کد خبر: ۳۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
مهندس ابوالحسن الماسي بردميلي
كارشناس ارشد مديريت اجرايي استراتژيك
 جهاني شدن و تغييرات شتابان به خصوص در حوزه تکنولوژي دو خصيصه مهم عصر حاضر بوده که سازمانها و کشورها را به چالش طلبيده‌اند وبدون شک چشم پوشي از اين تحولات، عقب ماندن سازمان‌ها يا کشورهاي مورد نظر را در پي خواهد داشت.در اين ميان تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات که از آن بنام «انقلاب اطلاعات» نام برده ميشود،سهم بسيار عظيمي‌در توسعه و عقب ماندن کشورها و سازمان‌ها دارد و مي‌رود تا همه جنبه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي انسانها را تحت پوشش قرار دهد. يکي از جنبه‌هاي متأثر از اين تکنولوژي،حوزه اقتصاد و بازرگاني است.در اين پژوهش سعي بر آن شده است که عملکرد بخش خصوصي مورد بررسي قرارگيرد.اميداست که مورد استفاده مديران نيز قرار گيرد.
در حال حاضر ايران از تجارت صدها ميليارد دلاري محتواي آنلاين سهم بسيار ناچيزي دارد. اين درحالي است که با توجه به ثبت حدودبيش ار ۸ ميليون وبلاگ و بيش از ١۶٠ هزار وب سايت فارسي، ايراني‌ها در مقايسه با بسياري از کشورهاي درحال توسعه، مي‌توانند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند. نبايد از نظر دور داشت که ۷۰ هزار تجارت جديد در سال بر اساس فناوري اطلاعات در حال شکل گيري است و حجم بسياري زيادي از تبادلات مالي در دنياي تجارت الکترونيکي بر بستر پهناي باند صورت مي‌گيرد. بر همين اساس است که در برنامه پنجم پيش بيني شده ، ۶۰ در صد خانوارهاي ايراني به باند پهن دسترسي داشته باشند و با پياده سازي شبکه ملي اطلاعات، بستر لازم به منظور تحقق اين شاخص در برنامه پنجم مهيا خواهد شد.
لزوم داشتن وب سايت براي واحد‌هاي توليدي و صنعتي اولين گام به شمار مي‌رود که بايد در تجارت الکترونيک مد نظر قرار بگيرد . فعالان بخش خصوصي عضو اتاق بازرگاني بايد به اين مهم توجه داشته باشند که استفاده از شيوه‌هاي سنتي تبليغاتي براي فروش و خريد محصولات دردنياي ارتباطات امروز جايگاه خود را از دست داده است و بايد از شيوه‌هاي نوين بازاريابي براي عرضه محصولات در بازار داخلي و خارجي بدون حضور واسطه و با صرف هزينه‌اندک استفاده کرد.
در ساده‌ترين کلام تجارت الكترونيكي يعني معامله و خريد و فروش كالا يا خدمات در بستر اينترنت.
چگونه مشتريان را به تجارت الکترونيک ترغيب کنيم ؟
• اولين نکته در اين امر استفاده از خودپرداز‌ها و آشنايي مردم به خدمات راه دور مي‌باشد
• آشنا کردن مردم با پرداخت قبوض از طريق اينترنت و خدمات الکترونيک بانک‌ها
• آشنايي مردم به خريد از طريق فروشگاه‌هاي اينترنتي
• بيمه کالا‌ها و خدمات انجام شده از طريق فروش اينترنتي و خدمات الکترونيکي، تا تضميني باشد براي ايجاد اطمينان مشتريان نسبت به اين خدمات است.
• ارائه تحليل‌ها و گزارش‌هاي کامل و جامع به مشتريان در صفحات وب سايت خود، در زمينه اي که به کسب و کار مراجعه کرده‌اند. مثل توضيحات کامل درباره محصولات ارائه شده و فيدبک نظرات درباره آن محصول است.
• تاکيد بر اين نکته که خدمات و فروشگاه اينترنتي  24 * 7 ( يعني هفت روز هفته و در بيست و چهار ساعت شبانه روز) مي‌باشد .
• ايجاد درگاه‌هاي مطمئن پرداخت الکترونيک که‌ايمني و امنيت اطلاعات مشتري در آن کاملا محفوظ باشد
• دريافت کارمزد پايين تر از مشتريان
• تاکييد به گارانتي محصولات و خدمات پس از فروش
ظهور تجارت‌ الکترونيک‌ به‌ صورت‌ بسيار تأثيرگذار بر آنچه‌ که‌ ما در حال‌ حاضر «بازاريابي‌» مي‌ناميم‌، اثر خواهد گذاشت‌ (اين‌ تأثير شگرف‌ از آنچه‌ که‌امروز شاهد آن‌ هستيم، حتي‌ عميق‌تر هم‌ خواهد شد). آشکارا، حضور ارتباطات ‌الکترونيکي‌ به‌ اين‌ معني‌ است‌ که‌ متخصصان‌ بازاريابي‌ بايد افق‌هاي‌ ديدشان‌ را گسترش‌ دهند، چرا که‌ ورود اين‌ فناوري‌ها، کانال‌هاي‌ فعلي‌ سنتي‌ تجارت‌ و بازرگاني‌ را ناگزير تهديد خواهدکرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار