
هاد ی خانیکی
استاد  علوم ارتباطات
ارتباطات باید  از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید  اجتماعی ایجاد  شود  که اگر این چهار مورد  نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . د ولت د ر شرایط پیچید ه جامعه باید  به د نبال تقویت «ارتباطات بحران»، «سلامت» و «محیطزیست» باشد ، مسائل بحرانزا میتواند  ما را نگران کند ، اما د ر متن این تهد ید ، فرصتی از منظر ارتباطی وجود  د ارد  که به احیا و بازسازی وجهی از ارتباطات منجر میشود  که د ر جامعه آسیب د ید ه است.
نسبت به مسائل کشور د ر جامعه نوعی کرختی به وجود  آمد ه است. ارتباطات باید  از طریق سرمایه اجتماعی، همبستگی، مشارکت و امید  اجتماعی ایجاد  شود  و اگر این چهار مورد  نباشد ، حکمرانی د چار اختلال میشود . اشکال د ر این است که گزارشهای رسمی د ر چرخه مناسبات رسمی باقی میماند  و به زبان عامه ترجمه نمیشود  و به همین ترتیب فهم مشترکی بین نهاد های کارگزار و ارتباطی شکل نمیگیرد . هنگامی که چسب و همبستگی، سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و اعتماد  ضعیف شود ، کار نهاد های ارتباطی د چار اختلال می شود . مراجع و نهاد ها، پیام بروز خطر را د ریافت نمیکنند  و این سبب می شود  بروز بحران د ر جامعه قابل د رک نباشد . باید  ارتباطات بحران از طریق تربیت نیروهای متخصص د نبال شود ، سرمایه اجتماعی افزایش یابد  و همزمان برای گسست نهاد های رسمی و غیررسمی فکری شود .