کد خبر: ۲۳۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۳
تولیدکنندگان اوپک پلاس با کاهش تولید نفت به میزان حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال میلادی آینده، موافقت کردند.

شوک نشست اوپک پلاس به بازار نفت

تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۳ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می کنند، روز پنجشنبه به صورت آنلاین، دیدار کردند و پس از این دیدار، با انتشار بیانیه ای، کاهش تولید داوطلبانه خود را اعلام کردند.

اوپک پلاس همچنین از برزیل که در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، دعوت کرد به این گروه ملحق شود.

وزیر انرژی برزیل اعلام کرد امیدوار است کشورش در ژانویه، به این گروه بپیوندد.

قیمت نفت پس از این که تولیدکنندگان اوپک پلاس با کاهش تولید موافقت کردند، سقوط کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه، بیش از دو درصد ریزش کرد و در پایین ۸۱ دلار در هر بشکه ایستاد.

کریستیان مالک، تحلیلگر بانک جی پی مورگان اظهار کرد: واکنش بازار حاکی از ناباوری به موثر بودن این کاهش تولید است. با این حال، تعیین چارچوب برای هر کدام از اعضا برای انجام کاهش تولید خود، منعکس کننده اعتماد و همبستگی در میان اعضای این گروه است و این حقیقت که برزیل به این گروه ملحق می شود، تعداد اعضای آن را تقویت می کند.

اوپک پلاس همچنین درباره تولید سال ۲۰۲۴ در بحبوحه این پیش بینی که بازار با مازاد عرضه روبرو خواهد شد، گفتگو کرد.

تولید نفت اوپک پلاس در حال حاضر حدود پنج میلیون بشکه در روز محدود شده تا از قیمتها حمایت کرده و بازار را تثبیت کند.

اوپک در بیانیه ای اعلام کرد: مجموع کاهش حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز، توسط هشت تولیدکننده انجام خواهد شد و این رقم شامل تمدید کاهش عرضه داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه به میزان مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز است.

حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش عرضه ای که روز پنج شنبه وعده داده شد، شامل ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش صادرات سوخت از سوی روسیه است و باقی این حجم، میان شش تولیدکننده عضو این گروه تقسیم می شود.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: کاهش داوطلبانه عرضه روسیه، شامل نفت خام و محصولات نفتی است.

امارات عربی متحده موافق کرد تولیدش را به میزان ۱۶۳ هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که عراق اعلام کرد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تولیدش را ۲۲۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش می دهد.

عربستان سعودی، روسیه، امارات عربی متحده، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر در میان تولیدکنندگانی هستند که اعلام کردند پس از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، این کاهش تولید را به تدریج معکوس خواهند کرد.

اوپک پلاس پس از این که قیمت نفت از حدود ۹۸ دلار در اواخر سپتامبر، ریزش کرد و نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی ضعیفتر در سال ۲۰۲۴ و انتظارات برای ایجاد مازاد عرضه، تشدید شد، به تولید کمتر متمرکز شد.

آژانس بین المللی انرژی ماه میلادی جاری، کندی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نشست اوپک پلاس با گشایش کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد (COP۲۸) همزمان شد که به میزبانی امارات عربی متحده، در دوبی برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار