کد خبر: ۱۹۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به نقش مؤثر مشارکت بانوان در حوزه محیط‌زیست گفت : شرایطی باید فراهم شود تا با مشارکت بانوان بتوانیم محیط زیستی سالم مبتنی بر آداب‌ و رسوم ، با معیارهای اسلامی و ایرانی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست در آیین امضای تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته به امضای علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری رسید، گفت : امیدواریم با  امضای این تفاهم‌نامه زمینه تعامل و همکاری خوبی در حوزه محیط‌زیست را شاهد باشیم.

وی ادامه داد : تفاهم‌نامه مزبور می‌تواند اقدام فوق‌العاده ارزشمندی در حوزه محیط‌زیست باشد و همچنین می‌توان با مشارکت و حضور زنان که در حقیقت یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند در راستای حفاظت از محیط‌زیست بهره‌مند شد و معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های آموزشی  خود این آمادگی را دارد تا با استفاده از تجارت مفید و تعامل سازنده شاهد همکاری‌های خوبی باشیم .

مرادی با اشاره به نقش مؤثر مشارکت بانوان در حوزه محیط‌زیست گفت : شرایطی باید فراهم شود تا با مشارکت بانوان بتوانیم محیط زیستی سالم مبتنی  بر آداب‌ و رسوم ، با معیارهای اسلامی و ایرانی داشته باشیم. 

سیده الهام عزیزی رئیس گروه تغییر اقلیم نیز در این جلسه به  آسیب‌پذیری بالای کشور از پیامدهای تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و گفت : کشور ایران با داشتن اقلیم گسترده خشک و نیمه‌خشک، بیابانی و نیز میزان بارندگی متوسط یک‌سوم جهانی و تبخیر سه برابر متوسط جهانی، شدیداً متأثر و آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی بوده و منابع حیاتی آن ازجمله منابع آب و امنیت غذایی در معرض تهدید است.

وی گفت : موانع و محدودیت‌های گوناگونی همچون تحریم‌ها، خسارت‌های سنگین اقتصادی را بر منابع حیاتی کشور وارد ساخته است .

رئیس گروه تغییر اقلیم در خصوص مرتبط بودن نقش زنان و تغییر اقلیم در جهان اشاره کرد و گفت: در جهان کنونی سهم زنان در پیشبرد اهداف اجتماعی، روشن بوده و نقش آن‌ها در دستیابی بهتر و سریع‌تر به اهداف زیست‌محیطی  امری مشخص است. دانشمندان معتقدند، زنان سرمایه‌های بزرگی برای پایداری محیط‌زیست هستند و در کنفرانس سازمان ملل در محیط‌زیست و توسعه پایدار ،بیانیه ریو و دستور کار 21 زنان به‌عنوان «گروه اصلی» در توسعه پایدار شناخته شدند و مقررات ویژه‌ای برای بهبود موقعیت آنان در نظر گرفته شد.

عزیزی افزود: علاوه بر این، جایگاه زنان در بهینه‌سازی الگوی مصرف در خانواده به‌عنوان اولین جایگاه تربیتی فرزندان و نقش آن‌ها در بهبود اقتصاد خانوار نیز امری غیرقابل‌چشم‌پوشی است. مطالعات نشان می‌دهد زنان از پتانسیل بالایی در حفظ محیط‌زیست و ایجاد فرهنگ محیط زیستی در خانواده برخوردار بوده که این امر خود منجر به ایجاد الگوی مناسبی در بهینه‌سازی الگوی مصرف خواهد شد و بدین ترتیب بر بهبود وضعیت اقتصادی خانواده در مقیاس کوچک و جامعه در مقیاس کلان‌تر تأثیرگذار است.

وی راهکارهای توسعه دانش زنان درزمینۀ تغییر اقلیم را آموزش عنوان کرد و گفت : آموزش از مقوله‌هایی است که می‌تواند درزمینۀ تغییر اقلیم، پیامدها و اثرات توسعه دانش اقلیمی را داشته باشد و همچنین شناخت و آموزش نقش هر فرد درزمینۀ بهبود شرایط اقلیمی، تلاش در جهت تعیین چالش‌ها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های هر حوزه و شناسایی راهکارهای مقابله یا سازگاری با تغییرات اقلیمی دانست.

وی در این نشست نیز به ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه روند بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در حفظ محیط‌زیست ارائه کرد.

همچنین در ادامه این آیین سیده مریم محمدی مشاور امور زنان و جوانان سازمان حفاظت محیط‌زیست با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرد : امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مشترک بین دو دستگاه در ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی به بانوان به‌عنوان مهترین جامعه هدف در جهت حفاظت از منابع طبیعی و تربیت نسل‌های حامی و دوست دار طبیعت اقدامات مثبتی انجام گیرد .

وی در ادامه خاطرنشان کرد این زمینه و آمادگی وجود دارد تا بتوانیم تعاملات خوبی بین دفاتر تخصصی سازمان و معاونت امور زنان و خانواده داشته باشیم همچنین می‌توان از تجربیات مشترک بهره گرفت .

محمدی در ادامه از آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه محیط‌زیست گفت: حفاظت خردمندانه از عرصه‌های محیط‌زیست در گروی شناخت و آگاهی جامعه ازجمله جامعه  دانش‌آموزی کشور (شامل دانش‌آموز، معلم، اولیاء و مربیان) است.

 در این راستا با تلاش همکاران ما در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست درزمینه گسترش سواد محیط‌زیست بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست بسته‌های آموزشی ویژه مربیان تولید کرده و ابزار کمک‌آموزشی شامل (پوستر، فلش کارت، پویانمایی، داستانی) و همچنین کتاب درسی انسان و محیط‌زیست در ساختار آموزش مقطع متوسطه قرارگرفته است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار