کد خبر: ۳۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
كارشناسان اقتصادي در گفتگو با تجارت تبيين كردند:
دولت چندین برنامه مشخص براي خروج هرچه سريع‌تر واحدهاي توليدي از ركود و حركت پرشتاب آنها به سوي رونق در دست اجرا دارد. قدم اول شناسایی صنایع کوچک و متوسط است. بررسی‌ها نشان مي‌دهد ۷۰ درصد این واحدها دارای مشکلات نقدینگی است.
 طي سال‌هاي قبل واحدهای بزرگتر به نحوی در اداره امور خود موفق‌تر بوده‌اند. حالا قرار است تا دولت تسهیلات هدفمند و بيشتري را در اختيار واحدهای توليدي متوقف شده کوچک و بزرگ قرار دهد. با‌اين حال برخي واحدها دارای مشکلات ديگري از جمله در زمینه فناوری هستند كه دولت براي رفع مشكلات آنها نيز برنامه‌ریزی‌هايي دارد. تکمیل طرح‌های نیمه تمام و از سرگیری فعالیت واحدهای متوقف شده مهمترين برنامه دولت يازدهم براي خروج واحدهاي توليدي از وضعيتي ركود است.
آنطور كه محمدرضا نعمت‌زاده پيشتر اعلام كرده دولت بايد به جبران عقب‌افتادگي اقتصاد كشور در اثر رشد منفی سال‌های ۹۱ و ۹۲ بپردازد.
 از طرف ديگر فضایی در بیرون کشور در حال شکل‌گیری است كه با بر طرف شدن موانع، مي‌تواند نويد بخش سال خوبي براي حرکتی جدی‌تر در حوزه تولید داخلی در سال 95 باشد. دولتمردان بارها وعده داده‌اند كه خروج از شرايط ركود و حركت به سوي رونق اقتصادي يكي از اولويت‌هاي اصلي آنها خواهد بود.
طي بيش از 30 ماه گذشته از عمر دولت يازدهم، برنامه‌ها و طرح‌هاي مختلفي از سوي مردان اقتصادي دولت روحاني بررسي، رونمايي و اجرايي شده است، طرح‌هايي كه هرچند با شكست مواجه نشدند اما رونق اقتصادي را نيز آنطور كه بايد به بخش‌هاي توليدي برنگرداندند. طي ماه‌هاي پاياني دولت دهم، بسياري از واحدها درگير «ركود تورمي» بودند. با‌اين حال دولت يازدهم مسير ديگري را در پيش گرفت و تورم را كنترل و در مسير كاهش قرار داد.
با‌اين حال آنطور كه نعمت‌زاده، وزیر صنعت گفته است؛ رکود و تورم دو مریضی امروز اقتصاد کشور است. این دو، گاهی در تضاد است و در شرایطی که در تلاش برای کاهش تورم هستیم، نمی‌توان رونق ایجاد کرد و این کار باید به صورت منطقی دنبال شود. به همين دليل دولت نیز خواهان بدست آمدن نقدینگی بيشتر براي تزريق تسهيلات به واحدهاي توليدي و صنعتي كشور است تا از‌اين طريق بتوان کارها را به پیش برد و به براي خروج از ركود حركت كرد.
تقويت صنايع كوچك و متوسط، تزريق نقدينگي و تسهيلات به واحدهاي توليدي، افزايش ميزان توليد، برنامه‌ريزي براي برون‌نگر بودن توليدات و نگاه صادراتي در كنار اجراي بند بند سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و.... تنها بخشي از طرح‌ها و برنامه‌هاي پيشنهادي براي حركت پرشتاب واحدهابه سوي رونق است. در ادامه‌اين گزارش نقطه نظرات برخي از نمايندگان مجلس، كارشناسان اقتصادي و فعالان بخش خصوصي را براي يافتن مسير خروج واحدهاي توليدي از ركود را مي‌خوانيد.
تقویت صنايع كوچك و متوسط در سال‌جاري
سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است که با برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جدید می‌توان به تقویت صنايع كوچك و متوسط و خروج آنها از رکود امیدوار بود.
 رمضانعلي سبحاني‌فر در گفتگو با تجارت به موضوع نام‌گذاري سال 95 به «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی از سوی دولت و به ریاست معاون اول رئیس‌جهوری در شرایط فعلی اقدام مفیدی است.
این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: در اولين جلسه سال جديد این قرارگاه 10 راهكار براي اجراي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده  که 9 مورد‌اين ابلاغ‌ها مربوط به بخش صنعت بوده و بيشتر به صنايع كوچك و متوسط پرداخته شده است.
برهمین اساس پيش‌بيني شده جهت حل مشكلات‌اين صنايع 13 هزار ميليارد براي صنايع كوچك و 3 هزار ميليارد براي صنايع متوسط اختصاص داده شود. وی ادامه داد: با تزریق این میزان تسهیلات حدود 180 هزار شغل جديد در بخش صنايع‌ايجاد مي‌شود.
سبحاني‌فر گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از كميسيون صنایع و معادن مجلس درخواست كرده تا براي تشويق صادرات نیز بودجه خاصي در نظر گرفته شود که این مساله نیز نشان دهنده تصیم جدی دولت برای خروج واحدهای تولیدی از وضعیت رکود بوده و بسیار امیدوارکننده است.
تولید تنها راه خروج از رکود است
علی موحد، دبیر کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران نیز در گفتگو با تجارت با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های منتشر شده سال گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی دچار رکود بودند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها یک راه برای خروج از این رکود دارد و آن حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی برای افزایش میزان تولید کشور است.
این تولیدکننده در ادامه اقتصاد مقاومتی را نسخه درمانن‌گر اقتصاد کشور دانست و گفت: اقتصاد ما بر اساس نظر همه کارشناسان دچار رکودی سخت و سنگین است و باید به هر شکل ممکن از این وضعیت رکود بیرون بیاییم.
 رکود امروز به دلیل کاهش تقاضا است. وی ادامه داد: وقتی رکود باشد، بیکاری حاصل می‌شود و درآمد کاهش پیدا می‌کند و هنگامی که
درآمد وجود نداشته باشد، تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این دایره‌ای است که همه چیز به هم متصل است. وی همچنین با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی علاوه بر تولید باید صادرات محور نیز باشد، تصریح کرد باید همزمان با رفع رکود و حمایت از بازار داخلی، قابلیت و قدرت رقابت در بازارهای خارجی را نیز برای محصولات واحدهای تولیدی ایجاد کنیم. موحد در عین حال خاطرنشان کرد: باید ببینیم برای رسیدن به این تولید درون‌زا و برون‌گرا چه چالشی‌هایی و چه موانعی برای رسیدن به آن را داریم.
خروج از رکود با افزایش تولیدات صادرات‌محور
از طرف دیگر محمد مهدی کریمی، مدرس دانشگاه نیز در گفتگو با تجارت با اشاره به اهمیت اجرای کامل بسته خروج غیرتورمی از رکود دولت که در سال گذشته ارائه شد، تصریح کرد: در بسته خروج غیرتورمی از رکود به بحث نقدینگی و سیاست پولی و ارزی اهمیت داده شده است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحث‌های مربوط به اخذ مالیات از خام‌فروشی در مسیر خروج واحدهای صنعتی از رکود، افزود: براساس برنامه پنجم كل صادرات از پرداخت هرگونه ماليات معاف است ولي بًراي صادرات كالاي خام ٥٠ درصد ماليات در نظر گرفته شده ولی در قانون نيز هيچ تعريف مشخصي از كالاي مواد خام وجود ندارد که این مساله در موارد زیادی ایجاد مشکل کرده است. وی با تاکید بر اهمیت افزایش تولید صادرات‌محور که توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشد، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی امروز کشور یکی از مهمترین راه‌های خروج واحدهای تولیدی و صنعتی از رکود آن‌هم به صورت غیرتورمی افزایش میزان تولیدات صادرات محور است.
 این استاد دانشگاه ادامه داد: البته یکی از مشکلات این مساله در بحث صادرات نیز موضوع عوارض صادراتی است که باید به این مساله نیز توجه بیشتری شود. کریمی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: نرخ سود بانکی و همچنین عدم گشایش اعتبار برای صادرکنندگان بدليل تحريم‌ها و نقل و انتقالات پول از دیگر مشکلات صادرکنندگان بوده که که باید مد نظر سیاستگذاران اقتصادی قرار گرفته و حالا با برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش اعتبارات بین‌المللی و اتصال به سوئیفت می‌توان انتظار روزهای بهتری را داشت.
سیاست‌های اقتصادمقاومتی راه خروج از رکود
از طرف ديگر يك عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است كه راه خروج کشور از شرایط رکودی و اجرای بندهاي مربوط به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
سیدهادی حسینی، نماينده قائمشهر در گفتگو با تجارت گفت: مشکل کنونی اقتصاد کشور حاکم شدن شرایط رکود است. بسیاری از بخش‌های تولیدی متوقف، گردش بازار کند و تعداد زیادی از کارگران کارخانه‌ها بیکارند. وي افزود: دولت باید هرچه سریعتر با برنامه‌ریزی‌های مشخص کشور را از رکود خارج کند. به اعتقاد‌اين نماينده مجلس تحریک تقاضا یکی از راهکارهای مناسب برای خروج از شرایط رکودی است.
حسيني در‌اين رابطه گفت: دولت در این زمینه هم موفق عمل نکرده و بسته خروج از رکود شامل حوزه خودرو، مسکن و لوازم خانگی به خوبی اجرا نشده است هرچند طي روزهاي گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت وعده داده كه دولت براي خروج واحدهاي توليدي از ركود برنامه‌اي مشخص و هدفمند را اجرايي خواهد كرد.
این نماینده مجلس نهم با تاکید بر اجرای اصول مرتبط با اقتصاد مقاومتی و با اشاره به بازارهاي مناسب صادراتي در کشورهای همسایه برای کالاي ایراني در پايان گفت: يكي از شاخصه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي برون‌نگر بودن آن است به‌اين ترتيب با شناسایی بازارهای هدف و در فضای اقتصادي‌ايجاد شده پساتحریم باید حجم صادرات را افزایش داد و از خام‌فروشی مواد اولیه جلوگیری کرد.
برچسب ها: رکود ، خروج ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار