کد خبر: ۱۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
به گزارش تجارت آنلاين، معاون وزیر تعاون مهمترین مزیت بخش تعاون را فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار ذکر کرد و گفت: در شرایطی که درآمدهای نفتی به شدت کاهش پیدا می‌کند باید به ظرفیتهای داخلی متکی شویم و تعاون بهترین قالب برای اتکا به ظرفیتهای درونی است.

سیدحمید کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نفت تنها می‌تواند به عنوان یک پشتوانه برای اقتصاد کشور مطرح باشد ولی هنگامی که قیمت آن به طور ناگهانی پایین می‌آید و به کاهش درآمدهای ارزی منجر می‌شود باید به توانمندی‌های داخلی تکیه کرده و کارجمعی را سازماندهی کنیم.

وی مهمترین مزیت بخش تعاون را فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار ذکر و راه اندازی تعاونی‌ها و انجام کارهای جمعی را به منظور کاهش نرخ بیکاری در کشور توصیه کرد.

کلانتری افزود: برای آنکه صندوق توسعه ملی برای کارهای زیربنایی پرپول‌تر شود باید از نفت جدا شده و به سمت توسعه صادرات غیر نفتی برویم.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با انتقاد از پایین بود روحیه مشارکت و کارجمعی در کشور افزود: اگر روح جمعی در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی به وجود آ‌ید ارزش افزوده بالا می رود وهم افزایی و اثر بخشی آن به مراتب بیش از کارهای فردی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که بخش تعاون در چه زمینه‌هایی مغفول مانده است؟گفت: یکی از دلایلی که باید به بخش تعاون متکی شویم توسعه سرمایه اجتماعی است اگر سرمایه اجتماعی تولید شود مردم بهتر و آسانتر می توانند با هم کار کنند.

به اعتقاد کلانتری آشتی مردم با دولت و بنگاهها به سرمایه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود و تولیدات ملی را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به وجود بیش از 2 میلیون و 500 هزار تعاونی در سراسر دنیا، گفت: وقتی که در تمام جهان از تعاون به عنوان یک نهضت و رویکرد موفق یاد می‌شود و بیش از یک هفتم جمعیت دنیا عضو شبکه تعاونی‌ها هستند باید اقتصاد تعاونی را به عنوان یک رویکرد قابل قبول سرلوحه خود قرار بدهیم.

به گفته معاون وزیر تعاون، کشورهای مالزی، چین و هندوستان بر پایه نظام تعاونی به رشد و توسعه اقتصادی دست یافته‌اند و مردم مشارکت و حضور فعالی در تعاونی‌ها دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار