کد خبر: ۶۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
فرهاد جهانگیری
کارآفرین برتر و مشاور کسب و کار

بی شک انسان هوش وافری دارد به شرط آنکه بتواند از آن استفاده کند. تاریخ مملو از وجود افرادی است که با هوش خود توانسته اند جریان سازی کنند. یک نمونه آن را در ایالات متحده آمریکا شاهد بودیم به نوعی که در آمریکا آن زمان که همه دنبال طلا بودند یک نفر با فروش بیل و کلنگ میلیاردر شد. نمونه دیگر اکنون در جریان بازار گرم خرید و فروش دلار که خیلی ها در سودای ان حتی از سر کنجکاوی به چهارراه استانبول میرفته ومی روند، یک نفر با فروش شربت آبلیمو در کنار خیابان میلیون ها تومان پول به جیب زده و هنوز هم می زند.
یکی از مباحث مهم که همیشه در مشاوره های شغلی باید به افرادی که میخواهند کسب و کار راه اندازی کنند، بگوییم، موضوع تبدیل تهدیدها به فرصت است. فرصت های زیادی در بحران ها نهفته است که با شناسایی آنها و استفاده بهینه از شرایط موجود می توان کارافرینی کرد و چه بسا به سودهای کلانی دست پیدا کرد.
در یکی از همایش های بین المللی، استادی از ایسلند تعریف می کرد « زمانی که آتشفشانهای ایسلند فعال شد، نگرانی عجیبی در جامعه رخ داده بود و همین امر، تاثیر منفی بر اقتصاد جامعه گذاشته بود و حتی خیلی از مردم را مجبور به تخلیه خانه خود کرده بود. در این هنگام با تشکیل یک گروه شروع به تحقیق کردیم که در این بحران چه فرصتی می تواند وجود داشته باشد. این امر در ابتدا دور از ذهن بود، ولی پس از تحقیق فراوان به این نتیجه رسیدیم که روزانه یک میلیون نفر از سراسر جهان در مورد آتشفشان ایسلند در فضای مجازی سرچ می کنند. از این فرصت استفاده کردیم و جاذبه های توریستی ایسلند را در کنار نتایج سرچ آتشفشانها معرفی کردیم. نتیجه آن شد که در سال بعد به طرز حیرت آوری 20درصد افزایش توریسم داشتیم».
مورد دیگر جنگ تحمیلی است. در کشور خودمان در بحبوحه جنگ که بسیاری از صنایع زمین گیر شده بود و به طبع آن صنعت نشر هم رونق چندانی نداشت و خیلی ها کسب و کار خود را تعطیل می کردند، یکی از ناشران که الان از ناشران موفق کشور است، به این فکر افتاد که دفتر خاطرات برای رزمندگان چاپ کند. این فکر او بسیار جالب بود و با فروش دفترچه های خاطرات بیشمار، رونق بسزایی به کسب و کار خود داد.
این مثالها چند مورد از هزاران مواردی است که افراد خلاق توانسته بودند بحران را با نوع نگاه به بحران، شناسایی مشکل، شناسایی نیازهای پنهان، نکته سنجی و مثبت اندیشی به فرصت تبدیل کنند و نه تنها از آسیب ها مصون ماندند، بلکه رونق زیادی نیز در بحران به کسب و کار خود دادند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار