کد خبر: ۱۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
كاهش قيمت در بازار بي‌رمق
شاخص‌هاي متنوعي در تعيين قيمت خودرو در بازارهاي ايران تاثيرگذار است. ادعاي انحصار در توليد خودرو تنها يكي از اين پارامترهاي موثر در تعيين قيمت‌هاست.
به گزارش روزنامه تجارت، در دولت گذشته بود كه مسئولان شوراي رقابت توليد خودرو در داخل كشور را انحصاري تشخيص دادند و البته مسئوليت قيمت‌گذاري اين كالاي سرمايه‌اي از سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان به شوراي رقابت منتقل شد. هرچند طي ماه‌هاي گذشته زمزمه‌هاي بازگشت اختيار قيمت‌گذاري خودرو به سازمان حمايت بارها مطرح شده، با اين حال نمي‌توان به سادگي از ديگر عوامل موثر در قيمت خودرو در بازارهاي ايران چشم‌پوشي كرد. خريد فصلي يكي ديگر از شاخصه‌هاي بازار خودروهاي داخلي است. هرساله در روزهاي منتهي به پايان سال و آغاز سال جديد و همچنين فصل تابستان استقبال از خريد خودرو در بازارهاي داخلي بيشتر مي‌شود، هرچند نمي‌توان به سادگي از ركود ايجاد شده ماه‌هاي گذشته در اين بازار عبور كرد.
كمتر از دو هفته تا پایان بهار و آغاز تابستان که فصل اوج خرید و فروش خودرو است باقی مانده اما همچنان این روزها بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و فعالان بازار معتقدند بالا بودن قیمت‌ها دلیل اصلی این موضوع است. این در حالی است که شورای پول و اعتبار به منظور از بین بردن رکود، وام خرید خودرو را تا 15 میلیون تومان افزایش داده و بانک مرکزی نیز این موضوع را به بانک‌ها ابلاغ کرده است. از طرف ديگر هفته گذشته شیوه‌نامه جدید دریافت وام خودرو از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و از این پس متقاضیان خرید خودرو می‌توانند با دریافت تسهیلات تا سقف 15 میلیون تومان خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان افزایش این وام از 7 به 15 میلیون تومان را در راستای تحریک بازار خودرو عنوان می‌کنند.
براساس شیوه‌نامه جدید بازپرداخت وام خودرو که به‌صورت فروش اقساطی است به مدت 5 سال در نظر گرفته شده که نسبت به وام قبلی این مدت زمان یک‌سال افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات براساس نرخ سود عقود مبادله‌اي است که براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نرخ سود و تسهیلات بانکی در سال‌جاری 21 درصد در نظر گرفته شده است. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش حجم تقاضا برای دریافت تسهیلات خودرو خبر می‌دهند. در حالی کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید خودرو بر رونق در بازار خودرو تاثیرگذار است که خودروسازان در این شرایط به دنبال افزایش قمیت‌ها هستند و این موضوع به اعتقاد کارشناسان می‌تواند مانعی برای از بین رفتن رکود در بازار باشد.
از سوي ديگر افزايش قيمت بنزين طي روزهاي ابتدايي خردادماه، شرايطي را ايجاد كرد كه گمانه‌زني‌هايي درباره كاهش استقبال از خودرو در بازار را مطرح مي‌كرد. در همين حال احمد نعمت‌بخش، رئيس انجمن خودروسازان با بیان اینکه نرخ بنزین چندان تغییری نکرده به ايلنا گفته است كه بهای بنزین برای مصرف کنندگان تنها در ماه 18 هزار تومان افزایش یافته و به نظر می‌رسد اینکه قیمت بنزین از 700 تومان به هزار تومان رسیده تاثیر چندانی بر میزان خرید خودرو نداشته باشد.
 وی معتقد است: هر چند ممکن است به صورت موقت تغییر نرخ بنزین اثرات خود را بر بازار بگذارد اما این اتفاق در گذشته نیز افتاده است. نعمت‌بخش با اشاره به سیاست کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت خودرو در کنار افزایش تولید آن از اولویت‌های وزارتخانه است به گونه‌ای که تولید خودرو در فروردین ماه امسال 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد کرد و در کل سال 93 میزان تولید خودرو 53 درصد افزایش داشت. رئيس  انجمن خودروسازان با اشاره به سرانه خرید خودرو در خانواده‌های ایرانی گفت: این سرانه نسبت به جمعیت کشور پایین است و به ازای هر 4 تا 5 نفر 1 خودرو وجود دارد این در حالی است که در امریکا به ازای هر 3 نفر 2 خودرو خریداری می‌شود و و اروپا نیز آمار همین‌گونه است. نعمت‌بخش تصریح کرد: در ایران از سال 90 و با کاهش بهای دلار قدرت خرید مردم نیز کاسته شد و به همین منظور دولت در سال جاری وام 15 میلیون تومانی را برای خریداران خودرو در نظر گرفت. او با اشاره به نزدیک شدن نرخ خودرو در کارخانه و بازار و خرید خودرو از سوی مصرف‌کنندگان واقعی آن افزود: این موضوع باعث شد تا دیگر افراد سودجو نتوانند با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار صرفه اقتصادی ببرند و اینکه گفته می‌شود رکود بوجود آمده درست نیست، زیرا این رکود در خرید و فرش بنگاه‌های ماشین است و فروش خودرو مسیر خود را دارد!
با اين همه رئيس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل معتقد است كه بازار خودرو از ابتدای امسال تاکنون با رکود جدی همراه است بطوری که در این مدت عملا خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد. زمانی افشار مي‌گويد: البته در این مدت افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و از سویی افزایش وام خودرو نیز تاثیری در تحرک بازار نداشته است.
 این فعال بازار خودرو  در ادامه گفت: به جزء این چند مدل خودرو که با کاهش قیمت کمی مواجه شدند قیمت سایر خودروهای داخلی تغییری نداشته و به همان قیمت‌های قبلی در بازار معامله می‌شوند. افشار تاکید کرد: ضمن اینکه در این چند روز اخیر قیمت انواع مدل پراید در بازار حدود 200 هزار تومان کاهش داشته همچنین خودرو رانا نیز با 500 هزار تومان کاهش قیمت داشته این در حالی است در برخی از خودروها مانند سمند نیز تغییر قیمتی را نداشته است. وی همچنین در خصوص وضعیت بازار خودروهای وارداتی گفت: متاسفانه بازار خودروهای وارداتی نیز همچنان با رکود جدی مواجه است و اصلا هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد بطوری که این وضعیت موجب تغییر و یا عمدتا کاهش قیمت در برخی از آنها در بازار شده است.
در همين حال افزایش تولید خودرو و نبود خریدار در بازار خودرو باعث شده که در هفته‌های گذشته قیمت خودرو در بازار کاهش یابد و تا حدی به قیمت کارخانه نزدیک شود. آنطور كه خبرآنلاین گزارش داده، طی هفته‌های گذشته در بازار خودرو که در حال حاضر بازاری بی‌سر و صدا و بدون مشتری است، قیمت‌ها روندی کاهشی پیدا کرده است.
تولیدکنندگان خودرو حدود یک‌سالی است که با لغو تحریم‌ صنعت خودرو و ورود مواد اولیه قطعه‌سازان، شروع به افزایش تولید بیشتر کرده‌اند. این موضوع باعث شده است که قیمت خودرو در بازار تا حدی به قیمت کارخانه نزدیک شود و قیمت‌ها نسبت به دو هفته اخیر کاهش یابد. البته نبود خریدار در بازار، کاهش تقاضا در بازار خودروهای صفر و جابه‌جا نکردن خودروهای دست دوم با صفر توسط مردم، از جمله دلایل دیگر کاهش قیمت خودرو در بازار است.
 بنابر این گزارش، در حال حاضر در بازار خودرو، قیمت پراید 131 از 20 میلیون و 500 هزار تومان در یکی دو هفته اخیر به 20 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. همچنین پراید 111SE از 21 میلیون و 500 هزار تومان به 20 میلیون و 500 هزا تومان رسیده است. در همین حال، قیمت تیبا از 24 میلیون و 600 هزار تومان به 24 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت تندر 90 پارس‌خودروی از 45 میلیون تومان، به 43 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت پژوپارس یگانه‌سوز نیز از 37 میلیون تومان به 36 میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت سمند LX یگانه‌سوز از 31 میلیون و 200 هزار تومان به 30 میلیون تومان رسیده است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار