کد خبر: ۱۷۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
دبیر کمیته اقدام ارزی‌:
دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: ۳۶۳‌نفر از صادرکنندگان ۱۱‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون یورو تعهد ارزی ایفا نشده دارند که ۶۵‌درصد کل تعهدات ارزی ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: ۳۶۳‌نفر از صادرکنندگان ۱۱‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون یورو تعهد ارزی ایفا نشده دارند که ۶۵‌درصد کل تعهدات ارزی ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند.
اقتصاد ایران با جریان سودجویی روبه‌رو شده‌است که اگر هم در حوزه تولید ورود می‌کند صرفاً برای این مورد ورود می‌کند که مفت‌ومسلم یارانه‌های بخش تولید را شکار کند به‌طور نمونه ارز، زمین، تسهیلات بانکی، مجوز واردات و معافیت‌های مالیاتی را دریافت کند از این رو باید پرسید توزیع چندین هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ده‌ها میلیارد دلار ارز ۴ هزارو ۲۰۰‌تومانی طی سه سال اخیر چرا رشد اقتصاد ایران را مثبت نکرد؟!
اقتصاد ایران با نشتی جدی روبه‌رو است زیرا هر چقدر هم که به تولید یارانه و تسهیلات و امکانات اعطا می‌شود، حتی تولید افزایش نمی‌یابد چه برسد به آنکه از ارزش افزوده‌های تولید چیزی غیراز حقوق و دستمزد ناچیز نیروی کار عاید مردم شود از این رو تاریخ آن فراهم رسیده که اساتید و کارشناسان و اشخاص مجرب در حوزه اقتصاد به آنالیز اقتصاد ایران بپردازند.
اگر امروز اقتصاد ایران آنالیز نشود همان‌طور که در دهه منتهی به سال‌۱۴۰۰ خبری از رشد اقتصادی نبوده است، امکان دارد در دهه منتهی به‌۱۴۱۰ نیز به‌رغم ارائه امتیاز‌های فراوان به تولید بازهم خبری از تقویت واقعی اقتصاد ایران نباشد، از این رو ارزش افزوده‌های اقتصاد ایران به طرق مختلف صرف سفته بازی یا خروج سرمایه از کشور می‌شود و دلیل وضعیت بد اقتصادی به اشتباه به رویدادهایی، چون برجام و تحریم گره‌زده می‌شود، در صورتی که مشکل اقتصاد ایران فراتر از مسئله تحریم است.
دولت باید در مورد تمامی ترازنامه‌های اقتصاد ایران گزارش دهی کند، تا مشخص شود اقتصاد را در چه وضعیتی دریافت و در چه وضعیتی تحویل دولت آتی می‌دهد. به‌طور نمونه باید گزارش شود که چه اشخاصی در سال‌های اخیر ارز ۴ هزارو ۲۰۰‌تومانی دریافت کردند و آیا به تعهدات ارزی خود در قبال ملت ایران عمل کردند یا خیر؟
امروز رئیس کل بانک مرکزی پیشین باید توضیح دهد که چرا از اشخاصی که ارز ترجیحی دریافت کردند، برای عمل به تعهدات وثیقه دریافت نکرد مگر نه آنکه بانک مرکزی بخشی از سپرده بانکی را از بانک‌ها دریافت می‌کند تا هم ابزار سیاستگذاری پولی داشته‌باشد و هم اینکه اگر بانک با مشکل یا خیانت در امانت و تعهدات روبه رو شد، بتواند در حد ۱۰۰‌میلیون از سپرده بانکی اشخاص را جبران کند، حال چرا از وارد‌کنندگان ارز ارزان وثیقه‌ای دریافت نشده و دستگاه قضایی دست آخر مجبور شده است تا در این حوزه ورود داشته باشد.
بدهکاران کلان ارزی
دبیر کمیته اقدام ارزی تعداد صادرکنندگان واجد تعهدات ارزی بیش از ۱۰‌میلیون یورو را ۳۶۳‌نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد از صادرکنندگان ۱۱‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون یورو تعهد ارزی ایفا نشده‌دارند که ۶۵‌درصد کل تعهدات ارزی ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش ایرنا، احسان قمری افزود: از مجموع این ۳۶۳ صادرکننده، ۷۹‌واحد تولیدی و ۲۸۴‌واحد صادراتی غیرتولیدی بوده که در مجموع تنها یک درصد از مجموع کل صادرکنندگان را به خود اختصاص داده‌اند. مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی تاکید کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۶۹۸‌صادرکننده، ۲۴۳‌نفر بین ۵ تا ۱۰‌میلیارد یورو تعهد معوق داشته‌اند که یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو به چرخه اقتصادی کشور پرداخت نکرده‌اند. قمری گفت: تعداد ۲۲‌هزار و ۹۷۲‌صادرکننده با تعهدات حدود ۳۲‌میلیارد یورو، میزان ۳۰‌میلیارد یورو از تعهدات خود را ایفا کرده‌اند که تنها ۱۱‌درصد از تعهدات ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که ۵۱‌درصد از کل تعهدات ارزی مربوط به این گروه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار