یونس ژائله
رئیس اتاق بازرگانی تبریز
با فعال کردن دستگاهها و اتاقهای بازرگانی در مسیر توسعه تجارت با ترکیه، میتوان گامهای مثبتی برداشت که تاکنون به آنها بیتوجهی شده است. ما از گذشته دور با ترکیه رابطهای قوی داشتیم و در سالهای گذشته نیز دولتهای دو کشور بارها بر لزوم افزایش همکاریها و توسعه تجارت تاکید کردهاند حتی در برنامه ریزی کلان اعلام شده که تجارت مشترک سالانه میان دو کشور میتواند به 30 میلیارد دلار برسد اما در عرصه عمل میبینیم که فاصله زیادی تا برنامههای کلان وجود دارد. ما در سالهای گذشته نفت و گاز و محصولات نفتی به ترکیه صادر کردهایم که البته میزان آنها در سالهای گذشته کاهش یافته است و در مقابل نیز ترکها علاقه دارند که محصولات تولیدی خود را به ایران صادر کنند اما با توجه به اینکه در بعضی از آن حوزهها ما در داخل کشور نیز تولیدات خوبی داریم، امکانش وجود ندارد. برای مثال در حوزه محصولات نساجی، ترکیه تولیدات گستردهای دارد اما ما در ایران نیز محصولات زیادی تولید کردهایم که افزایش واردات از ترکیه با منافع تولیدی ما تضاد پیدا میکند و از این رو امکان افزایش تعاملات از این مسیر محدود است. ترکیه میتواند برای کالاهای ایرانی دروازه ورود به اروپا باشد. در حوزههایی همچون پتروشیمی و کالاهای نفتی و حتی گاز، امکان آن را داریم با صادرات مجدد از ترکیه به دیگر کشورهای اروپایی، محصولات خود را به مقاصد جدید صادراتی برسانیم که این موضوع برای اقتصاد ما اهمیت فراوانی دارد. در دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در نقش سیاست گذاران کلان عمل میکنند و در عرصه اجرا اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه میتوانند برنامه ریزی قابل توجهی برای توسعه تجارت مشترک در دستور کار قرار دهند. ظرفیت بسیار مطلوبی در افزایش همکاریها وجود دارد و ما در اجرا باید طرحهایی عملیاتی را پیگیری کنیم.