مکاتبات و نامهنگاریهای اداری نقش مهمی در هر کسب و کار دارند، اما انجام دستی آنها زمانبر است. به همین دلیل مدیران به دنبال ابزارهایی هستند که علاوه بر دیجیتالی کردن این مکاتبات، سرعت گردش و پیگیری آنها را بیشتر کنند. برای یافتن چنین ابزاری باید با تعریف دقیق مکاتبات اداری و ویژگیهای لازم برای چنین ابزارهایی آشنا شوید.
معنی لغوی مکاتبه همان نامهنگاری است و منظور از مکاتبات اداری نیز نامههاییست که کارکنان سازمان در راستای انجام وظایف خود نگاشته و ارسال میکنند. مکاتبات اداری، زبان رسمی سازمانها محسوب میشود. بطوری که خیلی از درخواستهای کارکنان سازمان، باید به صورت کتبی بیان شوند و ارتباط رسمی سازمان با سایر شرکتها و شخصیتهای حقوقی نیز در قالب “نامه اداری” انجام میشود.
برای انتخاب چنین نرمافزاری باید ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهیم:
نرم افزار مکاتبات اداری که با نامهای نرمافزار نامهنگاری یا نرمافزار اتوماسیون اداری نیز شناخته میشود، ابزاریست که به شما اجازه میدهد تا نگارش، ارسال، دریافت، ثبت، ذخیرهسازی و امضای نامهها، اسناد و فرمهای اداری خود را به صورت دیجیتالی انجام دهید. این نرمافزارها دارای امکاناتی برای خودکارسازی فعالیتهای دبیرخانه مانند ثبت اطلاعات نامههای وارده و صادره و شمارهگذاری آنها نیز هستند.
2 مورد از ابزارها و امکانات ضروری که باید در هر نرم افزار مکاتبات اداری وجود داشته باشد، عبارتند از "کارتابل مکاتبات" و "دبیرخانه و ثبت مکاتبات":
کارتابل مکاتبات
اصلیترین بخشی که هر نرم افزار مکاتبات اداری باید داشته باشد، کارتابل مکاتبات است که مشابه Inbox یک ایمیل بوده و شما میتوانید در آن فهرست نامههای ورودی و خروجی خود را مشاهده و آنها را مدیریت کنید. برخی از ویژگیهای کارتابل مکاتبات عبارتند از:
دبیرخانه و ثبت مکاتبات
ابزار ضروری دیگر برای هر نرم افزار مکاتبات اداری، سیستم دبیرخانه و ثبت مکاتبات است که نامههای ورودی و خروجی را ثبت و شمارهگذاری میکند. برخی از ویژگیهای رایج این زیرسیستم عبارتند از:
در ادامه به معرفی معیارهای انتخاب یک نرم افزار مکاتبات اداری میپردازیم.
ماژول فرم ساز
ماژول فرمساز با قابلیت طراحی آسان فرمها در سازمان به شما امکان میدهد تا بتوانید انواع فرمهای اداری را تهیه و در سازمان به گردش بیندازید.
ماژول بایگانی اسناد
ماژول بایگانی اسناد به شما امکان میدهد تا ضمن بایگانی و آرشیو مکاتبات و اسناد سازمان، آنها را دستهبندی کرده و به راحتی در میان آنها جستجو و سند مورد نظرتان را بازیابی کنید.
ماژول تبدیل تصویر به متن OCR
ماژول تبدیل تصویر به متن یا OCR فارسی به شما امکان میدهد تا متون موجود در تصاویر مکاتبات و اسناد خود را برای کامپیوتر قابل شناسایی کرده و در داخل محتوای میلیونها برگ سند اسکن شده خود جستجو کنید.
ماژول اپلیکیشن موبایل
ماژول اپلیکیشن موبایل به شما امکان میدهد در صورتی که به کامپیوتر خود دسترسی ندارید، با تلفن همراه، نامهها و کارهای مهم خود را پیگیری کنید.
ماژول مکاتبات دارای طبقه بندی محرمانه و بالاتر
ماژول مکاتبات محرمانه به شما امکان میدهد نامههای دیجیتالی را بر اساس سطح محرمانگی آنها طبقهبندی کرده و میزان دسترسی کاربران به آنها را تعیین کنید.
ماژول ارسال و دریافت فکس و پست الکترونیک
این ماژول به کاربران امکان میدهد نامههای خود را از طریق فکس و پست الکترونیک نیز دریافت و ارسال کنند.
ماژول جستوجوی هوشمند و معنایی
ماژول جستجوی معنایی یا Semantic Search همانند سرچ گوگل، توانایی تشخیص خطاها را دارد و سرعت و دقت جستجو را به شدت افزایش میدهد.
ماژول گفتار به متن
با ماژول گفتار به متن میتوانید به جای تایپ کردن، صحبت کنید و متن آن را تحویل بگیرید.
برخی از معیارهای مربوط به UI و UX مناسب، عبارتند از:
برخی از معیارهای سنجش سرعت یک نرمافزار مکاتبات اداری عبارتند از:
برخی از معیارهای کیفیت خدمات پس از فروش یک نرمافزار مکاتبات اداری عبارتند از:
محصولی که انتخاب میکنید مسلماً باید قیمت مناسبی داشته باشد. قیمت نرمافزار مکاتبات اداری معمولاً بستگی به بزرگی و تعداد کاربران سازمان و همچنین ماژولهای مورد نیاز شما دارد و میتواند شامل هزینههای جانبی دیگری مانند هزینه سختافزارهای موردنیاز سرور، هزینه پیادهسازی و استقرار، هزینه آموزش، هزینه خدمات مشاوره، هزینههای اشتراک پشتیبانی و ... نیز باشد. بنابراین هیچگاه فریب قیمت کمتر یک نرمافزار را نخورید تا به درستی انتخاب کرده و متحمل هزینههای گزاف برای جبران اشتباه نشوید.
نرم افزار مکاتبات اداری بیشتر با عنوان نرمافزار اتوماسیون اداری شناخته میشود و انواع متنوعی از آن در بازار وجود دارد. یکی از بهترین و محبوبترین نرمافزارهای مکاتبات اداری در ایران، نرمافزار اتوماسیون اداری تحت وب فراگستر است که با داشتن یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند، امکان ایجاد و به گردش انداختن انواع نامهها و فرمهای اداری و انجام امور دبیرخانه را تحت شبکه و یا در بستر اینترنت برای شما فراهم میکند. سرعت بالا، بهروزرسانی مداوم، ماژولهای متنوع و پشتیبانی قوی، از جمله عللی هستند که اتوماسیون اداری فراگستر را در میان کسب و کارهای ایرانی محبوب کردهاند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دمو و مشاوره رایگان از کارشناسان فراگستر میتوانید با شماره 42623-021 تماس برقرار کرده و یا به آدرس www.faragostar.net مراجعه نمایید.