کد خبر: ۲۱۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
محمد هلاکوئی از چشم اندازهایی ویژه در رویداد مهم ترید ایران گفت:
محمد هلاکوئی از تحلیلگران شناخته شده و صاحب نام بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال، کسی است که به تازگی "نخستین تورنومنت ترید ایران" را طراحی کرده و قرار است در روزهای ابتدایی ماه آینده به مرحله اجرا و برگزاری برساند.

نخستین تورنومنت ترید ایران، یک دانشگاه تریدینگ و تحلیل بازار خواهد بود

محمد هلاکوئی از تحلیلگران شناخته شده و صاحب نام بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال، کسی است که به تازگی "نخستین تورنومنت ترید ایران" را طراحی کرده و قرار است در روزهای ابتدایی ماه آینده به مرحله اجرا و برگزاری برساند. به همین بهانه با او به گفت و گویی نشستیم تا از دغدغه هایش برای برگزاری رویداد مهم "نخستین تورنومنت ترید ایران" بگوید. آقای هلاکوئی، معتقد است این رویداد می تواند دریچه های تازه ای رو به ظهور و کشف استعدادهای برجسته حوزه ترید و تریدینگ در ایران باز کند. وی چند روز قبل در مصاحبه ای که در روزنامه شرق و چندین رسانه دیگر منتشر شد، تاکید کرده بود که تریدینگ و تحلیل بازارهای مالی بشدت در ایران مغفول است . مشروح گفت و گو با وی را در ادامه بخوانید:

 -آقای هلاکوئی، چنانچه در روزها و هفته های اخیر در اخبار رسانه های بسیاری، خبر برگزاری نخستین تورنومنت ترید ایران توسط تیم شما منتشر شده و همچنین در مصاحبه ها و سخنرانی هایتان گفته اید که این تورنومنت را برای توسعه نگاه تحلیلی در بین فعالان اقتصادی کشور برگزار می کنید، بگذارید این پرسش مهم را طرح کنیم که آیا قرار است این تورنومنت فراتر از مرزهای یک مسابقه معامله گری، جایگاهی داشته باشد؟

بله، تردید نکنید. ما اساسا این تورنومنت را طراحی کرده ایم که بگوییم در دیدگاه ما، ترید و تریدینگ، فراتر از آنکه مفهومِ معامله و معامله گری را نمایندگی کند، مفاهیمی همچون دانش اقتصادی، پیش بینی اقتصادی، تحلیل و درک اقتصادی و از همه اینها مهمتر، توسعه اقتصادی را نمایندگی می کند. پس این تصور که قرار است ما یک مسابقه ی معامله ارز دیجیتال  برگزار کنیم را اساسا کنار بگذارید، چرا که ما به دنبال گردهمایی ای هستیم که بتواند محملی برای جمع شدن استعدادهای اقتصادی کشور در کنار یکدیگر شود و پیام اقتصاد جهانی را درک کرده و به داخل کشور بیاورد.

همین موضوع "رمز ریال" که رییس کل محترم بانک مرکزی چند روز قبل مطرح کردند، فارغ از آنکه چه زیرساخت هایی برایش فراهم شده باشد یا نه و نیز اینکه دولت محترم بنا داشته باشد چگونه این پروژه را اجرایی کند، به خوبی موید این معناست که اقتصاد کشور عزیز ما نمی تواند خودش را بیرون از مرزهای تحولات مهم و شتابنده ی اقتصاد جهانی اعم از بازارهای پولی و مالی و سرمایه گذاری و .. نگاه دارد. ما که نمی توانیم مسیرهای تثبیت شده ی روز دنیا که امتحان خود را در همه ی زمینه ها پس داده اند، کنار بگذاریم. اینچنین بود که ما به فکر برگزاری تورنومنت بزرگ و منحصربفرد ترید ایران افتادیم.

-پس بحث های عمده ی آموزشی هم مد نظرتان است؟

بله، اساسا کار اصلی من آموزش است و گمان می کنم اگر توانی باشد، باید آن را صرف آموزش و فراگیری جوانان و استعدادهای درخشان این مرز و بوم کنم. شاید اگر من روزی زندگی نامه خودم را منتشر کنم، دریابید که از چه مسیر سخت و صعبی عبور کرده ام تا بتوانم به جایی برسم که امروز از این مسایل به آسانی حرف بزنم.

-در برخی بحث و گفت و گوها موضوعی مطرح می شود که عده ای گمان می کنند این تورنومنت در واقع شبیه به گردهمایی های فرصت های سرمایه گذاری و  ... خواهد بود. آیا اینچنین است؟

خیر ابدا، دست بر قضا من مدتهاست در کار این آموزش هستم که بگویم ترید و تردینگ با سرمایه گذاری و معاملات سرمایه ای تفاوت اساسی دارد. خب تریدر کسی است که در کوتاه مدت سرمایه گذاری می کند، البته با تحلیل و پیش بینی و چابکی، یعنی یک تریدر با بررسی بازار و تحلیل آن به روش های متفاوت، بازار را در روند های کوتاه مدت برای سرمایه گذاری روی دارایی خود در نظر گرفته و از نوسانات آن  بهره مند می شود.اما یک سرمایه گذار چنین نیست و او  بیشتر متمایل به سرمایه گذاری در مدت زمان طولانی و روی پروژه های طولانی تر است.

جدای از این، تفاوت اصلی بین یک تریدر و یک سرمایه گذار، مدت زمانی است که شخص دارایی را در اختیار دارد. ببینید،سرمایه گذاران دوست دارند که افق و بازه ی  زمانی طولانی تر داشته باشند ، در حالی که تریدرها  برای دوره های کوتاه تر، دارایی را برای سرمایه گذاری در روند کوتاه مدت نگه می دارند.

جدای از این،  تعداد معاملات هم موضوع دیگر است. بدیهی است که سرمایه گذارانی که دارایی خود را به صورت بلند مدت نگه می دارند، تعداد و شمارگان معاملات کمی دارند اما در سوی مقابل، تریدرها تعداد معاملات بیشتری نسبت به سرمایه گذاران دارند چون آنها شکارچی فرصتهای خوب هستند.

-پس اینجا بحث تفاوت ریسکِ ترید با ریسکِ سرمایه گذاری هم مطرح می شود؟

دقیقا درست است. تریدرها به دلیل ازدیاد نسبی حجم و تعداد معاملات، طبیعتا با ریسک های بالاتری مواجه هستند که همین امر، رصد مستمر بازارها و فعل و انفعالات آنها را ضروری و واجب می کند.

-آقای هلاکوئی، به گمانتان "نخستین تورنومنت ترید ایران" تا چه میزان می تواند به تربیت جوانان مستعد و علاقمند به تریدینگ، کمک کند و تریدرهای زبده ای بسازد؟

راستش را بخواهید من چنان خوشبین ام که از لحظه ای که این تورنومنت را طراحی کرده ام، روز و شب در انتظارم تا کلید بخورد و مسابقه هیجان­انگیز تریدرهای ایرانی آغاز شود. این برای خودش چیزی شبیه به جام جهانی است و همانقدر می تواند برای علاقمندان به این حوزه، هیجان­آور و شورانگیز باشد.

-آیا تمامی مقدمات تورنومنت آماده سازی شده؟

کم و بیش بله و ما تنها در حال کار برای رونمایی از وبسایت مسابقات هستیم که انشالله به زودی و ظرف چند روز آینده مراسم رونمایی را برگزار می کنیم که آن هم از طریق رسانه های رسمی کشور اطلاع رسانی خواهد شد و سپس فرآینده ثبت نام ها برای حضور علاقمندان را آغاز خواهیم کرد. اگر اجازه دهید تاکید کنم دوستانی که الان برای نخستین بار نام این تورنومنت را از طریق این مصاحبه می شنوند، می توانند با جستجوی جمله ی "نخستین تورنومنت ترید ایران" در موتور جستحوی گوگل اطلاعات کاملتری درباره این مسابقه به دست بیاورند و منتظر اخبار بعدی آن در رسانه های رسمی کشور باشند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار