر سوالات وی را پاسخ نداده است لذا خواستار رای‌گیری درباره این سوال در صحن علنی مجلس شد که نمایندگان هم اعلام کردند از پاسخ وزیر قانع شده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار