کد خبر: ۱۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
تاكيد مسئولان وزارت صنعت و اتاق بازرگاني در مذاكره با وزير خزانه داري انگليس
يك روز پس از آنكه سفارت انگليس در ايران بعد از گذشت چهار سال بازگشايي شد، در کنار دیدارهای سیاسی که مقامات دو کشور ایران و انگلیس با یکدیگر داشتند، وزیر خزانه‌داری انگلیس با قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت و رئیس پارلمان بخش خصوصی دیدار کرد. دو ديدار جداگانه كه يك نقطه اشتراك داشت.
به گزارش روزنامه تجارت، مجتبي خسروتاج و محسن جلال‌پور هر دو بر يك نقطه تاكيد كرده‌اند؛ ايران دوران پس از لغو شدن تحريم‌ها با كشور سال‌هاي قبل متفاوت خواهد بود. اگر پيش از اين بازارهاي ايران تشنه حضور كالاهاي خارجي بودند؛ اين روزها تاكيد مسئولان اقتصادي كشور بر ورود تكنولوژي‌هاي روز صنعتي براي بهبود وضعيت توليد و صنعت در كشور است. با اين حال در ديدارهاي روز گذشته طرف ايراني با هيات بلندپايه اقتصادي انگليسي، گلايه‌هايي نيز درباره نحوه برخورد آنها در دوران تحريم‌ها مطرح شد.
دانش فني و سرمايه‌گذاري محور همكاري‌ها قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: در شرایط جدید پسا تحریم، محور همکاری‌ها در قالب انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری و خدمات مشترک خواهد بود. به گزارش شاتا؛ مجتبی خسروتاج روز گذشته و در دیدار با معاون خزانه‌داری انگلیس و هیئت همراه، با  اشاره به توانایی‌های تولیدی و رقابتی در سال‌های گذشته که با تکیه بر ظرفیت‌های کارشناسی سرمایه انسانی ایجاد شده تصریح کرد: از جمله فرصت‌های جدید همکاری که در فضای بین‌المللی امروز به وجود آمده است می‌توان به همکاری در بخش تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی مشترک در کشورهای ثالث اشاره کرد. وی در توضیح این شرایط جدید گفت: تأکید بر نقش و تخصص بریتانیا در امور بانکی، بیمه و خدمات، فعال کردن و به‌کار انداختن چرخه خدمات بانکی و بیمه‌ای، لازمه همکاری در بخش اقتصادی است و توسعه هر نوع همکاری در شرایط فعلی، با فعال کردن خدمات  بانکی و ارائه خدمات بیمه در بخش حمل و نقل، چه از طریق بیمه لویدز یا P&I کلاب است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص استفاده از پوشش بیمه اعتبار صادراتی که طرف انگلیسی می‌تواند ارائه کند یادآور شد: باید هرچه سریع‌تر از طریق کشورهای عضو OECD  رتبه ریسک تجاری و سرمایه‌گذاری کشور ایران در تجارت بین‌المللی و استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای را که به‌دلیل تحریم بانکی از رتبه چهارم به مرتبه هفتم کاهش یافته، با در  دستور کار قرار گرفتن کشورهای اروپایی به رتبه بهتر ارتقاء یابد. خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود به زمینه‌های ادامه همکاری اشاره کرد و گفت: همچون گذشته بخش انرژی از بخش‌های رقابتی کشور خواهد بود که در این  راستا طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد و شرکت‌های صاحب تکنولوژی می‌توانند همکاری کنند. وی اضافه کرد: البته در شرایط جدید پساتحریم، محور همکاری‌ها در قالب انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری و خدمات مشترک است و واردات کشور همچون سال‌های پیش نخواهد بود. قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت همچنین در تشریح ساختار وارداتی کشور اظهار کرد: در سال گذشته تجارت غیرنفتی مشتمل بر صادرات و واردات از موازنه خوبی برخوردار بوده و سهم کالاهای ساخته‌ شده وارداتی در کل واردات از 15 درصد بیشتر نبوده و در این رابطه اولویت وارداتی به مواد اولیه، واسطه‌ای و ماشین‌آلات خواهد بود. خسروتاج به زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی، تکمیل زنجیره ارزش معادن، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، IT، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تکنولوژی کاهش شدت انرژی، نرم‌افزارهای پیشرفته، نساجی و... اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های جدید در راستای ضوابط و شرایطی است که اعلام می‌شود.
گلايه از رفتار انگليس در دوران تحريم‌ها
همچنين روز گذشته وزیر خزانه‌داری انگلیس به اتاق بازرگانی ایران رفت و با رئیس پارلمان بخش خصوصی دیدار کرد. در اين ديدار رئیس اتاق ایران از رفتار ناعادلانه انگلیسی‌ها با شرکت‌های ایرانی ایران در زمان تحریم‌ گلایه کرد. محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به این‌که در دوران تحریم انگلیس بیشترین فشار تحریمی را بر شرکت‌ها و بنگاه‌های ایرانی وارد کرده‌، اظهار کرد: پرونده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخورد ناعادلانه و غیرتجاری با شرکت‌های ایرانی در زمینه بانکی، مالی و حتی تامین قطعات یدکی صورت گرفته است. وی ادامه داد: واقعیت این است که امروز صنایع ما در خریدن ماشین‌آلات و تکنولوژی انگلیسی احتیاط به‌خرج می‌دهند، چون احساس می‌کنند اگر در آینده مشکلی سیاسی پدید آید، این بخش تجارت است که به‌صورتی ناعادلانه باید هزینه بپردازد. جلال‌پور با بیان اینکه انگلیسی‌ها باید تلاش زیادی کنند تا این ذهنیت در ایران تغییر کند، گفت: شما در حال نوشتن بخشنامه لغو تحریم و بازنگری در بخشنامه‌های کالاهای با مصرف دوگانه هستید. نحوه عمل انگلیس در این زمینه و مشاوره فعال با طرف ایرانی و لحاظ نظرات بنگاه‌های ایرانی در تنظیم این اسناد، اولین گام برای اثبات جدیت انگلیس در تغییر رویه است. رئیس اتاق ایران با تاکید بر این‌که شرایط تحریم سبب شده بنگاه‌های انگلیسی به‌نفع رقبایشان از بازار ایران خارج شوند، اظهار کرد: امروز رقابت با بنگاه‌هایی که در تحریم شرکای ما شده‌اند کار آسانی نیست. همچنین شما با رقابت بنگاه‌های اروپایی دیگر روبرو هستید. به گفته جلال‌پور سیاست امروز ایران بر پایه اقتصاد مقاومتی، اتکای به درون و نگاه به بیرون شکل گرفته؛ یعنی سیاست ارتقای توان تولید داخلی با نگاه صادراتی. رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد: در این بازار بیش از اینکه به‌فکر فروش کالای آماده باشید، خود را برای مشارکت در تولید و صادرات به بازار منطقه آماده کنید. در شرایطی که بودجه عمرانی کشور در حال کاهش است، نقش بخش خصوصی به‌عنوان تعریف کننده، مجری، تامین کننده مالی و راهبر پروژه‌های ایران فردا باید مورد توجه شما باشد.  رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: در حال حاضر نفت و انرژی اولویت اول اقتصاد ایران نیست. امروز دولت توسعه‌گرا و فعالان اقتصادی بخش خصوصی فرصت‌های فراوانی را در بخش‌های متنوعی چون گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، داورسازی، شرکت‌های علوم زیستی و مانند آن به وجود آورده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار