کد خبر: ۱۷۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
پیش از این مردم با شنیدن گرانی و کمیاب شدن کالاهای اساسی با تشکیل صفهای طویل سهم خود را از این وضعیت می گرفتند، این روزها اما با نگاهی به وضعیت جیب و حساب بانکی خود، حذف آن کالا از سبد خانوار را به ایستادن در صفهای طولانی ترجیح می دهند و شاید رفتن به صف واکسن را انتخاب کرده اند!

از گوشت تا سرمایه اجتماعی!

گروه اقتصادی: کوچک شدن سفره مردم با حذف میوه و لبنیات استارت خورد و تا حذف گوشت و مرغ و برنج پیش رفت؛ از آنجا که از خبرها بر می آید کاهش 35 درصدی تقاضا برای گوشت قرمزبه صورت رسمی اعلام شده، اما از کاهش قدرت خرید سایر خوراکی های هرم تغذیه که برای زیست هر انسانی لازم و ضروری است اطلاعات چندانی در دست نیست.

به گزارش تجارت آنلاین، پیش از این مردم با شنیدن گرانی و کمیاب شدن کالاهای اساسی با تشکیل صفهای طویل سهم خود را از این وضعیت می گرفتند، این روزها اما با نگاهی به وضعیت جیب و حساب بانکی خود، حذف آن کالا از سبد خانوار را به ایستادن در صفهای طولانی ترجیح می دهند و شاید رفتن به صف واکسن را انتخاب کرده اند!

در هر صورت، این روزها در کنار مشکلات اقتصاد کلان چون تورم و کاهش ارزش پول ملی و ... که هر کدام سهم بسزایی در کوچک شدن سفره و سخت شدن معیشت مردم دارد، از بین رفتن بسیاری از شغلها به دلیل مشکلات برآمده از فضای بحران زده کرونایی، در کنار الزام به خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی همچون الکل و ماسک و در بسیاری از مواقع هزینه های مربوط به بیماری کووید مردم را از تامین اساسی ترین نیاز های خود محروم کرده است.

در این میان برخی از مسئولان و کارشناسان ارشد اقتصادی از حذف قیمت گذاری دستوری و واگذاری اقتصاد به بازار آزاد سخن می گویند تا طرف عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند. این در حالی است که در آزادترین اقتصادها هم در شرایط بحرانی دولتها برای حمایت از مردم به صحنه آمده و از یارانه گرفته تا رایگان کردن بسیاری از خدمات و کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار می دهند.

از سوی دیگر نگاهی به وضعیت خط فقر در کشور نشان می دهد هر چه پیش می رویم افراد و خانوارهای بیشتری به زیر خط فقر سقوط می کنند و در این بین لزوم ورود دست حمایتی دولت کارآمد بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. اما نگاهی به برنامه های دولت سیزدهم  و وزرای معرفی شده، مانند گذشته از سخنرانی گونه بودن و  شعاری بودن حکایت دارد تا برنامه داشتن برای حل بحران و عبور از این وضعیت. در این شرایط از دولت انتظار می رود چند پلن برای وضعیت کنونی اقتصادی کشور بیندیشد؛ در سطح کلان تورم را کنترل کرده و مکانیزم های حمایتی خود را فعال کند. عرضه سبد غذایی و کالای اساسی در میان دهکهای پایین جامعه به صورت جدی و متناوب صورت بگیرد؛  انجام تست کرونا و  درمان کووید در هر سطحی از بیماری برای مردم رایگان شود، محل هایی برای عرضه رایگان ماسک و ضدعفونی کننده حداقل برای اقشار آسیب پذیر جامعه تعبیه و این اماکن به درستی اطلاع رسانی شود. در این بین با هرگونه فساد و اختلاس و دزدی برخورد جدی صورت گرفته و همینطور هزینه کفن و دفن برای افرادی که نزدیکان خود را بر اثر بیماری ناشی از کووید از دست داده اند رایگان شود.

این گامهای کوچک و اندک در ابتدا شاید تاثیر زیادی بر معیشت و شرایط اقتصادی زندگی مردم نداشته باشد اما در بلند مدت می تواند اعتماد و سرمایه اجتماعی به نظام را بازسازی کرده و از سقوط افراد بیشتری به زیر خط فقر جلوگیری کند. نباید فراموش کرد که فقر مادر بسیاری از فسادهاست و چنانچه به راحتی از کنار آن عبور شود هزینه بسیاری باید برای حل مشکلات اجتماعی و ناهنجاری های اجتماعی از قبیل بزه و اعتیاد متقبل شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار