جبار کوچکینژاد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
از هنگامی که لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، مجلس مقداری نگران لایحه بودجه دولت است و به نوعی نگرانیهای خود را نیز اعلام کرده است. بودجه ۱۴۰۱ اولین بودجه دولت سیزدهم است و انتظار بود که دولت در این بودجه به اندازهای . اصلاحات اساسی انجام میداد. متاسفانه دقت لازم را نکردند و تحول بودجهای و خواستهای که رهبری بر آن تاکید کردند در لایحه ارائه شده از سوی دولت دیده نمیشود. جهتگیری بودجه به سمت مستضعفین خیلی کم است و این درحالیست که واقعاً مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند.
نکته مهم این است که در بودجه دو نوع کسری داریم؛ یکی کسری شفاف و دیگری کسری پنهان. قطعاً یکسری کسریهایی در داخل بودجه وجود دارد، اما دولت ادعا کرده کسری نداریم در حالی که بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه کسری وجود دارد و کسری پنهان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زیاد است.
مجلس شورای اسلامی به دنبال اعمال اصلاحات بودجه است و خوشبختانه دولت یک لایحه ترمیمی داد و فهمید که مرتکب اشتباهاتی در بودجه شده که باید آنها را اصلاح کند. مجلس نیز تلاش دارد که اصلاحات بودجه را انجام دهد. البته این اصلاحات نباید در حدی باشد که قانون بودجه را تغییر دهد؛ چون مورد ایراد شورای نگهبان واقع میشود به همین دلیل مجلس دو راه حل دارد؛ یکی اینکه خودش اصلاحات را انجام دهد و دیگری اینکه لایحه بودجه را رد کند و به دولت بازگرداند تا دولت خودش اصلاحات را انجام دهد که رد کردن لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس چون اولین بودجه دولت سیزدهم است، زیاد پسندیده نیست.
با توجه به همه موارد، لزوم تعامل دولت و مجلس در فصل بودجه بیش از بیش احساس می شود و باید تلاش کنیم تا تعامل داشته باشیم و اگر دولت تعامل خود با مجلس را افزایش دهد، دیگر مجلس دنبال این نیست که لایحه بودجه ۱۴۰۱ را رد کند اما اگر دولت تعاملش را زیاد نکند، قطعاً مجلس عکسالعمل دیگری خواهد داشت.