کد خبر: ۱۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
سهامداران بورس تهران که در شرایط رکودی بورس به سر می‌برند توانسته‌اند در یک ماه اخیر بازدهی 19 درصدی تا زیان 14 درصدی را در بین صنایع مختلف بورسی تجربه کنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  ایسنا، سهامداران بورس تهران که در حال سپری کردن روزهای سختی هستند و از یک سال و نیم گذشته تاکنون گرفتار رکود عمیق شده‌اند، توانسته‌اند در یکماه اخیر بازدهی 19 درصدی تا زیان 14 درصدی را کسب کنند.به این ترتیب علی رغم زیان 30 تا 40 درصدی برخی سهامداران در سهم های مختلف، آمار ها از وضعیت صنایع بورسی نشان می دهد که سهامداران در صنایع 38 گانه بورسی بازدهی 19 درصدی و زیان 14 درصدی را با خود به خانه برده اند.
 
بنابراین با رفتن بورس به فاز منفی بعد از 15 فروردین ماه، روند حرکتی بورس تغییر کرد و سودآوری صنایع به زیان تبدیل شد به طوری که از میان 38 صنعت حاضر در بورس تنها 7 صنعت توانسته اند سودآور باشند و مابقی صنایع در زیان فرو رفتند و سهامداران خود را ناراحت کردند؛ این در حالی است که در روزهای ابتدایی سال و رونق بورس تنها 9 صنعت روند منفی داشتند و مابقی صنایع در مسیر سودآوری در حال حرکت بودند.
 
آمارها نشان می دهد که صنعت استخراج سایر معادن که تک سهم تامین ماسه ریخته‌گری را در اختیار دارد توانسته است در یک ماه اخیر بیشترین بازدهی را در میان صنایع بورسی کسب کرده و با کسب بازدهی 19 درصدی سهامداران خود را خوشحال کند .انتشار چاپ و تکثیر، دستگاه ها و وسایل ارتباطی و منسوجات از دیگر صنایعی هستند که در این مدت به ترتیب بازدهی 17، 15.6 و 15.3 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و در شرایط منفی بازار در صدر سایر صنایع ایستادند.
 
علاوه بر این صنعت قند و شکر با بازدهی 6 درصدی، صنعت رایانه با بازدهی 4 درصدی و صنعت کاشی و سرامیک با بازدهی 1.8 درصدی از دیگر صنایعی هستند که با کسب بازدهی مطلوب در صدر جدول قرار گرفتند.این در حالی است که صنعت ارتباطات رادیویی که سهم مخابرات و همراه اول را در اختیار دارد بدترین عملکرد را در میان صنایع بورسی کسب کرده و با زیان 14 درصدی در یکماه اخیر در قعر جدول این گروه قرار گرفته است.
 
خدمات فنی و مهندسی با در اختیار داشتن سهم مپنا و تکین کو، صنعت استخراج کانه های فلزی که سهام معادن را در دل خود دارد و فرآورده های نفتی که سهام پالایشگاه ها را در اختیار دارد با کسب زیان 13 درصدی بیشترین زیان را در میان صنایع بورسی کسب کرده و موجب نارضایتی همراهان خود شده است.
 
صنعت پرطرفدار خودرو نیز که در روزهای ابتدایی سال با بازدهی 9 درصدی یکی از صنایع پرطرفدار بورسی شده بود، اکنون زیان 11 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و از گروه های زیان ده بورس شده است.ساخت محصولات فلزی و صنعت املاک و مستغلات نیز از دیگر صنایعی هستند که با زیان 10 درصدی سهامداران خود را نگران و ناامید کردند.
 
در این میان بانکها که از صنایع پرطرفدار بورس بعد از بیانیه لوزان بودند و با برخورداری از صف های خرید میلیاردی و بازدهی 13 درصدی در بورس یکه تازی می کردند، اکنون در کما فرو رفته و زیان 9.6 درصدی را نصیب همراهان خود کرده اند.استخراج ذغال سنگ و صنعت واسطه گری مالی نیز همچون بانکها در یکماه اخیر زیان 9 درصدی را کسب کردند.
 
این در حالی است که صنعت سرمایه گذاری و سایر واسطه‌گری های مالی از صنایعی بودند که در یکماه اخیر 8 درصد زیان به بارآوردند. صنعت دباغی با زیان 7.8 درصدی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی با زیان 6.5 درصدی، فلزات اساسی با زیان 6.2 درصدی، صنعت حمل و نقل و لاستیک هر کدام با زیان 5 درصدی از دیگر صنایع زیان آور بورس در یکماه اخیر بودند.
 
اما صنعت سیمان، ماشین آلات و تجهیزات و سایر محصولات کانی از صنایعی بودند که با زیان 3 درصدی در ابتدای جدول صنایع زیان ده ایستادند و صنعت محصولات غذایی، سایر ماشین آلات و دستگاه های برقی، محصولات کاغذی و محصولات شیمیایی هر کدام زیان 2 درصدی نصیب سهامداران خود کردند.
 
صنعت کشاورزی و دارویی نیز با زیان یک درصدی و محصولات چوبی با کمتر از یک درصد از صنایعی بودند که زیان ناچیزی در یکماه اخیر داشتند. در این میان صنایعی همچون ابزار پزشکی، مبلمان، سایر تجهیزات حمل و نقل و پیمانکاری صنعتی تغییری نسبت به ماه گذشته نداشتند.
برچسب ها: بازدهی ، بورس ، صنایع
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار