کد خبر: ۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
تجارت در گفت‌و‌گو با كارشناسان بررسي كرد
استاندارد سازي راه‌ها يكي از عوامل اصلي و موثر در كاهش تصادفات و حوادث جاده‌اي است.هنگامي‌كه جاده‌ها و راه‌هاي منتهي به شهرهاي كشور از استاندارد‌هاي لازم مانند عرض مناسب،آسفالت با كيفيت،علائم و نشانه‌هاي جاده‌اي و... برخورادر باشد نه تنها ميزان امنيت آن جاده براي رانندگان و مسافران آن جاده‌ها بالا مي‌رود بلكه تعداد تصادفات كه متاسفانه در كشور ما كم هم نيستند نيز اثر خواهد گذاشت.
به گزارش روزنامه تجارت، اما اينكه بتوان جادهها را حد استاندارد جهاني رساند امري ست كه يك شبه محقق نخواهد شد.در ميان راههاي پر خطر كشور نام چند استان به دليل بالا بودن آمار تصادفات جادهاي و تعداد كشتهها اين راهها در بين ساير استانها بيش از ديگر استان به چشم ميخورد.استان خراسان رضوي ،استان اصفهان،استان خوزستان و در نهايت استان فارس كه در ميان ساير استانهاي كشور رتبه نخست ميزان تصادفات جادهاي و تعداد كشته شدهها را در كشور دارد.اهميت ناهمور بودن اين جادهها بهاندازهاي است كه حدودا ماهي يكبار يكي از دستاندركاران حوزه راه و جاده سازي در خصوص ناهموار بودن اين جادهها و اينكه نياز بسيار زيادي به تعمير و بهسازي اين جادهها ميشود را گوشزد ميكنند.سه شنبه گذشته بود كه معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد كه جادههاي ناهموار از پيمانكاران تحويل گرفته نميشود.ميرشفيع همچنين افزوده بود كه شاخص هموار بودن جاده ه در سال 85 جزو شاخصهاي تحويل راه بوده اما تا كنون عملياتي نشده است و اين وزارتخانه در نظر دارد از ابتداي سال 94 با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي اين شاخص را در تحويل راهها از پيمانكاران اجباري كند.مير شفيع در خصوص استفاده از انواع قير بر اساس آب و هوا نيز اعلام كرد مذاكراتي در حال انجام است زيرا استفاده از قير مناسب يكي از مهمترين دلايل هموار شدن جادههاست. وزير راه و شهرسازي نيز هفته گذشته بر لزوم تدوين استانداردهاي فني براي نگهداري راهها تاكيد كرده و گفته بود سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در زمينه وضع استاندارد و دستورالعمل فني دستورالعمل روشني ندارد و تنها به تجربيان گذشته اكتفا كرده است در نتيجه لازم است تا اين سازمان دستورالعملي را در اين خصوص تدوين كند.آخوندي همچني در خصوص شبكه راهداري كشور رو به فرسودگي است و برخي محورها به ظرفيت اشباع رسيدهاند در نتيجه كيفيت جادهها رو كاهش است در نتيجه نياز است تا هر چه سريعتر نسبت به حل اين مسئله تدبيريانديشيده شود.به گفته عباس آخوندي وزارت راه نميتواند سرويس جادهها را تنها از طريق بودجه عموميكشور حفظ كرد و در اين خصوص نياز است تا صندوقي براي توسعه ملي راههاانديشيده شود.در نهايت روز گذشته بود كه معاون وزير راه و شهرسازي از لزوم اتخاذ تدابير لازم براي افزايش جادههاي جديد سخن گفته و از بالا بودن ناهمواري جادهها در ايران نسبت به استانداردهاي جهاني سخن گفته است.به گفته حسين ميرشفيع استاندارد جهاني جادهها نسبت همواري راهها 2.2 متر در هر کيلومتر است و اين مساله در ايران معمولا بيشتر از حد استاندارد به حساب ميآيد.طبق اعلام ميرشفيع كه قرار است شاخص استاندارد سازي جادهها توسط پيمانكاران تا سال 94 اجباري شود و حتي در اين زمينه کار به جايي رسيده که وزارت راه و شهرسازي اعلام کرده احتمل اين که بر مبناي اين استاندارد جادههايي که مشکل دارند از پيمانکار تحويل گرفته نشوند نيز وجود خواهد داشت.در کنار آن وزارت راه تلاش کرده است تغييري نيز در وضعيت استفاده از قيرها نيز تغيير ايجاد کند کاهش استفاده از قيرهاي ام سي و بالا بردن توان قيرهاي پليمري از جمله فعاليتهاي وزارت راه در اين زمينه به حساب ميآيد.سياستهاي جديد اين وزارتخانه در راستاي بالا بردن کيفيت جادههاي نوساز در حالي صورت ميگيرد که بسياري از پيمانکاران در سالهاي گذشته به دليل کمبود منابع اعتباري و بالا رفتن ميزان بدهيهاي خود از دولت توان انجام طرحهاي در دست ساخت را ندارند و برخي از پروژهها با کندي بسياري همراه است و از اين رو شايد در صورتي که دولت نتواند اوضاع بدهيها خود را بهبود بخشيده و منابع مالي مورد نياز پيمانکاران را براي آنها فراهم کند اجرايي شيدن سياست بالا بردن سطح استاندارد جادههاي جديد چندان عملي نباشد.با اين وجود با توجه به بالا بودن ميزان سفرهاي جادهاي در ايران و نياز روز افزون کشور به ساخت پروژههاي جديد اگر استانداردهاي جهاني لحاظ نشود از يک سو ميزان خطر در تصادفات جادهاي بالا ميرود و از سويي ديگر هزينه دولت براي تامين منابع مورد نياز در نگهداري راهها بالا خواهد رفت.از اين رو شايد بهترين راهکار بالا بردن نظارتها بر راههاي جديد آن هم قبل از نهايي شدن کار عملياتي در آنها است.در خصوص استانداردسازي جادهها و اقدامات صورت گرفته توسط استانهايي كه جادههايشان در ميان جادههاي پرخطر كشور قرار دارند با يكي از مديران كل راه و شهرسازي استانها گفتوگوي كوتاهي انجام شده كه در ادامه ميخوانيد:

استان سمنان ديگر جاده مرگ ندارد

جاده تهران ـ سمنان ـ مشهد يكي از خطرناكترين جادههاي كشور است. در همين مسير جادهاي كه در حد فاصل شاهرود و سبزوار قرار دارد به دليل آنكه تصادفات زيادي در آن به وقوع پيوسته در بين اهالي اين شهرستانها به جاده مرگ معروف شده استاز طرف ديگر مسافت ۹۰۰ کيلومتر تهران مشهد از دو زاويه معبر حادثهسازي است. نخست اينکه تردد زيادي در آن صورت ميگيرد. آمار ۲۵ ميليوني گردشگر در مشهد که حجم کثير آن از طريق جاده به اين شهر ميرسند نشانگر حجم بالاي تردد است. در عين حال، بياباني و يکنواخت بودن مسير هم باعث خستگي، کسلي و خوابآلودگي رانندگان ميشود که خود عامل بخشي از سوانح است.مدير كل راه و ترابري استان سمنان در خصوص اقدامات انجام شده براي ايمن سازي جادههاي اين استان به تجارت گفت: اداره كل راه و ترابري استان سمنان طي برنامهاي 4 ساله كه از سال 91 آغاز شده است بيش از 160 كيلومتر از راههاي استان را در برنامه نوسازي قرار داده است كه از اين ميزان،100 كيلومتر جاده نوسازي و 60 كيلومتر بهسازي شدهاند.البته 30 كيلومتر ديگر از جادههاي است نيز در دست ساخت هستند كه كه پس از پايان ساخت به جادههاي اين استان اضافه خواهند شد.رحماني به تجارت گفت: كه براي نوسازي و بهسازي راههاي اين استان سرمايهاي در حدود 100 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است كه از اين مبلع چيزي در حدود 50 ميليارد تومان تا كنون هزينه شده است كه 70 درصد پيشرفت فيزيكي را در راههاي استان سمنان را موجب شده است.مبه گفته مدير كل اداره راه و ترابري استان تهران در در سال گذشته ميزان حوادث جادهاي منجر به فوت در اين استان 66 درصد كاهش داشته و در شش ماهه ابتدايي سال نيز ميزان رشد جادهاي در استان سمنان 3.5 درصد افزايش داشته كه اين عدد در كل كشور 2.5 درصد بوده است.تمامياين آمارها نشان ميدهد كه جادههاي استان سمنان قدمهاي بزرگ و مفيدي را در استاندارد سازي جادههاي خود انجام داده است كه همين مورد موجب ميشود تا ديگر راههاي اين استان در بين جادههاي غيراستاندارد و نا امن كشور نباشد.مدير روابط عمومياداره كل راه و ترابري استان فارس نيز با بيان اين مطلب كه دو عامل از دلايل اصلي بالا بودن آمار تلفات در جادههاي اين استان هستند.اول آنكه اين استان با داشتن 40 هزار كيلومتر جاده بيشترين جاده همسنگ را در كشور دارد و اين ميزان جاده در مقايسه با ساير استانها عددي نزديك به دو برابر را نشان ميدهد.به گفته غلامپور دليل دوميكه موجب برور تصادف در اين جادهها ميشود عامل انساني است كه بر حادثه خيز بودن اين جاده ميافزايد.اين مسئله كه جادههاي استان فارس به دليل داشتن توپوگرافي خاص آنچنان كه بايد و شايد براي رانندگان شناخته شده نيست ميتواند در افزايش تلفات اين جاده موثر باشد اما اين سازمان بهسازي و نوسازي جادهها را در راستاي استاندارد سازي جاده در دستور كار خود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار