کد خبر: ۱۷۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

آلزایمر سیاسی در منتقدان کابینه مردمی

دکتر سیدمهدی شیرمردی

مشاور عالی اقتصاد و انرژی آیت الله رئیسی

در روزهای گذشته و همزمان با معرفی کابینه سیزدهم به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد، اظهارنظرها و واکنش‌های زیادی از سوی نخبگان، کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در فضای رسانه ای کشور نقل و منتشر شده است.  

اگرچه وجود این‌گونه اظهارنظرهای مخالف و موافق جلوه‌ای از دموکراسی و مردم‌سالاری دینی است اما از لابه‌لای سخنان مطرح‌شده گاه می‌توان به خاستگاه و ریشه‌های روحی و روانی بیان این‌گونه موضع‌گیری‌ها و واکنش‌ها پی برد . یکی از اظهارنظرهای مضحک و خنده‌داری که در روزهای گذشته برایم جالب‌توجه بود سخنان محمد عطریان فر تحلیلگر حزب کارگزاران در نقد کابینه معرفی‌شده رئیس‌جمهور به مجلس بود.  اگرچه تئوریسین‌هایی از این دست همواره سعی دارند به هر بهانه با تحلیل‌های سطحی و آبکی با نادیده گرفتن حافظه تاریخی ملت هوشمند ایران خود را همچنان در صحنه نگه‌دارند اما اظهاراتشان به‌مثابه ضرب‌المثلی است که می‌گفت چرا گوشت‌کوب قلمبه است؟! چرا آب توی تلمبه است؟!

جناب آقای عطریان فر به‌جای افاضه فضل در خصوص کابینه جوان، چابک، متخصص و ضد فساد و رانت‌خواری که مرید رهبری‌اند، خوب است نگاهی بیندازید به کارنامه روسای قبلی خود که هر دو طیف پیر و جوان کابینه را تجربه کرده‌اند. مگر در مقاطعی از تاریخ این انقلاب دیپلمه‌ها با سن سی و چهل سال سکان‌دار وزارت نشدند . مگر بر بستر همین کم‌تجربگی و کم‌سوادی و بی تعهدی فجایع بیشماری در عرصه های اقتصادی سیاسی و فرهنگی را شاهد نبودیم. قطعاً اگر حافظه خود شما یاری کند شاید صدها مورد دیگر و تحلیل و نقد از وضعیت انتخاب‌ها و انتصاب‌های هم‌مشربان خود خواهید یافت.

آقای عطریان فر؛ نعمت زاده در چه سنی به وزارت رسید و در چه سنی بازنشسته شد؟ وزیر فقید کار با چه مدرک تحصیلی سکان وزارت را به دست گرفت؟ آیا جنجال مدرک کمالی را به خاطر ندارید؟! زنگنه که موسوم به شیخ الوزرای دولت کارگزاران و روحانی بود در چه سنی به وزارت رسید و تجربه‌اندوزی‌اش چه خساراتی را برای کشور به ارمغان آورد تا حالا از او به نام  شیخ الوزرا یاد کنند؟ مدارک علمی و مدارج آن‌ها چه بوده است؟ تجارب کشورداری را در کجا به دست آوردند؟ آیا جز این است که نظام و مردم هزینه شدند تا این افراد وزیر گردند و در چرخه‌ای معیوب سال‌ها از این وزارتخانه به آن وزارتخانه بروند.

جناب عطریان فر؛ فراموش نکنیم راهبردهای کلان جمهوری اسلامی توسط مقام معظم رهبری تبیین می‌گردد که کشور را در بزنگاه‌های سخت از گردنه‌های خطرناک بسیاری عبور داده است. آیا توصیه به انتخاب کابینه جوان و چابک جز مطالبه رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور منتخب بود.

آیا انتخاب جوان‌هایی متعهد، ضد فساد و رانت و لابی‌گری جز مطالبه مردم و رهبری از آیت اله رئیسی بود؟ مردم هنوز خاطره تلخ عملکرد دولت مطلوب شما را در مال اندوزی و انباشت ثروت فراموش نکرده‌اند. فراموش نمی‌کنیم در مقاطعی که خانواده کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای برای دارو و درمان و پانسمان زخم‌ها در به در بودند برخی از وزرای محبوب شما و هم حزبی هایتان مشغول خریدن لوسترهای 100 میلیونی و لاکچری برای ویلای لواسان بودند. فرزندانشان دارو احتکار می‌کردند و دامادهایشان با زد و بند مشغول اختلاس از بانک‌ها بودند.

آقای عطریان فر؛ قصاص قبل از جنایت نکنید، بگذارید حداقل کابینه آیت الله رئیسی پای در هیات دولت بگذارد و سپس لب به سخن گشوده و  با عینک سیاست زدگی و گروه گرایی انتقاد کنید. به شما توصیه می‌کنم نگاهی منصفانه به سوابق کابینه بیاندازید و ببینید اعضای جوان کابینه چه سابقه علمی و اجرایی دارند. اگر معیار و متر شما دارایی مادی و مکنت دنیوی است بی شک وزرای کابینه رئیسی ضعیف تلقی می شوند! چون آن‌ها مردمی بودن و تکیه بر کرسی وزارت در دولت اسلامی را در ساده زیستی و در بطن جامعه و مردم بودن می بینند.

اگر وزیری از وزرای دولت سیزدهم ویلا ندارد و فرزندش در دانشگاه های معتبر انگلیسی و آمریکایی تحصیل نمی کند و معتقد به ژن برتر نیست قطعا به زعم حضرتعالی نقطه ضعف او به حساب می آید نه نقطه قوت و شاخصه انقلابی بودنش.

خوب است کمی منصف باشیم و در اظهارات و قضاوت های خود نگاه های رادیکال حزبی را مدنظر قرار ندهیم. به یاد داشته باشیم حماسه های بزرگ کشور در دوران دفاع مقدس توسط جوانانی شکل گرفت که در ابتدای دهه سوم زندگی خود بودند . باکری ها را به یاد بیاوریم و همت ها سرمشقمان باشند و امروز با همان رویکرد از شوریدن علیه خاندوزی ها، اسماعیلی ها، عبدالملکی ها، زارع پورها، فاطمی امین و ...  شرمسار باشیم .  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار