فردین آقابزرگی
کارشناس بازار سرمایه
جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی اقتصاد برگزار شد که نکاتی از زوایای مختلف در ارتباط با ارزیابی برنامه هایی که خاندوزی ارائه کرده، قابل بررسی است. اولین و مهمترین نکته، هماهنگی بدنه دولت با سایر قواست. بنابراین حتی با فرض اختلاف در سطح تجربه، دانش و تحصیلات مزیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور نسبت به مدیرانی که در دوره قبل بودند، هماهنگی و یکدستی بین سه قوا مزیت است. وزیر پیشنهادی اقتصاد در نگارش برنامه ششم توسعه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود و دیدگاهی منتقادانه به عملکرد اقتصادی دولت داشت، موضوع در کنار تحصیلات مرتبط و تجربه آکادمیک قرار میگیرد. همچنین رئوس برنامههایی که با محوریت تامین مالی بخش غیردولتی مطرح شده، اهمیت ویژه ای دارد. ایشان برخلاف برنامه استراتژیک سازمان بورس که تیتر اول آن تامین مالی دولت به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، بخش غیردولتی را اضافه کرد. نگاه وزیر پیشنهادی به قیمتگذاری دستوری مقولهای ناکارآمد و ضد تولید و صنعت بوده که این موضوع از نکات قابل توجه است.
وجود رئیس آگاه به بازار سرمایه در شورای عالی بورس، کمک دبیر شورا که رئیس سازمان بورس است، خواهد بود و هماهنگی بین دو بال بازار سرمایه و بازار پول در دولت فعلی بیش از پیش خواهد شد. دیدگاه خاندوزی همانند خواسته عمده فعالان بازار سرمایه است. انتظاراتی از جمله پرهیز از قیمتگذاری دستوری، اهمیت دادن به تامین مالی بخش خصوصی و غیر دولتی، تمرکز بر بازار اولیه و.... که پیش از این عمومیت نداشت. هر که از بورس صحبت میکرد، بلافاصله از شاخص بورس و بازدهی میگفت. همچنین عدالت مالیاتی و وضع مالیات بر عایدی سرمایه از رئوس برنامههای خاندوزی است. به نظر او، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات نمیدهند و شفافیت مالیات موجبات ایجاد زیرساخت برای بهبود وضعیت اقتصادی را فراهم میکند.